جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

ضعف بدنی بعد از عمل اسلیو معده

ضعف بعد از اسلیو معده

ضعف بعد از عمل اسلیو معده

پس از هفته‌ ها انتظار و آمادگی برای جراحی کاهش وزن، شما یک جراحی اسلیو معده یا بای پس معده موفقیت آمیز داشته اید، اما اکنون سطح اندورفین کاهش یافته است و به دلایلی احساس خستگی مطلق می کنید. احساس خستگی پس از بهبودی زودهنگام پس از هر جراحی غیرمعمول نیست. عوامل متعددی در ایجاد ضعف بعد از عمل اسلیو معده نقش دارند. با این حال، با گذشت زمان در دوران نقاهت، خستگی شما باید کاهش یابد و با سطوح انرژی جدید احساس شارژ خواهید کرد.

ضعف بعد از عمل اسلیو معده

عمل جراحی اسلیو معده چیست؟

اسلیو گاسترکتومی یک روش جراحی است که با محدود کردن مصرف غذا باعث کاهش وزن می شود. با این روش که معمولاً به روش لاپاراسکوپی انجام می شود، جراح تقریباً 75 درصد از معده را برمی دارد. این باعث می شود که معده شکل لوله یا “آستین” را به خود بگیرد که غذای بسیار کمتری را در خود نگه می دارد.

ضعف بعد از عمل اسلیو معده

مانند هر روش پزشکی، جراحی چاقی می تواند عوارض جانبی ناخوشایند یا ناراحت کننده ای را به دنبال داشته باشد. برخی از بیماران چاقی ممکن است پس از جراحی احساس خستگی یا ضعف کنند. در حالی که این ممکن است رایج باشد، باید مورد توجه قرار گیرد.

علت ضعف بعد از عمل اسلیو معده

ضعف بعد از عمل اسلیو معده می تواند علل مختلفی از جمله موارد زیر را داشته باشد:

علت ضعف بعد از اسلیو

بیهوشی

داروی بیهوشی در طول عمل جراحی شما را با یک بیهوشی عمومی می خوابانند. این داروها در چند روز اول در جریان خون شما باقی می‌مانند و موجب احساس خستگی، حالت تهوع و ضعف می شوند. این طبیعی است اما این احساس باید در هفته اول کاهش یابد زیرا سطح داروهای بیهوشی در گردش خون شما کاهش می یابد و روز به روز احساس بهتری پیدا می کنید.

فاز بهبودی

بلافاصله پس از جراحی کاهش وزن، بدن شما در حال تطبیق با بهبود است. هر بیمار به روش های مختلف پس از جراحی بهبود می یابد. بنابراین، احساس سستی و ضعف عضلانی پس از جراحی اسلیو معده معمول است. چرا که بدن شما انرژی بیشتری برای روند بهبودی مصرف می کند. مطمئن شوید که توصیه های جراح چاقی خود را برای بهبودی صحیح دنبال می کنید.

کم آبی

کم آبی بدن به دنبال جراحی کاهش وزن یکی از عوامل اصلی است که در کوتاه مدت و بلندمدت به خستگی کمک می کند. هر دو جراحی بای پس معده و اسلیو معده اندازه معده را کاهش می دهند، به این معنی که دیگر نمی توانید حجم زیادی از مایعات را ببلعید و باعث کم آبی بدن و خستگی می شود. یادگیری نحوه نوشیدن مقادیر کم و مکرر برای جلوگیری از کم آبی با معده کوچک جدید خود می تواند کمی طول بکشد تا تنظیم شود. با شروع زودهنگام و مداوم نوشیدن مایعات در طول روز از کم آبی بدن جلوگیری کنید.

مقاله پیشنهادی:  آیا عمل بای پس معده خطرناک است؟

این کمک می کند که هر کجا که می روید یک بطری آب با خود داشته باشید و میزان مصرف روزانه خود را اندازه گیری کنید. حداقل 1 تا 1.5 لیتر در روز را هدف قرار دهید. اگر به دلیل تهوع یا درد در نوشیدن مشکل دارید، به پزشک معالج خود مراجعه کنید. مراقب علائم دیگر کم آبی مانند احساس تشنگی، خشکی دهان، احساس سرگیجه، ادرار کم و تیره ادرار باشید.

استرس و ضعف بدن بعد از اسلیو

استرس

به خوبی شناخته شده است که استرس و خواب ضعیف منجر به خستگی می شود. اغلب جراحی کاهش وزن می تواند برای بسیاری از افراد استرس زا باشد. به طور مشابه، پس از جراحی نیز فشار وارد می شود زیرا بافت ها و خطوط اصلی بهبود می یابند. این استرس نه تنها به خستگی کمک می کند، بلکه می تواند با خواب سالم و منظم که نیاز به حفظ سطح انرژی خوب است نیز تداخل ایجاد کند.

خواب

هر فردی الگوها و نیازهای خواب متفاوتی دارد. پس از جراحی، باید یک برنامه روتین برای خواب تنظیم کنید. به این دلیل که خواب نقش مهمی در احساس خستگی بعد از جراحی چاقی دارد. زمان خواب خود را هر شب و همچنین زمان بیدار شدن صبحگاهی خود را ثابت نگه دارید. سعی کنید هر شب یک خواب کامل داشته باشید. در حال حاضر، ممکن است بتوانید یک یا چند دلیل برای خستگی خود را شناسایی کنید. اگر چنین است، اقدامات اصلاحی انجام دهید – در صورت نیاز با تیم جراحی و پزشک خود مشورت کنید.

کمبود پروتئین

کمبود پروتئین

مقدار پروتئینی که مصرف می کنید تأثیر مستقیمی بر سطح انرژی شما پس از جراحی چاقی دارد. پروتئین به تعادل هورمون های استرس، انسولین و قند خون برای ساعت ها کمک می کند. رژیم غذایی با پروتئین بالا در بهبودی پس از جراحی اسلیو معده یا بای پس ضروری است. توصیه می کنیم روزانه 80 تا 120 گرم پروتئین مصرف کنید. مصرف پروتئین شما به طور مستقیم با سطح انرژی مرتبط است. یک رژیم غذایی با پروتئین بالا نیز بهبودی شما را بهبود می بخشد و کاهش وزن شما را بهبود می بخشد.

پروتئین همیشه باید به عنوان اولین قسمت غذا مصرف شود. با افزودن پودرهای پروتئینی به مایعات و تمرکز بر غذاهای غنی از پروتئین مانند تخم مرغ، ماهی و لوبیا، توصیه های متخصص تغذیه خود را به دقت دنبال کنید.

کمبود ویتامین و مواد معدنی

با کمال تعجب بیش از 50 درصد از بیماران قبل از جراحی دچار کمبود ویتامین هستند و از آن اطلاعی ندارند. مهم است که قبل از عمل جراحی تشخیص داده شود و اصلاح شود. اسلیو معده و بای پس معده ظرفیت معده را کاهش می دهد و می تواند بر جذب ویتامین ها و مواد معدنی تأثیر بگذارد. بیماران پس از جراحی باید روزانه یک ویتامین مادام العمر مصرف کنند تا از کمبود آن جلوگیری شود که می تواند منجر به عوارض جانبی قابل توجهی از جمله خستگی شود. کمبودهای رایج عبارتند از آهن، B12، روی و ویتامین D. گاهی اوقات درمان خستگی می تواند به سادگی درمان کمبود ویتامین باشد.

مقاله پیشنهادی:  پریود بعد از عمل اسلیو معده

افسردگی و کاهش خلق و خوی

افسردگی و کاهش خلق و خوی

عمل جراحی کاهش وزن یک تصمیم بزرگ است. بنابراین غیر معمول نیست که در چند هفته اول پس از جراحی کمی غمگین شوید. بیماران با شوک بسیاری از تغییرات جدید قبل از شروع کاهش وزن دست و پنجه نرم می کنند. خبر خوب این است که این موقتی است و با گذشت زمان می گذرد و سطح انرژی شما باز خواهد گشت. اگر سابقه افسردگی دارید حتما داروهای ضد افسردگی خود را مصرف کنید. افسردگی پس از جراحی چاقی اسلیو معده را می توان انتظار داشت. اما این احساسات باید با گذشت زمان فروکش کنند.

صادقانه، احساسات خود را با جراح چاقی خود در میان بگذارید. دکتر سید علیرضا آذرپیکان، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته_جراحی چاقی، برای بالاترین استانداردهای مراقبت از بیمار و برنامه ریزی جراحی عالی ارزش قائل هستند. اگر قبل از جراحی از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌ کردید، مطمئن شوید که آنها را تحت نظر پزشک خود ادامه دهید. ورزش بعد از عمل اسلیو به صورت منظم داشته باشید. ورزش به رها شدن تنش استرس از بدن ما کمک می کند. اگر احساس کردید که خلق و خوی شما همچنان ادامه دارد، مهم است که به جای مبارزه به تنهایی، از طریق تیم چاقی و روانشناس خود به دنبال حمایت باشید.

ورزش بیش از حد

یکی دیگر از احتمالات احساس ضعف بعد از جراحی چاقی اسلیو معده، ورزش بیش از حد است. هنگامی که از رژیم غذایی چاقی پیروی می کنید، احتمالاً مقدار زیادی کربوهیدرات نمی خورید. در نتیجه ممکن است بعد از تمرینات سنگین احساس گرسنگی و خستگی کنید. درمان یکی از بهترین راه ها برای سوزاندن چربی هنگام ورزش، پایین نگه داشتن ضربان قلب است. به عنوان مثال، پیاده روی، ایروبیک سبک استخر، یا دوچرخه سواری سبک. سعی کنید تمرینات با شدت کمتر را برای مدت طولانی انجام دهید.

روش های مقابله با ضعف بعد از اسلیو

روش های مقابله با ضعف بعد از عمل اسلیو

در حالی که ممکن است از خود بپرسید “چگونه می توانم انرژی خود را پس از جراحی معده بازگردانم؟” پاسخ آنقدرها هم که فکر می کنید ساده نیست. بسیاری از افراد پس از جراحی سطوح مختلفی از خستگی را تجربه می کنند و ممکن است به سرعت سایرین به روال عادی برنگردند. مهم این است که تسلیم خستگی خود نشوید، بلکه به بدن خود گوش دهید. اگر احساس خوبی ندارید، سعی کنید کمی استراحت کنید و غذاهای غنی از آهن بیشتری مصرف کنید. همچنین می توانید بیشتر راه رفتن را شروع کنید و انواع دیگر تمرینات را در برنامه روزانه خود بگنجانید. مانند هر عمل جراحی، روند بهبودی می تواند دشوار باشد، اما راه هایی برای به حداقل رساندن خستگی و افزایش سطح انرژی وجود دارد. اگرچه خستگی می تواند برای چند هفته پس از جراحی اسلیو معده یک عقب نشینی باشد، اما باید با گذشت زمان بهبود یابد.

مقاله پیشنهادی:  دلایل استپ وزن چیست + ( 14 راه حل درمان )

خستگی بعد از جراحی

خستگی بعد از جراحی راهی است که بدن شما به شما می گوید که به استراحت نیاز دارد. طبیعی است که بعد از عمل احساس خستگی کنید، اما اگر به خصوص احساس تنبلی می کنید یا نمی توانید بخوابید، فورا با پزشک خود صحبت کنید. همچنین برای جلوگیری از کم آبی بدن و سایر عوارض باید هیدراته بمانید، اما آن را نادیده نگیرید! در حالی که بسیاری از مردم ممکن است فکر کنند که سطح انرژی آنها بلافاصله پس از جراحی معده به حالت عادی باز می گردد، مهم است که مطمئن شوید که مایعات کافی دریافت می کنید. آب یک واحد سازنده برای بدن شما است و به تنظیم سیستم های مختلف مانند هضم غذا، دفع سموم و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. بدون مصرف مایعات کافی، بدن شما برای عملکرد صحیح بسیار سخت تر کار می کند و احساس خستگی و بی حالی خواهید داشت.

جمع بندی

بسیاری از بیماران اسلیو معده به امید داشتن انرژی بیشتر وارد عمل جراحی می شوند. و خبر خوب این است که اکثر آنها قدرت بیشتری دارند – اما نه همیشه. افزایش سطح انرژی یکی از مزایای اصلی جراحی کاهش وزن است. ضعف یا خستگی پس از جراحی بای پس معده شایع است. در اینجا چند دلیل برای احساس ضعف یا خستگی مزمن پس از جراحی بای پس معده آورده شده است. اسلیو معده و بای پس معده ظرفیت معده را کاهش می دهد و می تواند بر جذب ویتامین ها و مواد معدنی تأثیر بگذارد. بیماران پس از جراحی باید روزانه یک ویتامین مادام العمر مصرف کنند تا سطح خود را افزایش دهند تا از کمبود آن جلوگیری شود که می تواند منجر به عوارض جانبی قابل توجهی از جمله خستگی شود.

جراح فلوشیپ فوق تخصصی چاقی دکتر آذرپیکان

دکتر علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراح چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *