جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

لاغری با روش جراحی لاپاراسکوپی

لاغری با روش جراحی لاپاراسکوپی

لاغری با روش جراحی لاپاراسکوپی به روش جدید و نوینی گفته می شود که برای جراحی های ناحیه لگن و شکم استفاده می شود. در هنگام استفاده از این روش، جراح از ابزارهای نوینی برای جراحی چاقی کمک می گیرد که همین باعث ممتاز و خاص شدن این جراحی می شود.

در این جراحی از ابزارهای ظریف و دوربین لاپاراسکوپی استفاده می شود. البته، نفش دوربین لاپاراسکوپی در این جراحی بسیار حائز اهمیت می باشد چراکه، با استفاده از آن جراح می تواند به طور مستقیم تصویر شکم و لگن بیمار را مشاهده کند و بتواند راحت تر روند جراحی را انجام دهد.

 استفاده از دوربین لاپاراسکوپی باعث آسان تر شدن و عملکرد بهتر تیم جراحی و در نهایت موفقیت بیشتر جراحی خواهد شد.  جالب است بدانید اغلب از برش های کوچک در جراحی های لاپاراسکوپی استفاده می شود و این عمل جزو جراحی های کم عارضه و کم تهاجمی محسوب می شود و دوران نقاهت کمتری نسبت به سایر عمل ها دارد. اما لاپاراسکوپی چقدر طول می کشد؟ این جراحی چیست و چگونه انجام می شود؟ آیا این جراحی بی هوشی دارد؟ آیا لاپاراسکوپی درد دارد و برای بیمار خطرناک می باشد؟ تفاوت لاپاراسکوپی با آی وی اف چیست؟ آیا بعد از لاپاراسکوپی بیمار می تواند باردار شود؟

همه این سوالات جزو مهم ترین ابهامات ذهنی بیمارانی است که میخواهند از این جراحی استفاده کنند. برای همین تصمیم به نوشتار این مقاله گرفته ایم.  بنابراین، اگر شما یا یکی از اطرافیانتان تصمیم به انجام لاپاراسکوپی دارد توصیه می کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 

لاپاراسکوپی چیست و چگونه انجام میشود؟

در پاسخ به سوال لاپاراسکوپی چیست باید گفت که روش و جراحی نوینی برای جراحی لگن و شکم می باشد که اغلب به صورت سرپایی انجام می شود. برای همین هم اغلب بیماران در روز جراحی میتوانند به منزل برگردند و نیازی به بستری ندارند.  در طول این جراحی بدن بیمار توسط جراح برش های کوچکی که حدودا  2 تا 4 سانتی متر هستند داده می شود  و بعد از آن اغلب به واسطه لوله” کانولا” و پر کردن بدن بیمار با گاز کربن دی اکسید پزشک تلاش می کند تا بدن بیمار متورم شده تا بهتر بتواند داخل اندام های او را مشاهده کند.  پس از این اقدام، نوبت استفاده از دوربین لاپاراسکوپی است. با استفاده از وارد کردن دوربین لاپاراسکوپی جراح میتواند داخل شکم و حتی اجزای آن را یک به یک به صورت زنده مشاهده کند که این اقدام باعث آسان تر شدن جراحی و افزایش درصد موفقیت آن خواهد شد.

 درپایان کار پزشک گاز دی اکسید را از بدن بیمار خارج کرده و برش هایی که در طول جراحی زده که تعداد آنها اغلب بین 2 تا 5 شکاف است را بخیه می زند.

لاغری با روش جراحی لاپاراسکوپی چیست و چگونه انجام می شود؟

لاغری با روش جراحی لاپاراسکوپی چقدر طول میکشد؟

یکی از مهم ترین مسائلی که باعث شده تا برخی طرفدار پر و پا قرص عمل جراحی لاپاراسکوپی شوند دوران نقاهت کوتاه آن می باشد. برای انجام این جراحی اغلب یک نصف روز زمان می برد که آن هم با توجه به شرایط بیمار و پزشکی که انتخاب کرده اید ممکن است کمی متفاوت شود. اما به صورت کلی برای انجام این جراحی نیاز به زمان زیادی نمی باشد و هم می تواند در کلینیک و هم در بیمارستان انجام شود. این جراحی، یک متد ساده اما بسیار پرطرفدار است که شاید همانطور که گفتیم دوران نقاهت کوتاه را بتوان به مهم ترین دلیل این محبوبیت برشمرد.

 اغلب پس از انجام لاپاراسکوپی بیمار می تواند به منزل برگردد و پس از چند روز استراحت کوتاه در منزل با توجه به توصیه های پزشک میتواند به فعالیت روزانه خود بپردازد. در اینجا میخواهیم به ارائه چند نکته ساده اما مهم پس از دوان نقاهت لاپاراسکوپی اشاره کنیم که لازم است بیماران آن را رعایت کنند. این نکات به شرح زیر می باشد:

مراقبت های بعد از عمل لاغری لاپاراسکوپی

  • بعد از لاپاراسکوپی بیمار میتواند استحمام کند و منعی برای این مورد وجود ندارد
  • لازم است که بعد از لاپاراسکوپی حداقل تا دو روز از انجام رانندگی و مصرف الکل پرهیز شود
  • اغلب بیمار پس از گذشت 3 روز استراحت در منزل میتواند به محل کار برگردد
  • اگر بعد از لاپاراسکوپی ادرار شما به رنگ سبز بود نیاز به نگرانی نمی باشد
  • نوارهایی که روی بدن بیمار بعد از جراحی وجود دارند اغلب بعد از چند روز برداشته خواهند شد
مقاله پیشنهادی:  مقایسه مزایا و معایب لاپاراسکوپی با جراحی باز

آیا لاپاراسکوپی بیهوشی دارد؟

اغلب برای استفاده از لاپاراسکوپی از بی هوشی عمومی استفاده می شود. در هنگام استفاده از این روش به بیمار سرم زده می شود و به واسطه همین سرم ماده بی هوشی وارد بدن او شده و به خواب عمیقی فرو می رود تا دردی را احساس نکند. البته، امکان استفاده از بی حسی نیز در برخی از موارد و به تشخیص پزشک بر اساس شرایط بیمار وجود دارد که در این روش نیز بیمار با اینکه بیدار است دردی را احساس نخواهد کرد.

بیهوشی استفاده شده در عمل لاپاراسکوپی بیهوشی معمولی بوده و مدت زمان کمی تاثیر دارد.

آیا لاپاراسکوپی درد دارد؟

آیا لاپاراسکوپی درد دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که خیر. این جراحی اغلب بدون درد است چون با استفاده از بی هوشی یا سر شدن درد آن به صفر می رسد اما در هر صورت پس از انجام آن ممکن است بیمار کمی احساس نوخوشایند باشد که آن طبیعی است اما در صورت کلی این روش، دارای درد نمی باشد. برخی از ناراحتی هایی که بیمار ممکن است بعد از لاپاراسکوپی تجربه کند به شرح زیر می باشد:

  • گاه ممکن است بعد از جراحی لاپاراسکوپی بیمار دارای گلو درد باشد که در این صورت پزشک برای او دارو تجویز خواهد کرد
  • در مواردی بعد از لاپاراسکوپی ممکن است شکم بیمار دارای ورم باشد که اغلب پزشک برای این مورد دارو تجویز خواهد کرد
  • برخی از بیماران ممکن است بعد از لاپاراسکوپی کمی دارای احساس تهوع باشند که این حالت بعد از مدت زمان کوتاهی اغلب برطرف خواهد شد
  • گاه بعضی از بیماران بعد از جراحی دارای درد کمی در نواحی شانه، سینه و گردن می باشند که در اینجا دوش آب گرم و حتی قدم زدن به آرامی میتواند در بهبود آنها بسیار موثر باشد

آیا لاپاراسکوپی خطرناک است؟

این جراحی با اینکه بسیار کم تهاجمی است اما مانند هر روش دیگری می تواند دارای خطراتی نیز باشد. البته خطرات این جراحی به نسبت سایر روش های دیگر بسیار محدود می باشد اما در هر صورت برخی از عوارض احتمالی همیشه برای همه روش ها وجود دارند. عفونت، آسیب به اندام های داخلی و خون ریزی از جمله عوارض های احتمالی جراحی های لاپاراسکوپی می باشند. البته در این روش به خاطر استفاده از ابزارهای نوین احتمال کمی دارد که به اندام های داخلی بیمار آسیبی وارد شود. اگر شما بعد از انجام جراحی لاپاراسکوپی دارای علائم زیر بودید باید هرچه سریع تر به پزشک جراج خود ارتباط برقرار کنید و او را در جریان این موضوع قرار دهید. این علائم به شرح زیر می باشند:

  • تشدید درد شکم
  • بروز تب و لرز
  • سرفه های شدید و پی در پی
  • ناتوانی در ادرار
  • سبک شدن سر
  • تورم، قرمزی و خارش شدید ناحیه لاپاراسکوپی
  • تنگی نفس

با این حال در مقاله مزایا و معایب لاپاراسکوپی می توانید به بررسی برتری های این نوع عمل لاغری نسبت به جراحی های باز بپردازید.

خطر لاپاراسکوپی؛ آیا امکان مرگ پس از لاپاراسکوپی وجود دارد؟

لاپاراسکوپی یا آی وی اف؟

برخی از بیماران مدام از ما می پرسند که لاپاراسکوپی بهتر است یا آی وی اف که در پاسخ به این سوال باید گفت؛ پاسخ به این سوال بستگی به خیلی از مسائل دارد. امروزه یکی از روش های نوینی که برای درمان نازایی کاربرد بسیار خاصی پیدا کرده لاپاراسکوپی می باشد. این روش درمانی کم تهاجمی، درحال حاضر کاربرد بسیاری در بین متخصصان باروری دارد. همچنین، این روش یکی از مهم ترین روشهای مهمی تشخیصی نازایی و علل آن نیز محسوب می شود که اغلب متخصصان امروزه از آن بهره می گیرند.

  بنابراین، از لاپاراسکوپی در درمان ناباروری، تخمدان پلی کیستیک، اندومتریوز،جراحی باز کردن لوله ها و کاشت جنین استفاده می شود. اما اینکه بیمار باید از لاپاراسکوپی استفاده کند یا آی وی اف وابسته به مسائل زیادی از جمله شرایط بیمار، سن بیمار، بیماری او، معاینه مستقیم، بررسی وضعیت لوله های بیمار و درنهایت تصمیم پزشک بیمار دارد. اما اگر شما میخواهید بهترین تصمیم و توصیه به شما در این زمینه ارائه شود باید در ابتدا پزشک و تیم باتجربه و متخصصی را در این زمینه پیدا کنید که آنها بتوانند بهترین گزینه پیش رو را در اختیار شما قرار دهند تا بهترین نتیجه برایتان حاصل شود.

مقاله پیشنهادی:  دوره نقاهت و ریکاوری بعد از عمل بای پس معده

آیا بعد از عمل لاپاراسکوپی احتمال بارداری هست؟

عمل لاپاراسکوپی همانطور که گفتیم اغلب برای تشخیص بیماری های زنان برای پیدا کردن دلیل ناباروری کاربرد بسیاری دارند  و پزشکان میتوانند برای موارد زیر از لاپاراسکوپی استفاده کنند که به شرح زیر می باشد:

  • درمان کیست تخمدان
  • برداشتن بافت آندومتریوز یا توده های لگنی
  • درمان چسبندگی آندومتریوز
  • درمان ناباروری ناشی از چسبندگی در حفره لگنی
  • باز کردن چسبندگی یا انسداد های لوله رحمی
  • برداشتن و درمان فیبروم رحمی

اما بسیاری از بیماران از ما سوال می کنند که آیا بعد از لاپاراسکوپی احتمال باروری وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این روش تاثیر به سزایی در تشخیص و درمان بیماری هایی که باعث ناباروری زنان می شوند ایفا می کند که مهم ترین آن چسبندگی دستگاه تناسلی است. برای همین بیمار پس از انجام لاپاراسکوپی شانس بسیار زیادی برای بارداری دارد. نکته ای که در اینجا باید به آن توجه کنیم آن است که ایجاد هرگونه زخم و چسبندگی در ناحیه لگن بیمار باعث کاهش درصد باروری می شود اما احتمال بروز این عارضه در لاپاراسکوپی کم می باشد اما در هر صورت امکان بروز آن وجود دارد. برای همین لازم است در هنگام انتخاب جراح خود برای این روش دقت کافی داشته باشید تا دچار عوارض احتمالی نشوید.

در ادامه برخی ممکن است بپرسند که آیا بعد از این جراحی می توانیم به صورت طبیعی باردار شویم  که در پاسخ به این سوال نیز باید گفت که زایمان طبیعی نیز هیچ منعی پس از انجام این روش نخواهد داشت. اما این شرایط را باید رعایت کنید و سپس اقدام به زایمان کنید:

  • بدن بیمار باید آمادگی بارداری را داشته باشد
  • بیمار باید بعد از لاپاراسکوپی کاملا بهبود یافته باشد
  • بیمار باید مراقبت های پس از لاپاراسکوپی را به دقت انجام داده باشد
  • لازم است که بیماران توجه داشته باشند بعد از لاپاراسکوپی نباید به مدت یک هفته رابطه جنسی داشته باشند
  • توجه به تغذیه مناسب، استراحت کافی برای بهبود زخم ها حداقل تا یک هفته بعد از لاپاراسکوپی ضروری می باشد

بارداری بعد از عمل لاپاراسکوپی معمولا با توجه به اینکه سبب رفع مشکلات ناتوانی در بارداری می شود تاثیر مثبت و قابل توجهی دارد.

آیا در عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا برداشته میشود؟

برخی از بیماران از ما سوال می کنند که آیا در عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا برداشته میشود؟ پاسخ این سوال مثبت می باشد. با انجام این عمل میتوان به راحتی کیسه صفرای بیمار را برداشت. این جراحی یک روش کم تهاجمی برای برداشتن کیسه صفرا می باشد. این جراحی اغلب نیاز به 2 ساعت زمان دارد و از بیهوشی عمومی برای آن استفاده می شود. همچنین، یکی از متداول ترین روش های جراحی لاپاراسکوپی جراحی کیسه صفرا محسوب می شود. اغلب بیماران زمانیکه مبتلا به کیسه صفرای ملتهب می شوند مجبور به برداشتن کیسه صفرا از بدن خود می شوند.

دوران نقاهت عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا

دوران نقاهت این عمل به طورکلی حدود 6 هفته می باشد و حتی بیمار در هفته های اول این جراحی میتواند به انجام فعالیت های روزانه خود بپردازد و مشکلی از این بابت نخواهد داشت. البته نیاز است بیمار برای رسیدن به یک شرایط ایده آل و عادی در هفته های اول استراحت کافی داشته باشد.

 لازم است بدانید کیسه صفرا برای بدن و برای ادامه زندگی یک انسان کاملا ضروری نیست و جراحی لاپاراسکوپی را میتوان شایع ترین عمل برای برداشتن کیسه صفرا دانست. جراحی لاپاراسکوپی برای برداشتن کیسه صفرا با چند برش و شکاف ساده صورت می گیرد. البته لاپاراسکوپی تنها روش برای برداشتن کیسه صفرا نمی باشد و بیمار میتواند از طریق جراحی باز نیز اقدام به برداشتن آن کند. این جراحی اغلب در بین زنان شایع می باشد و انجام آن میتواند بسیار مفید برای بیمار تلقی شود. چراکه با انجام آن بیمار دیگر مثل سابق درد نمی کشد و همچنین از بروز سرطان کیسه صفرا در او پیشگیری خواهد شد.

مقاله پیشنهادی:  BMI مناسب برای ورزشکاران و ورزش‌ های مختلف

خطرات دوران نقاهت لاپاراسکوپی بعد از برداشتن کیسه صفرا به شرح زیر می باشد:

  • عوارض ناشی از داروی بی هوشی
  • بروز التهاب در دیواره شکم
  • لخته شدن خون یا آمبولی

لازم است بدانید بروز این خطرات غیرشایع می باشد و احتمال کمی وجود دارد که بیماران به آن مبتلا شوند. با این حال از رایج ترین عوارض این جراحی می توان به ورم شکم بعد از عمل لاپاراسکوپی اشاره کرد که در مقاله ی مورد نظر به صورت کامل به معرفی آن پرداخته ایم.

عمل لاپاراسکوپی برای درمان مشکلات کیسه صفرا معمولا یک روش کم تهاجم بوده که برای برداشتن کیسه صفرا انجام می شود.

آیا عمل لاپاراسکوپی سخت است؟

لاپاراسکوپی (Laparoscopic) روش درمانی کم تهاجمی و آسانی محسوب می شود که در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد. در این روش از دستگاهی به اسم ” لاپراسکوپ” برای جراحی استفاده می شود. زمانی که بدن بیمار به واسطه برش های کوچکی توسط جراح بریده می شود، دستگاه لاپراسکوپ وارد بدن بیمار شده تا به شکم او برسد.

لاپراسکوپ دارای یک دوربین ویدئوی و یک لامپ کوچک است تا زمانیکه وارد بدن بیمار می شود بتواند تصاویر داخل بدن  را به جراح نشان دهد. استفاده از لاپاراسکوپی در جراحی های شکم، روده، کبد، کیسه صفرا، ناباروی شایع است و در درمان این بیماری های کاربردهای فراوانی دارد.

این روش، محبوبیت بسیار بالایی در بین متخصصان و بیماران دارد چراکه دوران نقاهت کوتاهی داشته و زخم های آن نسبت به سایر جراحی های دیگر کوچک و جزئی محسوب می شوند.

البته در برخی از موارد ممکن است پزشک بخواهد برای بررسی اندام های داخلی بدن بیمار از لاپاراسکوپی استفاده کند که برخی از این اندام ها به شرح زیر می باشند:

  • کیسه صفرا
  • کبد
  • آپاندیس
  • لوزالمعده
  • معده
  • طحال
  • لگن
  • اندام تولید مثل
  • روده کوچک
  • روده بزرگ

درصد سختی و مشکلات عمل لاپاراسکوپی برای بیماران

لاپاراسکوپی چیست و نحوه انجام آن چطور است؟

برخی از بیماران ممکن است نسبت به نام لاپاراسکوپی و نحوه انجام آن ناآشنا باشند و برای همین بخواهند بدانند که این روش چگونه صورت می گیرد. در هر صورت این روش، متد جدیدی  محسوب می شود که ممکن است برخی از نحوه انجام آن اطلاعات درستی نداشته باشند. برای همین هم تصمیم به نوشتار این مقاله گرفتیم تا به مهم ترین سوالات بیماران به صورت خلاصه پاسخ دهیم.

در هنگام استفاده از این روش، بیمار پس از بی هوشی برشی در شکم او انجام می شود و از طریق لوله کانولا پزشک تصاویر داخل بدن بیمار را مشاهده می کند. مهم ترین مزیت این روش را شاید همین قابلیت بتوان دانست که باعث آسانی و موفقیت بالای درمان خواهد شد. پس از اتمام لاپاراسکوپی وضعیت بیمار مثلا فشار خون و ضربان قلبش تا چند ساعت توسط تیم پزشکی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نقاهت بعد از لاپاراسکوپی چگونه است؟

 اغلب پس از چند ساعت بیمار میتواند به خانه برود و درهمانجا استراحت کند. همانطور که گفتیم این روش نقاهت کمی نسبت به جراحی باز دارد که دلیل محوبیت زیادش در بین بیماران می باشد. بروز درد و ناراحتی در روزهای اولیه لاپاراسکوپی طبیعی می باشد و پس از مدت کوتاهی برطرف خواهد شد و نیازی به نگرانی در این زمینه نیست. برای کاهش این دردها اغلب پزشکان داروهایی برای بیماران تجویز می کنند تا احساس ناراحتی آنها به پایین ترین حد ممکن برسد. یکی از مهم ترین دردهای پس از لاپاراسکوپی، درد در ناحیه شانه می باشد که اغلب به دلیل گاز دی اکسید کربن اتفاق می افتد.

 اغلب بیماران پس از گذشت 7 روز بعد از لاپاراسکوپی قادر هستند که فعالیت های روزانه خود را انجام دهند. به شرط آنکه از فعالیت های سنگین و طولانی پرهیز کنند. این روش، اغلب از عوارض کمی برخوردار می باشد اما باز هم احتمال بروز عوارض در آن وجود دارد برای همین هم توصیه می شود که از بهترین متخصص در این زمینه وباتجربه ترین استفاده شود تا بیمار دچار عوارض احتمالی نشود. توصیه ما در اینجا دکتر “علیرضا آذرپیکان” می باشد که دارای فلوشیپ تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته است و سابقه انجام بیش از 3 هزار جراحی را دارد. بیماران میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه لاپاراسکوپی با مطب دکتر آذرپیکان تماس حاصل کرده و در صورت تمایل اقدام به دریافت نوبت معاینه از ایشان کنند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان