جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

دارو درمانی در درمان چاقی: مفید یا ناکارآمد؟

دارو درمانی در درمان چاقی، داروهای کاهش وزن در کنار بالا بردن فعالیت بدنی و رعایت رژیم غذایی از روش‌های معمول در مبارزه با بیماری چاقی با هدف کاهش وزن می‌باشند. معمولاً ترکیب این داروها با روش‌های دیگر می‌تواند کارایی آن را بالا برده و موجب کاهش وزن دلخواه شود.
دارو درمانی

استفاده از داروهای کاهش وزن ممکن است انتخاب خوبی برای رسیدن به هدف کاهش وزن در شما باشد. داروهای مورد استفاده در درمان چاقی داروهایی هستند که یک پزشک یا رژیم درمان برای شما تجویز می‌کند. در این حالت علاوه بر رژیم غذایی متعادل و ورزش، باید از داروهای کاهش وزن نیز استفاده کنید.

دارو درمانی در درمان چاقی

کدام افراد امکان مصرف داروهای کاهش وزن را دارند؟

احتمال دارد گروه درمانی در برخی شرایط یک داروی کاهش وزن را برای وزن دلخواه و تناسب اندام شما پیشنهاد کند. این شرایط شامل موارد زیر است:

  • شاخص توده بدنی (BMI) فرد متقاضی استفاده بیش از 30 باشد. این امر به این معنا است که فرد دچار بیماری چاقی یعنی داشتن مقادیر بیش از حد چربی در بدن است.
  • شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از 27 بوده و همچنین فرد متقاضی دچار یک بیماری مزمن در ارتباط با چاقی، مانند دیابت یا فشار خون بالا است.
  • پزشک معالج در مورد سابقه ابتلا به بیماری و چالش‌های سلامتی از  شما سوال می‌کند. در گام بعدی پزشک معالج شما در مورد مزایا و معایب داروهای کاهش وزن با نسخه با شما صحبت می‌کند.
  • این داروها برای همه کاربرد ندارد. برای مثال، اگر قصد بارداری دارید، باردار هستید یا در دوران شیردهی قرار دارید، نباید از داروهای کاهش وزن استفاده کنید.

داروهای کاهش وزن چقدر کارایی دارند؟

اگر از داروهای کاهش وزن تجویزی بیش از 12 هفته استفاده کنید،  این امر می‌تواند تحت مقایسه با یک درمان غیرفعال که از دارو استفاده نمی‌کند، به نام دارونما (پلاسیبو) قرار گیرد. ترکیب استفاده از داروهای کاهش وزن و تغییر سبک زندگی منجر به کاهش وزن بیشتر از رعایت سبک زندگی به تنهایی می‌شود.

مصرف این داروهای کاهش وزن به مدت یک سال می‌تواند به معنای از دست دادن وزن کل بدن به میزان 3 تا 12 درصد بیشتر از کاهش وزن با تغییر سبک زندگی باشد.

نکات مهم در مورد داروهای کاهش وزن

مخاطرات استفاده از این داروها معمولاً شامل حالت تهوع، یبوست و اسهال شایع هستند. این مخاطرات ممکن است با گذشت زمان کاهش پیدا کنند. همچنین داروهای کاهش وزن می‌توانند از نظر قیمت گران باشند و معمولاً توسط بیمه پوشش داده نمی‌شوند. از این رو باید از شرکت بیمه خود در مورد پوشش درمانی این داروها سؤال کنید. بسیاری از افراد با قطع مصرف داروهای کاهش وزن، مقداری از وزنی را که از دست داده بودند، به دست می‌آورند؛ اما انجام عادات سبک زندگی سالم ممکن است به محدود کردن افزایش وزن کمک کند.

تا چه زمانی باید از داروهای کاهش وزن استفاده کنیم؟

مدت زمان مصرف داروی کاهش وزن به این بستگی دارد که آیا این دارو به کاهش وزن شما کمک می‌کند یا خیر. اگر پس از مصرف دوز کامل دارو به مدت 3 تا 6 ماه، حداقل 5 درصد از وزن بدن خود را از دست نداده‌اید، پزشک احتمالاً روش درمان شما را تغییر خواهد داد.

 

داروهای کاهش وزنی مورد تائید

شش داروی کاهش وزن توسط سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده (FDA) برای استفاده طولانی مدت تائید شده است که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • بوپروپیون- نالترکسون (Contrave)
  • لیراگلوتاید (Saxenda)
  • اورلیستات یا ونوستات ( با نام‌های تجاری دیگر Xenical و Alli)
  • فنترمین توپیرامات (Qsymia)
  • سماگلوتاید (Wegovy)
  • ستملانوتید (Imcivree)

اکثر داروهای کاهش وزن تجویزی موجب بروز احساس گرسنگی کمتر یا سیری بیشتر در فرد می‌شوند. برخی داروها هر دو روش را برای کاهش وزن به کار می‌گیرند. در این مورد استثنا داروی کاهش وزن اورلیستات است؛ که بر نحوه جذب چربی توسط بدن شما تأثیر می‌گذارد. در ادامه به بررسی این داروها می‌پردازیم.

بوپروپیون- نالترکسون

بوپروپیون- نالترکسون یک داروی ترکیبی است. نالترکسون برای درمان اعتیاد به الکل و مواد افیونی استفاده می‌شود. بوپروپیون دارویی است که برای درمان افسردگی و همچنین برای کمک به ترک سیگار استفاده می‌شود عوارض جانبی شایع این دارو شامل حالت تهوع، سردرد و یبوست می‌باشد.

لیراگلوتاید

لیراگلوتاید دارویی است که به جز کاهش وزن همچنین برای مدیریت و کنترل بیماری دیابت استفاده می‌شود. این دارو به صورت تزریق روزانه به کار برده می‌شود. حالت تهوع یک شکایت رایج بعد از تزریق این دارو است. بروز استفراغ ممکن است استفاده از این دارو را محدود کند.

اورلیستات

به کار گیری این دارو می‌تواند عوارض جانبی مانند دفع گاز و مدفوع شل را در فرد مصرف کنده ایجاد کند. هنگام مصرف این دارو باید یک رژیم غذایی کم چرب داشته باشید.

 فنترمین- توپیرامات

فنترمین- توپیرامات ترکیبی از یک داروی کاهش وزن به نام فنترمین و یک داروی ضد تشنج به نام توپیرامات است. فنترمین به تنهایی (Adipex-P، Lomaira) نیز برای کاهش وزن استفاده می‌شود. این دارو یکی از چهار داروی کاهش وزن است که برای استفاده کمتر از 12 هفته تائید شده است.

سماگلوتاید

سماگلوتاید دارویی است که به جز مبارزه با چاقی و کاهش وزن برای کمک به کنترل بیماری دیابت نوع 2 نیز استفاده می‌شود. مصرف این دارو می‌تواند عوارض جانبی مانند: تهوع و استفراغ، اسهال، شکم درد، سردرد، خستگی را ایجاد کند.

ستملانوتید

سازمان غذا و دارو مصرف داری ستملانوتید را فقط برای افراد 6 ساله و بالاتر که به دلیل یکی از این بیماری‌های نادر وراثتی چاقی زیر را دارند تائید کرده است:

  • کمبود پرواپیوملانوکورتین
  • کمبود پروپروتئین سوبتیلیسین-ککسین نوع 1
  • کمبود گیرنده لپتین

برای مصرف دارو، باید دهد شما به یکی از این بیماری‌ها مبتلا باشید. داروی ستملانوتید هیچ یک از مشکلات ژنی که باعث این شرایط می‌شود را درمان نمی‌کند؛ اما می‌تواند به کاهش وزن ناشی از این بیماری‌ها کمک کند. همچنین این دارو می‌تواند اشتهای شما را کاهش داده و احساس سیری بیشتری در شما ایجاد کرده و به شما در سوزاندن کالری در زمانی که بدن شما در حال استراحت است کمک کند.

بحث و نتیجه‌گیری درباره داروهای درمان چاقی

داروهای کاهش وزن روش قطعی برای کاهش وزن نیستند؛ اما آن‌ها ممکن است به شما کمک کنند تا تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید که برای کاهش وزن و بهبود سلامت خود نیاز دارید. معمولاً استفاده از دارو به زمان طولانی نیاز دارد تا کاهش وزن دلخواه را ایجاد کند و این روش در کنار فعالیت بدنی بالا و رژیم غذایی بیشتر برای اضافه وزن و چاقی خفیف کاربرد دارد.

مقاله پیشنهادی:  نحوه خوابیدن بعد از عمل لاپاراسکوپی : راهنمایی کامل
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان