انواع راه های درمان سرطان معده

بهترین راه درمان سرطان معده

بهترین راه درمان سرطان معده قاعدتا به لایف استایل بیمار بستگی دارد. در وهله اول لازم است رژیم غذایی کاملا سالمی را دنبال کنید و به دنبال آن از دارو های درمانی زیر نظر متخصص مصرف کنید. آزمایش اصلی تشخیص سرطان معده آندوسکوپی ( که همچنین با عنوان گاستروسکوپی شناخته می‌شود) است. پس از تشخیص بیماری، پرتو درمانی و شیمی درمانی به عنوان پر استفاده ترین روش های درمانی سرطان معده شناخته می شوند. در ادامه به نگارش تیم کلینیک دکتر آذرپیکان درباره بهترین راه های درمانی سرطان معده خواهید خواند.

مشاوره چاقی دکتر آذرپیکان در واتساپ

روش‌های مختلف و متنوعی برای درمان این نوع از سرطان وجود دارد. با انتخاب بهترین روش درمان سرطان معده می‌توان شانس بقای بیماران مبتلا به سرطان معده را بالا برد. در ادامه به بررسی بهترین راه درمان سرطان معده می‌پردازیم.

سرطان معده چگونه بیماری است؟

سرطان معده زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های هر قسمت از معده رشد کرده و به طور غیر طبیعی و غیر قابل مهار تقسیم شوند. تومورها می‌توانند در هر جایی از معده شروع شوند، اما بیشتر آن‌ها در بافت غده‌ای در سطح داخلی معده شروع می‌شوند. این نوع سرطان، آدنوکارسینوم معده (سرطان معده) است. انواع نادر سرطان معده شامل کارسینوم سلول کوچک، لنفوم ها، تومورهای عصبی غدد درون ریز و تومورهای استرومایی دستگاه گوارش است. سرطان معده یک سرطان نسبتاً شایع در سراسر دنیا است.

درمان سرطان معده

علل ایجاد سرطان معده

برخی از عواملی که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهند شامل موارد زیر می‌باشند:

• استعمال سیگار و دیگر دخانیات
  • سن بالای 60 سال
  • وجود عفونت که در اثر باکتری هلیکوباکتر پیلوری ایجاد شده باشد
  • دریافت رژیم غذایی سرشار از غذاهای دودی، ترشی و شور و کم میوه و سبزی‌های تازه
  • مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی
  • ابتلا به اضافه وزن یا بیماری چاقی
  • ابتلا به فرم‌های خطرناک کم خونی ( پایین بودن میزان گلبول‌های قرمز خون)
  • ابتلا به گاستریت مزمن (التهاب معده)
  • سابقه ابتلای خانوادگی به بیماری سرطان معده
  • گاسترکتومی جزئی برای بیماری زخم (پس از حدود 20 سال)
  • به ارث بردن یک تغییر ژنتیکی که باعث بروز اختلالاتی در ناحیه روده می‌شود.
  • پولیپ آدنوماتوز خانوادگی یا سرطان کولورکتال غیر پولیپوز ارثی.
مقاله پیشنهادی:  برای سرطان مری چی بخوریم؟

پیشگیری از سرطان معده

اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای به حداقل رساندن خطر سرطان معده انجام دهید که شامل موارد زیر می‌باشد:

• سیگار نکشید یا استنشاق سیگار و دیگر دخانیات را ترک کنید
  • کاهش مصرف غذاهای دودی، ترشی و شور
  • رعایت یک رژیم غذایی سالم و سرشار از سبزی‌ها و میوه‌های تازه
  • درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری ممکن است موجب پیشگیری از ابتلای به سرطان معده شود.

علائم و نشانه‌ های سرطان معده

سرطان معده هم به مانند هر بیماری دارای علائم و نشانه‌های خود است. افراد با بروز این علائم به باید به یک پزشک معالج ماهر و با تجربه مراجعه نماید تا در مورد تشخیص و درمان این بیماری فرایندهای لازم را طی کند:

• احساس درد یا سوزش در شکم
  • سوزش سر دل یا سوء هاضمه
  • احساس سیری، حتی بعد از دریافت یک وعده غذایی کوچک از علائم سرطان معده است.
  • حالت تهوع و یا استفراغ
  • از دست دادن اشتها و یا کاهش وزن
  • تورم شکم
  • خستگی یا ضعف بدون دلیل
  • وجود خون در استفراغ
  • دفع مدفوع سیاه رنگ

نشانه‌ های سرطان معده

تشخیص سرطان معده

اگر پزشک معالج احتمال بدهد که شما ممکن است مبتلا به سرطان معده باشید، شما را برای آزمایش‌های بیشتر ترغیب خواهد کرد. آزمایش اصلی تشخیص سرطان معده آندوسکوپی ( که همچنین با عنوان گاستروسکوپی شناخته می‌شود) است. در این روش، پزشک از یک لوله نازک و منعطف با دوربین (آندوسکوپی) استفاده می‌کند که به داخل دهان و در گام بعدی از گلو و مری به معده می‌رود تا با کمک آن پزشک معالج به دستگاه گوارش فرد مشکوک به بیماری نگاه کند.

اگر هر ناحیه از معده مشکوکی تشخیص داده شود، ممکن است مقدار کمی از بافت پوشش معده برداشته شود (بیوپسی) و زیر میکروسکوپ بیشتر بررسی شود. این روش کمتر شایع دیگر، سونوگرافی آندوسکوپی است که در آن آندوسکوپ دارای یک پروب اولتراسوند در انتهای آن است.

پیش آگهی سرطان معده

پیش آگهی یک فرد در ابتلا به بیماری سرطان معده به نوع و مرحله سرطان و همچنین سن و سلامت عمومی در زمان تشخیص و همچنین درمان و زمان شروع و انتخاب درست آن بستگی دارد. اگر سرطان معده در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان آن مؤثرتر است. اگر سرطان قبل از انتشار برداشته شود، به احتمال زیاد قابل درمان است. با این حال، به دلیل عدم وجود یا مبهم بودن علائم در مراحل اولیه، سرطان معده اغلب تا زمانی که پیشرفته‌تر نشده باشد، تشخیص داده نمی‌شود.

مقاله پیشنهادی:  ترکیب شیمی‌ درمانی و جراحی در درمان سرطان معده

پیشگیری از سرطان معده

مراحل بعد از تشخیص سرطان معده

پس از تشخیص سرطان معده، ممکن است احساس شوک، ناراحتی، اضطراب یا سردرگمی کنید. این موارد واکنش‌هایی عادی به ابتلای به سرطان معده هستند. واکنش‌های بعد از تشخیص سرطان معده یا مری برای هر فردی متفاوت است. برای بسیاری از افراد دوران بعد از فهمیدن ابتلا به این بیماری، دوران سختی خواهد بود، با این حال برخی از افراد به فعالیت‌های عادی روزانه خود ادامه می‌دهند. ممکن است برای شما مفید باشد که در مورد گزینه‌های درمانی خود با پزشکان، خانواده و دوستان خود صحبت کنید.

در این مورد از پزشک معالج خود سؤالات مهم را بپرسید و به اندازه اطلاعاتی که احساس می‌کنید نیاز دارید جستجو کنید. این امر به اراده شما بستگی دارد که چقدر می‌خواهید در تصمیم‌گیری در مورد درمان خود مشارکت داشته باشید.

درمان سرطان معده

در پاسخ به این که آیا سرطان معده قابل درمان است؟ باید گفت که در اولین گام پس از تشخیص سرطان معده، مرحله ابتلا به این بیماری روشن خواهد شد. یک یا چند مورد از آزمایش‌های زیر برای تعیین وسعت سرطان (مرحله آن) استفاده می‌شود:

• سی تی اسکن
  • اسکن با امواج فراصوت
  • اسکن PET
  • لاپاراسکوپی
  • اسکن استخوان.

بهترین راه درمان سرطان معده

این بیماری هم به مانند دیگر بیماری‌ها دارای روش‌های درمانی مختلفی می‌باشد که در ادامه بهترین موارد ذکر گردیده و شرح داده می‌شود:

عمل جراحی

درمان اصلی برای درمان بیماری سرطان معده جراحی است که شامل گاسترکتومی کامل یا جزئی (برداشتن تمام یا بخشی از معده) می‌باشد. این روش می‌تواند به تنهایی یا در ترکیب با دیگر روش‌ها به کار گرفته شود.

شیمی درمانی

روش درمانی شیمی درمانی ممکن است قبل از جراحی برای کوچک کردن تومورهای بزرگ‌تر انجام شود. همچنین می‌توان از آن پس از جراحی برای کاهش خطر بازگشت سرطان استفاده کرد. این روش نیز به مانند عمل جراحی می‌تواند به تنهایی یا در ترکیب با روش‌هایی مانند عمل جراحی یا پرتودرمانی به کار گرفته شود.

مقاله پیشنهادی:  سرطان معده بدخیم

پرتو درمانی

پرتودرمانی اغلب هم‌زمان با شیمی درمانی انجام می‌شود. گاهی اوقات پزشکان به این روش شیمی – پرتو درمانی می‌گویند. ممکن است برای درمان سرطان معده در مرحله 1 نیازی به بهره‌گیری از روش پرتودرمانی نباشد. اگر جراحی تمام سرطان را از بین برد، ممکن است نیازی به این روش نباشد. گاهی اوقات از پرتودرمانی قبل از جراحی و برای درمان سرطان معده مرحله 2 و 3 استفاده می‌شود.

این روش می‌تواند سرطان را کوچک کند تا راحت‌تر از بین برود. در صورتی که سرطان به طور کامل حذف نشود، ممکن است پس از جراحی از پرتودرمانی استفاده شود. پرتو دادن بعد از جراحی را پرتودهی کمکی می‌نامند. در صورتی که سرطان پیشرفته باشد یا جراحی امکان‌پذیر نباشد، پرتودرمانی می‌تواند به تسکین علائم سرطان معده کمک کند.

مراقبت تسکینی

در برخی موارد سرطان معده، گروه پزشکی شما ممکن است در مورد مراقبت تسکینی با شما صحبت کند. هدف مراقبت تسکینی بهبود کیفیت زندگی شما با کاهش علائم سرطان است. علاوه بر کاهش سرعت گسترش سرطان معده، درمان تسکینی می‌تواند درد را تسکین دهد و به مدیریت سایر علائم کمک کند. درمان ممکن است شامل رادیوتراپی، شیمی درمانی یا سایر درمان‌های دارویی باشد. این دسته از موارد را می توان به عنوان مراقبت های بعد از عمل سرطان معده معرفی کرد.

بحث و نتیجه‌ گیری بهترین راه درمان سرطان معده

سرطان معده از جمله بیماری‌هایی که میزان کشندگی بالایی در افراد مبتلا در اقصی نقاط دنیا دارد. این امر اهمیت این بیماری خطرناک را به ما خاطر نشان می‌سازد. بعد از شک به ابتلا و فرایند تشخیص این بیماری نیاز است در اولین زمان ممکن بهترین روش درمانی برای کنترل و ریشه کنی این بیماری در نظر گرفته شود.

روش‌های درمان سرطان معده شامل عمل جراحی، پرتو درمانی، شیمی درمانی، درمان هدفمند و … می‌باشد. این روش‌های درمانی می‌توانند به تنهایی یا در ترکیب با هم به کار گرفته شوند. بهترین مرجع برای انتخاب بهترین روش درمان بیماری سرطان معده پزشک جراح می‌باشد.