جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

روش های تشخیص درد سرطان معده

درد سرطان معده، بیماری سرطان معده یکی از جمله بیماری‌های مهلک و مهیب در دنیای امروزی می‌باشد. این بیماری موجب بروز ناراحتی و درد در افراد مبتلا می‌شود. گاهی این درد با علائم دیگر بیماری‌ها اشتباه می‌شود. تشخیص و درمان به موقع و بهره‌گیری از داروهای مسکن با توجه به‌شدت درد بروز یافته، راه‌های خوبی برای کاهش و التیام درد در فرد بیمار می‌باشند. نیاز است که با بروز علائم فرد در اولین زمان ممکن به پزشک خود این موارد را اطلاع دهد.

درد سرطان معده چگونه است؟ این مورد یکی از نکاتی است که حتماً گروه درمانی سرطان معده باید مد نظر داشته باشد. بیماری سرطان معده از مهیب و مهلک‌ترین بیماری‌های حال حاضر در دنیا می‌باشد. درد سرطان معده یکی از علائم بروز این بیماری می‌باشد. گاها شدت این درد زیاد می‌باشد و نیاز به روش مداخله‌ای برای تسکین و فروکش کردن درد سرطان معده می‌باشد. در این مقاله تلاش خواهیم کرد که در ابتدا تعریفی اجمالی از بیماری سرطان معده را ارائه دهیم. در گام بعدی به معرفی علائم ناشی از بروز این بیماری از جمله درد و راه‌های کنترل آن می‌پردازیم.

سرطان معده چیست

 بیماری سرطان معده چیه؟

سرطان معده نوعی از سرطان با شدت بیماری زایی و کشندگی بالا است. احتمال دارد علائم اولیه سرطان معده مبهم باشد. در این حالت این علائم به راحتی با سایر بیماری‌های کمتر خطرناک اشتباه گرفته می‌شود. سرطان معده همیشه در مراحل اولیه علائمی ایجاد نمی‌کند. هنگامی که این علائم رخ می‌دهند، ممکن است مواردی مانند سوءهاضمه و درد در قسمت بالای شکم باشد. علائم این بیماری ممکن است تا زمانی که سرطان در مراحل پیشرفته خود نباشد، بروز پیدا کند. علائم اولیه این بیماری شامل موارد زیر می‌باشد:

  • بروز پیوسته سوءهاضمه و سوزش سر دل
  • وجود باد و سختی در ناحیه معده یا نفخ شدید
  • بروز مکرر آروغ
  • احساس سیری زودهنگام بعد از صرف مقدار کمی غذا احساس سیری
  • معده درد مداوم

مشاوره تلفنی سرطان دکتر آذرپیکان

علائم سرطان معده پیشرفته مواردی مانند موارد زیر را در بر می‌گیرد:

  • وجود خون در مدفوع یا سیاه بودن رنگ مدفوع
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن

با توجه به اینکه علائم اولیه سرطان معده شبیه علائم بسیاری از بیماری‌های دیگر است. گاهی سرطان زمانی که تشخیص داده می‌شود، در فرم پیشرفته خود قرار دارد. بنابراین مهم است که افراد مبتلا به این بیماری هرگونه علائم احتمالی را در اولین وقت ممکن به پزشک خود اطلاع دهند.

درد سرطان معده چگونه است؟

در بالاتر از علائم بیماری سرطان معده موارد زیادی را نام بردیم. خیلی از این علائم مانند بروز پیوسته سوءهاضمه و سوزش سر دل با درد همراه هستند. در کنار این فرد ممکن است با معده درد مداوم مواجه شود. اهی در فرم پیشرفته بیماری و متعاقب رشد تومور این امر موجب بروز ناراحتی در اعصاب و ایجاد فشار در ناحیه شکمی می‌شود. نتیجه حالات یاد شده بروز درد می‌باشد که شدت آن از  درد خفیف تا متوسطی  را در بر می‌گیرد. گاها دردهای به وجود آمده به  ناحیه پشت فرد انتشار یافته و موجب بروز علائمی مانند تیر کشیدن می‌شود.

مقاله پیشنهادی:  درمان سرطان مری با طب سنتی امکان پذیر است؟

درمان درد سرطان معده

درمان درد سرطان معده چگونه است؟

برای این منظور از دو راه می‌توان بهره گرفت. اولین راه استفاده از داروهای تسکین دهنده می‌باشد. برای دردهای خفیف تا متوسط می‌توان از داروهای مسکن معمولی بهره گرفت. طبیعتا با شدت رفتن درد احتمال استفاده از داروهای قوی‌تر وجود دارد. این داروها موقتاً درد ناشی از بروز علائم سرطان معده را کاهش می‌دهند. مشکل این است که علت ایجاد کننده درد از میان رفته است. بنابراین در کنار استفاده از داروهای مسکن یا داروهای برطرف کننده سوزش سر دل باید به دنبال تشخیص درست و به موقع بیماری و درمان آن رفت.

تشخیص سرطان معده

اگر فرد احساس درد یا بروز علائم را در خود دارد، باید در اولین زمان ممکن به پزشک خود مراجعه نماید. زمانی که افراد در معرض خطر یا علائم اولیه سرطان معده را تجربه می‌کنند، آزمایش‌های تخصصی می‌توانند به تشخیص این بیماری کمک شایانی کنند.

روش‌های تشخیصی سرطان معده موارد زیر را در بر  می‌گیرد:

  • شرح حال گرفتن کامل پزشکی و معاینه فیزیکی فرد مشکوک به سرطان معده
  • انجام آندوسکوپی از ناحیه بالای دستگاه گوارش به منظور مشاهده مری، معده و روده کوچک پس از بی حس کردن موضعی: در این متد تشخیصی یک لوله کوچک و انعطاف پذیر به همراه یک دوربین کوچک در انتهای آن از طریق دهان وارد معده فرد می‌شود. انجام این روش به پزشک اجازه می‌دهد تا داخل معده و حتی ناحیه‌ی درگیر و سرطانی فرد را مشاهده کند.
  • بیوپسی ( نمونه‌گیری): این روش با مشاهده بافت معده زیر میکروسکوپ انجام می‌پذیرد.
  • سی تی اسکن: این روش با  برای بررسی اندام‌ها به وسیله اشعه ایکس صورت می‌پذیرد.
  • سونوگرافی آندوسکوپی: از این روش هم‌زمان با مشاهده اندام‌ها و رگ‌های خونی مجاور برای تشخیص و درمان سرطان معده بهره گرفته می‌شود.
  • اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) برای روشن کردن سلول‌های سرطانی: در این روش از یک ردیاب از جنس شکر رادیواکتیو بهره گرفته می‌شود.  دلیل این امر این است که سلول‌های سرطانی نسبت به سلول‌های سالم قند بیشتری مصرف کرده و ردیاب سلول‌های سرطانی را روشن می‌کنند.

اگر سرطان به موقع تشخیص داده شود، بخش مهمی از مراقبت و درمان سرطان یعنی تسکین و درمان علائم  باقی می‌ماند. در بیشتر اوقات درمان بلافاصله پس از تشخیص شروع شده و مدت زمان زیادی ادامه می‌یابد.

درمان سرطان معده

درمان بیماری از چندین روش مختلف انجام می‌شود:

مقاله پیشنهادی:  بعد از عمل سرطان معده چه بخوریم

1) جراحی سرطان معده

هدف از جراحی سرطان معده ، حذف ناحیه سرطانی می‌باشد. در حالتی که سرطان معده محدود است، جراحی ممکن است  گزینه درمانی مطلوبی برای حذف سرطان باشد. اگر سرطان معده  به طور رو به افزایشی در دیواره معده رشد کرده یا به غدد لنفاوی گسترش یابد، احتمال دارد که در ابتدا از دیگر درمان‌های موجود استفاده شود. اگر  در مرحله 4 و گسترش بیماری، سرطان کاملاً قابل حذف نباشد، احتمال دارد که برای کنترل علائم از عمل جراحی استفاده شود.

2) شیمی درمانی سرطان معده

شیمی درمانی یک درمان دارویی می‌باشد که  در آن از مواد شیمیایی با هدف از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. انواع  درمان بر مبنای شیمی درمانی شامل موارد زیر می‌باشد:

شیمی درمانی در کل بدن

شیمی درمانی در کل بدن

این روش درمانی معمول‌ترین نوع شیمی درمانی و با بهره‌گیری از داروهایی است.  در این روش درمانی افراد بیمار داروها را می‌توان از طریق ورید یا به شکل قرص خوراکی دریافت می‌کنند.

شیمی درمانی تنها در ناحیه شکم

به این نوع شیمی درمانی، شیمی درمانی درون صفاقی هیپرترمیک (HIPEC) گفته می‌شود. این روش درمانی معمولاً بلافاصله بعد از جراحی انجام می‌شود. بعد از حذف نواحی سرطانی معده توسط جراح، داروهای شیمی درمانی مستقیماً در شکم تزریق می‌شوند.

3) پرتو درمانی سرطان معده

 در پرتودرمانی از پرتوهای قوی انرژی برای حذف سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. این پرتوها با منشأ اشعه ایکس، پروتون یا دیگر منابع می‌باشند. در طول پرتودرمانی،  فرد بیمار بر روی یک میز دراز کشیده و با  دستگاه پرتو درمانی به نقاط بدن او پرتودهی می‌شود. گاها پرتودرمانی توام با شیمی درمانی انجام می‌شود. گاهی اوقات پزشکان به این شیمی پرتو درمانی می‌گویند.

4) درمان هدفمند

 در درمان‌های هدفمند از داروهایی بهره گرفته می‌شود که به مواد شیمیایی ویژه موجود در سلول‌های سرطانی حمله می‌کنند. با نابود کردن این مواد شیمیایی، درمان‌های هدفمند موجب مرگ سلول‌های سرطانی می‌شوند.

5) ایمونو درمانی

ایمونو درمانی، درمانی بر پایه دارو است که به سیستم ایمنی بدن فرد بیمار کمک می‌کند تا سلول‌های سرطانی را نابود کند. سیستم ایمنی بدن با حمله به میکروب‌ها و سایر سلول‌هایی که نباید در بدن وجود داشته باشند، با بیماری‌ها مبارزه می‌کند.

6) درمان تسکینی (التیام دهنده)

درمان‌های التیام دهنده نوع خاصی از درمان سرطان معده است که به فرد بیمار کمک می‌کند که در هنگام ابتلا به  نوع شدید بیماری احساس بهتری داشته باشد. اگر فرد سرطان داشته باشد، درمان‌های التیام دهنده می‌تواند به فروکش کردن درد و دیگر علائم بیماری کمک کند.

مقاله پیشنهادی:  علائم سرطان معده در نوجوانان و جوانان

بحث و نتیجه‌ گیری درد سرطان معده چگونه است؟

سرطان معده یکی از بیماری‌های خطرناک و کشنده در دنیای امروزی می‌باشد. بروز علائم این بیماری می‌تواند سبب درد و ناراحتی در فرد مبتلا شود. برای تسکین درد ناشی از سرطان معده می‌توان از داروهای مسکن بهره گرفت. همچنین این بیماری به مانند هر بیماری دیگری قابل درمان می‌باشد. می‌توان از درمان این بیماری برای حذف علت درد در کنار استفاده از داروهای مسکن به طور توأمان بهره گرفت.

 

معرفی جراح برتر برای انجام جراحی سرطان معده

یکی از موارد لازم برای تجربه موفق یک عمل جراحی سرطان معده، به کار گیری این روش جراحی توسط یک جراحی ماهر و حاذق است. در این زمینه پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از بهترین جراحان شهر تهران و حتی ایران را هست. این جراح پزشکی با دانش، کارا و دارنده بالاترین مدارک از بهترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین ایشان دارای کارنامه‌ای درخور در زمینه اعمال جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی هست.

دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان هست. این جراح ماهر دارای قدرت انتقال بالا در ارائه مشاوره به مراجعه‌کنندگان و همچنین دارای برخوردی عالی است. سابقه موفق این جراح در بر گیرنده بیش از 3000 عمل جراحی با نتایجی ماندگار است. قسمتی از رزومه و فعالیت‌های این جراح شامل موارد زیر هست:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

 افراد مراجعه‌کننده می‌توانند برای کسب اطلاع از فعالیت‌های دکتر آذر پیکان از اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) دیدن فرمایند. به جز این موارد، افراد مراجعه‌کننده می‌توانند از تجربه افراد جراحی‌شده اطلاع حاصل کنند. این امر می‌تواند کمکی خوب برای برطرف کردن دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این عمل باشد. مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان

برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *