جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

ابدومینوپلاستی بهتر است یا لیپوماتیک

ابدومینوپلاستی بهتر است یا لیپوماتیک

این روزها لاغر شدن و داشتن شکمی تخت آرزوی خیلی هاست. با اینکه علاقه به زیبایی اندام، موضوع جدیدی نیست اما با توسعه شبکه های اجتماعی بیشتر از سابق بر سر زبان ها افتاده است. تا جایی که، خیلی ها حاضرند میلیون ها تومان برای آن خرج کنند.در واقع برای برداشتن چربی های اضافه دور شکم و پهلو و پوست شل شده اطراف شکم، ابدومینوپلاستی بهتر است یا لیپوماتیک لذا پیشنهاد می کنم تا انتهای این مقاله با ما باشید، به شما اطمینان می دهم به توانید به یک تصمیم نهایی در این مورد برسید.

ابدومینوپلاستی چیست؟

قبل از مقایسه اینکه ابدومینوپلاستی بهتر است یا لیپوماتیک باید بدانیم,  ابدومینوپلاستی یکی از راه های درمان چاقی به ویژه در ناحیه شکم  به واسطه جراحی است. در این جراحی با از بین بردن چربی های شکمی صاف و بدون برآمدگی و چین خوردگی خواهید داشت. از ابدومینوپلاستی برای زیبایی شکم پس از بارداری نیز استفاده می شود. در این روش، چربی های زیرشکم پایین پهلوها و ناحیه کمر از بین می رود تا شما اندامی خوش فرم تر داشته باشید.

این روش، هم در زنان و هم در مردان کاربرد دارد و فقط منحصر به افراد دچار اضافه وزن و چاقی نمی شود. خیلی ها به علت از دست دادن وزن به صورت ناگهانی دچار شل شدن پوست در ناحیه شکم می شوند و برای همین به فکر ابدومینوپلاستی می افتند. ابدومینوپلاستی شکم و پهلو مناسب افرادی است که سبک زندگی سالمی دارند و از چربی های اضافه دور شکم خود رنج می برند پس برای انجام این جراحی، لازم است که ترجیحا سیگاری نباشید.

جراحی ابدومینوپلاستی چگونه انجام می شود؟

برای مقایسه ی بهتر اینکه ابدومینوپلاستی بهتر است یا لیپوماتیک باید دانست, بر اساس شرایط جسمی ای که دارید عمل جراحی شما ممکن است یک تا 5 ساعت زمان ببرد. ابدومینوپلاستی، می تواند کامل، جزئی و مینی باشد که به طور مختصر درباره هر کدام توضیح می دهیم.

ابدومینوپلاستی بهتر است یا لیپوماتیک

 ابدومینوپلاستی کامل: ابدومینوپلاستی کامل مناسب افرادی است که می خواهند تغییرات گسترده تری را در بدن خود انجام دهند. در ابدومینوپلاستی کامل، برش در ناحیه ی زیر شکم و در سرتاسر استخوان لگن انجام می شود. ناف جابجا شده و پوست به طرف پایین کشیده می شود تا عضلات شکمی به صورت عمودی از استخوان زیر سینه تا قسمت پایینی لگن محکم شوند.

جدا کردن پوست از شکم و پس از آن صاف کردن آن و در مرحله بعد خارج کردن چربی ها و پوست های اضافی و پس از آن، تعبیه سوراخ جدیدی برای ناف و قرار دادن آن سر جای خود و در انتها به هم رساندن پوست های باقی مانده و بخیه زدن از مراحل ابدومینوپلاستی کامل به طور مختصر است.

ابدومینوپلاستی جزئی یا مینی ابدومینوپلاستی: تفاوت ابدومینوپلاستی جزئی با کلی این است که در این جراحی برش ها کوچک تر است. اغلب در این روش، ناف جابه جا نمی شود و پوست شکم بین خط برش و ناف مورد جراحی قرار گرفته و مقدار اضافی آن جدا می شود. روش ابدومینوپلاستی جزئی به این صورت است که ابتدا پزشک،  برش بزرگی سرتاسر زیر شکم، ایجاد می کند و پس از آن، پوست از دیواره شکمی زیر ناف جدا شده و بعد چربی ها و پوست های اضافی برداشت می شود. در پایان هم پوست بیمار از دو طرف شکم کشیده شده و بخیه می شوند.

عوارض عمل ابدومینوپلاستی

هر عمل و جراحی در دنیا عوارض و معایب خاص خودش را دارد. بنابراین، نمی توان گفت این جراحی بدون هیچ گونه عارضه است. اگر روزی اقدام به انجام یک جراحی کردید و پزشک تان به شما اطمینان صد در صد داد که عوارضی برایتان نخواهد داشت به مهارت و تجربه و تخصص او شک کنید و مطبش را سریعاً ترک کنید.

مقاله پیشنهادی:  عمل لیپوماتیک چیست؟

عوارض عمل ابدومینوپلاستی

در مقایسه ی اینکه ابدومینوپلاستی بهتر است یا لیپوماتیک باید دانست, عوارض ابدومینوپلاستی هم باید گفت برخی بیماری های زمینه ای مانند، دیابت، نارسایی قلب عدم گردش خون مناسب، دیابت، نارسایی ریه، سیگار کشیدن و بیماری های کبدی می تواند ریسک عوارض این جراحی را افزایش دهد. خونریزی، عفونت، تهوع یا تغییر در حواس، لخته شدن خون، تورم طولانی مدت و خطرات و عوارض مربوط به بیهوشی چند نمونه از عوارض احتمالی این جراحی است.

البته، نقش پزشک جراحَ در ایجاد این عوارض را نمی توان کتمان کرد. بنابراین، نباید انتخاب پزشک جراح را سرسری بگیرید چون بعداً به دردسر می افتید.

همچنین، بعد از جراحی هم پزشک نکاتی را برای دوران نقاهت به شما ارائه می کند که آنها را نیز باید با دقت انجام دهید تا زخمتان عفونت یا چرک نکند و بتوانید دوران نقاهت تان را هم با موفقیت طی کنید.

آیا ابدومینوپلاستی برگشت دارد؟

آیا برگشت شکم پس از ابدومینوپلاستی صحت دارد؟ این سوالِ بسیاری  از بیمارانی است که میخواهند این جراحی را انجام دهند. در جواب این سوال باید گفت هیچ عمل زیبایی بدون بازگشت وجود ندارد اما  دائمی بودن این عمل نیازمند رعایت یک سری مراقبت ها و نکات است. برای جلوگیری از برگشت شکم بعد از جراحی زیبایی شکم باید تلاش کنید تا وزن خود را ثابت نگه دارید.

آیا ابدومینوپلاستی برگشت دارد؟

یعنی از چاقی یا لاغری ناگهانی پیشگیری کنید. نکته بعدی این است که باید پزشک مناسبی را برای این کار انتخاب کنید چون برگشت پذیری این جراحی تا حدود زیادی به انتخاب پزشک حاذق برمی گردد. پس همانطور که در بالا عنوان شد پزشک حاذق و با تجربه ای انتخاب کنید  اما به یاد داشته باشید دریافت مبالغ بالا برای جراحی نشانه تبحر پزشک نیست.

برای انتخاب پزشک ابتدا باید به خوبی درباره دانش و تجربه آن تحقیق کنید. نکته بعدی اینکه باید تغذیه مناسبی پس از جراحی داشته باشید و به میزانی که پزشک توصیه می کند استراحت کنید تا نتیجه خوبی از جراحی تان بگیرید.

جراحی لیپوماتیک چیست و چگونه انجام می شود؟

اسم دیگر لیپوماتیک، بادی کانتورینگ یا پیکرتراشی است. در این روش بدون نیاز به اتاق عمل  و بدون هیچ‌گونه عارضه جانبی فرد می تواند از شر چربی های زائد خود خلاص شود. در این روش، چربی ها از نقاط حجیم بدن حذف شده و می توانند در دیگر نقاط بدن استفاده شوند. این روش با استفاده از دستگاه، بر پایه ارتعاشات انجام می شود تا با استفاده از خاصیت لرزش سلول های چربی شکسته شود. سپس با یک برش کوچک لوله ریزی وارد بافت‌های چربی شده و با حرکت چرخشی و ارتعاش آنها را از بین می‌برد.

لیپوماتیک شکم و پهلو

در این روش، به پوست هیچ آسیبی وارد نمی شود و دوران نقاهت کوتاه تری نیز نسبت به جراحی دارد. البته، اغلب پس از لیپوماتیک  پزشک به بیماران توصیه می کند تا از لباس‌های مخصوص ریکاوری استفاده کنند.

تکنولوژی به کار رفته در لیپوماتیک باعث می شود چربی زیر پوست یکنواخت باشد و پوست ظاهر بهتری داشته باشد. افرادی که بیماری خاصی ندارند، اضافه وزن زیادی ندارند، دچار ناهمواری چربی و سلولیت هستند بهترین کاندید برای این روش هستند. بنابراین توصیه نمی شود کسانی که دچار اضافه وزن شدید یا دچار کم خونی و دیابت هستند از این روش استفاده کنند.

 عوارض لیپوماتیک

در مقایسه ی اینکه ابدومینوپلاستی بهتر است یا لیپوماتیک باید توجه داشت که, جراحت داخلی، شوک، آسیب دیدن اعصاب، عفونت، هماتوم، آمبولی، لخته شدن خون در ریه ‏ها و حساسیت به داروهای بی حسی از عوارض احتمالی لیپوماتیک است.  همچنین یکی از مهم ترین عوارض لیپوماتیک برگشت چربی دور قلب یا ریه‏ ها  است. نباید فراموش کرد که  اگر در انتخاب پزشک متخصص دقت شود و بیمار هم توصیه های بعد از لیپوماتیک را رعایت کند، احتمال این عوارض بسیار ناچیز است.

مقاله پیشنهادی:  عمل لیفت شکم چیست و چگونه انجام می شود؟

برای اطمینان حاصل کردن در انتخاب پزشک می توانید از طریق نظام پزشکی مدرک و سابقه او را جست و جو کنید و بعد از آن هم  با بیمارهایی که پیش از شما به او مراجعه کردند صحبت کنید تا کاملاً از انتخاب خود مطمئن شوید. اغلب پزشکان به بیماران توصیه می کنند قبل و بعد از لیپوماتیک از عادت های ناسالم مانند خوردن غذای چرب و ناسالم و عدم تحرک  و سیگار کشیدن، پرخوری پرهیز کنند که رعایت این نکات در کاهش عوارض احتمالی را نمیتوان کتمان کرد.

آیا لیپوماتیک باعث کاهش وزن می شود؟

در مقایسه ی اینکه ابدومینوپلاستی بهتر است یا لیپوماتیک باید بدانید لیپوماتیک روشی برای کاهش وزن محسوب نمی شود و صرفا روشی برای زیبایی اندام ها است. در این روش نیازی به بی هوشی نیست و حتی جای بخیه ها هم روی بدن بیمار باقی نمی ماند.

معمولاً از این روش برای کل بدن بیمار نمی توان استفاده کرد. این روش برای افرادی مناسب است که می خواهند اندامی زیباتر و ایده آل داشته باشند و سایز کم کنند و برای کاهش وزن مناسب نیست. نتایج حاصل از لیپوماتیک معمولاً در روزهای اول به علت مقداری ورم و کبودی جزئی قابل رویت نیست و حداکثر تا یک ماه دیدن نتیجه نهایی زمان می برد.

لیپوماتیک باعث لاغری میشه؟

آیا لیپوماتیک قابل برگشت است؟

در جواب به این سوال که ابدومینوپلاستی بهتر است یا لیپوماتیک باید گفت, مزایای لیپوماتیک باعث شده تا بیشتر از روش های دیگر مورد استقبال مراجعه کنندگان قرار گیرد اما آیا لیپوماتیک قابل برگشت است؟ با توجه به اینکه با گذشت سن بافت بدن دائما درحال تغییر است هیچ عمل و روشی را نمی توان اعلام کرد که دائمی باشد. بنابراین لیپوماتیک هم دائمی نیست و برای ثبات آن نیازمند انجام برخی اقدامات مانند رعایت رژیم غذایی و ورزش هستید.

اگر می خواهید بعد از انجام لیپوماتیک شروع به پرخوری کنید باید انجام آن را فراموش کنید چون برای انجام این روش نیاز به ترک عادت های ناسالم خود دارید. پس اگر میخواهید لیپوماتیک انجام دهید باید سبک زندگی سالمی داشته باشید. خواب کافی، ورزش تغذیه سالم، اصلاح عادت‌های غذایی تاثیر به سزایی در پیشگیری از برگشت چاقی بعد از لیپوماتیک دارد.

تفاوت ابدومینوپلاستی و لیپوماتیک

ابدومینوپلاستی بهتر است یا لیپوماتیک؟ اگرچه لیپوماتیک و ابدومینوپلاستی هر دو از روش های لاغری شکم هستند اما از لیپوماتیک میتوان در تمام نواحی بدن استفاده کرد اما از ابدومینوپلاستی تنها برای چاقی موضعی در ناحیه شکم استفاده می شود. بنابراین، اگر  در مناطق بدن مانند بازو‌ها، ران‌ها، شکم و پهلو‌ها اضافه وزن دارید عمل لیپوماتیک برای شما بسیار مناسب ترخواهد بود.

به طور مثال برخی ها هستند که سالها ورزش می کنند اما همچنان شکم بزرگی دارند و برای همین ناچار هستند برای پوشاندن آن از لباس های گشاد استفاده کنند. در اینجا اگر مشخص شود که بزرگی شکم به علت افتادگی عضلات است پزشک به بیمار توصیه می کند از عمل ابدومینوپلاستی استفاده کند.

تفاوت ابدومینوپلاستی و لیپوماتیک

عمل جراحی ابدومینوپلاستی نسبت به لیپوماتیک، دوران نقاهت طولانی تری خواهد داشت چراکه در این روش از داروی بی هوشی استفاده می شود و نیاز به اقامت شبانه در بیمارستان دارد. همچنین، فرد پس از انجام آن حداقل برای دو هفته نمیتواند به انجام کارهای روزانه بپردازد. ابدومینوپلاستی نسبت به لیپوماتیک تهاجمی تر است.

به طور مثال، پزشک زمانی ابدومینوپلاستی استفاده می کند که فرد دچار افتادگی پوست شکم باشد و چربی های زیادی در قسمت شکم اش جمع شده باشد اما زمانیکه پوست شکم حالت ارتجاعی خود را حفظ کرده و شل و  آویزان نیست  پزشک از لیپوماتیک استفاده می کند. تفاوت آخر هم اینکه در ابدومینوپلاستی از جراحی استفاده می شود اما روش استفاده از لیپوماتیک با دستگاه مخصوصی است که مجهز به یک لوله به نام کانولا است که از ان برای استخراج چربی استفاده می شود.

مقاله پیشنهادی:  لیپوساکشن یا عمل ساکشن شکم چیست؟

خطر آمبولی در لیپوماتیک و آبدومینوپلاستی

لخته خونی که در یک قسمت از بدن ایجاد می‌شود و با جریان خون به قسمت دیگر بدن منتقل می‌شود، آمبولی نامیده می‌شود. از جمله مخاطرات ناشی از عمل لیپوماتیک و آبدومینوپلاستی، آمبولی به ویژه آمبولی ریه می‌باشد که به معنای انسداد ناگهانی شریان ریوی است. بروز این انسداد معمولاً به دلیل حرکت لخته خون از ورید پا به سمت ریه‌ها ایجاد می‌شود. این مورد یکی از عوامل خطر احتمالی عمل لیپوماتیک می‌باشد.

اما اینکه شدت آمبولی در کدام یک از دو روش لاغری بالا بیشتر است، وابسته به مواردی مانند رعایت دستورالعمل‌های ارائه شده پزشک جراح توسط فرد جراحی شده، رعایت رژیم غذایی متعادل و انجام فعالیت‌های مناسب در دوران نقاهت و مصرف داروهایی است که از مانع از تشکیل لخته خون و همچنین بروز آمبولی می‌شود. همچنین راه رفتن زودهنگام بعد از جراحی برای بهبود گردش خون برای فرد جراحی شده مهم خواهد بود.

پزشک جراح عوامل خطر فردی و علائم هشدار دهنده را قبل از جراحی بررسی می‌کند  و می‌تواند با رهنمودهای خود از استراحت مطلق و یا انجام فعالیت‌های شدید بیمار بعد از عمل جراحی لیپوماتیک یا آبدومینوپلاستی اجتناب نماید . البته لازم به ذکر است که بروز آمبولی و لخته خون عارضه کمتر شایع می‌باشد و با انتخاب پزشک جراحی خوب قابل پیش‌گیری و کنترل می‌باشد. از این انتخاب پزشک جراح آگاه و با تجربه در زمینه دو عمل جراحی لاغری یاد شده موردی مهم و ضروری و تضمین کننده نتایج عمل می‌باشد.

برای لاغری ابدومینوپلاستی بهتر است یا لیپوماتیک؟

همانطور که در بالا  هم عنوان شد لیپوماتیک روشی برای کاهش سایز است نه کاهش وزن. پزشک هنگام انجام لیپوماتیک تا 9 لیتر چربی را  می تواند خارج کند که در هر بار استفاده فرد متقاضی معمولا بین 6 تا 8 کیلو لاغر می کند که در نهایت این اقدام باعث کاهش سایز او  خواهد شد. باید بدانید که پرخوری و عدم تحرک پس از انجام لیپوماتیک باعث افزیش وزن و سایز متقاضی می شود اما این برگشت چربی مانند گذشته نخواهد بود.

لیپوماتیک بهتر است یا ابدو

برخی از مراجعه کنندگان تصور می کنند که هدف ابدومینوپلاستی درمان چاقی است اما این تصور اشتباه است. این جراحی روشی برای کاهش وزن نیست و فقط منحصر برداشتن پوست های اضافی و چربی های سرخت اضافی شکم است. البته اغلب مراجعه کنندگان بعد از ابدومینوپلاستی دچار کاهش وزن می شوند اما مقدار این کاهش، آنچنان که باید محسوس نیست.

افراد چاق گزینه مناسبی برای ابدومینوپلاستی نیستند و این جراحی گزینه خوبی برای افراد پس از بارداری یا کاهش وزن ناگهانی است تا با جراحی شکم خود به فرم و بدن سابق و ایده آل خود برسند.

در جواب به این سوال که ابدومینوپلاستی بهتر است یا لیپوماتیک , می توان گفت که ابدومینوپلاستی و لیپوماتیک هیچکدام روشی برای کاهش وزن و لاغری نیستند و صرفاً برای زیبایی اندام ها کاربرد دارند. با این تفاوت که ابدومینوپلاستی تنها مناسب کسانی است که میخواهند چربی ها و پوست های اضافی و سرسخت شکم خود را خارج کنند و لیپوماتیک برای کسانی استفاده می شود که خواهان خارج کردن  چربی در مناطق بدن مانند بازو‌ها، ران‌ها، شکم و پهلو‌ها هستند.

جمع بندی

در پایان باید گفت برای کانتورینگ بدن و داشتن تناسب اندام با ابدومینوپلاستی یا لیوماتیک، اینکه عمل ابدومینوپلاستی بهتر است یا لیپوماتیک باید گفت این را به عهد جراح بگذارید تا بهترین نوع جراحی را برای شما انتخاب کند. برای اینکنه بهترین انتخاب را داشتبه باشید، باید بهترین دکتر ابدومینوپلاستی در تهران و لیپوماتیک (پیکرترشی) را انتخاب کنید که با تجربه و سابقه در این امر بتواند شما را راهنمایی نماید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *