سیاه شدن پوست بعد از لیپوماتیک

سیاه شدن پوست بعد از لیپوماتیک، عمل لیپوماتیک یکی از جراحی‌ های محبوب و کاربردی با هدف تناسب اندام در دنیا است. از عوارض عمل لیپوماتیک، سیاه شدن پوست بعد از عمل است که در طی شش ماه معمولاً برطرف می‌شود و همچنین قابل درمان و پیشگیری است.
سیاه شدن پوست بعد از لیپوماتیک

تلاش نویسندگان سایت دکتر علیرضا آذر پیکان متخصص جراحی لاغری و انکو سرجری در این است که مقاله‌ای جامع در مورد سیاه شدن پوست بعد از لیپوماتیک تقدیم مخاطبان خود کند. سیاه شدن پوست بعد از لیپوماتیک یک عارضه جانبی نادر در این روش جراحی تناسب اندام و زیبایی است. این امر تحویل اکسیژن و مواد مغذی را محدود می‌کند و منجر به مرگ بافت پوستی می‌شود. در این مطلب ما درباره سیاه شدن پوست بعد از لیپوماتیک، علائم آن، خطر وقوع، اقدامات پیشگیرانه و گزینه‌های موجود برای درمان این عارضه بحث خواهیم کرد.

عمل لیپوماتیک چگونه عملی چیست؟

عمل لیپوماتیک یکی از محبوب‌ ترین روش‌های عمل تناسب اندام و زیبایی بدن افراد است که در حال حاضر توسط جراحان مختلف در سراسر جهان انجام می‌شود. در ابتدا ذکر این نکته ضروری است که عمل لیپوماتیک در درجه اول روشی برای کاهش وزن نیست، بلکه باید یک روش پیکرتراشی یا همان کانتورینگ بدن است. عمل لیپوماتیک به مانند هر عمل (جراحی) دیگری طبیعتاً دارای عوارض و مخاطراتی است بنابراین اگر قرار است عوارض و نتایج نامطلوب حاصل از این عمل محدود شود، باید محدودیت‌های ذاتی و مسائل ایمنی مرتبط با این عمل تناسب اندام همیشه رعایت شود.

عمل لیپوماتیک چگونه عملی چیست؟

سیاه شدن پوست بعد از عمل لیپوماتیک چگونه رخ می‌دهد؟

پوست شما از طریق شبکه‌ای از مویرگ‌های کوچک که اکسیژن و سایر مواد مغذی را به سطح پوست می‌رساند، سالم و زنده نگه داشته می‌شود. هر نوع ترومایی، از جمله وارد شدن ضربه‌ای که در حین جراحی لاغری مانند عمل لیپوماتیک اتفاق می‌افتد، می‌تواند این شبکه رگ‌های خونی کوچک را مختل کرده و در نتیجه منجر به ایسکمی، کاهش جریان خون یا هیپوکسی، کمبود اکسیژن شود.

تروما و ضربه به پوست ممکن است شامل قطع رگ‌های خونی، سفت شدن پوست از طریق انجام بخیه یا فشار ناشی از لخته شدن خون پس از عمل باشد. گاهی اوقات، سیاه شدن پوست نتیجه عفونت‌های باکتریایی یا قارچی است. همچنین اگر فیلر پوستی به اشتباه به رگ خونی تزریق شود و جریان خون را مسدود کند، ممکن است سیاه شدن پوست رخ دهد.

عمل لیپوماتیک نیز به مانند هر عمل تناسب اندام دیگری دارای عوارض و مخاطرات مخصوص به خود است یکی از این عوارض سیاه شدن پوست بعد از عمل لیپوماتیک می‌باشد. سیاه شدن پوست یا همان نکروز (یا هماتوم) زمانی رخ می‌دهد که خون‌رسانی به پوست قطع شود یا آسیب ببیند.

پس از هر نوع عمل تناسب اندام، تجربه کمی کبودی در زیر پوست فرد تحت عمل محتمل است. این موضوع پس از انجام لیپوماتیک نیز صادق است. گاهی اوقات، ناحیه‌ای که جراح لیپوماتیک را انجام داده است، بلافاصله پس از عمل لکه‌دار و تیره به نظر می‌رسد. این مشکل، زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های پوست هنگام ترمیم خود، رنگ‌دانه‌ها را آزاد می‌کنند. اگرچه این موضوع برخی از بیماران را نگران می‌کند، اما توجه به این نکته مهم است که تغییر رنگ و سیاه شدن پوست بعد از عمل لیپوماتیک معمولاً طی 3 تا 6 ماه خود به خود بهبود می‌یابد.

مقاله پیشنهادی:  BMI مناسب برای سن و جنسیت چگونه تعیین می‌شود؟

آیا عمل لیپوماتیک می‌تواند موجب بروز سیاه شدن پوست شود؟

انجام عمل لیپوماتیک می‌تواند باعث وارد شدن آسیب به مویرگ‌های خونی در زیر پوست می‌شود. هنگامی که پزشک جراح پوست شما را برش می‌دهد، احتمال دارد که آسیب‌های در مویرگ‌های خونی ایجاد شود.

به طور معمول، بدن به سرعت این مشکل را رفع می‌شود و جریان خون دوباره تغییر یافته و بهبود پیدا می‌کند. با این حال، وارد شدن آسیب بیش از حد به یک ناحیه از پوست یا وقوع عوامل خطر مانند سیگار کشیدن، دیابت یا چاقی، بهبودی سیاه شدن پوست بدن بعد از عمل لیپوماتیک دشوار می‌کند. هنگامی که منبع خون ناحیه‌ای قطع می‌شود، نتیجه آن بروز سیاه شدن یا نکروز پوستی است.

علائم سیاه شدن پوست بعد از عمل لیپوماتیک چیست؟

علائم سیاه شدن پوست بعد از عمل لیپوماتیک می‌تواند در اوایل 2-4 روز پس از انجام این عمل ظاهر شود و ممکن است هر ساعت نیز گسترش پیدا کند. نظارت دقیق بر روند بهبودی بسیار مهم است، زیرا شناسایی زودهنگام این عارضه بهترین شانس را برای بهبودی ارائه می‌دهد. در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

• افزایش درد، تورم یا قرمزی
  • وجود تب یا گرما در ناحیه برش
  • زخمی باز که به نظر نمی‌رسد التیام یابد
  • پوست خشک، پوسته پوسته شده یا ضخیم در محل برش
  • تغییر رنگ تیره، آبی یا سیاه در محل برش

اگر در این مورد نگرانی دارید، احتیاط کنید و علائم  بروز یافته در بدن خود را  به پزشک معالج خود گزارش کنید. هر چه سیاه شدن پوست بعد از عمل لیپوماتیک زودتر تشخیص داده شود، شانس بهبودی این مشکل بیشتر است.

آیا می‌ توان از سیاه شدن پوست بعد از عمل لیپوماتیک پیشگیری کرد؟

در هر عمل تناسب اندام ممکن است مخاطرات و عوارضی رخ دهد. سیاه شدن پوست یکی از مخاطرات بعد از انجام این عمل است. با این حال، می‌توان این عارضه را می‌توان با انتخاب یک جراح لاغری ماهر و با خودداری از سیگار کشیدن قبل از عمل که بزرگ‌ترین عامل خطر برای سیاه شدن پوست است، محدود کرد. نیکوتین یک منقبض کننده عروق است، این مورد به این معنی است که نیکوتین رگ‌های خونی شما را منقبض می‌کند.

مقاله پیشنهادی:  ارتباطات بین چاقی و اضطراب؛ نقش عوامل فیزیولوژیک و روانی

این امر مانع از جریان یافتن اکسیژن و مواد مغذی در پوست می‌شود. همچنین نیکوتین روند بهبودی بعد از عمل لیپوماتیک را کند کرده و شما را در معرض خطر عفونت قرار می‌دهد. دو علت مهم وقوع سیاه شدن پوست بعد از عمل لیپوماتیک شامل موارد زیر می‌باشد:

• استعمال دخانیات قبل از عمل لیپوماتیک: افراد سیگاری بیشتر مستعد ابتلا به سیاه شدن پوست بعد از عمل لیپوماتیک هستند.
  • انجام عمل لیپوماتیک با شدت تهاجمی بالا که باعث آسیب به عروق زیر پوستی فرد تحت عمل می‌شود.

اما برای پیشگیری از بروز سیاه شدن پوست بعد از عمل لیپوماتیک چه کار باید کرد؟

اجتناب از مصرف سیگار و دیگر دخانیات

اگر سیگار می‌کشید، حداقل 2 تا 4 هفته قبل از عمل لیپوماتیک باید استعمال سیگار و دیگر دخانیات خود را ترک کنید. همچنین تا زمان بهبودی کامل باید از مصرف تمام محصولات حاوی نیکوتین اجتناب کنید.

انتخاب یک پزشک جراح ماهر

یک پزشک متخصص جراحی چاقی با تجربه و ماهر در زمینه عمل لیپوماتیک از جدیدترین و مؤثرترین تکنیک‌های روز استفاده خواهد کرد. یک جراح لاغری ماهر، با تجربه و دارای دانش بالا، عمل لیپوماتیک را با کیفیت بالایی انجام می‌دهد و به رگ‌های خونی کمتری در این عمل تناسب اندام آسیب می‌رساند. این امر می‌تواند خطر بروز سیاه شدن پوست را با به حداقل رساندن تروما کاهش دهد.

در صورت وقوع سیاه شدن بعد از عمل لیپوماتیک این عارضه چگونه درمان می‌شود؟

برای هر چه بیشتر مؤثر بودن، درمان سیاه شدن پوست بعد از عمل لیپوماتیک، باید این عارضه در اسرع وقت شروع شود. در برخی موارد، سیاه شدن یک ناحیه کوچک از پوست ممکن است خودبه‌خود برطرف شود، اما همچنان می‌تواند جای زخم‌هایی را بر جای بگذارد که بر زیبایی فرد تحت عمل تأثیر منفی می‌گذارد. بسته به علت، اندازه، ناحیه و ظاهر سیاه شدن پوست، پزشک معالج ممکن است آن را به یکی از روش‌های زیر درمان کند.

انجام پانسمان‌ های مرطوب تا خشک

استفاده از پانسمان بعد از شستشوی محل با سرم نمکی و تعویض مکرر آن‌ها می‌تواند روند بهبود زخم فرد عمل شده را تسریع کرده و از پیشرفت سیاه شدن پوست جلوگیری کند.

استفاده از آنتی‌ بیوتیک‌ ها

اگر عفونت باکتریایی یا قارچی علت بروز این عارضه باشد، ممکن است با استفاده از تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای ضد قارچ درمان شود.

درمان زخم با فشار منفی

کشیدن مایع از ناحیه تحت عمل به بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک کرده و گردش خون طبیعی محل عمل را تحریک می‌کند.

اکسیژن درمانی هیپرباریک

اکسیژن درمانی هیپرباریک سلول‌های پوست را در معرض اکسیژن قرار داده و باعث بهبودی در بافت‌هایی می‌شود که از اکسیژن محروم هستند.

مقاله پیشنهادی:  علت سکسکه بعد از عمل اسلیو معده + پیشگیری و 9 راه درمان آن

دبریدمان

در موارد شدید، بافت آسیب دیده باید از طریق جراحی یا روش‌های دیگر برداشته شود. این روند بهبودی را دوباره آغاز می‌کند، اما می‌تواند جای زخم یا تغییر شکل دائمی را در بدن فرد به جای بگذارد.

بحث و نتیجه‌ گیری سیاه شدن پوست بعد از لیپوماتیک

در حالی که سیاه شدن پوست می‌تواند یک عارضه محتمل بعد از انجام هر عمل جراحی باشد، وقوع آن به ندرت رخ می‌دهد. با نزدیک شدن به زمان انجام عمل لیپوماتیک، حفظ سلامت کلی بدن، داشتن وزن ایده آل بدن یا کاهش وزن اضافی و ترک مصرف سیگار و دیگر دخانیات مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توانید برای کاهش خطر بروز سیاه شدن پوست بعد از عمل لیپوماتیک انجام دهید.

معرفی جراح برتر برای انجام اعمال جراحی‌ های چاقی

یکی از شروط مهم در انجام موفق اعمال جراحی چاقی، انجام این اعمال جراحی چاقی توسط یک جراح چاقی ماهر و با تجربه است. در این زمینه پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از والاترین جراحان شهر تهران و حتی ایران را می‌باشد. این جراح پزشکی حاذق، کارا و دارنده بالاترین مدارک از بهترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین ایشان دارای کارنامه‌ای درخور در زمینه اعمال جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی می‌باشد.

دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد. این جراح ماهر دارای قدرت بیانی عالی در ارائه مشاوره به مراجعه‌کنندگان و همچنین دارای خلقی پسندیده است. سابقه موفق این جراح شامل افزون از 3000 عمل جراحی با نتایجی درخور است. گوشه‌ای از رزومه و فعالیت‌های این جراح موارد زیر را در بر می‌گیرد:

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان