جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

تجربه کسانی که عمل بای پس معده انجام داده اند!

تجربه کسانی که عمل بای پس معده انجام داده اند در تصمیم گیری شما هنگام انتخاب بهترین عمل جراحی چاقی، بسیار حائز اهمیت است. اینکه بدانید مراجعان مختلف، چه تجربیاتی پس از عمل خود داشته اند، باعث می شود با آگاهی بیشتر نسبت به انجام عمل بای پس معده اقدام کنید. در این مقاله به طور کامل با نظرات بیماران و مراجعان و تجربیات آنها روبرو خواهید شد.
تجربه کسانی که عمل بای پس معده انجام داده اند

در سال 2019 میلادی، بیش از 650 میلیون نفر یا به عبارت دیگر، بیش از 13 درصد بزرگسالان جهان از چاقی رنج می بردند و شاخص توده بدنی یا BMI آنها بالای عدد 30 بود. تعداد افراد چاق از سال 1975 میلادی تا سه سال پیش سه برابر شده است. بسیاری از افراد چاق برای تن دادن به جراحی چاقی می خواهند از تجربه کسانی که عمل بای پس معده انجام داده اند، آگاه شوند.

شاید شما هم در گوگل به دنبال چنین عباراتی جستجو یا به زبان انگلیسی سِرچ کرده اید: «کسانی که عمل بای پس معده انجام دادن» یا «از عمل بای پس معده راضی هستین» یا نظر بیماران بعد از عمل بای پس معده. اگر در این مورد به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، از شما دعوت می شود این نوشتار را تا انتها مطالعه بفرمایید.

در این نوشتار به تجربیات کسانی که عمل بای پس معده انجام داده اند، پرداخته می شود.

سوالات متداول عمل جراحی بای پس معده

عمل بای پس معده چیست؟

یکی از موثرترین روش های درمانی برای کسانی که به چاقی شدید یا چاقی همراه با عوارض آن مانند دیابت مبتلا هستند، عمل جراحی چاقی یا جراحی باریاتریک است. برای تاثیر مناسب، در کنار انجام عمل جراحی چاقی باید به رژیم غذایی مناسب و تغییر در سبک زندگی مانند ورزش هم روی خوش نشان داد. این روش درمانی نه تنها باعث کاهش وزن قابل توجه در بیماران می شود بلکه با رفع عوارض چاقی مانند درمان دیابت نوع دو هم همراه است.

عمل های چاقی متعددی قابل انجام است که به طور کلی می توان آنها را به سه نوع تقسیم کرد. انواع این عمل های چاقی با درصد انجام آنها (بر پایه آمار بریتانیا) در زیر ذکر می شوند:

  • عمل بای پس معده (بیش از 50 درصد عمل های چاقی از این نوع است)
  • عمل اسلیو معده (در حدود 20 درصد) و
  • حلقه معده قابل تنظیم (در حدود بیست درصد)

بدیهی است که ده درصد باقی مانده به سایر روش های عمل جراحی چاقی اختصاص می یابد. آنچه مسلم به نظر می رسد این است که تعداد انجام عمل کارگذاری حلقه معده رو به کاهش و تعداد عمل بای پس معده در سراسر جهان ره به افزایش است.

در عمل بای پس معده مخزن کوچکی از بخش بالایی معده درست می شود. این مخزن به طور مستقیم به میان روده باریک متصل می گردد. بدین ترتیب بعد از عمل بای پس معده، غذا دیگر از بخش پایینی معده و از بخش ابتدایی روده عبور نمی کند. در نتیجه، هم فضای معده کم است و غذای زیادی نمی توان خورد. هم هضم غذا کامل نیست و جذب کالری از غذاهای خورده شده کمتر است.

تجربیات بعد از عمل بای پس معده

تجربه کسانی که عمل بای پس معده انجام داده اند را می توان در سه موضوع گوناگون طبقه بندی کرد و مورد بررسی قرار داد. این سه موضوع عبارتند از:

  • بدن حاصل از عمل بای پس معده در زندگی روزمره بعد از این عمل چاقی
  • به دست آوردن کرامت انسانی و زندگی بعد از عمل بای پس معده از این دیدگاه و
  • موضوع شرم و خجالت و سایر مشکلات ناشناخته

تجربیات بعد از عمل بای پس معده

تجربیات درباره بدن افراد بعد از عمل بای پس معده

تجربه عمل بای پس معده یک تجربه منحصر به فرد است. در این بخش از نوشتار «تجربه کسانی که عمل بای پس معده انجام داده اند»، به تجربیات چند نفر درباره بدن بعد از عمل بای پس معده در زندگی روزمره پرداخته شده است.

در مجموع تجربیات بعد از عمل بای پس معده از این منظر، بسیار مثبت است. چرا؟ زیرا فرد می تواند زندگی را با یک وزن مناسب به طور کامل تجربه کند و همه مشکلات ناشی از اضافه وزن و چاقی کنار زده می شود. ناگفته نماند که برخی نکات منفی هم در این تجربیات به چشم می خورد مانند لزوم توجه مداوم به غذا و تحرک.

مقاله پیشنهادی:  مصرف الکل پس از عمل اسلیو معده

ترجمه تجربه یکی از کسانی که عمل بای پس معده انجام داده اند را در زیر از منظر جسمی، می خوانید:

«بعد از عمل بای پس معده زندگی رزومره راحت تر است. حرکت کردن بسیار آسان تر شده است. به عنوان نمونه، پیش از عمل، هر وقت قرار بود از پله ها بالا بروم، عزا می گرفتم. هزار و یک دلیل می تراشیدم تا به زیر زمین نروم. این چیزها دیگر برایم آسان است و هیچ مشکلی با آنها ندارم. پیاده روی دیگر برایم یک غول شاخدار نیست. اگر ماشینم خراب شود به راحتی چهار کیلومتر از خانه تا ایستگاه مترو پیاده می روم و از آن جا به محل کارم می روم. همه این فکرها که: آیا می تونم از پسش بر بیام؟ آیا توانایی انجامش رو دارم؟ از سرم محو شده اند.»

تجربیات بعد از عمل بای پس معده در مورد سندروم دامپینگ

یکی دیگر از مشکلات جسمی که بعد از عمل بای پس معده برای این افراد پیش می آید، تحمل میزان و نوع غذا است. این مشکل به صورت تهوع و استفراغ یا به اصطلاح پزشکی آن، سندروم دامپینگ تظاهر پیدا می کند. کسانی که عمل بای پس معده انجام داده اند ممکن است پس از سال ها همچنان در تعیین این که چه غذایی را تا چه میزان می توانند تحمل کنند، دچار اشتباه می شوند.

تجربیات بعد از عمل بای پس معده در مورد سندروم دامپینگ

سندروم دامپینگ یک عارضه عمل نیست. عمل بای معده انجام می شود تا فرد نتواند هر غذایی و هر مقدار که خواست بخورد. در واقع، سندروم دامپینگ یک واکنش جسمی ناشی از عمل بای پس معده است که فرد را وادار می سازد کم بخورد. اگر فرد بعد از عمل بای پس معده نکات مهم را در غذا خوردن رعایت نکند، دچار سندروم دامپینگ می شود. علائم سندروم دامپینگ عبارتند از:

  • استفراغ
  • گاهی اسهال
  • تعریق بیش از حد
  • سرگیجه و منگی و
  • تپش قلب یا ضربان نامنظم قلبی

تجربیات یکی دیگر از بیماران را در این زمینه در زیر می خوانید:

«پیدا کردن حد تعادل در غذا خوردن اصلا کار آسانی نیست. مشکل این جاست که هیچ دو روزی مثل هم نیستند و این، کار را دشوارتر می کند. من اغلب از خوردن کل وعده غذا چشم پوشی می کنم و همه غذا را نمی خورم. مثلا وعده غذایی ساعت نه صبح را نمی خورم، هیچ مشکلی هم پیش نمی آید اما کارشناس تغذیه به من می گوید این کار اشتباه است و باید هر سه ساعت چیزی بخورم.

اگر من شام معمولی بخورم هیچ مشکلی ندارم اما کافی است کمی گوشت قلقلی بخورم، آن وقت حالم بد می شود. غذا بعد از عمل بای پس معده به یکی از مسائل زندگی من بدل شده است. به عنوان نمونه، از کار به خانه برمی گردم و با دوستانم بیرون می روم. بقیه هر چه می خواهند می خورند ولی اغلب هیچ چیزی در کافی شاپ به من نمی سازد.»

مشکلات چاقی تمام شد اما مسائل تازه ای وجود دارد!

اکنون وقت آن رسیده است که تجربه یکی از کسانی که عمل بای پس معده انجام داده اند و از چاقی و از عوارض خطرناک آن نجات یافته اند، را مطالعه کنید:

«171 کیلوگرم بودم. 18 ماه بعد از عمل بای پس معده شدم 105 کیلوگرم. با وجود گذشت سال ها، وزنم در همین حدود هم مانده است. از وزنم بسیار رضایت دارم. من به هدفم رسیدم، نه فقط وزنم کم شده که وضعیت سلامتی ام هم بهتر شده است. مشکلم این است که با اسهال و یبوست مواجه هستم، یک روز اسهال، یک روز یبوست. نمی دانم به عمل جراحی ربط دارد یا نه؟ به طور کلی، چیزی که اذیتم می کند، برنامه ریزی برای غذاست.

در همه حال باید مراقب غذا خوردن خود باشم. هر غذایی را نمی توانم تحمل کنم. روزی که اسهال هستم نمی توانم مدت زیادی بیرون از خانه باشم. اگر به موقع غذا نخورم قند خونم پایین می افتد و بی حال می شوم. با وجود این، راضی هستم. قبل از عمل بای پس معده، احتمال سکته قلبی من بسیار زیاد بود چون دیابت نوع دو داشتم. فکر می کنم مشکلات کنونی بهتر از خطرهای قبلی هستند.»

مقاله پیشنهادی:  سیاه شدن پوست بعد از لیپوماتیک

مشکلات چاقی

تجربیات مربوط به کرامت انسانی بعد از عمل بای پس معده

یک احساس مسئولیت برای پذیرش درمان و شکل دادن بدنی جدید برای زندگی روزمره بهتر، نکته برجسته در تجربیات کسانی است که عمل بای پس معده انجام داده اند. یک احساس مسئولیت در برابر این که باید چاقی شدید درمان شود و باید به یک پزشک متخصص در این زمینه اعتماد کرد، در همه این افراد به چشم می خورد.

خوشبختی همیشه به سادگی قابل سنجش نیست. نمی توان یک عمل بای پس معده موفق را سنجه ای برای خوشبختی بر شمرد. با وجود این، برخی افراد احساس می کنند با رسیدن به اهداف عمل بای پس معده به کرامت انسانی و حس خوشبختی دست یافته اند. نظر یکی از بیماران بعد از عمل بای پس معده در زیر به همین موضوع اشاره دارد:

«واقعا آدم خوشبختی هستم. بدون هر گونه عارضه ای عمل بای پس معده را پشت سر گذاشتم. می دانم که برخی از افرادی که این عمل را انجام داده اند تا مدت ها با عوارض آن دست به گریبان بوده اند. من هیچ عارضه ای پیدا نکردم. یک زندگی عادی را در پیش گرفته ام. تنها مشکلی که اکنون دارم، مشکلات دندان هایم است. فکر نمی کنم با عمل بای پس معده ارتباطی داشته باشد. قبل از عمل، هیچ مشکلی در دهان و دندان نداشتم.

الآن سه دندانم تحت «روت کانال» (درمان ریشه دندان) قرار گرفته است. شاید سه دندان دیگر هم به درمان ریشه نیاز داشته باشند. درد دندان طاقتم را کم کرده است. کمی اعصابم به هم ریخته است. بسیاری از کسانی که عمل بای پس معده انجام داده اند به مشکلات دندان مبتلا شده اند. من هم یکی از آنها!»

تجربیات مربوط به کرامت انسانی بعد عمل

شاید چنین تجربیاتی اهمیت مراقبت ها و مراجعات پزشکی بعد از عمل بای پس معده را بیش از پیش نمایان می سازد. باید مراقب سطح کلسیم و ویتامین دی خون بود. این کار به واسطه آزمایش هایی که پزشک درخواست می نماید باید به طور منظم انجام شود. همچنین تجویز مکمل های ویتامین و املاح و مصرف آنها را باید با جدیت دنبال کرد.

تصمیم به انجام عمل بای پس معده یک انتخاب غیر قابل برگشت است که همه عمرِ فرد را تحت تاثیر خود قرار می دهد. چه عمل از دید بیمار یا اطرافیان او موفقیت آمیز به شمار رود، چه چنین نباشد، آنها باید حاصل و نتیجه عمل بای پس معده را پذیرا باشند. آنها باید همه تلاش روانی و جسمی خود را به خرج دهند تا بهترین نتیجه را از این عمل به دست بیاورند.

تجربیات یکی دیگر از کسانی که عمل بای پس معده انجام داده اند را بخوانید که اتفاقا ایشان خود پرستار هستند:

«عمل بای پس معده یک عمل جراحی بزرگ است و به نظر من، شگفت انگیز است که چنین عملی قابل انجام است. هیچ کس باور نمی کند که این عمل چه تاثیر شگرفی بر فیزیولوژی (کارکرد طبیعی بدن انسان) می گذارد. من معتقدم هر فردی پیش از انجام عمل جراحی بای پس معده باید بداند چه مسیری را برگزیده است. هیچ کس نمی تواند قبل از این عمل تضمین بدهد که نتیجه این عمل 100% عالی می شود. با وجود این، من فکر کردم که باید بهترین کار ممکن را برای سلامتی خودم انجام بدهم زیرا اعتقاد دارم هر کسی همه تلاش خود را برای سلامتی خود به کار می گیرد.

پس خودم خواستم این عمل انجام شود و همه چیز به من بستگی دارد. شما بعد از عمل بای پس معده راه برگشتی ندارید. بنابراین همه آن را با همه خوبی و بدی باید بپذیرید. باعث خجالت من است اما باید اعتراف کنم حتی خود من، با وجود این که پرستار هستم، قبل از عمل بای پس معده، به اندازه کافی در مورد آن مطالعه نکردم.»

مقاله پیشنهادی:  پیکرتراشی با روش ویزرلیپو + مزایا و معایب آن

توصیه می شود جهت سلامت روان خود، مقاله «افسردگی بعد از عمل بای پس معده» را مطالعه کنید.

تجربیات مربوط به شرم و سایر مشکلات ناشناخته

حتی با وجود گذشت سال ها از عمل بای پس معده وقتی از این عمل سوال می شود، همه کسانی که عمل بای پس معده انجام داده اند، با احتیاط صحبت می کنند، به ویژه اگر افراد زیادی هم حرف آنها را بشنوند. آنها به هیچ یک از کسانی که تازه با هم آشنا یا همکار شده اند، به طور معمول، هیچ چیزی درباره انجام عمل بای پس معده نمی گویند. آنها از این که با یک روش جراحی لاغر شده اند، احساس شکست می کنند یا خجالت می کشند. بسیاری از افراد چنین فکر می کنند که استفاده از یک روش جراحی چاقی برای کاهش وزن، یک روش غیرمتعارف است.

تجربه کسانی که عمل بای پس معده انجام داده اند، در این زمینه می تواند خواندنی باشد. نظر یکی از بیماران بعد از عمل بای پس معده را در این زمینه در زیر می خوانید:

«تصورش هم سخت است: روزی نیم کیلو لاغر می شدم. اما این به خاطر تلاش من نبود. اصلا از این لاغر شدن احساس غرور نمی کنم. رفتن به اتاق عمل هیچ کار سختی نبود؛ هیچ زحمتی نداشت. رفتم آن جا داوطلبانه دراز کشیدم چون می دانستم شکمم پر از شکلات است! خیلی با خودم کلنجار رفتم تا حاضر شدم عمل بای پس معده انجام بدهم. شکست خورده بودم. هر کاری توانسته بودم انجام داده بودم؛ بدون نتیجه. چاق بودم؛ خیلی چاق! بنابراین من هیچ جا نمی گویم که من عمل جراحی بای پس معده انجام داده ام.

البته اگر از من بپرسند می گویم اما با شرم و خجالت. به عنوان نمونه، اگر در فیسبوک کسی در این مورد سوالی بپرسد، اصلا مطمئن نیستم که به پرسشش جواب می دهم چون نمی خواهم این راز را به همه بگویم. از این که زمانی تا این حد بزرگ و چاق بودم، احساس خجالت می کنم. هنوز هم فکر می کنم کسی که خودش لاغر می شود، کار قابل تقدیری انجام داده است.»

تجربیات مربوط به شرم و سایر مشکلات ناشناخته

تجربه کسانی که عمل بای پس معده انجام داده اند همیشه حول و حوش همین موضوعات نیست. برخی از موضوعات بسیار تازه و جدید هستند. در زیر تجربیات بعد از عمل بای پس معده را در زمینه مشکلات ناشناخته می خوانید:

«عمل جراحی من برای هدفی که دنبالش بودم، عالی عمل کرد اما عوارض جانبی عمل بیشتر از آن بود که فکر می کردم. من انتظار این را داشتم که بعد از عمل بای پس معده بعضی از عوارض جانبی را تحمل کنم، اما نه تا این اندازه. می دانم که همه عمل های جراحی ممکن است عوارضی داشته باشند اما در مورد عمل بای پس معده مشکل این جاست که بعضی از موارد را نمی توان با اطمینان عارضه عمل جراحی چاقی دانست. من هر سال یک عالم قرص و کپسول مکمل غذایی می خورم. واقعا شاید در سال، صد کیلو قرص و کپسول بشود! هیچ بیمه ای پول آن را نمی دهد و باید از جیب خودم خرج کنم.»

لازم است هر فرد مبتلا به چاقی پیش از قطعی شدن تصمیم برای انتخاب گزینه عمل بای پس معده از نظر و تجربیات کسانی که عمل بای پس معده انجام داده اند تا حد ممکن استفاده نماید.

دکتر سید علیرضا آذر پیکان دانش آموخته رشته فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاروسکوپی پیشرفته از دانشگاه تهران آماده پذیرش بیماران مبتلا به چاقی و درمان آنها با انواع عمل جراحی چاقی از جمله عمل بای پس معده هستند. خواهشمند است برای دریافت اطلاعات بیشتر و تعیین وقت ویزیت قبلی با شماره تلفن های کلینیک دکتر آذر پیکان واقع در تهران تماس حاصل بفرمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *