جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

آیا درمان سرطان مری ممکن است؟

آیا سرطان مری درمان قطعی دارد؟

درمان سرطان مری قطعی نیست اما احتمال موفقیت درمان این نوع سرطان نسبتا بالا است. با این حال موفقیت درمان سرطان مری مستقیما وابسته به دوره ای از بیماری است که تشخیص اتفاق می افتد. در صورتیکه تشخیص سرطان مری زود و در مراحل اولیه انجام شود، احتمال درمان قطعی سرطان مری نیز به نسبت افزایش می یابد.

با این حال عوامل زیادی بر موفقیت روش های درمانی سرطان مری موثر اند که در ادامه با تیم دکتر آذرپیکان درباره هر یک از مولفه ها خواهید خواند.

مشاوره تلفنی سرطان دکتر آذرپیکان

دو نوع اصلی سرطان مری وجود دارد. یک نوع کارسینوم سلول سنگفرشی است. سلول های سنگفرشی مری داخلی را می‌پوشانند و سرطان ایجاد شده از سلول‌های سنگفرشی می‌تواند در امتداد کل مری رخ دهد. نوع دیگر آدنوکارسینوم نام دارد. این سرطانی است که از سلول های غده ایجاد می‌شود. برای ایجاد آدنوکارسینوم مری، سلول‌های سنگفرشی که به طور معمول مری را می‌پوشانند با سلول‌های غده‌ای جایگزین می‌شوند. این سرطان معمولاً در قسمت تحتانی مری نزدیک معده رخ می‌دهد و اعتقاد بر این است که تا حد زیادی با قرار گرفتن در معرض اسید در قسمت تحتانی مری مرتبط است.

مراحل سرطان مری چگونه است؟

مرحله 0. سلول‌های غیر طبیعی (سلول‌ها هنوز سرطانی نشده‌اند) فقط در لایه‌ای از سلول‌ها یافت می‌شوند که مری را پوشانده‌اند.

مرحله 1. سلول‌های سرطانی شده‌اند و فقط در لایه‌ای از سلول‌های مری یافت می‌شوند.

مرحله 2. سرطان به لایه عضلانی یا دیواره بیرونی مری رسیده است. علاوه بر این، سرطان ممکن است به 1 تا 2 غدد لنفاوی مجاور (غدد کوچکی که بخشی از سیستم ایمنی هستند) گسترش یافته باشد.

مرحله 3. سرطان به عمق لایه عضلانی داخلی یا دیواره بافت همبند رسیده است. ممکن است فراتر از مری به اندام‌های اطراف گسترش یافته باشد و/یا به غدد لنفاوی بیشتری در نزدیکی مری گسترش یافته باشد.

مرحله 4. این پیشرفته ترین مرحله است. سرطان به سایر اندام‌های بدن و/یا به غدد لنفاوی دور از مری گسترش یافته است.

با این وجود آیا درمان سرطان مری ممکن است؟

درمان سرطان مری وجود دارد؟

مانند بسیاری از سرطان‌ها، درمان سرطان مری در صورت تشخیص زودهنگام سرطان، شانس موفقیت بیشتری دارد. متأسفانه، زمانی که سرطان مری برای بسیاری از افراد تشخیص داده می‌شود، اغلب در مرحله پیشرفته است (در سراسر مری و فراتر از آن گسترش یافته است).

آیا سرطان مری قابل درمان است؟

درمان سرطان مری به عوامل زیادی از جمله مرحله سرطان و سلامت کلی بیمار بستگی دارد.

عمل جراحي: ممکن است بخشی یا تمام مری برداشته شود.

پرتو درمانی: این روش سلول‌های سرطانی را با اشعه از بین می‌برد.

شیمی درمانی: شیمی درمانی داروهای قدرتمندی است که به سلول‌های سرطانی در سراسر بدن حمله می‌کنند. این روش معمولاً همراه با پرتودرمانی و/یا جراحی استفاده می‌شود.

درمان سرطان مری به طور هدفمند درمان‌های جدیدتر که جنبه‌های خاصی از سرطان را برای مهار رشد و گسترش سرطان هدف قرار می‌دهند.

ایمونوتراپی: این روش به سیستم ایمنی کمک می‌کند تا به سلول‌های سرطانی حمله کند.

درمان فوتودینامیک: این روش سلول‌های سرطانی را با نور لیزر مخصوص هدف قرار می‌دهد.

انعقاد الکتریکی: درا ین روش از جریان الکتریکی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می‌شود.

سرما درمانی: سرما درمانی سلول‌های سرطانی را منجمد می کند تا به کوچک شدن تومور کمک کند.

برداشتن آندوسکوپی: برداشتن آندوسکوپی مخاط ممکن است برای درمان پیش سرطانی ها یا سرطان‌های اولیه بسیار کوچک با برداشتن پوشش داخلی مری انجام شود. درمان فرسایش فرکانس رادیویی با استفاده از دستگاهی که سلول‌های سرطانی را با انرژی فرکانس رادیویی هدف قرار می‌دهد، گاهی برای سرطان های اولیه استفاده می‌شود.

علاوه بر این، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که در یک کارآزمایی بالینی شرکت کنید، که در آن داروها یا روش های جدید درمان سرطان مری روی بیماران آزمایش می‌شود. موفقیت این آزمایش ها به تعیین اینکه آیا داروها یا درمان ها توسط سازمان غذا و دارو تایید می شوند یا خیر کمک می کند.

مقاله پیشنهادی:  انواع جراحی سرطان معده

 

گزینه های درمان سرطان مری بر اساس مرحله ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مرحله 0. گزینه‌ها شامل جراحی، درمان فوتودینامیک، فرسایش با فرکانس رادیویی یا برداشتن آندوسکوپی مخاط است.

مرحله I، II و III. جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی

مرحله IV. شیمی درمانی، پرتودرمانی، درمان هدفمند، ایمونوتراپی؛ درمان برای این مرحله بر درمان “تسکینی” متمرکز است. درمان تسکین دهنده به منظور تسکین درد و مشکل بلع ناشی از سرطان است.

بر اساس گزارش انجمن سرطان آمریکا، درصد افرادی که حداقل پنج سال پس از تشخیص سرطان مری زندگی می کنند (با در نظر گرفتن اینکه برخی از افراد مبتلا به سرطان مری علل دیگری نیز خواهند داشت) برای سرطان موضعی مری 47 درصد است. 25 درصد برای سرطانی که در منطقه گسترش یافته است و 5 درصد با گسترش سرطان دوردست. بنابرین میتوان گفت که خوشبختانه درمان سرطان مری ممکن است.

شایع‌ ترین انواع سرطان مری

دو نوع شایع انواع سرطان مری شامل کارسینوم سلول سنگفرشی می‌باشد که در سلول‌های پوششی مری شروع می‌شود و همچنین آدنوکارسینوما که در سلول‌هایی آغاز می‌شود که مخاط و مایعات دیگر را می‌سازند و آزاد می‌کنند. در ایالات‌متحده، آدنوکارسینوم شایع‌ترین نوع این بیماری است و عمدتاً در مردان سفیدپوست مسن تشخیص داده می‌شود. کارسینوم سلول سنگفرشی در خارج از ایالات‌متحده، به‌ویژه در کشورهای کمتر توسعه‌یافته، شایع‌تر است.

درمان‌ های زیر ممکن است برای بیماران مبتلا به سرطان مری در مراحل اولیه توصیه شود :

درمان ریشه‌کن کننده با استفاده فرکانس رادیویی (RFA)

در این روش درمانی سرطان مری از یک دستگاه آندوسکوپی و همچنین گرما برای از بین بردن بافت پیش سرطانی استفاده می‌شود.

کرایوتراپی

تکنیکی درمانی است که در آن از مواد شیمیایی در دمای بسیار پایین برای منجمد کردن سریع بافت‌های پیش سرطانی در مری استفاده می‌کند. پس از ذوب شدن بافت، سلول‌ها می‌میرند. این ناحیه بهبود می‌یابد و سلول‌های طبیعی مری جایگزین بافت پیش سرطانی می‌شود.

 

برداشتن آندوسکوپی مخاطی (EMR) / کالبدشکافی زیر مخاطی آندوسکوپی (ESD)

پزشکان از روش آندوسکوپی برای حذف سرطان مری در مراحل اولیه که فقط به سطح مری نفوذ کرده است، استفاده می‌کنند. اگرچه این روش‌ها پیچیده هستند، اما تکنیک‌های دارای شدت تهاجمی کمی هستند که نیازی به برش یا برداشتن مری ندارند.

 

استنت های مری

در این روش درمانی، لوله‌های فلزی کوچک و قابل انبساطی با کمک آندوسکوپ در داخل مری فرد مبتلا قرار می‌گیرند. بعد از قرار دادن، استنت می‌تواند منبسط شده و قسمت مسدود شده مری را باز کند و به غذا و مایعات اجازه دهد راحت‌تر از این ناحیه عبور کنند.

 

آیا سرطان مری کشنده است؟

سرطان مری هفتمین علت شایع مرگ ناشی از سرطان در بین مردان در ایالات متحده است. در سال 2020، 544076 نفر در سراسر جهان بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

درصد بقای 5 ساله کلی برای افراد مبتلا به سرطان مری 20 درصد است. درمان این بیماری به آرامی میزان بقا را بهبود بخشیده است. در دهه های 1960 و 1970، میزان بقای 5 ساله کلی تنها 5 درصد بود.

میزان مرگ و میر بر اثر سرطان مری چقدر است؟

با این حال، میزان بقا به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله مرحله سرطان زمانی که برای اولین بار تشخیص داده می‌شود. میزان بقای 5 ساله افراد مبتلا به سرطان فقط در مری 46 درصد است. نرخ بقای 5 ساله برای کسانی که بیماری دارند که به بافت‌ها یا اندام‌های اطراف و/یا غدد لنفاوی منطقه گسترش یافته است 26٪ است. اگر به نقاط دورتر بدن سرایت کرده باشد، میزان بقا 5 درصد است.

 

چگونه سرطان مری را درمان کنیم؟

رویکرد درمان به مرحله و درجه سرطان بستگی دارد. گزینه‌های درمانی که ممکن است برای درمان سرطان مری استفاده شود عبارتند از:

مقاله پیشنهادی:  سرطان روده بزرگ

جراحی: این روش رایج ترین درمان سرطان مری است. جراحی ممکن است برای برداشتن قسمتی یا بیشتر مری و همچنین برخی از بافت های اطراف آن در روشی به نام ازوفاژکتومی انجام شود. اگر مری برداشته شود، پزشک ممکن است معده را تغییر مکان دهد (آن را به سمت قفسه سینه حرکت دهد)، یا از قطعه ای از روده برای حفظ عملکرد استفاده کند. پزشک همچنین ممکن است غدد لنفاوی اطراف مری را بردارد و زیر میکروسکوپ به آنها نگاه کند تا ببیند که آیا سرطان دارند یا خیر.

درمان سرطان مری با پرتودرمانی

جراحی می‌تواند سرطان را در برخی از بیمارانی که گسترش تومور به خارج از مری ندارند، درمان کند. متأسفانه کمتر از 25 درصد از سرطان های مری به همین زودی کشف می شوند. بنابراین، جراحی اغلب برای کاهش علائم پیشنهاد می شود.

جراحی سرطان مری اغلب نیاز به بستری شدن طولانی مدت دارد. برخی از جراحان اکنون این روش ها را با استفاده از تکنیک های کم تهاجمی انجام می دهند.

عوارض این روش عبارتند از: مشکلات تخلیه معده، باریک شدن محل انجام جراحی و سوزش سر دل.

 

  • پرتودرمانی: این ورش، روشی برای درمان سرطان مری با استفاده از پرتو (پرتوهای پرانرژی) یا مواد رادیواکتیو است. برای از بین بردن یا آسیب رساندن به سلول‌های سرطانی، اغلب با هدف قرار دادن پرتوی پرتو به سمت تومور استفاده می‌شود. تابش سلول های سرطانی را با تداخل در رشد و تقسیم آنها از بین می برد. پرتو را می توان به تنهایی، قبل از جراحی برای کوچک کردن تومورها یا بعد از جراحی برای کشتن سلول های سرطانی باقیمانده استفاده کرد. در طول پرتودرمانی برای سرطان مری، گاهی اوقات یک استنت (لوله کوچک) به مری وارد می‌شود تا آن را باز نگه دارد. به این روش لوله گذاری و اتساع داخل مجرا می گویند. پرتودرمانی عمدتاً به عنوان بخشی از یک رژیم درمانی بزرگتر برای تسکین مشکل در بلع استفاده می شود.
  • شیمی درمانی: در روش درمان سرطان مری با شیمی درمانی با استفاده از داروهایی برای کشتن یا توقف رشد سلول های سرطانی است. برخی از داروهای شیمی درمانی به صورت قرص مصرف می شوند و برخی مستقیماً از طریق ورید (داخل وریدی) وارد جریان خون می شوند. داروهای شیمی درمانی از طریق جریان خون حرکت می کنند و می توانند سلول ها را در سراسر بدن از بین ببرند. برای سرطان مری، گاهی از شیمی درمانی قبل از جراحی برای کمک به کوچک کردن تومور استفاده می شود. شیمی درمانی می‌تواند برای کنترل علائم (تسکین دهنده)، قبل از جراحی برای کوچک کردن تومور انجام شود، یا می‌توان همراه با پرتودرمانی استفاده کرد.
  • تشریح آندوسکوپی زیر مخاطی (EDS) یا برداشتن آندوسکوپی مخاطی (EMR): این روش‌ها، درمان سرطان مری با روش‌هایی برای درمان تومورهای اولیه کوچک هستند. تومورها ممکن است به روش آندوسکوپی بدون نیاز به برداشتن مری برداشته شوند.
  • لیزر درمانی آندوسکوپی: این روش درمان سرطان مری برای درمان تومورهای پیشرفته تر که ممکن است باعث انسداد مری شوند، استفاده شود. به عنوان بخشی از درمان تسکین دهنده، می توان از لیزر برای برش سوراخ در انسداد استفاده کرد تا بلع را بهبود بخشد و به بیمار اجازه دهد غذا بخورد.
  • فتودینامیک درمانی (PDT): از داروهای فوتواکتیو (داروهایی که توسط نور غیر حرارتی فعال می شوند) استفاده می‌کند که توسط سلول‌های سرطانی جذب می‌شوند و در نتیجه سلول‌های سرطانی را از بین می برند. این درمان ممکن است برای کمک به کاهش علائم سرطان مری، به ویژه مشکل در بلع، استفاده شود.

افراد مبتلا به سرطان مری ممکن است در آزمایشات بالینی شرکت کنند. کارآزمایی‌های بالینی برنامه‌های تحقیقاتی هستند که با بیماران برای ارزیابی درمان‌ها، داروها یا دستگاه‌های جدید پزشکی انجام می‌شوند. کاربردهای جدید شیمی درمانی و پرتودرمانی در آزمایشات بالینی در حال آزمایش است.

مقاله پیشنهادی:  تفاوت سرطان معده خوش خیم و بدخیم

سرطان مری با شیمی درمانی خوب می شود؟

شیمی درمانی یک دارو یا ترکیبی از داروها است که از بدن عبور می‌کند تا سلول‌های سرطانی را در هر کجا که هستند از بین ببرد. شیمی درمانی بخش مهمی از بهترین راه های درمان سرطان مری است زیرا در بیشتر موارد افراد بیماری را تنها پس از انتشار به سایر اندام‌ها پیدا می‌کنند. داروهای شیمی درمانی می‌توانند تومور در مری و همچنین تومورهای سرطانی در سایر نواحی بدن را کوچک کنند.

شیمی درمانی هم در آدنوکارسینوما و هم در کارسینوم سلول سنگفرشی مری استفاده می‌شود. اینکه پزشک شما چه داروهایی را تجویز می‌کند به نوع سرطان شما و عوامل دیگر بستگی دارد.

سرطان مری با شیمی درمانی خوب می شود؟

پزشکان ما در تعیین اینکه کدام داروهای شیمی درمانی بهترین شانس را برای کنترل سرطان به شما می‌دهد متخصص هستند. آنها برای مدیریت مراقبت شما از نزدیک با سایر متخصصان همکاری می‌کنند. این رویکرد به ویژه برای سرطان مری مهم است زیرا مطالعات نشان داده است که ترکیب شیمی درمانی با سایر درمان‌ها بهترین نتایج را دارد.

در بسیاری از افراد مبتلا به کارسینوم سلول سنگفرشی مری، شیمی درمانی سرطان را به سمت بهبودی سوق می‌دهد (به این معنی که اگرچه هیچ نشانه‌ای از سرطان وجود ندارد، اما لزوماً درمان نمی‌شود).

شیمی درمانی قبل از جراحی درمان سرطان مری را از چند جهت بهبود می بخشد:

  • می‌تواند خطر عود سرطان را پس از برداشتن تومور کاهش دهد.
  • این مسئله می‌تواند تومور را کوچک کند و حذف کامل سرطان را آسان تر می‌کند.
  • اگر تومور مری را مسدود کند، می‌تواند توانایی فرد را برای بلع، اغلب پس از دو دوره درمان، بهبود بخشد.
  • شیمی درمانی معمولاً با پرتودرمانی به مدت شش تا ده هفته قبل از جراحی انجام می شود.

بهترین روش درمان سرطان مری

در بیشتر موارد، بیمارانی که برای سرطان مری تحت درمان قرار می‌گیرند، هم شیمی درمانی و هم پرتودرمانی می شوند. چندین مطالعه نشان داده است که این ترکیب به نام کمورادیاسیون بهترین روش برای درمان یا کنترل بیماری است.

اگر شیمی درمانی به تنهایی نتواند سرطان را کنترل کند، یا اگر مبتلا به آدنوکارسینوم هستید، ممکن است شیمی درمانی و پرتودرمانی برای کوچک کردن تومور و راحت تر برداشتن آن انجام دهیم. هنگامی که قبل از جراحی استفاده می شود، شیمی درمانی القایی یا شیمی درمانی نئوادجوانت نامیده می شود.

بهترین روش درمان سرطان مری

ترکیبی از شیمی درمانی، پرتودرمانی و جراحی به عنوان درمان تریمودالیته شناخته می‌شود و حمایت از این رویکرد در حال افزایش است. شیمی درمانی به دنبال جراحی نتایج خوبی را برای بسیاری از بیماران سرطان مری که تومورهای کوچکی دارند که گسترش نیافته اند، ارائه می دهد.

سرطان مری بدخیم قابل درمان است؟

سرطان مری در زمانی که تشخیص داده می شود اغلب در مرحله پیشرفته است. در مراحل بعدی، سرطان مری قابل درمان است اما به ندرت در موارد بدخیم قابل درمان است. البته این به معنا قطع امید از درمان نیست؛ با پیشرفت علم می‌توان بدخیم‌ ترین و گسترده‌ ترین سرطان‌ها را بهبود بخشید.

شرکت در یکی از کارآزمایی‌های بالینی که به جهت بهبود و تشخیص برای درمان سرطان انجام می‌شود، باید در نظر گرفته شود.

 

بهترین دکتر سرطان مری در تهران

در پایان باید گفت برای درمان سرطان مری اجازه دهید تا یک پزشک خبره، بهترین نوع جراحی را برای شما انتخاب کند. برای اینکه بهترین انتخاب را داشته باشید، باید بهترین دکتر درمان سرطان مری معده در تهران را انتخاب کنید. ما به شما دکتر علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان را معرفی می‌کنیم. پزشکی با تجربه و با سابقه که در این امر می‌تواند شما را راهنمایی نماید.

برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *