جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

تفاوت عمل بای پس و مینی بای پس معده

تفاوت عمل بای پس و مینی بای پس معده چیست؟ کدام یک روش جراحی بهتری برای لاغری است؟ کدام یک عوارض کمتر و مزایای بیشتری دارد؟ پاسخ تمامی این سوالات را در این مقاله پیدا خواهید کرد. ما برای شما بررسی کاملی بر روی تفاوت و فرق عمل بای پس معده (یا بای پس کلاسیک) و مینی بای پس خواهیم داشت تا بتوانید مطمئن تر، نسبت به انتخاب عمل جراحی لاغری مدنظر خود اقدام کنید و در نهایت از نتیجه کار راضی باشید.
تفاوت عمل بای پس و مینی بای پس معده

سوالی که ذهن بسیاری از افراد علاقمند به عمل های لاغری را مشغول می‌کند این است که تفاوت عمل بای پس و مینی بای پس معده در چیست. جراحی چاقی محبوب‌ترین و موفق‌ترین روش جراحی کاهش وزن است و در میان بسیاری از انواع جراحی چاقی، یکی از آن‌ها به‌عنوان یکی از پژوهش‌شده‌ترین، قابل‌اعتمادترین و محبوب‌ترین آن‌ها برجسته است. این روش بای پس معده نام دارد.

با این حال، افراد زیادی نمی‌دانند که دو نوع اصلی بای پس معده وجود دارد؛ جراحی سنتی یا کلاسیک بای پس معده و جراحی مینی بای پس معده. هر دوی آنها جراحی‌های کاهش وزن کارآمدی هستند، اما تفاوت‌های کلیدی بین این دو جراحی وجود دارد.

در نهایت، یک پزشک باید تصمیم بگیرد که کدام نوع جراحی برای مورد شما مناسب است.

برای انجام عمل بای پس معده و مینی بای پس معده، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. پیشنهاد ما مراجعه به دکتر علیرضا آذرپیکان، فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی است. برای ارتباط با ایشان می‌توانید با شماره تماس‌های ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴ یا ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳ تماس حاصل فرمایید یا از طریق وبسایت، اقدام به دریافت نوبت کنید.

با این وجود، یادگیری اینکه هر دو نوع جراحی دقیقاً چیست و چه چیزی آنها را متمایز می‌کند، به شما کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه تری بگیرید.

جراحی بای پس معده چیست؟

جراحی کلاسیک بای پس معده، همانطور که از نامش پیداست، نوع قدیمی تر و محبوب تر بای پس معده است. اولین عمل جراحی کاهش وزن چاقی در واقع بای پس معده بود و در سال 1954 انجام شد. هنگامی که مردم “بای پس معده” را می‌شنوند، بلافاصله به نوع سنتی آن فکر می‌کنند.

بای پس معده سنتی شامل تقسیم معده به یک کیسه کوچک فوقانی و یک کیسه بزرگ تحتانی است. سپس روده‌های بیمار مجدداً جهت اتصال به کیسه فوقانی کوچک قرار می‌گیرند. روش بای پس معده بیشتر معده را دور می‌زنند.

تفاوت عمل بای پس و مینی بای پس معده

بای پس معده به عنوان یک جراحی کاهش وزن، جای تعجب نخواهد بود که بزرگترین مزیت این جراحی، کاهش وزن اضافی باشد. بای پس معده سنتی از این جهت خاص است که به بیمار کمک می کند تا از طریق بیش از یک مکانیسم به کاهش وزن سریع برسد. مزایا این روش به شرح زیر است:

  • کاهش وزن محدود: به کاهش وزن ناشی از محدود کردن توانایی معده برای نگه داشتن غذا اشاره دارد. پس از انجام جراحی سنتی معده، بدن بیمار فقط می‌تواند غذا را در کیسه فوقانی و کوچکتر معده نگه دارد و این مسئله باعث می‌شود بیمار خیلی سریع احساس سیری کند. این جراحی با محدود کردن مقدار غذایی که بیمار می‌تواند بخورد، به کاهش وزن بیمار کمک می‌کند.
  • کاهش وزن سوء جذب: همه می‌دانند که بدن ما قادر به استخراج انرژی از غذایی که می‌خوریم به شکلی که وارد بدن می‌شود، نیست. جراحی بای پس معده با تغییر مسیر روده و اتصال آن به یک کیسه کوچک، مدت زمان صرف غذا در معده و روده بیمار را کاهش می دهد. این بدان معنی است که بیمار کالری کمتری از غذایی که بعد از جراحی می خورد دریافت می کند. و از آنجایی که افزایش و کاهش وزن به “کالری ورودی و خروجی” کاهش می یابد، این به کاهش وزن بیمار کمک می کند.
مقاله پیشنهادی:  جدیدترین عمل جراحی شکم سال 1403

بای پس معده، به عنوان یک جراحی تهاجمی، بای پس معده بدون خطرات و معایب نیست. این معایب ممکن است به شرح زیر باشد:

  • بای پس معده سنتی ممکن است منجر به عوارض شود: علیرغم اینکه این روش قدیمی ترین جراحی چاقی است، بای پس معده کاملاً ایمن نیست. بای پس یک جراحی بسیار تهاجمی است که به ساعت‌ها کار توسط جراح مجرب نیاز دارد.
  • بای پس سنتی معده ممکن است منجر به سوءتغذیه شود: اگرچه سوء جذب به کاهش وزن بیمار کمک می‌کند، اما عوارض جانبی نیز دارد: با کاهش اثربخشی هضم غذا، نه تنها کالری دریافتی را کاهش می‌دهد، بلکه توانایی بدن برای دریافت ویتامین‌های لازم را نیز تضعیف می کند. ، مواد معدنی و غیره از مواد غذایی کمتر جذب می‌شود. اگرچه می‌توان این مشکل را با مصرف روزانه قرص‌های مولتی ویتامین برطرف کرد، اما این نکته را باید در نظر داشته باشید.
  • بای پس معده سنتی برگشت پذیر نیست: از آنجایی که این جراحی بزرگ است و هیچ راهی برای معکوس کردن بای پس معده وجود ندارد. بیماران باید قبل از تصمیم گیری نهایی این را در نظر داشته باشند. البته راه‌هایی برای بازگشت وجود دارد که عوارض و خطرات بسیاری برای بیماران دارد.

مینی بای پس معده چیست؟

مینی بای پس معده در عین اینکه یک نوع جراحی متفاوت است، اما همچنان بسیار شبیه به بای پس معده است. این بدان معناست که تقریباً هر آنچه در مورد بای پس معده نوشتیم در مورد مینی بای پس معده نیز صدق می کند.

تفاوت اصلی در نحوه انجام هر دو جراحی است. جراحی مینی بای پس معده شامل رویکرد جدیدی است که به بیمار کمک می‌کند با تغییر مسیر کمتر روده به نتایج مشابهی دست یابد. این جراحی اولین بار در دهه 90 انجام شد، بنابراین یک روش نسبتا جدید است.

عمل مینی بای پس معده چیست؟

مزایای مینی بای پس معده مشابه بای پس سنتی معده است. اما، مینی بای پس معده نسبت به روش سنتی مزایای کلیدی دارد:

  • خطر کمتر عوارض: به دلیل این روش جراحی چاقی که شامل تغییر مسیر کمتر روده است، کمتر تهاجمی است و خطر عوارض کمتری دارد.
  • زمان بهبودی کمی سریعتر: باز هم، به دلیل کمتر تهاجمی بودن جراحی، بدن سریعتر بهبود می‌یابد. از آنجایی که بهبودی جراحی معده ماه‌ها طول می‌کشد و نیاز به مراقبت‌های گسترده دارد، این امر برای بسیاری از بیماران اهمیت زیادی دارد.

اگر مینی بای پس معده فقط فوایدی بدون عوارض داشت، بای پس سنتی معده انجام نمی‌شد. اما متاسفانه اینطور نیست. مینی بای پس معده نیز دارای معایبی است:

  • اثربخشی کمتر: اگرچه مینی بای پس معده هنوز یک جراحی کاهش وزن بسیار قوی است، اما متاسفانه کمتر از روش سنتی موثر است. هیچ راه حلی برای این موضوع وجود ندارد. این موضوع به نحوه انجام جراحی بستگی دارد.
  • در دسترس بودن کمتر: از آنجایی که مینی بای پس معده یک جراحی نسبتاً جدید است، پزشکان زیادی ابزار یا تجربه لازم برای انجام آن را ندارند. پیدا کردن یک کلینیک پزشکی حرفه ای برای انجام جراحی در آن دشوارتر خواهد بود.
مقاله پیشنهادی:  تغذیه بعد از عمل بای پس معده

تفاوت اصلی بای پس و مینی بای پس

مشابه بای پس معده سنتی، مینی بای پس نیز به کاهش وزن در سطوح محدود کننده، سوء جذب و متابولیک کمک می کند. همانطور که از نام آن پیداست، مینی بای پس لاپاراسکوپی در مقایسه با بای پس معده لاپاراسکوپی ایمن‌تر است و زمان عمل کمتری را می‌طلبد.

مینی بای پس به دلیل تغییر مسیر روده‌ای باعث سوء جذب چربی و قند در بدن می‌شود و جذب کالری، مواد مغذی و چربی را برای بدن سخت‌تر می‌کند، در حالی که روش اسلیو معده این کار را انجام نمی‌دهد.

تفاوت عمل بای پس و مینی بای پس معده

بای پس معده یکی از رایج‌ترین انواع جراحی چاقی است. بای پس معده زمانی انجام می‌شود که رژیم غذایی و ورزش موثر نبوده و بیمار به دنبال روشی موثرتر است.

عمل مینی بای پس معده از طریق لاپاراسکوپ انجام می‌شود و معمولاً 2-3 روز در بیمارستان است. در حالی که مینی بای پس معده هنوز تهاجمی‌تر از جراحی اسلیو است، اما تهاجم آن کمتر از بای پس معده استاندارد تهاجمی است. در عمل مینی بای پس ، معده با استفاده از استپلر آندوسکوپی به دو قسمت تقسیم می‌شود و یک کیسه معده جدید و باریکتر به منظور محدود کردن جذب غذا ایجاد می‌شود. قسمت دیگر، یعنی بزرگترین، دیگر با غذا در تماس نخواهد بود و فقط برای تولید شیره‌های گوارشی برای کمک به هضم استفاده می‌شود.

عمل بای پس معده ممکن است از طریق برش کامل انجام شود.

فرق بای پس و مینی بای پس

تعدادی از متخصصان جراحی چاقی موافقند که مینی بای پس معده ساده ترین درمان جراحی برای درمان بیماری چاقی است. این به این دلیل است که این روش شامل ایجاد یک اتصال واحد بین معده تازه ایجاد شده و روده کوچک است. توجه داشته باشید که در طی جراحی بای پس معمولی دو اتصال ایجاد می‌شود.

پس از جراحی مینی بای پس شما از نظر عوارض تحت نظر هستید و باید رژیم غذایی حاوی مایعات بدون قند و غیر خوراکی‌های گازدار را برای دو هفته اول شروع کنید، سپس چند هفته به غذاهای پوره شده و یک ماه یا بیشتر پس از جراحی به غذاهای معمولی بروید. هر روز، مادام العمر، باید مولتی ویتامین و کلسیم مصرف کنید. همچنین باید برای معاینات منظم در دو هفته، شش هفته، سه ماه و 12 ماه به پزشک متخصص مراجعه کنید.

در دوره نقاهت پس از عمل بای پس معده، پزشک یا یک متخصص تغذیه با شما در مورد رژیم غذایی که باید بعد از جراحی دنبال کنید صحبت می‌کند و توضیح می‌دهد که چه نوع غذا و چه مقدار می‌توانید در هر وعده غذایی بخورید. رعایت دقیق رژیم بای پس معده می‌تواند به کاهش وزن ایمن کمک کند.

مقاله پیشنهادی:  نحوه مراقبت از زخم‌ های ایجاد شده بعد از اعمال جراحی لاغری

فرق بای پس و مینی بای پس

مینی بای‌پس معده روش چاقی ساده‌تر، ایمن‌تر و مؤثرتر از گاسترکتومی با اسلیو لاپاراسکوپی است. با توجه به داده های مغرضانه، حجم نمونه کوچک و زمان پیگیری کوتاه، نتایج ما ممکن است غیر قابل اعتماد باشد.

جراحی مینی بای پس معده چندین مزیت دارد که عبارتند از:

  • کاهش وزن قابل توجه تا 40 درصد وزن اولیه، که آن را به اندازه بای پس کلاسیک کارآمد می کند.
  • بیمار با جراحی مینی بای پس معده نسبت به بیمارانی که جراحی های چاقی دیگر دارند، نسبتاً سریع بهبود می یابد.
  • جراحی مینی بای پس معده به دلیل عملکرد ثابت شده آن بسیار مورد توجه بیماران است. – مانند بای پس کلاسیک توسط لاپاراسکوپی انجام می شود.
  • بر خلاف بای پس معمولی، جراحی مینی بای پس تنها به یک اتصال نیاز دارد که به طور قابل توجهی خطر عوارض حین و بعد از عمل را محدود می کند.

تفاوت بای پس و مینی بای پس

مزایا جراحی بای پس معده شامل:

  • کاهش وزن سریع و بهبود سلامت و وضع جسمانی برای افرادی که BMIآنها بسیار بالا است. (مقاله میزان و روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده را مطالعه کنید.)
  • جراحی بای پس معده مقدار مواد غذایی را محدود می‌کند و جلوی ترشح هورمون اشتها که اصلی‌ترین علت چاقی است را می‌گیرد.
  • بازگشت چاقی در روش بای پس بسیار بسیار پایین و کم است.
  • سطح سوخت و ساز بدن به دلیل کاهش وزن بالا می‌رود.
  • نسبت به دیگر عمل‌های لاغری نتیجه بخش تر است و اصلی‌ترین روش درمان دیابت نوع دوم به شمار می‌آید.
  • با کاهش وزن، مصرف داروی های ناشی از عوارض چاقی کمتر می‌شود و با انجام ورزش‌های منظم و رژیم غذایی می‌توانید سریعاً به وزن ایده آلتان برسید.
  • مشکلات مفاصل و اختلالات تنفسی مثل آپنه خواب از بین می‌رود و به دلیل رسیدن به اندام متناسب، اعتماد به نفستان افزایش می‌یابد.

بهترین دکتر انجام عمل بای پس و مینی بای پس معده در تهران

مشاوره گرفتن از یک پزشک متخصص که کاملا در کار خود مهارت دارد درصد موفقیت در عمل بای پس و بای مینی پس معده را به شدت زیاد می‌کند. انجام توصیه‌های پزشک بعد از عمل و داشتن رژیم غذایی مناسب و صحیح بعد از عمل بای پس و مینی بای پس معده، نه تنها شما را دچار عوارض نمی‌کند بلکه شاهد تغییرات محسوسی در خود خواهید بود.  برای اینکه بهترین انتخاب را داشته باشید، باید بهترین دکتر عمل بای پس و مینی بای پس معده در تهران را انتخاب کنید. دکتر علیرضا آذرپیکان متخصص فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و یکی از با تجربه‌ترین متخصصان و مشاورین در امر عمل مینی بای پس معده است.

منابع (Source) : وبسایت medicaltourismco

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *