جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

درمان سرطان روده بزرگ

درمان سرطان روده بزرگ تنها راه برای کنترل این بیماری بعد از بروز در بیمار می‌باشد. راه‌های مختلفی برای کنترل و درمان سرطان روده بزرگ وجود دارد. پزشک و یک جراح ماهر می‌توانند بهترین گزینه‌های درمانی را انتخاب و اجرا کنند.
درمان سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی است که قسمت انتهایی دستگاه گوارش یعنی روده بزرگ را درگیر می‌کند. معمولاً این بیماری زمانی تشخیص داده می‌شود که در مراحل پیشرفته خود بوده و در افراد غالباً سالخورده رخ می‌دهد. این امر خطر ناشی از این بیماری را افزایش می‌دهد. برای مقابله با این امر تشخیص و غربالگری و همچنین درمان به موقع و البته درست راه‌حلی منطقی می‌باشد. البته گزینه‌های مختلفی برای مقابله با بیماری سرطان روده بزرگ وجود دارد. در این مقاله به تفضیل به این نوع روش‌های درمانی و ویژگی‌های آن‌ها پرداخته می‌شود.

سرطان روده بزرگ چیست

راه های درمانی سرطان روده بزرگ را بشناسید

سرطان روده بزرگ بیماری است که در آن سلول‌های روده بزرگ یا رکتوم بدون کنترل رشد می‌کنند. این بیماری گاهی اوقات به‌اختصار سرطان کولون نامیده می‌شود. کولون روده بزرگ و رکتوم گذرگاهی در انتهای دستگاه است که کولون را به مقعد متصل می‌کند.

گاهی اوقات رشد یا ضایعه غیرطبیعی با نام پولیپ در روده بزرگ یا رکتوم ایجاد می‌شود. با گذشت زمان، برخی از پولیپ های ایجاد شده ممکن است به سرطان تبدیل شوند. آزمایش‌های غربالگری می‌توانند پولیپ ها را پیدا کنند تا بتوان آن‌ها را قبل از تبدیل‌شدن به سرطان حذف کرد.همچنین روش‌های  غربالگری به یافتن سرطان کولورکتال در مراحل اولیه کمک می‌کند. مزیت تشخیص در مراحل اولیه این است که در این زمان معمولاً درمان روده بزرگ بهترین نتیجه را در بر دارد.

درمان سرطان روده بزرگ

تشخیص و انتخاب اینکه کدام روش درمانی بیشتر به درمان سرطان روده بزرگ کمک می‌کنند به وضعیت و شرایط بیمار بستگی زیادی دارد. این شرایط شامل محل سرطان، مرحله آن و دیگر مشکلات درگیر با سلامتی فرد می‌باشد. اولین روش معمولی درمان سرطان روده بزرگ شامل عمل جراحی برای برداشتن سرطان می‌باشد. درمان‌های دیگر مانند پرتودرمانی و شیمی درمانی نیز ممکن است جدا یا به عنوان مکمل عمل جراحی به کار گرفته شود.

مشاوره تلفنی سرطان دکتر آذرپیکان

عمل جراحی برای سرطان کولون در مراحل اولیه

اگر  اندازه سرطان روده بزرگ در بدن فرد بیمار محدود باشد، پزشک ممکن است یک روش کمتر تهاجمی را برای جراحی در پیش گیرد که شامل موارد زیر می‌باشد:

برداشتن پولیپ در طول کولونوسکوپی (پلی پکتومی):

اگر  میزان سرطان کوچک، محدود به موضع، به طور کامل در داخل پولیپ و در مراحل بسیار اولیه باشد، ممکن است پزشک بتواند توده سرطانی را در طی کولونوسکوپی به طور کامل حذف کند.

رزکسیون آندوسکوپی مخاط:

پولیپ‌های بزرگ‌تر ممکن است در طی کولونوسکوپی با استفاده از ابزارهای ویژه برای برداشتن پولیپ و مقدار کمی از پوشش داخلی کولون با روشی به نام برداشتن مخاط آندوسکوپی حذف شوند.

جراحی کم تهاجمی (جراحی لاپاراسکوپی):

پولیپ هایی که در طول کولونوسکوپی قابل برداشتن نیستند ممکن است با استفاده از جراحی لاپاراسکوپی برداشته شوند. در این روش، جراح این عمل را از طریق چندین برش کوچک در دیواره شکم انجام می‌دهد . برای پوشش این هدف  جراح ابزارهایی را با  دوربین‌هایی همراه می‌کند که روده بزرگ فرد را روی یک مانیتور ویدیویی نمایش می‌دهند. جراح همچنین ممکن است برای جراحی یا عدم جراحی غدد لنفاوی، از غدد لنفاوی ناحیه‌ای که سرطان در آن قرار دارد نمونه برداری کند.

مقاله پیشنهادی:  طول عمر بعد از برداشتن معده

جراحی برای مراحل پیشرفته سرطان کولون

اگر سرطان به داخل روده بزرگ یا از طریق روده بزرگ فرد در دیگر نقاط بدن او رشد کرده باشد، جراح ممکن است روش‌های زیر را به کار بندد:

کولکتومی جزئی: در طی این روش، جراح قسمت از روده بزرگ را که دارای بافت سرطان است،  به همراه حاشیه‌ای از بافت طبیعی در دو طرف سرطان حذف می‌کند. جراح در بیشتر اوقات می‌تواند بخش‌های سالم کولون یا رکتوم فرد را دوباره به هم وصل کند. این روش معمولاً از طریق انجام روش کم تهاجمی (لاپاراسکوپی) صورت می‌پذیرد.

جراحی برای ایجاد راهی برای خروج مواد زائد از بدن 

هنگامی که امکان اتصال مجدد بخش‌های سالم روده بزرگ یا راست روده وجود ندارد، ممکن است فرد به استومی نیاز داشته باشد. این شامل ایجاد شکافی در دیواره شکم و  قسمتی از روده باقی مانده برای دفع مدفوع در کیسه ای است که به طور ایمن روی دهانه قرار می‌گیرد. گاهی اوقات استومی فقط موقتی است و به کولون یا رکتوم فرد اجازه می‌دهد تا پس از جراحی بهبود یابد. با این حال، در برخی موارد، کولوستومی ممکن است دائمی‌باشد.

برداشتن غدد لنفاوی:  در این روش غدد لنفاوی مجاور نیز معمولاً در طی جراحی سرطان روده بزرگ برداشته شده و از نظر  ابتلا به سرطان مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

جراحی در مراحل نهایی سرطان کولون

اگر  رشد سرطان بسیار پیشرفته بوده یا شرایط بدنی فرد مبتلا بسیار ضعیف است،  احتمال دارد جراح عمل جراحی را برای رفع انسداد روده بزرگ یا دیگر مشکلات را به منظور بهبود علائم توصیه کند. این جراحی با هدف درمان سرطان انجام نمی‌شود، بلکه به منظور تسکین علائم و نشانه‌هایی مانند انسداد، خونریزی یا درد به کار گرفته می‌شود.

در موارد ویژه‌ای که بیماری فقط به طرف کبد یا ریه گسترش یافته است اما میزان سلامتی فرد مبتلا در وضعیت قابل قبولی قرار دارد، پزشک ممکن است جراحی یا دیگر درمان‌های موضعی را برای حذف سرطان انجام دهد. شیمی درمانی ممکن است پیش یا پس از این نوع روش به کار گرفته شود. این رویکرد مجالی را برای رهایی از سرطان در طولانی‌مدت فراهم می‌کند.

شیمی درمانی

 در شیمی درمانی از داروها با هدف بین بردن سلول‌های سرطانی بهره گرفته می‌شود. شیمی درمانی برای سرطان روده بزرگ معمولاً اگر سرطان بزرگ‌تر باشد یا به غدد لنفاوی گسترش یافته باشد، بعد از جراحی انجام می‌شود. به این ترتیب، شیمی درمانی ممکن است سلول‌های سرطانی باقی مانده در بدن را از بین برده و به کاهش خطر عود مجدد این بیماری کمک شایانی کند.

شیمی درمانی همچنین ممکن است قبل از عمل برای کوچک کردن میزان سرطان بزرگ استفاده شود تا برداشتن آن با جراحی راحت تر صورت پذیرد. شیمی درمانی همچنین می‌تواند در تسکین علائم سرطان روده بزرگ که با جراحی قابل حذف نیست یا به دیگر نقاط بدن گسترش یافته است، کاربرد داشته باشد. گاهی اوقات از ترکیب شیمی درمانی با پرتودرمانی برای درمان می‌شود.

مقاله پیشنهادی:  انواع سرطان مری را بشناسید

برای برخی از افراد مبتلا به سرطان کولون مرحله سوم کم خطر، دوره کوتاهی شیمی‌درمانی بعد از جراحی انجام می‌شود. احتمال دارد این رویکرد عوارض جانبی ناشی از بیماری را در مقایسه با دوره سنتی شیمی درمانی کاهش داده و در مقابل به همان اندازه مؤثر باشد.

پرتو درمانی

پرتو درمانی

در پرتودرمانی از منابع انرژی قدرتمندی مانند اشعه ایکس و پروتون‌ها برای از بین بردن سلول‌های سرطانی کمک گرفته می‌شود. احتمال دارد از این روش برای محدود کردن یک سرطان بزرگ قبل از عمل استفاده شود تا بتوان راحت‌تر آن را برداشت. هنگامی که جراحی یک گزینه نیست، ممکن است از پرتودرمانی در کاهش علائمی مانند درد ناشی از سرطان بهره گرفت. گاهی اوقات نیز از ترکیب پرتودرمانی با شیمی درمانی استفاده می‌شود.

درمان دارویی هدفمند

تمرکز درمان‌های دارویی هدفمند بر روی ناهنجاری‌های ویژه موجود در سلول‌های سرطانی می‌باشد. با مسدود کردن این ناهنجاری‌ها، درمان‌های دارویی هدفمند می‌توانند موجبات مرگ سلول‌های سرطانی را فراهم آورد. داروهای هدفمند معمولاً با شیمی درمانی ترکیب شده و معمولاً برای افراد مبتلا به سرطان کولون پیشرفته به کار گرفته می‌شود.

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی یک نوع  درمان دارویی است که  در آن از سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان بهره گرفته می‌شود. سیستم ایمنی بدن فرد بیمار که با بیماری مبارزه می‌کند ممکن است به سرطان حمله نکند. دلیل این رخداد این می‌باشد که سلول‌های سرطانی پروتئین‌هایی تولید می‌کنند که سلول‌های سیستم ایمنی را از شناسایی سلول‌های سرطانی منحرف دور می‌کنند. ایمونوتراپی با تداخل در این فرآیند تأثیر خود را بر روند درمانی می‌گذارد. ایمونوتراپی معمولاً در سرطان پیشرفته روده بزرگ کاربرد دارد. پزشک ممکن است سلول‌های سرطانی فرد بیمار را آزمایش کرده تا ببیند آیا احتمال دارد به این درمان پاسخ دهند یا خیر.

درمان حمایتی (التیام دهنده).

درمان التیام دهنده یک نوع مراقبت پزشکی تخصصی بوده که بر تسکین درد و دیگر علائم یک بیماری خطرناک تمرکز دارد. درمان التیام دهنده توسط گروهی از پزشکان، پرستاران و سایر متخصصان آموزش دیده ویژه ارائه می‌شود که با فرد بیمار، خانواده و سایر پزشکان همکاری دارند تا سطوح اضافی از حمایت را ارائه دهند که مکمل مراقبت مداوم از فرد باشد.

هدف گروه درمان التیام دهنده بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان می‌باشد. این شکل از مراقبت در کنار دیگر روش‌های درمانی دریافتی، ارائه می‌شود. هنگامی که از درمان التیام دهنده در ترکیب با دیگر درمان‌های مناسب استفاده می‌شود، افراد مبتلا به سرطان ممکن است احساس بهتری پیدا کرده و عمر طولانی‌تری داشته باشند.

مقاله پیشنهادی:  غذاهای مضر برای سرطان معده

بحث و نتیجه‌ گیری درمان سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ یکی از بیماری‌های خطرناک در دستگاه گوارش و بخش انتهایی آن می‌باشد. این بیماری با رشد و تکثیر غیرطبیعی سلول‌ها ایجاد و می‌تواند پراکنده شدن سلول‌ها در دیگر اندام‌های بدن نیز تکثیر یابد این بیماری با تشکیل پولیپ هایی با ماهیت خوش‌خیم در روده آغاز می‌گردد. با کنترل نکردن این پولیپ ها ، کم‌کم آن‌ها به فرم بدخیم تغییر می‌کنند.

این بیماری چهار مرحله مختلف دارد. هرچقدر  بیماری فرد مبتلا در مراحل کشف شود، درمان این بیماری نیز سخت‌تر می‌گردد. در مقابل تشخیص زودهنگام و  درمان به‌موقع ، به طور قابل توجهی امید به زندگی را  فرد مبتلا به سرطان روده بزرگ افزایش می‌دهد.

روش‌های درمانی این بیماری مهلک شامل موارد گوناگونی مانند شیمی‌درمانی و عمل جراحی ، ایمونودرمانی، حرارت درمانی، سرما درمانی، پیوند سلول بنیادی، درمان‌های هدفمند، آواستین، گلیوک، هرسپتین می‌باشد. این روش‌ها را می‌توان به تنهایی و یا در ترکیب با هم به کار گرفت.

معرفی جراح برتر برای انجام عمل جراحی سرطان روده بزرگ

یکی از موارد لازم در تجربه ماندگار یک جراحی سرطان روده بزرگ، انجام این عمل جراحی توسط یک جراحی با تجربه و ماهر است. در این زمینه پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از بهترین جراحان شهر تهران و حتی ایران را می‌باشد. این جراح پزشکی با دانش، کارا و دارنده بالاترین مدارک از بهترین دانشگاه‌ها می‌باشند.

همچنین ایشان دارای کارنامه‌ای درخور در زمینه اعمال جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی می‌باشد. دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد. این جراح ماهر دارای قدرت انتقالی شگرف در ارائه مشاوره به مراجعه‌کنندگان و همچنین دارای خلقی دلپذیر است. سابقه موفق این جراح در بر گیرنده بیش از 3000 عمل جراحی با نتایجی درخور است. گوشه ای از رزومه و فعالیت‌های این جراح شامل موارد زیر می‌باشد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

 افراد مراجعه کننده می‌توانند برای کسب اطلاع از فعالیت‌های دکتر آذر پیکان از اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) دیدن فرمایند. به جز این موارد، افراد مراجعه‌کننده می‌توانند از تجربه افراد جراحی‌شده اطلاع حاصل کنند. این امر می‌تواند کمکی خوب برای برطرف کردن دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این عمل باشد. مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان