جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

آیا عمل بای پس معده برگشت پذیر است؟

آیا عمل بای پس معده برگشت پذیر است؟ این سوالی است که ذهن تمامی افرادی که قصد جراحی بای پس معده دارند را درگیر کرده است. این افراد می خواهند بدانند در صورتی که عمل بای پس یا حتی مینی بای پس انجام دهند، امکان دارد که چاقی آنها دوباره بازگشت کند یا نه. این مقاله را تا انتها بخوانید چرا که در مورد برگشت عمل بای پس توضیحات مفصلی برایتان آماده کرده ایم.
آیا عمل بای پس معده برگشت پذیر است؟

بسیاری از افراد سوال می‌کنند که آیا عمل بای پس معده برگشت پذیر است؟ بای پس معده، یک جراحی برای کمک به کاهش وزن است. این کار را متخصص به به دو هدف انجام می‌شود. اول اینکه معده را کوچکتر می‌کند. دوم، ارتباط بین معده و روده را تغییر می‌دهد. این تغییرات به شما کمک می‌کند کمتر غذا بخورید و زودتر احساس سیری کنید. بای پس معده یکی از رایج ترین انواع جراحی چاقی است. بای پس معده زمانی انجام می‌شود که رژیم غذایی و ورزش موثر برای رفع چاقی فرد نیست. این روش زمانی که به دلیل وزن خود دچار مشکلات جدی سلامتی شده‌اید نیز استفاده می‌شود.

این روش به دو صورت قابل انجام است:

  • با ایجاد چندین برش کوچک و استفاده از ابزارهای کوچک و دوربین برای هدایت جراحی (روش لاپاراسکوپی).
  • با ایجاد یک برش (روش باز)

که برای انجام بای پس معده، روش لاپاراسکوپی اغلب مورد استفاده قرار می گیرد. تقریبا 1.5 ساعت عمل بای پس طول می کشد و مدت بستری در بیمارستان دو تا سه روز است. زمان بهبودی نیز حدود دو هفته است.

در طول این جراحی بیهوش خواهید بود. پزشک قسمت بالای معده شما را از بقیه معده جدا می‌کند. این قسمت یک کیسه کوچک را تشکیل می‌دهد. این کیسه جدید غذایی که می‌خورید را در خود نگه می دارد. پزشک کیسه معده جدید را به قسمت میانی روده کوچک شما متصل می‌کند. سپس پزشک برش‌ها را با بخیه می‌بندد. برش‌ها، جای زخم‌هایی را به جا می‌گذارند که با گذشت زمان محو می‌شوند.

پس از جراحی، غذایی که می‌خورید از کیسه کوچک به قسمت میانی روده شما می‌رود و غذا دیگر از قسمت پایین معده یا قسمت اول روده شما عبور نمی‌کند.

1 روز یا بیشتر پس از جراحی در بیمارستان خواهید ماند. در جراحی لاپاراسکوپی، اکثر افراد می‌توانند در عرض 2 تا 4 هفته به سر کار یا روال معمول خود برگردند. در یک جراحی باز، 4 تا 6 هفته طول می‌کشد تا به روال معمول بازگردید.

مهمترین کاری که یک فرد می‌تواند قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد هر جراحی مانند جراحی بای پس معده انجام دهد این است که در مورد مزایا و معایب و همچنین هرگونه انتظارات قبل یا بعد از عمل تحقیق کند تا مجددا به بازگشت یا بازگردانی بای پس معده فکر نکنند.

آیا عمل بای پس برگشت دارد؟

جراحی بای پس معده اغلب گزینه‌ای برای کاهش وزن برای بیمارانی است که با چاقی و بیماری‌های زمینه‌ای چون دیابت دست به گریبان هستند و همچنین قبلاً به تنهایی سعی در کاهش وزن داشتند. کاهش وزن با رژیم و ورزش برای برخی از بیماران ممکن است دشوار باشد، به همین دلیل برنامه های کاهش وزن تحت نظارت پزشکی ممکن است به بیماران در به رسیدن اهداف مناسب و مورد نظر فرد بیمار کمک کنند.

مقاله پیشنهادی:  کبد چرب: تعریف، علل و ارتباط با عمل لاغری به عنوان راه درمانی

با این حال، چهار نوع عمل جراحی چاقی وجود دارد – بای پس معده، گاسترکتومی اسیلو، باند معده قابل تنظیم و انحراف بیلیوپانکراتیک با کلید دوازدهه که دارای مشخصات و نشانه های مختلفی هستند.

آیا عمل بای پس برگشت دارد؟

قبل از تصمیم گیری در مورد جراحی چاقی به روش عمل بای پس معده، بیماران باید تمام توصیه های پزشکی و خطرات احتمالی را در نظر بگیرند، سپس پزشکان با تجزیه تجزیه و تحلیل شرایط تصمیم می‌گیرند که آیا بیماران واجد شرایط جراحی چاقی، آن هم با روش جراحی بای پس معده هستند یا خیر.

علاوه بر تصمیم گیری در مورد این که آیا نوع خاصی از جراحی چاقی برای معالجه یک بیمار خاص و نیازهای او نشان داده شده است، پزشکان همچنین باید فاکتورهایی مانند میزان تهاجمی بودن جراحی، برگشت پذیری آن و نتایج بالقوه آن و همچنین بیمار را در نظر بگیرند.

اما سوال اصلی که مطرح می‌شود این است که آیا عمل بای پس معده بازگشت دارد یا خیر. در پاسخ باید گفت خیر؛ زیرا بای پس معده علاوه بر کاهش اندازه معده، سیستم هضم را نیز مورد تعییراتی قرا می‌دهد، به همین دلیل معمولاً قابل برگشت نیست. این روش همچنین باعث تغییر در هورمون‌های روده، بهبود سیری، محدود کردن مقدار غذای مصرفی و جذب کالری می‌شود.

برای انجام عمل بای پس معده و بازگردانی بعد از عمل بای پس معده، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. پیشنهاد ما مراجعه به دکتر علیرضا آذرپیکان، فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی است. برای ارتباط با ایشان می‌توانید با شماره تماس‌های ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴ یا ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳ تماس حاصل فرمایید یا از طریق وبسایت، اقدام به دریافت نوبت کنید.

آیا عمل بای پس معده برگشت پذیر است

از آنجایی که کاهش وزن به دو صورت اتفاق می‌افتد، افرادی که جراحی بای پس معده انجام می‌دهند معمولاً در مقایسه با جراحی اسلیو معده یا منگنه کردن معده وزن بیشتری از دست می‌دهند. کاهش وزن نیز سریعتر اتفاق می‌افتد. بای پس معده یک روش دائمی است که قابل برگشت نیست.

البته عمل بای پس معده را می‌توان در موارد بسیار نادر و در مواقع بسیار اضطراری بازگردانی کرد. اما این مسئله بدین معناست که باید کاندیدا بازگردانی خطرات و عوارض بسیاری را به جان بخرد.

مقاله پیشنهادی:  تجربه کسانی که عمل بای پس معده انجام داده اند!

آیا عمل بای پس معده برگشت پذیر است

اکثر جراحان تنها در صورتی که بیمار عوارض قابل توجهی را تجربه کند و به جان بخرد، جراحی چاقی را معکوس می‌کنند. این عوارض ممکن است شامل عفونت، فتق در امتداد برش اصلی یا نشت معده باشد که در این حالت معده سوراخ شده و اسید گوارشی را به داخل شکم یا روده می‌ریزد.

آیا عمل مینی بای پس معده برگشت پذیر است

مینی بای پس معده جایگزینی محبوب برای روش بای پس معده است. با انجام لاپاراسکوپی، مینی بای پس معده نیاز به برش‌های کوچکتر و عیرتهاجمی‌تر دارد.جراحی مینی بای پس را می‌توان شکل اصلاح شده جراحی بای پس معده دانست که در آن قسمتی از روده نیز برداشته می‌شود که این کار موجب تاثیرگذاری در روند جذب مواد غذایی خواهد شد. امروزه برای نتیجه گیری بهتر از عمل بای پس معده، جراحی بای پس و مینی بای پس تلفیق می‌‌شوند که در اثر این کار، نتیجه‌گیری عمل بای پس معده بهتر شده و تمام عوارض جراحی تقریبا از بین برده می‌شود. خطرات کمتری بعد از عمل وجود دارد و بیماران مینی بای پس معده می‌توانند از زمان بهبودی بسیار سریع‌تری نسبت به بای پس معده سنتی برخوردار شوند.

آیا عمل مینی بای پس معده برگشت پذیر است

جراحی معمولی بای پس معده برگشت پذیر نیست زیرا بیشتر عوارضی است. اما بای پس مینی معده عوارض و مشکلات کمتری دارد، همچنین این روش می‌تواند معکوس شود و برگشت پذیر است. البته این مسئله در صورتی است که هیچ قسمتی از معده جدا و بریده نشده باشد و فقط در طی عمل مینی بای پس، پزشک با استفاده از منگنه‌هایی برای جداسازی بخشی از معده اقدام کرده باشد. اگر عمل مینی بای پس به روش منگنه انجام شده باشد، قابل بازگزدانی است. برای معکوس کردن بای پس مینی معده، می‌توان منگنه‌ها را در طی جراحی دوم برداشته و معده را به حالت اولیه خود برگرداند.

با این حال، برگشت و معکوس کردن هر نوع از عمل بای پس مستلزم عملیاتی بزرگ با خطرات بیشتر در مقابل انجام عمل بای پس است.

برگشت عمل بای پس معده

خطرات جراحی را اگر به کنار بگذاریم، پزشکان این حوضه به شدت به بیماران خود در مقابل معکوس کردن جراحی‌های چاقی و عوارض ناشی از این کار، هشدار می‌دهند. تقریباً همه کسانی که بای پس معده را انجام می‌دهند، بیشتر وزن خود را از دست می دهند. احتمال بازگردانی وزن حتی اگر جراحی های چاقی معکوس نشود، این امکان وجود دارد.

مقاله پیشنهادی:  هزینه جراحی آشالازی

اکثر جراحان متخصص در این زمینه فقط در مواردی بسیار نادر و در صورتی که بیمار عوارض قابل توجهی را تجربه نکند، جراحی چاقی بای پس معده را معکوس می‌کنند. عوارض ناشی از بازگردانی عمل بای پس ممکن است شامل عفونت، فتق در امتداد برش اصلی یا نشتی معده باشد.

برگرداندن عمل بای پس معده

عمل بای پس معده یک روش برگشت پذیر در شرایط خاص است. این نکته را در نظر داشته باشید که در عمل‌هایی مانند مینی بای پس بازگشت بای پس ممکن خواهد بود ولی در بای پس معده کلاسیک، احتمال بازگشت معده به حالت طبیعی احتمال بسیار کمی دارد.

برگرداندن عمل بای پس معده

تلاش برای برگرداندن بای پس به آناتومی طبیعی معده می‌تواند عوارض نادر اما جدی ایجاد کند. قسمت‌های معده و روده کوچک را در طی بازگردانی حالت طبیعی معده، می‌توان دوباره در کنار هم قرار داد اما عملکرد آنها هرگز مانند قبل از انجام عمل بای پس نخواهد بود. به احتمال زیاد، اعصاب مهمی که تخلیه معده را تنظیم می‌کردند، دیگر وجود نخواهند داشت.

فردی که این جراحی را انجام می‌دهد باید تقریبا این روش را غیر قابل برگشت در نظر بگیرد. بازگشت بای پس معده نیازمند امکانات و صرف هزینه بسیاری خواهد بود. همچنین در صورت ممکن بودن این مسئله، فرد بیمار ممکن است متوجه خطرات جدی در آینده باشد.

جمع بندی

به طور کلی، معکوس کردن و بازگردانی بای پس معده توصیه نمی‌شود مگر اینکه چاره‌ای جز این راه نباشد. معکوس کردن بای پس معده ممکن است برای بیمارانی که از عفونت یا سوء تغذیه رنج می‌برند، گزینه مناسبی باشد. مشاوره گرفتن از یک پزشک متخصص که کاملا در کار خود مهارت دارد درصد موفقیت در عمل را زیاد و بازگردانی بعد از عمل بای پس معده را به شدت کم می‌کند. انجام توصیه‌های پزشک بعد از عمل و داشتن رژیم غذایی مناسب و صحیح بعد از عمل بای پس معده، نه تنها شما را دچار عوارض نمی‌کند بلکه شاهد تغییرات محسوسی در خود خواهید بود.  برای اینکه بهترین انتخاب را داشته باشید، باید بهترین دکتر عمل بای پس معده در تهران را انتخاب کنید. دکتر علییرضا آذرپیکان متخصص فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و یکی از با تجربه‌ترین متخصصان و مشاورین در امر عمل بای پس معده است.

منابع (Source) : وبسایت های medicinenet

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان