جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

درد بعد از عمل بای پس معده

درد بعد از عمل بای پس معده همانند درد بعد از هر عمل جراحی دیگری، دور از انتظار نیست! این که بدانید دقیقا درد به چه علت حس می شود، کدام درد ها علامت خطر هستند و کدام درد ها مهم نیستند، در روند بهبودی پس از عمل بای پس معده، بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله به طور کامل درباره نحوه کنترل درد پس از عمل و دلایل آن صحبت خواهیم کرد.
درد بعد از عمل بای پس معده

«دارو تلخ است.» شاید این جمله را شنیده باشید. باید این جمله را نیز اضافه کرد که: «عمل جراحی درد دارد.» بعد از هر عمل جراحی، درد یک امر طبیعی به شمار می رود، به ویژه درد بعد از عمل بای پس معده که امری عادی تلقی می گردد.

در این نوشتار پس از شرح مختصری درباره این که عمل بای پس معده چیست، در مورد درد بعد از عمل بای پس معده توضیحاتی ارائه خواهد شد. اگر قرار است تحت عمل جراحی چاقی به ویژه عمل بای پس معده قرار بگیرید، حتما این نوشتار را تا انتها مطالعه بفرمائید.

مشاوره تلفنی چاقی دکتر آذرپیکان

جراحی عمل بای پس چیست؟

یکی از روش های درمان چاقی یا به اصطلاح عمل جراحی چاقی، بای پس معده نام دارد. در این روش از معده، یک مخزن کوچک درست می شود. این مخزن کوچک به بخشی از اواسط روده کوچک وصل می گردد. بدین ترتیب، بخش زیادی از معده و روده از مسیر عبور مواد غذایی حذف می شود.

بعد از عمل بای پس معده، غذایی که بلعیده می شود به مخزن کوچک معده وارد می گردد. سپس غذا به روده کوچک می رسد بدون این که از بخش انتهایی معده و بخش ابتدایی روده رد شده باشد. حذف این بخش ها باعث می شود جذب کالری از غذاها کمتر از حد عادی باشد.

عمل بای پس معده یکی از رایج ترین انواع عمل جراحی چاقی به شمار می آید. وقتی شخصی در لاغری با استفاده از رژیم غذایی و ورزش موفق نمی شود، یا اضافه وزن برای او عوارض جدی مانند دیابت ایجاد کرده است، عمل بای پس معده می تواند گزینه ای مطمئن باشد.

مقاله پیشنهادی:  25 سوال متداول عمل بای پس معده

بی حسی موضعی زود پایان می یابد!

اگرچه دکتر جراح چاقی در پایان عمل بای پس معده مقداری از ماده بی حسی را در محل برش های پوستی تزریق می کند اما تاثیر این مواد گذرا است. با تمام شدن اثر این مواد بی حسی، درد بیمار کم کم اوج می گیرد. بیمار ممکن است فکر کند که مشکلی پیش آمده که دردش تشدید می شود اما علت تشدید درد، پایان اثر مواد بی حسی است.

درد بعد از عمل بای پس معده در سمت چپ شکم

این درد در بیشتر موارد به صورت دردی تیز و واضح حس می گردد اما در همه موارد، کیفیت درد بعد از عمل بای پس معده این چنین نیست. در برخی موارد، درد سوزشی، درد مبهم و عمقی یا حس کشش دردناک گزارش می شود. درد بعد از عمل بای پس معده ممکن است با حرکت بدتر شود. درد بعد از عمل بای پس معده شاید در زیر محل برش پوستی نباشد و در جای دیگری از شکم احساس شود. همه این موارد، در مورد درد بعد از عمل بای پس معده طبیعی است و جای نگرانی نیست.

درد بعد از عمل بای پس معده

اما چرا درد بعد از عمل بای پس معده در سمت چپ شکم بیشتر احساس می شود؟ به طور معمول، یکی از برش های بزرگ لازم برای انجام موفق، عمل بای پس معده در سمت چپ شکم ایجاد می شود. عمق و اندازه این برش به طور معمول به حدی است که در پایان جراحی لازم است برای ترمیم آن از چندین لایه بخیه استفاده شود. بخیه زدن عضلات عمیق دیواره شکم برای پیشگیری از فتق شکمی ضرورت دارد.

مقاله پیشنهادی:  برگشت چاقی بعد از لیپوماتیک

بخیه های این برش عامل اصلی درد بعد از عمل بای پس معده است؛ همان دردی که در بالا شرح داده شد. این درد ممکن است بین سه تا شش هفته طول بکشد. اگرچه در برخی موارد، درد برای مدت بیشتر هم گزارش شده است.

کنترل درد بعد از عمل بای پس معده

دکتر جراح چاقی همیشه همه تلاش خود را به کار می گیرد تا ناراحتی و درد ناشی از این بخیه ها به حداقل ممکن برسد. با وجود این، هنوز نمی توان کاری کرد که این عمل جراحی بدون درد باشد.

برای کنترل درد بعد از عمل بای پس معده، مجموعه ای از داروهای ضد درد از خانواده های دارویی زیر تجویز می شود:

  • مسکن های شبه مخدر
  • داروهای شل کننده عضلات و
  • داروهایی که دردهای نوروپاتیک (درد ناشی از آسیب رشته های عصبی) را کم می کنند

گذاشتن بسته (پَک) سرد روی محل پانسمان هم می تواند در کاهش درد در روزهای نخست بعد از عمل بای پس معده سودمند باشد. نباید این بسته های سرد برای مدت بیش از بیست دقیقه به طور مداوم روی محل بخیه باقی بمانند. بعد از آن لازم است حداقل برای مدت بیست دقیقه به پوست استراحت داده شود. این کار را می توان چندین بار در روز تکرار کرد. بسته سرد در روزهای نخست بعد از عمل جراحی چاقی به کاهش التهاب کمک می کند.

دو سه روز که از عمل بای پس معده گذشت، بسته گرم برای کنترل درد مفید است، نه بسته سرد. علت این است که در این دوره درد بیشتر ماهیت عضلانی دارد، نه التهابی.

مقاله پیشنهادی:  سندرم دامپینگ چیست؟

توصیه می کنیم حتما مقاله «مراقبت های بعد از عمل بای پس معده» را مطالعه کنید.

عفونت هم دردناک است!

این بخیه سمت چپ شکم با وجود همه احتیاط ها، گاهی عفونی می شود. همه کارها در شرایط استریل انجام می شود و قرار نیست هیچ عفونتی پیش بیاید اما گاهی باکتری در محل همین بخیه مستقر می شود. علائم عفونت در محل بخیه عمل جراحی به شرح زیر هستند:

  • تب
  • تورم در محل بخیه عمل جراحی
  • قرمزی اطراف محل بخیه عمل جراحی
  • دردناک شدن محل بخیه و
  • خروج ترشحات زرد و بدبو از محل بخیه عمل بای پس معده (ترشحات شفاف یا کمی قرمز به طور معمول طبیعی هستند و نشانه عفونت نیستند)

اگر شک دارید که شاید محل بخیه عمل جراحی عفونی شده است حتما با کادر درمان تماس بگیرید و خصوصیات محل بخیه را تشریح نمایید.

دکتر سید علیرضا آذر پیکان دانش آموخته رشته فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاروسکوپی پیشرفته از دانشگاه تهران آماده پذیرش بیماران مبتلا به چاقی و درمان آنها با روش های جراحی چاقی مانند بای پس معده هستند. خواهشمند است برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد یا تعیین وقت قبلی ویزیت با شماره های تلفن کلینیک ایشان واقع در تهران تماس حاصل بفرمائید.

منبع (Source) : وبسایت loseweightcincy

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان