جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

علت درد شکم بعد از عمل لاپاراسکوپی

عمل لاپاراسکوپی از جمله اعمال جراحی است که برای جراحی و همچنین تشخیص خیلی آسیب و بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از عمل لاپاراسکوپی برای انجام طیفی از اعمال لاغری و کاهش عوارض آن‌ها استفاده می‌شود. یکی از مخاطرات عمل لاپاراسکوپی وجود درد شکمی بعد از انجام آن است که به خاطر فرایند عمل لاپاراسکوپی ممکن است بعد از عمل بروز پیدا کند. با رعایت دستورالعمل‌های ارائه شده توسط پزشک جراح معمولاً این عارضه کنترل می‌شود.
علت درد شکم بعد از عمل لاپاراسکوپی

علت درد شکم بعد از عمل لاپاراسکوپی یکی از سوالات مهمی است که افراد متقاضی عمل لاپاراسکوپی در ذهن خود دارند و معمولا بعد از عمل در مورد بروز و شدت آن با پزشکان جراح خود در میان می گذراند. عمل لاپاراسکوپی نوعی روش جراحی است که نام خود را از لاپاراسکوپ گرفته است. این روش جراحی هم به مانند دیگر روش های جراحی چاقی و جراحی عمومی دارای ویژگی های مختص و منحصر به خود است.  در این مقاله سعی خواهیم کرد که به بررسی لاپاراسکوپی و مزایا و همچنین نگاهی گذرا به علت درد شکم بعد از عمل لاپاراسکوپی بپردازیم.

عمل لاپاراسکوپی

عمل لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی روشی است که برای بررسی اندام‌های شکم استفاده می‌شود. همچنین پزشکان به کمک لاپاراسکوپی می‌توانند اندام‌های لگنی زنان را بررسی کنند. لاپاراسکوپی از یک لوله نازک با نور استفاده می‌کند که دارای دوربین فیلم‌برداری است. این لوله لاپاراسکوپ نامیده می‌شود. جراحان را به وسیله ایجاد یک برش کوچک در شکم شما قرار می‌دهند. در مرحله بعدی از فضای داخلی بدن فرد تحت عمل تصاویری گرفته می‌شود که با استفاده از دوربین فیلم‌برداری می‌توان آن را بر روی صفحه نمایش کامپیوتر مشاهده کرد. همچنین از عمل لاپاراسکوپی برای انجام بسیاری از جراحی‌ها از جمله جراحی‌های لاغری استفاده می‌شود.

یکی از مزایای لاپاراسکوپی کمتر تهاجمی بودن این روش است؛ به این معنی که در عمل لاپاراسکوپی از یک برش بسیار کوچک در شکم فرد تحت عمل استفاده می‌کند. لاپاراسکوپی معمولاً زمان کمتری به طول می‌انجامد و نسبت به جراحی باز بهبودی سریع‌تری دارد. لاپاراسکوپی ممکن است برای گرفتن نمونه بافت کوچک برای آزمایش (بیوپسی) استفاده شود. همچنین می‌توان از آن برای برداشتن اندام‌هایی مانند آپاندیس (آپاندکتومی) یا کیسه صفرا (کوله سیستکتومی) استفاده کرد.

موارد کاربرد عمومی عمل لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی شکم را می‌توان برای بررسی شکم و اندام‌های آن و اهداف زیر انجام داد که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تومورها و وجود سایر توده‌های غیر طبیعی در بدن
  • وارد شدن صدمات به اندام‌های داخلی بدن: لاپاراسکوپی می‌تواند ببیند آسیب کجاست و چقدر عمیق است.
  • خونریزی داخل شکمی: همچنین می‌تواند میزان خونریزی داخلی شما را مشاهده کند.
  • عفونت‌ها
  • درد شکمی که قابل توضیح نیست
  • بروز انسداد درون شکمی
  • سایر بیماری‌ها
  • زمانی که نتایج معاینه فیزیکی، اشعه ایکس یا سی تی اسکن مشخص نباشد.
  • برای تعیین مرحله بروز سرطان در اندام شکمی استفاده شود.

در زنان، لاپاراسکوپی ممکن است برای بررسی موارد زیر مورد استفاده قرار گیرد:

  • درد و مشکلات لگنی
  • کیست‌های تخمدان
  • فیبروم ها
  • لوله‌های فالوپ
  • درمان اندومتریوز
  • درمان حاملگی خارج از رحم یا بستن لوله‌ها (بستن لوله‌های فالوپ) برای جلوگیری دائمی از بارداری.

 

کاربرد عمل لاپاراسکوپی در اعمال جراحی لاغری

به جز کاربرد عمومی عمل لاپاراسکوپی می‌تواند در انجام طیف گسترده‌ای از اعمال جراحی لاغری به کار گرفته شود که شامل موارد زیر می‌باشد:

مقاله پیشنهادی:  ضعف بدنی بعد از عمل اسلیو معده

1) عمل اسلیو معده

2) عمل بای پس معده

3) عمل انحراف اثنی عشر و…

 

مزایای به کارگیری عمل لاپاراسکوپی در اعمال جراحی لاغری

اما استفاده از عمل لاپاراسکوپی چه تاثیری در روند کلی انجام اعمال جراحی لاغری دارد؟ استفاده از عمل لاپاراسکوپی در ابتدا باعث کوچک‌تر شدن برش‌ها و میزان زخم و خونریزی در طی و بعد از عمل جراحی لاغری می‌باشد.

بدون این ابزار، جراح برای عمل باید دهانه بسیار بزرگ‌تری را ایجاد کند. به لطف ابزارهای خاص، برش کمتری وجود دارد و جراح شما نیز مجبور نیست به بدن شما دست بزند. در کنار این با عدم تماس دست پزشک جراح با بدن فرد احتمال بروز عفونت در بدن فرد تحت عمل کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت. جدای از مزایا ممکن است عمل لاپاراسکوپی مخاطراتی هم برای فرد تحت عمل در بر داشته باشد.

خطرات لاپاراسکوپی چیست؟

عوارض احتمالی عمل لاپاراسکوپی ممکن است شامل خونریزی از برش، آسیب به اندام‌های شکم یا ورود گاز دی اکسید کربن به مکان‌هایی غیر از شکم باشد.

گاهی اوقات در موارد زیر انجام عمل لاپاراسکوپی توصیه نمی‌شود:

  • اگر تومورهای سرطانی پیشرفته روی دیواره شکم خود داشته باشید.
  • ابتلا به سل طولانی‌مدت (مزمن).
  • وجود مشکلات خونی مانند تعداد پلاکت خون پایین (ترومبوسیتوپنی)
  • بافت اسکار زیادی از دیگر جراحی‌ها داشته باشید.
  • اگر داروی رقیق‌کننده خون مصرف کنید
  • ابتلا به برخی بیماری‌ها ممکن است مانع از عملکرد خوب لاپاراسکوپی شود. این موارد شامل چاق فرد تحت عمل یا بروز خونریزی در داخل شکم است.

علت درد شکم بعد از عمل لاپاراسکوپی

علت درد شکم بعد از عمل لاپاراسکوپی

 با توجه به اینکه لاپاراسکوپی نوی از اعمال جراحی است، درجاتی از اتساع شکم (تورم) پس از جراحی قابل انتظار است. در طول عمل لاپاراسکوپی، پزشک گاز دی کسید کربن را به شکم فرد تحت عمل) وارد می‌کند. این باعث می‌شود که جراح شما داخل شکم شما را ببیند.

علت درد شکم بعد از عمل لاپاراسکوپی معمولاً به دلیل اتساع روده است و با گذشت زمان برطرف می‌شود. دردهای داخل صفاقی ناشی از ورود گاز دی اکسید کربن خارج از روده، اما در داخل حفره شکمی و گاهی نیز بیرون از آن است. معمولاً تا گذشت چند مدت از عمل لاپاراسکوپی گاز به داخل شکم شما فشار وارد می‌کند. همچنین می‌تواند به نواحی دیگر بدن شما حرکت کند. این امر ممکن است باعث شود که در نواحی مختلف بدن، به خصوص شانه‌ها، احساس نفخ یا درد داشته باشید. معمولاً این گاز بعد از عمل لاپاراسکوپی و با گذشت زمان از طریق آروغ زدن نفخ شکم یا در حین اجابت مزاج از بدن فرد تحت عمل لاپاراسکوپی خارج می‌شود.

مقاله پیشنهادی:  علت سکسکه بعد از عمل اسلیو معده + پیشگیری و 9 راه درمان آن

پس از جراحی، ممکن است انواع مختلفی از درد داشته باشید. داشتن درد در نزدیکی برش‌ها (بریدگی‌های جراحی) طبیعی است. این امر می‌تواند مدت زمان متفاوتی برای هر فرد طول بکشد.

راه‌های کنترل درد شکم بعد عمل لاپاراسکوپی

راه‌های کنترل درد شکم بعد عمل لاپاراسکوپی

اما برای کنترل درد شکم بعد عمل لاپاراسکوپی راه‌های مختلفی وجود دارد. معمولاً پس از جراحی پزشک جراح به شما داروی ضد درد می‌دهد. اگر استفاده از مسکن‌های معمولی درد ناحیه تحت عمل شما را کنترل نمی‌کند، لازم است که در این زمینه به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

همچنین می‌توانید این کارها را برای کنترل درد شکم بعد از عمل لاپاراسکوپی انجام دهید:

  • با هدفون به موسیقی گوش دهید. گوش دادن به یک موسیقی ملایم می‌تواند آرام‌بخش بوده و موجب کاهش احساس درد در شما شود.
  • پاهای خود را حرکت دهید. همچنین در حالی که شما در رختخواب هستید می‌توانید پاهای خود را خم کنید و صاف کنید. زانوهای خود را خم کنید و پاهای خود را صاف روی تخت خواب قرار دهید. در حالی که پاهای خود را روی هم قرار داده اید، به آرامی زانوهای خود را از یک طرف به سمت دیگر تکان دهید.
  • سعی کنید تا 4 ساعت پس از جراحی شروع به راه رفتن کنید. در حالی که در بیمارستان هستید، اگر می‌توانید هر 1 تا 2 ساعت در حالی که بیدار هستید پیاده روی کنید.
  • پس از خروج از بیمارستان، اگر می‌توانید در خانه به راه رفتن ادامه دهید. اگر به کمک نیاز دارید، از اطرافیان خود در این زمینه کمک بگیرید.
  • چای نعناع یا زنجبیل بنوشید: نوشیدن چای می‌تواند به دفع گازی که باعث درد یا ناراحتی بعد از جراحی شما می‌شود، کمک کند.
  • از کمپرس سرد یا گرم استفاده کنید: اگر درد شانه یا شکم دارید، از یک پرستار بخواهید که یک کمپرس سرد یا گرم برای شما تهیه کند. کیسه داغ جریان خون را در این ناحیه تحت عمل لاپاراسکوپی بهبود می‌بخشد و می‌تواند عضلات را آرام و آرام کند. کمپرس سرد می‌تواند تورم را کاهش داده و درد را بی حس کند. به یاد داشته باشید که کمپرس گرم یا سرد را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید. آن را در یک حوله یا پارچه بپیچید و روی ناحیه دردناک قرار دهید. کمپرس را تا 20 دقیقه روی ناحیه تحت عمل بگذارید، سپس حداقل یک ساعت آن را بردارید.
  • استراحت کنید و بخوابید: استراحت در طول روز و خوابیدن در طول شب می‌تواند به کاهش درد شکم شما پس از عمل لاپاراسکوپی کمک کند. اگر می‌توانید، اوقاتی آرام را به تنهایی در اتاق خود سپری کنید.
مقاله پیشنهادی:  BMI مناسب برای سن و جنسیت چگونه تعیین می‌شود؟

بحث و نتیجه‌گیری علت درد شکم بعد از عمل لاپاراسکوپی

عمل لاپاراسکوپی یکی از روش جراحی یا تشخیصی است که به خاطر کاهش تحت و عمق برش‌ها و عدم تماس دست جراح با بدن فرد تحت عمل مخاطرات کمتری نسبت به جراحی‌های باز به دنبال دارد. البته عمل لاپاراسکوپی هم به مانند هر عمل جراحی دیگری مخاطراتی را به دنبال دارد.

از جمله عوارض عمل لاپاراسکوپی بروز درد در ناحیه شکم فرد تحت عمل است که به علت پمپاژ گاز دی اکسید کربن در طی عمل برای اتساع شکمی فرد ایجاد می‌شود. معمولاً این عارضه با گذشت زمان محدود شده و فرد تحت عمل می‌تواند با انجام راهکارهایی که پزشک جراح چاقی توصیه می‌کند بر این عارضه فائق آید.

معرفی جراح برتر برای انجام عمل جراحی لاپاراسکوپی

یکی از موارد لازم در صورت پذیرفتن عالی جراحی لاپاراسکوپی ، انجام این عمل جراحی توسط یک جراحی کاردان و  با دانش است. در این مورد پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از بهترین پزشکان جراح شهر تهران و حتی ایران را می‌باشد. این جراح پزشکی ماهر، با اخلاق و حائز بالاترین مدارک از بهترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین دکتر آذر پیکان دارای کارنامه‌ای ستایش برانگیز در حیطه اعمال جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی می‌باشد.

دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراح چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد. این جراح ماهر دارای مسئولیت پذیری و دقت بالا در مشاوره به مراجعه‌کنندگان و نیز برخوردار از رفتاری نیکو است. کارنامه درخشان این پزشک در برگیرنده بیش از 3000 عمل جراحی با نتایجی مطلوب است. گوشه‌ای از رزومه و فعالیت‌های این جراح موارد زیر را در بر می‌گیرد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

 افراد مراجعه کننده می‌توانند برای کسب اطلاع از فعالیت‌های دکتر آذر پیکان از اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) دیدن فرمایند. به جز این موارد، افراد مراجعه‌کننده می‌توانند از تجربه افراد جراحی‌شده اطلاع حاصل کنند. این امر می‌تواند کمکی خوب برای برطرف کردن دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این عمل باشد. مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان

منبع: webmd | mskcc

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *