جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

تکنیک‌ها و نکات راه رفتن بعد از عمل لاپاراسکوپی : راهنمایی کامل

تکنیک‌ها و نکات راه رفتن بعد از عمل لاپاراسکوپی یکی از مهم‌ترین نکات ضروری در زمان ریکاوری و دوران نقاهت بعد از این عمل می‌باشد. این امر می‌تواند به روند بهبودی بعد از عمل لاپاراسکوپی و پیشگیری از بروز عوارض متعاقب عمل کمک شایانی کند. معمولاً گروه درمانی به شما در زمینه میزان و نحوه راه رفتن بعد از عمل لاپاراسکوپی مشورت‌های لازم را ارائه خواهند داد.
نکات راه رفتن بعد از عمل لاپاراسکوپی

تکنیک‌ها و نکات راه رفتن بعد از عمل لاپاراسکوپی از جمله دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی عمل لاپاراسکوپی است. عمل لاپاراسکوپی از جمله روش‌های کاربردی برای انجام بسیاری از جراحی‌های امروزی است. این روش به نسبت جراحی باز دارای شدت تهاجمی کمتری بوده و از این رو شانس بروز عوارض و مخاطرات بعد از آن به شدت کمتر است؛ اما برای حصول نتیجه موفق بعد از عمل لاپاراسکوپی رعایت چند نکته لازم است. از جمله این موارد نحوه ریکاوری بدن بعد از انجام این عمل است. یکی از مهم‌ترین نکات در ریکاوری بعد از عمل لاپاراسکوپی راه رفتن و روش درست انجام آن است.

 

لاپاراسکوپی چگونه عملی است؟

لاپاراسکوپی (یا پریتونئوسکوپی) یک روش تخصصی و اکتشافی پزشکی است که برای بررسی فضای داخلی حفره‌های شکم یا لگن است و برای امر تشخیص یا درمان (یا هر دو) تعدادی از بیماری‌ها و اختلالات مختلف استفاده می‌شود. مزیت عمل لاپاراسکوپی این است که برای انجام آن فقط یک برش کوچک مورد نیاز است و شدت تهاجمی بالایی و متعاقباً مخاطرات چندان زیادی بعد از انجام عمل ندارد. به همین دلیل است که لاپاراسکوپی به عنوان “جراحی سوراخ کلید” نیز شناخته می‌شود.

عمل لاپاراسکوپی داخل حفره شکم یا لگن فرد تحت عمل را با استفاده از یک لوله باریک ( دستگاه لاپاراسکوپ) که از طریق یک برش کوچک وارد می‌شود، مورد بررسی قرار می‌دهد. لاپاراسکوپ حاوی دوربین‌های فیبر نوری یا سرهای جراحی (یا هر دو) است. لاپاراسکوپ تصاویر را به صفحه ویدئویی در اتاق عمل منتقل می‌کند. قبل از پیدایش لاپاراسکوپی، پزشکان مجبور بودند برای معاینه اندام‌های داخلی، سوراخ‌های بزرگی ایجاد کرده و لایه‌های بافت را با جراحی باز برش دهند؛ اما بعد از پیدایش تکنیک عمل لاپاراسکوپی این موارد به شدت کاهش پیدا کرده است. عمل لاپاراسکوپی با کاهش شدت تهاجمی بودن اعمال جراحی یا تشخیصی، زمان بهبودی بیمار بعد از عمل جراحی را بسیار کاهش می‌دهد.

آشنایی با عمل لاپاراسکوپی و روش های درمانی با کمک عمل لاپاراسکوپی

 

عمل لاپاراسکوپی چگونه انجام می‌شود؟

بسته به ماهیت عمل لاپاراسکوپی، این عمل می‌تواند تحت شرایط بیهوشی موضعی یا عمومی انجام شود. در عمل لاپاراسکوپی پس از ایجاد برش (معمولاً در کنار ناف)، لاپاراسکوپ به داخل حفره شکم وارد می‌شود. سپس دی اکسید کربن یا گاز اکسید نیتروژن وارد حفره شکمی شده تا دیواره شکم را از اندام‌های زیرین جدا کند. این امر بررسی اندام‌های داخلی فرد تحت عمل را آسان‌تر می‌کند. در ادامه بین یک تا سه برش دیگر ایجاد می‌شود تا امکان دسترسی به سایر ابزارهای جراحی برای انجام عمل، به عنوان مثال، لیزر فراهم شود. هنگامی که تشخیص لازم داده می‌شود یا مشکل برطرف می‌شود (یا هر دو)، ابزارهای انجام عمل لاپاراسکوپی خارج می‌شوند، گاز وارد شده هم خارج شده و برش‌ها بسته می‌شوند. بخیه‌های عمل لاپاراسکوپی ممکن است در مراحل بعدی و بعد از سپری شدن چند روز توسط پزشک برداشته شوند وگرنه خود به خود در بافت بدن حل می‌شوند.

مقاله پیشنهادی:  غذاهای مقوی بعد از عمل جراحی چاقی

 

مراقبت‌های بعد از عمل لاپاراسکوپی

عمل لاپاراسکوپی هم مانند هر عمل جراحی دیگری دارای مخاطرات و عوارضی است. برای غلبه بر این عوارض و بازگشت به زندگی معمولی رعایت دستورالعمل‌های لازم بعد از عمل لاپاراسکوپی ضروری است. معمولاً توصیه‌ها و دستورالعمل‌های لازم بعد از عمل لاپاراسکوپی توسط پزشک جراح به فرد جراحی شده ارائه می‌گردد اما به طور کلی این موارد را بعد از عمل لاپاراسکوپی به خاطر داشته باشید:

  • اکثر بیماران بعد از انجام عمل لاپاراسکوپی می‌توانند در عرض چند روز تا یک هفته فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند.
  • افراد جراحی شده برای حدود یک هفته یا بیشتر باید در هیچ فعالیت بدنی شدیدی شرکت نکنند.
  • روز بعد باندهای خود را برداشته و زخم‌ها را خشک نگه دارید. اگر نیاز به بانداژ مجدد بود این امر توسط پرستار یا فردی آموزش دیده باید انجام شود.
  • پس از لاپاراسکوپی لگن، به جای تامپون از نوار بهداشتی برای مقابله با خونریزی یا ترشحات واژن استفاده کنید.
  • اگر دچار عوارضی مانند تب شدید، لرز، استفراغ، مشکل در دفع ادرار شدید و افزایش قرمزی در محل برش یا تشدید درد را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود در زمینه رفع عوارض یاد شده تماس بگیرید.

اهمیت مراقبت های بعد از عمل لاپاراسکوپی در تکنیک های راه رفتن و خوابیدن و غذا خوردن برای جلوگیری از بازگشت مشکلات قبلی

 

راه رفتن بعد از عمل لاپاراسکوپی

راه رفتن زودهنگام بعد از جراحی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای جلوگیری از بروز بعضی مشکلات و عوارض می‌توانید انجام دهید. پزشک با شما در مورد اینکه چه چیزی برای شما بهتر است صحبت خواهد کرد. هنگامی که در رختخواب هستید، از پمپ‌های پا برای کمک به افزایش جریان خون در پاهای شما استفاده می‌شود. وقتی زمان بلند شدن از رختخواب فرا می‌رسد، پرستار به شما کمک می‌کند و یا می‌توانید به آهستگی:

  • از کنار تخت خود آویزان شوید.
  • از تخت به سمت صندلی یا مبل حرکت کنید.
  • در راهروها قدم بزنید.
  • ممکن است در اولین لحظه برخاستن از جای خود احساس سرگیجه یا ضعف داشته باشید، بنابراین باید به آرامی حرکت کنید؛ یعنی به آرامی بلند شوید و چند دقیقه کنار تخت بنشینید.
  • اگر هنگام راه رفتن احساس ضعف، سرگیجه، حالت تهوع یا تنگی نفس دارید، به اعضای خانواده یا پرستار خود اطلاع دهید.
مقاله پیشنهادی:  پشیمانی بعد از عمل اسلیو معده

 

چرا باید بعد از عمل لاپاراسکوپی پیاده‌روی کرد؟

اما بعد از عمل لاپاراسکوپی نیاز است که بدن کم کم به حالت روتین خود برگردد اما برای بسیاری از افراد این سؤال وجود دارد که چرا بعد از انجام عمل لاپاراسکوپی باید فعالیت با شدت پایینی مانند پیاده‌روی را انجام دهیم. این دلایل برای پیاده‌روی بعد از عمل لاپاراسکوپی وجود دارد:

  • پیاده‌روی بعد از عمل لاپاراسکوپی، جریان اکسیژن را در سراسر بدن شما افزایش داده و عملکرد طبیعی تنفس را حفظ می‌کند. همچنین انجام پیاده‌روی تون عضلات شما را تقویت می‌کند. با انجام این عمل عملکرد دستگاه گوارش و مجاری ادراری بهبود یافته و اندام‌های بدن را که پس از جراحی کند می‌شوند را شتابی دوباره می‌بخشد. پیاده‌روی همچنین جریان خون را بهبود می‌بخشد و روند بهبود زخم ناشی از عمل را تسریع می‌کند.
  • ناتوانی در راه رفتن ممکن است باعث افزایش یبوست و درد و نفخ شود و شما را در معرض خطر بیشتری برای عفونت، لخته شدن خون و مشکلات ریوی مانند ذات‌الریه قرار دهد. استراحت طولانی مدت در بستر نیز ممکن است خطر شکستگی پوست و زخم‌های فشاری را افزایش دهد. برای پیشگیری از بروز موارد یاد شده باید بعد از عمل لاپاراسکوپی به طور آهستگی راه رفتن را در دستور کار قرار داد.

 

از چه زمانی باید راه رفتن بعد از عمل لاپاراسکوپی را شروع کنم؟

زمان بهبودی بعد از عمل لاپاراسکوپی برای هر کسی متفاوت است. از این رو پزشک معالج به شما می‌گوید چه زمانی شروع به راه رفتن برای شما ایمن است. همچنین ممکن است به شما بگویند که در حین بهبودی از انجام برخی حرکات خودداری کنید. پیاده‌روی در طول بستری شدن در بیمارستان بخش بسیار مهمی از برنامه درمانی شما است. پس از جراحی، شما با گروه مراقبت خود برای تعیین اهداف پیاده‌روی روزانه مشورت خواهید کرد. این شامل بیرون آوردن شما از تخت بیمارستان و راه رفتن به محض ایمن شدن است. برای این منظور می‌توانید هرچند ساعت یک‌بار به میزانی که گروه درمانی تعیین می‌کند پیاده‌روی کنید. قبل از زمانی که گروه درمانی شما اعلام کند، راه رفتن را شروع نکنید. تلاش برای راه رفتن در زمانی که هنوز در اثر عوارض عمل ضعیف هستید می‌تواند خطر افتادن شما را افزایش دهد.

مقاله پیشنهادی:  فواید و خطرات عمل بای پس معده

شروع راه رفتن بعد از عمل لاپاراسکوپی باید با دستور پزشک اتفاق بیفتد و این زمان می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد.

 

بحث و نتیجه‌گیری

راه رفتن بعد از عمل لاپاراسکوپی یکی از موارد لازم بعد از انجام این عمل می‌باشد. انجام پیاده‌روی و راه رفتن می‌تواند به روند بهبودی فرد بعد از عمل لاپاراسکوپی کمک کند. البته مورد اعلام زمان شروع و نحوه و مدت راه رفتن مرجع دارای صلاحیت پزشک معالج است.

 

معرفی جراح برتر برای انجام عمل لاپاراسکوپی

شرط مهم در انجام عمل لاپاراسکوپی ایمن به‌کارگیری این روش توسط یک جراحی باتجربه و با دانش می‌باشد. در زمینه پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از جراحان شهر تهران و حتی ایران است. این جراح پزشکی با دانش، ماهر و دارنده مدارک معتبر از بهترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین جناب دکتر دارای کارنامه‌ای قابل قبول در اعمال جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی می‌باشد. دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد. این جراح قابل دارای دقتی قابل توجه در امور مراجعه‌کنندگان و همچنین دارای اخلاقی خوب در برخورد با مراجعین است. سابقه جراحی این جراح شامل بیش از 3000 عمل جراحی با نتایج درخور است. گوشه‌ای از رزومه و فعالیت این جراح شامل موارد زیر می‌باشد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

افراد متقاضی می‌توانند برای کسب آگاهی از فعالیت‌های دکتر آذر پیکان به اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) مراجعه نمایند. به جز این موارد افراد مراجعه‌کننده می‌توانند از تجارب افراد جراحی‌شده بهره گیرند. این امر می‌تواند روشی مناسب برای برطرف کردن پرسش‌های ذهنی افراد متقاضی این عمل باشد. مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان