جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

بهترین زمان رانندگی بعد از اسلیو معده

رانندگی بعد از عمل اسلیو معده یکی از مواردی است که قبل از این عمل ممکن است ذهن فرد جراحی شونده را درگیر کند. بازگشت به زندگی عادی بعد از عمل عملاً غیر ممکن است. علی رغم اشتیاق فرد جراحی شده برای بازگشت به روند عادی زندگی رعایت مراقب‌هایی لازم است. این مراقب‌ها در پیشگیری از بدتر شدن عوارض بعد از عمل جراحی اسلیو معده نقش دارند. با رعایت چند نکته ساده می‌توان در کنار کاهش وزن و تناسب اندام به ریتم عادی زندگی برگشت. رودی که البته در هر عمل جراحی ممکن است متفاوت باشد.
رانندگی بعد از عمل اسلیو معده

رانندگی بعد از عمل اسلیو معده یکی از سؤالاتی است که متقاضیان این عمل جراحی لاغری ممکن است در ذهن خود داشته باشند. عمل اسلیو معده از جمله عمل‌های جراحی لاغری است که برای تناسب‌اندام کاربرد دارد. اعمال جراحی لاغری معمولاً بعد از راه‌هایی مانند فعالیت بدنی مناسب و رعایت یک رژیم غذایی کنترل‌کننده به کار می‌روند. عمل اسلیو معده معمولاً تکمیل‌کننده اهدافی است که با دو روش یاد شده بالایی فرصت تحقق پیدا نکرده‌اند. به‌جز لاغری مخاطراتی ممکن است بعد از عمل اسلیو معده رخ دهد که یکی از آن‌ها زمان رانندگی مجدد است که به آن می‌پردازیم.

دلایل استفاده از اعمال جراحی لاغری

یکی از مشکلات جوامع امروزه که خیلی از افراد با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اضافه‌وزن و چاقی است. این پدیده موجب کاهش عزت‌نفس، نشاط، تحرک و بالا رفتن شانس ابتلای به بیماری‌های مزمن می‌شود. این بیماری‌ها شامل دیابت، فشارخون، آرتریت و فشار بر مفاصل، بیماری‌های قلبی و عروقی و … می‌باشند. اما چاقی سطح مختلفی دارد. برای توصیف دقیق این مشکل از شاخصی با نام شاخص توده بدنی (BMI ) بهره گرفته می‌شود. در این شاخص بی ام آی افراد با عدد بین 20 تا 25 دارای وزنی مناسب و 25-30 دارای اضافه‌وزن هستند.

مشکل اصلی از زمانی است که این شاخص 30 و بالاتر می‌شود. به این حالت چاقی گفته می‌شود. معمولاً با هر 5 افزایش این عدد یک درجه به درجه چاقی افزوده می‌شود. برای مقابله با چاقی راهکارهای مختلفی وجود دارد. اولین راهکارها رعایت رژیم غذایی و ورزش با شدت بالا می‌باشد. این روش‌ها اگر به‌موقع و به طور مناسب استفاده گردند می‌توانند در کنترل این مشکل نقش مهمی‌باشند.

متأسفانه وقتی شدت چاقی از حد معینی گذشت، مشکلات ناشی از آن زیاد می‌شود. چاقی شدید موجب فشار زیاد بر مفاصل مخصوصاً در حالت متحرک است . از این رو فردی که مبتلا به چاقی شدید است در هنگام فعلیت بدنی فشار زیادی بر مفاصل خود حس می‌کند که گاهی ممکن است خطرناک باشد. از این رو در حالت چاقی شدید گاهی نیاز به کاهش زیاد وزن و سپس افزایش فعالیت بدنی می‌باشد. مشکل دیگر در اتساع و افزایش حجم دستگاه گوارش و معده می‌باشد. گاهی به جز تأمین کالری، معده به ورود مقدار زیادی مواد غذایی عادت می‌کند.

در فرایند لاغری گاهی به جز کاهش کالری ورودی، گاهی مشکل اتساع معده وجود دارد. گاها این مشکل با مواد غذایی دارای کالری کمتر مانند سبزیجات پوشش داده می‌شود . اما در بیشتر اوقات این مشکل در چاقی شدید پابرجا می‌ماند. از این رو نیاز به عمل مداخله‌ای می‌باشد که حجم معده را کاهش داده و لاجرم نیاز به مواد غذایی ورودی را کمتر کند.

مقاله پیشنهادی:  25 سوال متداول عمل بای پس معده

رانندگی بعد از عمل اسلیو معده

عمل جراحی اسلیو معده به چه صورت است؟

عمل جراحی اسلیو معده یا اسلیو گاسترکتومی، روشی برای کاهش وزن و لاغری بوده که در آن بخش بزرگی از معده برداشته می‌شود. اندازه باقیمانده معده لوله‌ای باریکی شبیه به موز است که به روده متصل می‌شود. در این روش بعد از بیهوشی فرد، 80% حجم معده فرد جراحی شده کاهش پیدا می‌کند. همچنین در معده آنزیمی به نام گرلین وجود دارد که ترشح آن محرک حس گرسنگی است. کاهش حجم معده و ترشح هورمون دو پیامد عمل جراحی اسلیو هستند . این دو پیامد در درازمدت به لاغری فرد جراحی کمک می‌کنند.

نتیجتاً فرد با مصرف مقدار کمتری از غذا حس سیری را تجربه می‌کند. پس از جراحی اسلیو معده فرد می‌تواند دامنه فعالیت‌های خود را افزایش دهد. همچنین این عمل در کنترل بیماری‌هایی مانند دیابت نوع 2، آسم دوره و فشارخون و افزایش سطح سلامت قلبی عروقی فرد می‌تواند مؤثر باشد.

آمادگی برای انجام عمل اسلیو معده

معمولاً پزشک جراح قبل از انجام عمل موارد زیر را چک خواهد کرد:

  • آزمایش‌های مختلف جهت اطمینان یافتن از سلامت متقاضی عمل
  • اطلاع از داروهای مصرفی فرد جراحی شده
  • رژیم غذایی مصرفی بیمار که باید در شب قبل از جراحی خوردن و آشامیدن متوقف گردد.
  • استعمال دخانیات که در بازه زمانی تا عمل که جراح مشخص خواهد کرد باید متوقف گردد.

بالا بودن فعالیت بدنی. مزیت یا مخاطره؟

خیلی اعمال جراحی به جز نکات روشن برای فرد جراحی شده احتمال دارد مخاطراتی را در پی داشته باشند. عفونت، زخم، بر جای ماندن جای زخم، بی حسی، سرگیجه، کدی روند بهبودی و… از این مخاطرات هستند. یکی از مخاطرات جالب بالا رفتن فعالیت‌های بدنی و بازگشت زودهنگام به روند روتین زندگی است. بعد از گذراندن مطلوب دوره نقاهت فعالیت بدنی یکی از ارکان یک رویه مطلوب برای داشتن وزنی مناسب می‌باشد. در حالت بد، فعالیت بدنی در زمان به هنگام، موجب عفونت دوباره، باز شدن و دیگر مشکلات می‌شود.

یکی از این فعالیت‌های بدنی رانندگی است. امروزه رانندگی از ابعاد زندگی شهری و از وجوه تفکیک‌ناپذیر آن است. این امر موجب سهولت دسترسی به خدمات مختلف شهری و مکان‌های متعدد در محل سکونت می‌شود. اما رانندگی همان‌طور که در بالا یاد شد، می‌تواند با بالا رفتن فشار محل بخیه و جراحی و وارد شد ضربه آن همراه شود. اما عوامل مختلف در دوره نقاهت و توانایی رانندگی دوباره کدام اند؟ در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مقاله پیشنهادی:  تفاوت عمل بای پس و مینی بای پس معده

عوامل دخیل در زمان رانندگی بعد از عمل اسلیو معده

همان‌طور که در بالا ذکر شد عوامل زیادی در بازگشت فرد به نقاهت کامل و توانایی رانندگی دوباره دخیل‌اند. این عوامل شامل موارد زیر می‌باشند:

نوع عمل جراحی لاغری

 بدیهی است که این امر از مهم‌ترین علل دخیل در زمان بازگشت امکان رانندگی می‌باشند. در خیلی از جراحی‌های لاغری از برش‌های زیادی استفاده می‌شود. این امر لاجرم زیاد به بخیه را بیشتر می‌کند. روش‌های کمتر تهاجمی مانند لاپاراسکوپی از نظر کاهش سطح برش و جراحی مزیت خوبی دارند. در عمل اسلیو معده این امر یکی از مواردی است که باید فرد جراحی شونده مد نظر داشته باشد.

استفاده از داروهای مختلف بعد از عمل جراحی لاغری

بروز درد یکی دیگر از مواردی است که معمولاً بعد از عمل جراحی لاغری به وقوع می‌پیوندد. یکی از راه‌های مورد کاربرد برای تسکین محل جراحی یا بخیه، استفاده از داروهای مسکن است. بعضی از اعمال جراحی فقط نیاز به تجویز دوره کوتاهی داروهای مسکن دارند. در برخی از اعمال جراحی دیگر فرد جراحی شده باید مدت زمانی بیشتری از این داروها استفاده کند. نکته دیگر تأثیر دارو بر هوشیاری فرد جراحی شده است. این داروها هوشیاری و واکنش‌های فرد را کاهش می‌دهند. در کنار داروهای مسکن، داروهای مخدر برای تسکین درد به کار می‌رود.

 متعاقب این فرایند سطح درک فرد نسبت به پیرامونش کاهش یافته و خطر بیهوشی و خواب آلودگی در هنگام رانندگی وجود دارد. این مورد احتمال بروز تصادف، وارد شدن آسیب به بدن فرد و باز شدن بخیه و عفونت را بالا می‌برد.

جدول زمانی روتین برای توانایی رانندگی بعد از جراحی‌های لاغری

در ادامه زمان بازگشت توانایی رانندگی بعد از جراحی‌های لاغری در برخی اعمال جراحی آورده شده است:

پس از عمل جراحی اسلیو معده، فرد معمولاً در طی 1-2 هفته بعد از عمل می‌تواند رانندگی کند.

عمل جراحی بعد از بای پس معده ، فرد معمولاً در طی 3-2 هفته بعد از عمل می‌تواند رانندگی کند.

بعد از عمل جراحی باندینگ معده، فرد معمولاً در طی 1-2 هفته بعد از عمل می‌تواند رانندگی کند.

بعد از عمل جراحی بالون گذاری در معده، فرد معمولاً در طی 1 هفته بعد از عمل می‌تواند رانندگی کند. اگر فرد بعد از عمل جراحی معده نگرانی‌هایی در مورد رانندگی دارد از جمله بستن کمربند ایمنی باید در این زمینه خونسرد باشد. بعد از گذراندن دوران نقاهت و مراقب‌های لازم، فرد با احتیاط می‌تواند رانندگی را شروع کند. در ابتدا این فرایند باید با حوصله و طمأنینه باشد. اگر این فرایند با طمأنینه نباشد منجر به گرفتگی شکم و باز شدن بخیه و عفونت یا خونریزی خواهد شد.

مقاله پیشنهادی:  علائم نشتی معده بعد از عمل اسلیو معده

اقدامات مورد نیاز جهت بهبودی سریع‌تر بعد از عمل جراحی اسلیو معده

برای شتاب بخشیدن به روند بهبودی و بازگشت فرد به زنگی عادی انجام چند توصیه مفید می باشد:

صرف مایعات: معمولاً مصرف متعادل مایعات می‌تواند این روند را سرعت ببخشد.

استراحت به موقع: این مورد به جز قبراق شدن بدن و بالا رفتن تمرکز در پیشگیری از یبوست یا کرامپ های شکمی می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

استفاده از لباس‌های فشاری در زمان توصیه بعد از عمل جراحی معده

استفاده از لباس‌های بازتر و راحت در زمان توصیه بعد از عمل جراحی معده

آماده کردن بعد روانی برای رانندگی

اگر درد خفیف است تحمل درد خفیف و جزئی می‌تواند مفید باشد.

فرد باید رانندگی را از مسیر و راه‌های کوتاه شروع کرده و بعدا به طرف سفر  رانندگی های بلند برود.

سخن پایانی

چاقی پدیده شومی است که بشر امروزی را گرفتار خود کرده است. برای مقابله با ای مشکل راه‌های مختلفی وجود دارد. معمولاً عدم تکافوی راه‌های اولیه فرد را به طرف انجام عمل جراحی لاغری می‌برد. یکی از این عمل‌های جراحی کارا عمل اسلیو معده است. بعد از انجام این عمل دغدغه‌هایی در فرد عمل شده وجد دارد.

یکی از این دغدغه‌ها زمان رانندگی بعد از عمل است. این مورد در عین سادگی نقش مهمی در زندگی روزمره خیلی از افراد دارد. لازم است که فرد با رعایت نکات و مراقبت‌هایی در روند بهبودی خود و بازگشت به زندگی نقش خود را ایفا نماید. در این صورت می‌تواند دوباره لذت‌های روتین زندگی از جمله رانندگی را تجربه کند.

جراح فلوشیپ فوق تخصصی چاقی دکتر آذرپیکان

دکتر علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی لاغری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراح چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان