جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

عمل بای پس معده چقدر طول می کشد؟

عمل بای پس معده چقدر طول می کشد؟ چند ساعت تحت عمل جراحی قرار می گیریم و چند روز بعد از عمل باید در بیمارستان باشیم؟ تمامی این سوالات را بیماران کاندید عمل بای پس معده به طور مداوم از ما می پرسند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به طور کامل درباره این موضوع صحبت کنیم.
عمل بای پس معده چقدر طول می کشد؟

عمل بای پس معده چقدر طول می کشد؟
عمل بای پس معده یک عمل جراحی است که با نام علمی عمل جراحی رو-آن-ایگرگ هم شناخته می شود. از این عمل جراحی با هدف درمان کاهش وزن و عوارض چاقی استفاده می شود. اگر خواهان انجام این عمل جراحی باشید، احتمالا بخواهید بدانید که عمل بای پس معده چند ساعت طول می کشد؟

در این نوشتار پس از نگاهی گذرا به این که عمل بای پس معده چیست، به آمادگی پیش از عمل جراحی بای پس معده، به ریکاوری این عمل و به پرسش های رایج در مورد این عمل، مانند مدت زمانی که عمل بای پس معده طول می کشد، پرداخته خواهد شد. اگر قصد انجام این عمل و درمان چاقی را دارید، حتما این نوشتار را تا انتها مطالعه بفرمایید.

عمل جراحی بای پس معده چیست؟

در این عمل جراحی، معده کوچک می شود و بخشی از ابتدای روده از مسیر هضم و جذب غذا خارج ساخته می شود. بدین ترتیب، فرد هم مجبور است کمتر غذا بخورد، هم جذب کالری از غذا بسیار کم می شود. اگر پس از انجام عمل بای پس معده، رژیم غذایی مناسب برای لاغری و برنامه ورزشی منظمی پیگیری شود، فرد با کاهش وزن زیاد در مدت کوتاه لاغر خواهد شد.

توصیه می کنیم حتما مقاله «روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده» را مطالعه کنید.

عمل بای پس معده چیست؟

در بسیاری از موارد، عمل بای پس معده با استفاده از لاپاراسکوپ به انجام می رسد. در عمل بای پس معده با استفاده از لاپاراسکوپ، از راه برش های کوچکی در دیواره شکم، دوربین ظریفی همراه با وسایل بسیار ریز عمل جراحی به درون شکم فرستاده می شود. در این تکنیک، احتمال عوارض جراحی بسیار کمتر است و درد و ناراحتی کمتری را هم به دنبال دارد. خود عمل بای پس معده چند ساعتی طول می کشد اما باید مدتی که برای آماده شدن بیمار برای جراحی و همچنین زمانی که برای ریکاوری و نقاهت بیمار صرف می شود را هم، در نظر گرفت.

آمادگی پیش از آغاز عمل بای پس معده

آماده کردن بیمار و سایر شرایط برای عمل جراحی بای پس معده یک فرآیند وقت گیر و زمان بَر است. بیمار باید درک درستی به دست آورد که چه توقعاتی از این عمل باید داشت. همچنین بیمار باید تغییر دادن سبک زندگی خود را از قبل از عمل بای پس معده آغاز کند. به طور معمول، دکتر جراح از بیمار می خواهد که قبل از عمل بای پس معده چند کیلو وزن کم کند. همین امر شاید چند هفته ای طول بکشد.

مقاله پیشنهادی:  تفاوت اسلیو معده و بای پس معده

برخی از بیمه های درمانی تنها زمانی حاضر می شوند هزینه های عمل بای پس معده را تقبل کنند، که بیمار پیش از آن تلاش کرده باشد تحت نظر کارشناس تغذیه معتمد آنها وزن کم کند.

همچنین یک مصاحبه روانشناسی برای بیمار ترتیب داده می شود. در این مصاحبه تلاش می شود وضعیت سلامت ذهنی و روانی بیمار ارزیابی شود. طی این مصاحبه بررسی می شود که آیا بیمار آمادگی ذهنی و روانی لازم را برای انجام و پذیرش عواقب این عمل جراحی دارد یا خیر.

یکی از آمادگی های پیش از عمل بای پس معده، ترک سیگار و قلیان و سایر انواع دخانیات از جمله سیگار الکتریکی است.

به طور معمول، چند روز پیش از عمل بای پس معده شاید لازم باشد، مصرف برخی داروها متوقف شود. همچنین پیش از این عمل جراحی چاقی محدودیت هایی در خوردن و نوشیدن بیمار اعمال می گردد.

عمل بای پس معده چند ساعت طول می کشد؟

پس از اطمینان از طی کردن همه مراحل آمادگی پیش از عمل، زمان عمل بای پس معده فرا می رسد. شاید بتوان گفت سریع ترین بخش از این روش درمانی چاقی، انجام خود عمل جراحی است. عمل بای پس معده دو تا سه ساعت طول می کشد. به طور معمول، در تمام این مدت، فرد در بیهوشی عمومی به سر می برد و متوجه هیچ از یک از جزییات عمل نمی شود.

عمل بای پس معده چند ساعت طول می کشد؟

عمل بای پس معده با استفاده از لاپاراسکوپ بیشتر از این طول نمی کشد. شاید بتوان گفت گاهی اوقات عمل بای پس معده با لاپاراسکوپ به لحاظ زمانی، کمی کوتاه تر از عمل باز باشد.

ریکاوری بعد از عمل بای پس معده

پس از این عمل، بیمار ممکن است لازم باشد چند روزی را در بیمارستان به سر برد. هر زمان، پزشک جراح صلاح بداند، بیمار راهی منزل می شود و چند روزی هم به استراحت در منزل می پردازد. سپس بیمار می تواند به سر کار برود.

در مدت استراحت در خانه، بیمار نباید جسم سنگین بلند کند یا به فعالیت جسمی شدید بپردازد. راه رفتن در این مدت بسیار مفید است زیرا از ایجاد لخته در رگ های بدن پیشگیری می کند.

پس از دو سه هفته زخم ها به طور کامل بسته شده اند و التیام یافته اند. اکنون بیمار می تواند کار حرفه ای خود را دوباره از سر گیرد.

دوره نقاهت بعد از عمل بای پس معده با لاپاراسکوپ حدود 4 هفته طول می کشد. به دنبال انجام همین عمل با تکنیک جراحی باز، ممکن است بیمار به 12 هفته برای ریکاوری و نقاهت کامل نیاز داشته باشد.

مقاله پیشنهادی:  خطرات و عوارض عمل های لاغری

به طور معمول، چند ماه طول می کشد تا بیمار دوباره بتواند غذاهای معمولی استفاده نماید. پس از عمل بای پس معده، در ابتدا تغذیه بیمار فقط شامل مایعات شفاف است. سپس کم کم مایعات غلیظ و در نهایت، غذاهای جامد به فهرست غذاهای مجاز افزوده می شود.

توصیه می کنیم برای اطلاعات بیشتر، مقاله «ریکاوری و دوره نقاهت بعد از عمل بای پس معده» را مطالعه کنید.

در ادامه به برخی از سوال های رایج درباره عمل بای پس معده پاسخ گفته شده است:

– بعد از عمل بای پس معده چند روز در بیمارستان بستری خواهم شد؟

مدت بستری در بیمارستان بعد از عمل بای پس معده، به طور معمول، در حدود دو سه روز است. اگر بیمار دچار برخی از عوارض این عمل جراحی شود، ممکن است مدت بستری او در بیمارستان طولانی تر باشد.

مدت زمان بستری بعد از عمل بای پس معده

– برای انجام عمل بای پس معده، چند برش روی پوست ایجاد می شود؟

برای انجام عمل بای پس معده با لاپاراسکوپ، به طور معمول، پنج تا 6 برش ریز روی پوست شکم ایجاد می شود. دکتر جراح از راه این برش ها، دوربین لاپاراسکوپ و وسایل جراحی ظریف را به درون شکم عبور خواهد داد. از آن جایی که این برش ها بسیار ریز هستند و در مجموع، آسیب کمتری به پوست وارد می سازند، بسیاری از بیماران عمل بای پس معده با لاپاراسکوپ را به عمل جراحی باز ترجیح می دهند.

بحث و نتیجه‌ گیری عمل بای پس معده

عمل بای پس معده یکی از اعمال جراحی جهت کاهش وزن و لاغری در افراد مختلف می‌باشد. این عمل زمانی استفاده می‌شود که معمولاً روش‌های متعارف کاهش وزن چندان مفید نباشد. این روش‌های متعارف شامل رژیم غذایی، بالا بردن فعالیت بدنی و دارو درمانی می‌باشد.  بعد از ناکام بودن این روش ها یکی از روش های مورد کاربرد عمل بای پس معده می باشد.

 در این روش انرژی ورودی و حجم دستگاه گوارش محدود شده و هم اختلال در جذب مواد غذایی ایجاد می‌شود. این روش معده به دو ناحیه بالایی و پایینی تقسیم می‌شود. معمولاً ناحیه پایینی از مسیر گوارشی خارج شده و ناحیه بالایی نیز به روده اتصال می‌یابد. بعد از عمل جراحی با رعایت یک رژیم غذایی مناسب فرد می‌تواند کاهش وزن قابل توجهی را تجربه و این کاهش وزن را حفظ کند. گاهی این عمل از طریق روش لاپاراسکوپی انجام می‌شود و همین منجر به کاهش مخاطرات و عوارض جانبی بعد از عمل می‌شود.

مقاله پیشنهادی:  کبد چرب: تعریف، علل و ارتباط با عمل لاغری به عنوان راه درمانی

قبل از انجام عمل باید سلامتی فرد متقاضی تائید شود. برای این منظور معاینه، شرح حال گیری و انجام آزمایش‌های مختلف مفید است. همچنین قبل از این عمل جراحی باید فرد یک رژیم غذایی متعادل را رعایت کند. همچنین ترک مصرف دخانیات (اعم از سیگار و قلیان) و الکل و نوشیدنی‌های الکلی نیاز است. همچنین با توجه به اثر منفی بسیاری از داروها، باید مصرف این داروها از جمله داروهای رقیق‌کننده خون استفاده شود.

بحث و نتیجه‌ گیری مدت زمان عمل بای پس معده

  زمان عمل بای پس معده معمولاً بعد از بیهوشی و به مدت دو تا سه ساعت به طول می‌انجامد. این عمل می‌تواند به روش معمولی یا لاپاراسکوپی انجام شود. در این روش با حداقل برش و بخیه عمل جراحی انجام می‌گیرد. بعد از عمل معمولاً فرد جراحی‌شده دو الی سه روز در بیمارستان بستری می‌شود و تحت نظر گروه درمانی خواهد بود. معمولاً 4 هفته بعد از انجام عمل جراحی، فرد جراحی شده می‌تواند رژیم غذایی معمولی خود را از سر بگیرد.  بعد از عمل جراحی بای پس معده، ریکاوری و رعایت مراقب‌های بعد از عمل ضروری است.

کنترل کردن فعالیت‌های بدنی، تغذیه مناسب، استراحت مناسب و مواظبت از زخم و بخیه عمل از این جمله‌اند.   با انجام مراقب‌های لازم نتایج این عمل جراحی لاغری برای سال‌ها حفظ شده  و فرد می‌تواند از پیامد آن بهره‌مند شود. کاهش وزن، تناسب اندام و کاهش قابل ملاحظه در خطر بروز بیماری‌های مزمن یا کنترل بیماری‌های مزمن از نتایج درخشان عمل بای پس معده خواهند بود.

– چه مدت پس از عمل بای پس معده می توانم رانندگی کنم؟

بعد از عمل بای پس معده، تا زمانی که برای کنترل درد از قرص های مسکن استفاده می کنید، نباید رانندگی کنید. این قرص ها ممکن است شما را خواب آلوده نمایند. به طور معمول، چهار هفته بعد از عمل بای پس معده با لاپاراسکوپ، پزشک اجازه می دهد بیمار به رانندگی بپردازد.

دکتر سید علیرضا آذر پیکان دانش آموخته رشته فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاروسکوپی پیشرفته از دانشگاه تهران آماده پذیرش بیماران مبتلا به چاقی و درمان آنها با روش های جراحی چاقی از جمله عمل بای پس معده با لاپاراسکوپ هستند. خواهشمند است در صورت تمایل برای دریافت اطلاعات بیشتر یا تعیین وقت قبلی ویزیت با شماره تلفن های کلینیک ایشان واقع در تهران تماس حاصل بفرمائید.

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
برای دیدن ویدیو جراحی سرطان معده دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *