جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

نحوه مراقبت از زخم‌ های ایجاد شده بعد از اعمال جراحی لاغری

نحوه مراقبت از زخم‌ های ایجاد شده بعد از عمل لاغری، اعمال جراحی لاغری هم مانند هر عمل جراحی دیگر مخاطرات و عوارضی به دنبال دارد. ایجاد زخم، عفونت و خونریزی از جمله این عوارض می‌باشند. با انجام مراقبت‌های لازم در دوره نقاهت می‌تواند از بدتر شدن زخم‌ها جلوگیری و موجب بهبودی کامل بعد از جراحی شد.
نحوه مراقبت از زخم‌ های ایجاد شده بعد از عمل لاغری

نحوه مراقبت از زخم‌ های ایجاد شده بعد از عمل لاغری

تلاش نویسندگان سایت دکتر علیرضا آذر پیکان متخصص جراح لاغری و انکو سرجری در این است که مقاله‌ای کامل در مورد نحوه مراقبت از زخم‌های ایجاد شده بعد از اعمال جراحی را به متقاضیان اعمال جراحی چاقی ارائه کند. همان‌طور که می‌دانید راه‌های مختلفی برای کنترل و درمان بیماری چاقی وجود دارد. اعمال جراحی لاغری از روش‌های متداول برای درمان بیماری چاقی می‌باشد. طبیعتاً اعمال جراحی لاغری به‌مانند هر عمل جراحی مخاطرات و عوارضی مانند بروز زخم و عفونت به دنبال دارد. با مراقبت از زخم‌های ایجاد شده بعد از اعمال جراحی می‌تواند نتایج به‌دست‌آمده از عمل را تضمین کرد.

مشاوره تلفنی چاقی دکتر آذرپیکان

اضافه وزن یا چاقی چیست؟

 چاقی از بیماری‌ هایی است که به‌موازات ظهور تمدن‌ها، در جوامع مختلف شایع بوده است. در ابتدا اضافه‌ وزن و چاقی نشانه‌ای از رفاه و برخورداری تلقی می‌شد. با بروز بیماری‌های مزمن در دوران باستان کم‌کم راه‌هایی برای کنترل این بیماری‌ها به کار گرفته شد.

راه ‌های مقابله با چاقی چیست

راه‌ های مقابله با چاقی چیست؟

 گرفتن روزه، رعایت رژیم‌های غذایی سفت و سخت و بالا بردن شدت فعالیت راه‌هایی متعارف بودند که برای غلبه بر چاقی به کار گرفته می‌شد. پایدار نبودن نتایج، مناسب نبودن برای بعضی بیماران کم‌کم ذهنیت‌ها را به سمت استفاده از روش‌ها کاراتر و پایدارتر برد. با پیشرفت روزافزون علم پزشکی اعمال جراحی لاغری مورد استفاده قرار گرفتند.

مکانیسم اعمال جراحی لاغری

 اما اعمال جراحی لاغری مکانیسم‌های مختلفی برای درمان بیماری چاقی داشتند. گروهی از طریق کاهش حجم معده و دستگاه گوارش (مانند عمل اسلیو معده) اعمال اثر می‌کردند. گروهی دیگر بیشتر بر تناسب اندام و کاهش چربی و پوست اضافی (لیپوساکشن، پیکرتراشی) بدن افراد تمرکز داشتند. در نهایت روش‌های دیگر بر پایه قرار دادن جسمی خارجی در معده (عمل بالن معده، عمل باندینگ معده، مسدود کردن عصب واگ) بود.

اقدامات قبل از انجام اعمال جراحی لاغری

اقدامات قبل از انجام اعمال جراحی لاغری

پیش از انجام اعمال جراحی لاغری نیاز است که افراد متقاضی عمل با یک پزشک جراح در زمینه انتخاب روش جراحی لاغری مشورت نمایند. به طور طبیعی هر عمل جراحی لاغری گروه هدف مخصوص به خود را دارد. افراد دارای چاقی شدید یا دارای بیماری‌های زمینه مزمن احتمالاً بیشتری برای ورود به اعمال جراحی با سطح تهاجمی بالا مانند عمل اسلیو معده یا عمل بیلیو پانکراس دارند.

در گام ضروری است که سلامت فرد متقاضی و آمادگی او برای عمل مورد تائید پزشک جراح قرار گیرد. منظور از تائید سلامتی این است که فرد فاقد بیماری‌هایی مانند بیماری‌های خونی یا درگیر کننده بدن باشد که چنین کارایی اعمال جراحی لاغری و متعاقب آن سلامت فرد جراحی شده (در حین عمل و همچنین بعد از آن) را کاهش می‌دهد.

در این زمینه پزشک جراح آزمون‌های گوناگونی را برای تائید سلامتی می‌تواند درخواست کند. انجام معاینه جسمی، گرفتن شرح‌حال و کنکاش در مورد سابقه ابتلای فرد به بیماری مزمن و نیز درخواست آزمایش‌هایی مانند آزمایش خون، سونوگرافی یا ام آر آی یا سی تی اسکن از جمله این راه‌ها هستند.

مقاله پیشنهادی:  هزینه عمل اسلیو معده در بیمارستان عرفان

در مرحله بعدی برای ایجاد آمادگی در فرد متقاضی اعمال جراحی لاغری رهنمودهایی از طرف پزشک جراح به افراد متقاضی اعمال جراحی لاغری داده می‌شود. فرد متقاضی اعمال جراحی لاغری برای کاهش وزن و بالا رفتن شانس اعمال جراحی لاغری باید یک رژیم غذایی محدود کننده و همچنین برنامه‌ای منظم برای ورزش را رعایت کند. همچنین افراد متقاضی عمل باید در زمانی معین پیش از انجام اعمال جراحی لاغری، از مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی و استعمال سیگار (قلیان و دیگر دخانیات) پرهیز نمایند.

نحوه انجام عمل بای پس معده

نحوه انجام عمل بای پس معده

بعد از صورت پذیرفتن آمادگی افراد در قبل از اعمال جراح لاغری، در بیشتر اوقات یک روز قبل از عمل جراحی، فرد جراحی شونده را در بیمارستان (اعم از دولتی یا خصوصی) بستری می‌کنند. با تائید پزشک جراح فرایند اعمال جراحی لاغری آغاز می‌گردد. نقطه شروع عمل می‌تواند بی‌حسی موضعی یا استفاده از بیهوشی عمومی فرد جراحی شونده می‌باشد.

 بعد از این بیهوشی اعمال جراحی لاغری که شامل روش‌های مختلفی است، انجام این اعمال جراحی، گاهی مستلزم استفاده از برش و همچنین بخیه‌های متعددی در روش‌های تهاجمی و گاهی بدون نیاز به بخیه و منگنه (با برش و بخیه کمتر) در روش‌های با شدت تهاجمی خفیف می‌باشد.

برای انجام اعمال جراحی لاغری با شدت تهاجم بالا، پزشک جراح می‌تواند روش‌هایی مانند عمل باز و یا عمل لاپاراسکوپی را به کار بندد. بعد از انجام عمل جراحی نوبت به ریکاوری فرد جراحی شده می‌رسد و بعد از به هوش آمدن فرد جراحی شده معمولاً این فرد به میزان 1-2 روز در بیمارستان تحت نظر گروه بستری گرفته شده و بعد از تائید پزشک جراح از بیمارستان ترخیص می‌شود.

مخاطرات و مراقبت‌ های اعمال جراحی لاغری

به‌مانند هر عمل جراحی، انجام اعمال جراحی لاغری هم می‌تواند زمینه ساز بروز مخاطرات و عوارضی بعد از عمل همراه شود. مخاطرات اعمال جراحی لاغری می‌تواند مواردی مانند واکنش به بیهوشی، تهوع، استفراغ، سرگیجه، افت فشار خون، ضعف و بیحالی، سندرم دامپینگ، عفونت، نشت مایعات، خونریزی، ریزش مو، نیاز به عمل مجدد را در بر گیرد. از جمله این موارد وجود زخم به ویژه بعد از اعمال جراحی لاغری با شدت تهاجمی بالا می‌باشد که خود می‌تواند منجر به بروز عوارضی مانند حساسیت و قرمزی محل زخم، عفونت، نشت مایعات، باز شدن بخیه، خونریزی و … شود.

 برای محدود کردن این عوارض ایجاد در زخم‌های بعد از اعمال جراحی لاغری دستورالعمل و مراقبت‌های معینی وجود دارد که در کنترل عفونت، نشت، خونریزی و پیشگیری از انجام عمل تأثیر به سزایی دارد. در ادامه به بررسی جز به جز این موارد می‌پردازیم.

مقاله پیشنهادی:  اسلیو معده بهتر است یا بالون معده (مقایسه بالون و اسلیو معده)

پانسمان منظم زخم‌ ها

 یکی از راه‌های جلوگیری از بروز عوارض در زخم‌های اعمال جراحی لاغری پانسمان منظم زخم‌های ایجاد شده در عمل می‌باشد. این زخم‌ها در عمل باز بیشتر بوده و در روش‌هایی مانند لاپاراسکوپی در حداقل مقدار می‌باشند.

انجام پانسمان محل زخم می‌تواند توسط خود بیمار، اطرافیان او و یا یک پرستار آموزش دیده در منزل یا مراکز درمانی تا زمانی که پزشک جراح تجویز کرده صورت پذیرد.

 استفاده از درن

گاهی برای پیشگیری از تجمع خون، عفونت و مایعات در محل جراحی لاغری از وسیله‌ای به نام درن بهره می‌گیرند. این وسیله با مکش موارد ذکر شده و انتقال آن به خارج بدن از بروز عوارض در فرد جراحی شده جلوگیری می‌کنند. با خاتمه دوره نقاهت و کنترل عوارض، ارتباط این درن با بدن فرد جراحی شده توسط یک پرستار قطع و درن از بدن جدا می‌شود.

خوردن داروهای آنتی‌ بیوتیک

یکی از عوارض ایجاد شده در زخم‌های اعمال جراحی لاغری ایجاد عفونت می‌باشد. برای مقابله با این مشکل و همچنین پیشگیری از بروز آن، پزشک جراح می‌تواند، داروهای آنتی‌بیوتیک مناسب را برای فرد جراحی شده تجویز کند. لازم به ذکر است که فرد جراحی شده باید کل داروهای تجویز شده را مصرف نموده و از قطع یا تغییر خودسرانه دوز مصرفی آنتی‌بیوتیک اجتناب نماید.

استفاده از داروهای مسکن

 بروز درد در محل بخیه یا زخم می‌تواند منجر به اقدامات خو. د سرانه فرد جراحی شده و بروز عوارض و مشکلاتی در فرد گردد. لذا مصرف داروهای مسکن یا حتی ضد حساسیت تجویزی از طرف پزشک جراح می‌تواند در پیشگیری از بروز عوارض نامبرده نقش مهمی داشته باشد.

اجتناب از انجام فعالیت‌ های شدید

 از جمله مواردی که می‌تواند منجر به پارگی بخیه و بروز خونریزی، عفونت یا نشت مایعات در محل بخیه و زخم‌های اعمال جراحی لاغری و حتی نیاز به عمل مجدد شود، فعالیت‌های شدید است.

معمولاً بعد از اعمال جراحی لاغری ممکن است با کاهش وزن فرد جراحی شده و ایجاد حس سبک‌بالی میل به فعالیت‌های بدنی در این افراد بالا رود. لذا باید به فرد متقاضی عمل در زمینه پیشگیری از انجام فعالیت‌های شدید بدنی و همچنین برقراری رابطه جنسی (تا دو هفته بعد از عمل) اطلاع رسانی مناسب ایجاد شود. بهترین منبع برای مشورت در این زمینه پزشک جراح می‌باشد.

رعایت رژیم غذایی نگه‌ دارنده

بعد از اعمال جراحی لاغری پزشک جراح یا یک متخصص رژیم درمانی، یک رژیم نگه‌ دارنده بر پایه مصرف مایع غذاها تجویز می‌گردد. مصرف غذاهای جامد و دارای فیبر بالا، پرخوری یا مصرف سریع مواد غذایی می‌تواند منجر به بروز عوارضی مانند تهوع، استفراغ، سندرم دامپینگ، دل درد، دل پیچه و … شود. این عوارض به نوبه خود می‌تواند منجر به بروز مخاطرات و عوارضی مانند عفونت، خونریزی، نشت مایعات، پارگی بخیه و … شود.

مقاله پیشنهادی:  پریود بعد از عمل اسلیو معده

برای پیشگیری از بروز عوارض یاد شده باید فرد جراحی شده به رهنمودهایی تغذیه‌ای پزشک جراح یا متخصص رژیم درمانی عمل کرده و ویزیت‌های منظمی را بعد از انجام عمل جراحی انجام دهد.

بحث و نتیجه‌ گیری نحوه مراقبت از زخم‌ های ایجاد شده بعد از عمل لاغری

اعمال جراحی لاغری می‌تواند به‌مانند هر عمل جراحی دیگری با عوارض و مخاطراتی همراه شود. از مخاطرات مهم بعد از عمل جراحی بروز خونریزی، حساسیت و قرمزی، عفونت، نشت مایعات از محل زخم جراحی یا پارگی بخیه یا نیاز مجدد به عمل جراحی می‌باشد.

برای کنترل عوارض نام برده بعد از باید راهکارهایی مانند پانسمان منظم زخم‌ها، استفاده از درن، خوردن داروهای آنتی‌بیوتیک و مسکن، اجتناب از انجام فعالیت‌های شدید و رعایت رژیم نگه‌دارنده می‌باشد.

معرفی جراح برتر برای انجام اعمال جراحی لغری

یکی از شروط مهم در انجام اعمال جراحی لاغری موفق، انجام این اعمال لاغری توسط یک جراحی ماهر و با تجربه است. در این زمینه پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از والاترین جراحان شهر تهران و حتی ایران را می‌باشد. این جراح پزشکی حاذق، کارا و دارنده بالاترین مدارک از بهترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین ایشان دارای کارنامه‌ای درخور در زمینه اعمال جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی می‌باشد.

دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد. این جراح ماهر دارای قدرت بیانی عالی در ارائه مشاوره به مراجعه‌کنندگان و همچنین دارای خلقی پسندیده است. سابقه موفق این جراح شامل افزون از 3000 عمل جراحی با نتایجی درخور است. گوشه‌ای از رزومه و فعالیت‌های این جراح موارد زیر را در بر می‌گیرد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

 افراد مراجعه کننده می‌توانند برای کسب اطلاع از فعالیت‌های دکتر آذر پیکان از اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) دیدن فرمایند. به جز این موارد، افراد مراجعه‌کننده می‌توانند از تجربه افراد جراحی‌شده اطلاع حاصل کنند. این امر می‌تواند کمکی خوب برای برطرف کردن دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این عمل باشد. مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *