جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

دلایل اسهال پس از عمل جراحی اسلیو معده

عمل اسلیو معده روشی جراحی لاغری است که برای کاهش وزن انجام می‌شود. افرادی که شاخص توده بدنی بالای 35 داشته باشند مناسب این عمل‌اند. این روش جراحی می‌تواند در زمینه کاهش وزن مفید باشد. جدای از نتایج ماندگار این روش جراحی دارای عوارضی هم هست. این عوارض موقت و قابل کنترل می‌باشند. اما غفلت از آن‌ها و به کار نبردن روش‌های درمانی احتمال بروز خطراتی را در فرد بالا می‌برد. با شناخت روش‌های درمان و کنترل می‌توان اسهال را محدود و ریشه‌کن کرد. با درمان عوارض فرد می تواند از فواید این عمل جراحی بهره مند گردد.
اسهال بعد از عمل جراحی اسلیو معده

اسهال بعد از عمل جراحی اسلیو معده، عمل اسلیو معده از روش‌های تهاجمی است که برای کاهش وزن به کار می‌رود. این روش می‌تواند به تنهایی و یا به عنوان مکمل دیگر روش‌های لاغری به کار می‌روند. معمولاً زمانی جراحان این روش را استفاده می‌کنند که روش‌های روتین کاهش وزن چندان مفید نباشند. این روش فواید زیادی برای فرد جراحی‌شده در بردارد. به‌جز فواید و مزایای نیاز است که جراح مخاطرات این نوع عمل جراحی را برای فرد داوطلب عمل تشریح کند. عمل اسلیو معده هم به‌مانند هر عمل جراحی دیگر ممکن است عوارضی هرچند موقت را ایجاد کند.

فواید جراحی چاقی

 چاقی بلای دوران مدرن

چاقی از جمله بیماری‌هایی است که ناخوشی‌های مختلفی را در فرد مبتلا ایجاد می‌کند. چاقی خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن، افسردگی و… را بالا می‌برد. روش‌های مختلفی برای درمان بیماری چاقی به کار برده می‌شود. معمولاً رژیم غذایی، ورزش و دارو درمانی روش‌های روتینی می‌باشند که چاقی را کنترل می‌کنند. گاهی این روش‌ها بیماری را چاقی را درمان و وزن فرد را کاهش می‌دهند.

گاهی شدت چاقی بالا است یا فرد قادر به انجام روش‌های یاد شده نیست. از این رو نیاز است که روش‌های جدیدی برای ریشه‌کنی  بیماری چاقی به کار برده شوند. عمل‌های جراحی لاغری روش‌هایی خوب‌اند که کاهش وزن به مقدار زیاد را امکان‌پذیر می‌سازند. یکی از این روش‌ها به کار بردن عمل جراحی تهاجمی اسلیو معده می‌باشد. این روش جراحی و درمانی می‌تواند چاقی را محدود و درمان کند. به‌جز آثار این عمل، ممکن است عوارضی هرچند گذرا و کنترل شونده را در فرد جراحی‌شده ایجاد کند. یکی از این عوارض احتمالی بروز اسهال در فرد جراحی‌شده است. در ادامه این عارضه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اسهال بعد از عمل جراحی اسلیو معده

اسهال بعد از عمل جراحی اسلیو معده

اسهال متعاقب عمل اسلیو یکی از عوارضی است که بعد از عمل ممکن است گریبان فرد جراحی‌شده را بگیرد. این مورد یک عارضه جانبی رایج بعد از عمل جراحی اسلیو معده می‌باشد. دوره‌های بروز اسهال می‌تواند چندین ماه ادامه داشته باشد. البته با گذشت زمان بروز اسهال محدود شده و از بین می‌رود. معمولاً این اسهال در قالب دفع مدفوع شل است که می‌تواند از 2 تا چندین مرتبه را در طول روز شامل شود. گاها این مشکل با درد شدید و گرفتگی و حرکات روده همراه می‌باشد.

مقاله پیشنهادی:  مراقبت های بعد از عمل پیکرتراشی چیست

همچنین اسهال می‌تواند پاسخی به تغییر رژیم غذایی فرد جراحی‌شده بعد از عمل اسلیو معده باشد. نوع غذا، تحمل غذا، اولویت، اندازه و دفعات وعده غذایی در قبل از جراحی با بعد از آن متفاوت می‌باشد. مثلاً مصرف غذا قبل از عمل جراحی بیشتر به صورت جامد می‌باشد. بعد از عمل غذای مصرفی به فرم مایع و پوره و خرد شده تغییر می‌یابد. البته همان‌طور که در بالاتر گفتیم بدن به‌تدریج به رژیم غذایی جدید عادت می‌کند. این امر موجب کنترل اسهال می‌شود. بعد از ذکر کلیات به بررسی دلایل بروز اسهال و همچنین درمان آن بعد از عمل اسلیو خواهیم پرداخت.

مشاوره تلفنی چاقی دکتر آذرپیکان

دلایل اسهال بعد از عمل جراحی اسلیو معده

بعد از عمل جراحی معده شدت و علائم حرکات روده تغییر می‌یابد. این تغییر دلایل مختلفی دارد:

  • مصرف کمتر مواد غذایی و بالا بودن موقت اسید معده
  • تحریک روده بزرگ به خاطر عبور اسیدهای چرب از طریق آن می‌تواند موجب پیدایش اسهال شود. معمولاً قبل از عمل اسیدهای چرب در روده هضم و جذب می‌شوند. بعد از عمل تغییراتی در دستگاه گوارش رخ می‌دهد. این تغییرات سبب عدم هضم اسیدهای چرب و عبور آن‌ها از روده بزرگ می‌شود.
  • حرکت سریع غذای نیمه هضم شده در طول دستگاه گوارش نیز می‌تواند منجر به بروز اسهال شود. این مشکل همچنین زمینه‌ای برای بروز سندرم دامپینگ است که نشانه‌های اسهال، کم‌آبی و ضعف در فرد است. سندرم دامپینگ به دلیل ورود سریع غذاهای حاوی کربوهیدرات‌ها و چربی‌های ساده به روده رخ می‌دهد. این مشکل معمولاً هنگامی رخ می‌دهد که فرد جراحی‌شده دچار پرخوری یا پرنوشی ( به‌ویژه با کافئین و در ترکیب با شکر یا خامه) شود.
  • مصرف سوربیتول هم می‌تواند موجب بروز اسهال بعد از عمل جراحی شود. سوربیتول یک قند موجود در میوه‌ها و شیرین‌کننده‌های مصنوعی است. به دلیل جذب نشد‌ن سوربیتول در دستگاه گوارش، تخمیر این ماده در روده بزرگ انجام می‌گیرد. نتیجه این امر ایجاد گاز اضافی و مدفوع شل یا همان اسهال در فرد جراحی‌شده می‌باشد.
  • عدم تحمل لاکتوز می‌تواند دلیلی برای بروز اسهال ظاهر باشد. عمل‌های جراحی سوئیچ دوازدهه و بای پس معده یا عمل اسلیو معده می‌توانند سبب اسهال شوند.
  • اسهال می‌تواند در ارتباط با مصرف آنتی‌بیوتیک (AAD) یا مصرف بیش از حد یا طولانی آن باشد. طبیعی است که برای کنترل زخم‌ها بعد عمل فرد ناگزیر از مصرف این داروها باشد.
  • اسهال گاهی با مصرف نان، غلات و سایر محصولات پر از گلوتن ایجاد می‌شود.
مقاله پیشنهادی:  ویزیت بعد از عمل و تاثیر آن در موفقیت جراحی لاغری

علت دیگر بروز اسهال بعد از عمل جراحی اسلیو معده

  • مواد غذایی مانند آووکادو و زغال اخته معمولاً حاوی سالیسیلات می‌باشند که احتمال بروز مشکلات گوارشی را در معده‌های حساس بالا می‌برد. البته این یک دلیل کمتر رایج برای اسهال است.
  • هیستامین‌های موجود در بدن افراد که با عفونت‌ها روبرو می‌شوند، باعث اسهال شوند. این غذاها می‌توانند از طریق مصرف شراب، میوه‌های خشک و غذاهای تخمیر شده تأمین شوند.
  • کولیت ناشی از باکتری کلستریدیوم دیفیسیل ( diff.) بعد از عمل جراحی می‌تواند منجر به اسهال شود.

درمان اسهال بعد از عمل جراحی اسلیو معده

درمان اسهال بعد از عمل جراحی اسلیو معده

  • استفاده از یک داروی ضد اسید یا مهارکننده پمپ پروتون که اسید معده را کاهش می‌دهد.
  • استفاده از داروی ایمودیوم قبل از خواب ممکن است به کاهش تعداد دفعات اسهال و همچنین تاخیر در شروع آن کمک کند. انجمن آمریکایی جراحی متابولیک و چاقی (ASMBS) توصیه به مصرف دوز نگه‌دارنده ایمودیوم در زمان نقاهت می‌کند.
  • مصرف پروبیوتیک‌هایی مانند لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و اولترا فلورا بدون لاکتوز می‌تواند موجب بازیابی فلور میکروبی روده بزرگ به حالت طبیعی باشد.
  • اسهال بعد از عمل اسلیو احتمال به از دست رفتن مواد مغذی مانند پتاسیم و کلسیم از بدن بالا می‌برد. این امر می‌تواند نتایجی مانند ضعف و یا بیهوشی را در بر داشته باشد. برخی افراد نیز ممکن است بعد علائمی مانند عرق کردن بیش از حد و سرگیجه را تجربه کنند. خوردن مکمل‌های تغذیه‌ای می‌تواند احتمال بروز این مشکلات را کاهش دهد.
  • در تأمین مایعات و الکترولیت‌های بدن اولویت با مصرف خوراکی و از راه دهان است. این مصرف می‌تواند از طریق خوردن غذا یا نوشیدن مایعات یا پودر ors باشد. در صورتی که فرد دچار استفراغ شدید شده و یا توان بلع مایعات را نداشته باشد باید راهکار دیگری استفاده شود. این راهکار تزریق مایعات و الکترولیت‌ها به بدن از راه تزریق وریدی است.
  • درمان diff. با پروبیوتیک ها که موجب بازگرداندن فلور طبیعی میکروبی به روده بزرگ می‌شود.
  • خوردن فیبرهایی غذایی می‌تواند زمان گذر غذا از روده کوچک را کندتر کرده و فرایند جذب را بهبود ببخشند.
  • می‌توان مصرف غذاهای دارای قند لاکتوز را محدود کرده و به جای آن مثلاً از شیر سویا استفاده کرد.
  • اگر فکر می‌کنید دچار آلرژی به ترکیبات گلوتن هستید، مواد مغذی بدون گلوتن مانند نان آرد برنج و آرد بادام را امتحان کنید.
مقاله پیشنهادی:  BMI مناسب برای سن و جنسیت چگونه تعیین می‌شود؟

سؤالات متداول در مورد اسهال بعد از عمل اسلیو معده

سؤالات متداول در مورد اسهال بعد از عمل اسلیو معده

من 4 هفته است که عمل اسلیو معده را انجام داده‌ام. در طول روز دچار مشکل اسهال می‌شوم. با توجه به اینکه شغل من معلمی می‌باشد، نگرانم که در محل کار دچار این مشکل شوم.

پاسخ: نیاز است که اقدامات زیر را انجام دهید:

  • از مصرف لبنیات و شکر به‌ویژه توام با هم اجتناب نمایید. امر موجب بهتر شدن شرایط شما خواهد شد.
  • از مصرف کربوهیدرات، شکر و لبنیات دوری نمایید.
  • از مصرف قند و شکر و همچنین شیرین کننده مصنوعی اجتناب نمایید.
  • غذای بسیار چرب می‌تواند در زمینه بروز اسهال خیلی خطرناک باشد. لذا باید از مصرف آن‌ها اجتناب نمایید. رژیم مناسب غذایی بعد از عمل معمولاً رژیمی پرپروتئین می‌باشد.
  • تلاش کنید که مقدار قند موجود در غذای خود را به حداقل مقدار برسانید. استفاده از یک نوشیدنی بدون قند در طول روز و مقداری ماست یونانی می‌تواند در این زمینه مفید باشد.
  • استفاده از مقادیر کافی مایعات در طول روز.

برگزیدن جراحی کارا برای انجام عمل اسلیو معده

 اما برای کاهش عوارض و دقت بالای عمل نیاز به فعالیت گروه درمانی مجرب و توانا می‌باشد. دکتر علیرضا آذر پیکان از پزشکان خوش‌سابقه و موفق در زمینه جراحی به‌ویژه جراحی لاغری می‌باشد. گوشه‌ای از رزومه دکتر آذر پیکان شامل این فعالیت‌ها است:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان از دانشگاه تهران
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

جراحی ایمن با بهترین کیفیت و بیشترین پیامد فعالیت این پزشک ماهر می‌باشد دکتر آذر پیکان همیشه آماده دادن اطلاعات مفید در مورد روش عمل جراحی لاغری است… شما می‌توانید با آسان‌ترین روش (از طریق شماره‌های زیر) با ایشان ارتباط برقرار کنید.

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان

 اینستاگرام دکتر علیرضا آذرپیکان: drazarpeikan

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان