جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

قاتل سرطان معده کشف شد از شایع تا واقعیت

قاتل سرطان معده کشف شد، سرطان معده از جمله بیماری‌ های خطرناک و مهلک است که سالانه افراد زیادی را درگیر خود می‌کند. با کمک روش‌های می‌توان این سرطان را درمان و یا با کنترل عوامل خطر در ابتلای به آن از بروز آن پیشگیری کرد.
قاتل سرطان معده

قاتل سرطان معده کشف شد
تلاش نویسندگان سایت دکتر علیرضا آذر پیکان متخصص جراحی لاغری و انکو سرجری در این است که مقاله‌ای جامع در قاتل سرطان معده کشف شد از شایع تا واقعیت را به مخاطبان عرضه نماید. بیماری سرطان معده از جمله بیماری‌های شایع و با عوارض و مرگ و میر بالا در سراسر دنیا می‌باشد. این بیماری می‌تواند قشر مولد و نیروی کار جامعه را از نظر جسمی، روحی و اقتصادی درگیر کند. دانشمندان همواره در فکر راه‌هایی برای غلبه بر این بیماری و پیشگیری از آن می‌باشند. در این مقاله به بررسی راه‌های مختلف برای درمان و پیشگیری از بروز این بیماری می‌ پردازیم.

سرطان معده چگونه بیماری است؟

سرطان بیماری خطرناکی است که مشخصه آن، رشد سلول‌هایی است که از معده شروع می‌شود. معده اندامی در بدن ما است در قسمت میانی بالای شکم، درست زیر دنده‌ها قرار دارد. معده به تجزیه و هضم غذای ورودی به بدن کمک می‌کند. سرطان معده ممکن است در هر ناحیه‌ای از معده ما بروز پیدا کند. در بیشتر نقاط جهان، سرطان معده در قسمت اصلی معده اتفاق می‌افتد. این قسمت را بدن معده می‌نامند.

در ایالات متحده، سرطان معده بیشتر در محل اتصال معده به مری بروز پیدا می‌کند. این ناحیه، قسمتی است که در آن لوله بلندی که غذایی را از طریق آن می‌بلعید به معده می‌رسد. لوله‌ای که غذا را به معده می‌رساند، مری نامیده می‌شود. جایی که سرطان در معده شروع می‌شود یکی از عواملی است که پزشکان معالج هنگام برنامه‌ریزی برای تهیه یک برنامه درمانی سرطان مری به آن می‌اندیشند. سایر عوامل ممکن است شامل مرحله ابتلا به سرطان و نوع سلول‌های درگیر باشد. درمان اغلب شامل جراحی برای برداشتن سرطان معده است. درمان‌های دیگر ممکن است قبل و بعد از جراحی استفاده شود.

قاتل سرطان معده کشف شد

علائم ابتلا به سرطان معده

علائم و نشانه‌های ابتلا به سرطان معده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بروز مشکلاتی در بلع غذا
  • بروز درد در ناحیه شکم
  • احساس نفخ بعد از غذا خوردن
  • احساس سیری بعد از خوردن مقدار کمی غذا
  • احساس گرسنه نشدن در زمانی که انتظار دارید گرسنه باشید
  • سوزش سردل
  • سوءهاضمه
  • بروز حالت تهوع
  • استفراغ
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • احساس خستگی بیش از حد
  • دفع مدفوع سیاه رنگ

سرطان معده معمولاً در مراحل اولیه ابتلا فرد به آن علائمی ایجاد نمی‌کند. هنگامی که آن‌ها رخ می‌دهند، علائم ابتلا به سرطان معده ممکن است شامل سوءهاضمه و درد در ناحیه بالای شکم فرد باشد. علائم سرطان معده ممکن است تا زمانی که سرطان پیشرفته نشده باشد بروز پیدا نکند. مراحل بعدی و پیشرفته سرطان معده ممکن است علائمی مانند احساس خستگی بیش از حد، کاهش وزن بدون دلیل، استفراغ خونی و دفع مدفوع سیاه را در فرد مبتلا ایجاد کند.

مقاله پیشنهادی:  علت سرطان معده چیست؟

سرطان معده زمانی که به سایر اندام‌های بدن گسترش می‌یابد، سرطان معده متاستاتیک نامیده می‌شود. در این هنگام سرطان معده علائمی را ایجاد می‌کند که وابسته به محل انتشار و درگیر شدن بدن با آن است.

به عنوان مثال، زمانی که سرطان به طرف غدد لنفاوی انتشار و گسترش می‌یابد، ممکن است باعث ایجاد توده‌هایی شود که می‌توانید از طریق پوست آن‌ها را احساس کنید. سرطانی که به کبد سرایت می‌کند ممکن است باعث بروز حالت زردی پوست و سفیدی چشم در فرد مبتلا شود. اگر سرطان در داخل شکم گسترش یابد، ممکن است باعث پر شدن شکم از مایعات شود. در این حالت ممکن است شکم متورم به نظر برسد.

علت ابتلا به سرطان معده چیست؟

معمول چند عامل می‌تواند شانس ابتلای افراد به سرطان معده را بالا ببرند که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • استعمال دخانیات به ویژه سیگار و قلیان
  • افزایش سن به ویژه از 50 سالگی به بالا
  • ابتلا به عفونت ناشی از باکتری هلیکوباکتر پیلوری
  • رژیم غذایی و تغذیه نامناسب
  • مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی
  • داشتن اضافه‌وزن یا ابتلای به بیماری چاق
  • ابتلا به بیماری کم‌خونی پرنیشز
  • ابتلا به بیماری گاستریت مزمن
  • سابقه خانوادگی ابتلای به سرطان معده
  • گاسترکتومی جزئی
  • بروز تغییرات ژنتیکی ارثی

قاتل سرطان معده کشف شد از شایع تا واقعیت

اما از تعریف و علائم و علت بیماری سرطان معده بگذریم به روش‌های درمانی و کنترل این بیماری می‌رسیم. روش‌های متعارف و کاربردی در درمان بیماری سرطان معده شامل درمان هدفمند، عمل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی، ایمونوتراپی و درمان التیام دهنده می‌باشد. هرکدام از این روش‌های درمانی ویژگی‌ها و نقاط مثبت و منفی خاص خود را دارند. اما روش‌های جدید درمان بیماری سرطان چه به صورت کاربردی و چه در حال توسعه و بررسی چه ویژگی‌هایی دارند؟

استفاده از داروی zolbetuximab

یک کار آزمایی بالینی بین‌المللی با مشارکت دو موسسه پژوهشی انجام شد، نشان داد که یک درمان هدفمند جدید به نام zolbetuximab، که در ترکیب با شیمی درمانی استاندارد تجویز می‌شود، بقای بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته معده یا اتصال معده به مری را افزایش می‌دهد. استفاده از این دارو شانس بیمار بقای بیماران استفاده کنندگان از آن را 31 درصد بالا برده و تا 50 درصد شانس عود بیماری را در طی دو سال بعد از آن کاهش داد.

مقاله پیشنهادی:  انواع سرطان مری را بشناسید

همچنین نتایج نشان داد که استفاده از داروی zolbetuximab به همراه CAPOX به طور قابل توجهی طول عمر کلی بیماران مبتلا به سرطان معده را افزایش داده و خطر مرگ ناشی از این سرطان را تا 23 درصد کاهش می‌دهد.

عوارض جانبی مرتبط با درمان هم چندان زیاد نبوده و اغلب به صورت تهوع، استفراغ و کاهش اشتها گزارش شد. همچنین نشان داده شد که استفاده از داروی زولبتوکسیماب سمیت قابل توجهی در بیماران استفاده کننده از آن ایجاد نمی‌کند. در صورت تائید نهایی د، زولبتوکسیماب می‌تواند درمان هدفمند خوبی در ایالات متحده برای بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته معده یا مری باشد که قبلاً درمان نشده‌اند.

تکنیک‌ های جدید جراحی سرطان معده

معمولاً بعد از کشف موارد سرطان معده انجام دارودرمانی یا یک روش درمانی به تنهایی برای غلبه بر این سرطان کافی نیست. حدود 60 درصد از بیماران مبتلا به سرطان معده نیاز به جراحی دارند. اما روش‌های جراحی با گذشت زمان پیشرفت کرده و جای خود را به روش‌های نوین و کاربردی‌ تر داده‌اند. از این رو به مرور زمان جراحی سنتی یا همان عمل باز جای خود را به روش‌های لاپاراسکوپی کمتر تهاجمی می‌دهد که از برش‌های بسیار کوچک‌تر استفاده می‌کنند.

این جراحی‌ها به طور فزاینده‌ ای به صورت رباتیک انجام می‌شوند و این روندی است که انتظار می‌رود ادامه یافته و روز به روز تکامل یافته تر شود. خوشبختانه روند بهبودی با این روش‌های جدید جراحی سرطان معده بسیار سریع‌تر و مخاطرات و عوارض ناشی از آن‌ها کمتر است.

درمان‌ های پیشگیری کننده

اما از بحث درمان که بگذریم استفاده از چند مواد غذایی مفید می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان معده مفید باشد. در این زمینه استفاده متعادل از زنجبیل، سیر، پیاز، هویج، گوجه فرنگی، ماهی و سبزی‌ها و مواد غذایی حاوی ویتامین آ و ث و نیز مواد غذایی حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به سرطان معده مفید باشد.

مقاله پیشنهادی:  ترکیب شیمی‌ درمانی و جراحی در درمان سرطان معده

بحث و نتیجه‌ گیری قاتل سرطان معده

سرطان معده از جمله بیماری‌های مهلک و با مرگ و میر در دنیا است. اثرات جسمی، روحی و اقتصادی این بیماری برای فرد، خانواده جامعه ضرورت این امر را خاطر نشان می‌سازد که باید تلاش‌ها در زمینه درمان و کنترل این بیماری افزایش یافته و متمرکزتر شود.

امروزه تلاش‌های زیادی در زمینه استفاده از درمان‌های هدفمندی مانند استفاده از داروی زولبتوکسیماب، استفاده از روش‌های نوین جراحی و بهره گیری از یک رژیم غذایی متعادل و سالم می‌تواند در زمینه درمان و پیشگیری از ابتلای به این بیماری خطرناک مفید و مؤثر باشد.

 

معرفی جراح برتر برای انجام عمل جراحی سرطان معده

از مهم‌ترین عوامل در جراحی‌های سرطان معده، انجام این جراحی توسط پزشکی ماهر هست. در این مورد پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از عالی‌ترین جراحان تهران و حتی ایران هست. این پزشک جراح فردی قابل، حاذق و دارای بهترین مدارک از بالاترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین جناب دکتر دارای کارنامه‌ای درخور در زمینه اعمال جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی هست.

دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان هست. این جراح حاذق در پیگیری امور افراد متقاضی پرتلاش و همچنین دارای اخلاق نیکویی است. سابقه موفق این جراح دربرگیرنده 3000 عمل جراحی با نتایج ماندگار و کم‌نظیر است. رزومه این جراح شامل موارد زیر هست:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

 افراد متقاضی این عمل می‌توانند برای آگاهی از فعالیت‌های دکتر آذر پیکان از اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) دیدن بفرمایند. جدا از این مورد، افراد متقاضی عمل می‌توانند از تجربه افراد جراحی‌شده اطلاع کسب نمایند. این اطلاعات می‌تواند اره حلی درخور برای رفع دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این عمل باشد. مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *