جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

مرگ با عمل اسلیو معده از شایعه تا واقعیت

مرگ با عمل اسلیو معده، عمل اسلیو معده از جمله روش‌های پر کاربرد در درمان بیماری چاقی به ویژه نوع شدید آن می‌باشد. این روش معمولاً زمانی به کار گرفته می‌شود که روش‌های معمولی درمان چاقی مانند فعالیت بدنی، رژیم غذایی و دارودرمانی کاملاً مفید واقع نشوند.خوشبختانه این روش جراحی معمولاً روشی ایمن و کم عوارض می‌باشد.
مرگ با عمل اسلیو معده

مرگ با عمل اسلیو معده از شایعه تا واقعیت عنوانی است که تلاش خواهیم کرد که آن را به خوبی تحلیل و تشریح کنیم. عمل اسلیو معده یکی از اعمال جراحی لاغری محبوب می‌باشد. دلیل این امر احتمال بالای موفقیت در روند کاهش وزن می‌باشد. در کنار پیامدها هر عمل جراحی مخاطراتی را نیز با خود به همراه دارد. اما آیا این مخاطرات شامل مرگ فرد جراحی شونده می‌شود؟ در این مقاله نگاهی به بیماری چاقی  و روش‌های درمانی آن من جمله عمل اسلیو معده خواهیم پرداخت. در ادامه از شایعه تا واقعیت مرگ با عمل اسلیو معده بررسی خواهد شد.

چاقی بیماری به قدمت بشریت

از طلوع نخستین تمدن بشری و رسیدن انسان‌ها به سطحی از رفاه در تغذیه، همواره چاقی و اضافه وزن وجود داشته است. در قدیم چاقی به عنوان نشانه‌ای از رفاه و برخورداری در نظر گرفته می‌شد. با گذشت زمان مشکلات ناشی از بروز چاقی کم‌کم نمایان شدند. همین امر بشر امروزی را گام به گام به طرف آزمایش روش‌های کاهش وزن کشاند.

اولین روش‌ها بالا بردن فعالیت بدنی، رژیم غذایی محدود کننده یا رعایت روزه  و همچنین بهره گیری از دارو درمانی بود. در قدیم این داروها فرم گیاهی داشتند و در ایام مدرن از داروهای هم گیاهی و هم صنعتی بهره گرفته می‌شد. این روش‌ها معمولاً برای اضافه وزن و چاقی در نوع خفیف مؤثر بودند. اما اگر فرد دچار فرم شدید بیماری چاقی می‌شد چه راه حلی وجود داشت؟ در دوران مدرن روش‌های جراحی مانند بای پس معده، باندینگ معده، بیلیو پانکراس و عمل اسلیو معده کاربرد دارند. اما با چه معیاری روش جراحی مناسب مشخص می‌شوند. در اینجا پای شاخصی  با نام شاخص توده بدنی به میان می‌آید.

شاخص توده بدنی

شاخص توده بدنی معیار کارای چاقی

اما برای افتراق بین فرم‌های خفیف و شدید بیماری چاقی از شاخصی با نام نمایه یا شاخص توده بدنی (BMI) بهره گرفته می‌شد. ما زمانی واژه چاقی را به کار می‌بریم که وزن افراد یا مقدار این شاخص از حد معینی بیشتر باشد. این شاخص از طریق تقسیم وزن بر مجذور قد محاسبه می‌شود. بنابراین روش می‌توانیم به مقیاس خوبی از تحلیل وزن ایده آل  و بیماری چاقی برسیم.

  • اگر فرد دارای شاخص توده بدنی زیر 20 باشد این عدد لاغری فرد را نشان می‌دهد.
  • اگر شاخص توده بدنی بین 20 الی 25 باشد نشان‌دهنده تعادل وزنی خوبی در فرد می‌باشد.
  • اگر شاخص توده بدنی 25 الی 29.9 باشد یعنی مشکل اضافه‌وزن را در فرد نشان می‌دهد.
  • اگر شاخص توده بدنی 30 و بالاتر باشد، این امر چاقی را در فرد نشان می‌دهد.
  • هر 5 عددی که این عدد افزایش می‌یابد، یک درجه بر میزان این بیماری افزایش می‌یابد.
مقاله پیشنهادی:  پشیمانی بعد از عمل بای پس معده

مشاوره تلفنی چاقی دکتر آذرپیکان

 معمولاً دامنه BMI  مطلوب برای افراد متقاضی عمل جراحی اسلیو معده 35 الی 45 می‌باشد. اگر شاخص توده بدنی بیشتر از 45 بود، استفاده از عمل جراحی اسلیو معده توصیه نمی‌شود. در این حالت می‌توان قبل از عمل اسلیو معده از روش‌های کاهش وزن دیگری بهره گرفت و با رسیدن به شاخص توده بدنی 45 از عمل اسلیو معده استفاده کرد.

همچنین می‌توان عمل اسلیو معده را به تنهایی و یا در ترکیب با دیگر روش‌های کاهش وزن به کار گرفت. معمولاً وقتی شاخص توده بدنی فرد به زیر 30 رسید می‌توان از عمل‌های پیکرتراشی، رژیم غذایی یا بالا بردن فعالیت‌های بدنی بهره گرفت. این امر شانس موفقیت و پایدار بودن نتایج عمل جراحی را به شدت بالا می‌برد.

مزایای عمل اسلیو معده

مزایای عمل اسلیو معده

عمل اسلیو معده دارای مزایای فراوانی می‌باشد و همین امر این روش جراحی چاقی را به عنوان یکی از محبوب ترین راه های غلبه بر چاقی معرفی کرده است. این موارد موارد زیر می‌باشند:

1) پایدار بودن نتایج کاهش وزن

2) بازگشت روحیه و عزت نفس فرد جراحی شده بعد از کاهش وزن چشمگیر

3) کمک به کنترل یا کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند مقاومت به انسولین و بیماری دیابت نوع 2، بالا بودن سطوح فشارخون بالا، هیپرلیپیدمی (بالا بودن میزان کلسترول خون)

بیماری آترواسکلروزیس، بیماری‌های قلبی – عروقی، بیماری کبد چرب غیرالکلی و استئاتوهپاتیت، سندرم هیپوونتیلاسیون (پیک ویکن) چاقی و آپنه انسدادی خواب، بروز درد مفاصل و آرتروز، افسردگی (و در نتیجه بالا رفتن میزان شادابی و تحرک در فرد) ، سکته قلبی، سرطان، مشکلات مربوط به قاعدگی و ناباروری در زنان.

اقدامات پیش از عمل اسلیو

اقدامات پیش از عمل اسلیو معده

معیار ورودی به این روش شاخص توده بدنی بین 35 الی 45 و چاقی به علاوه دارا بودن یکی از بیماری‌های مزمن نظیر دیابت نوع دو و فشار خون … می‌باشد. به جز مورد فوق باید سلامت فرد متقاضی این عمل تائید شود. برای این هدف، معاینه فیزیکی، گرفتن سابقه پزشکی از فرد و همچنین انجام آزمایش‌های مختلف به کار گرفته می‌شود.  برای کاهش مخاطرات بعد از عمل فرد متقاضی باید بیماری‌هایی نظیر کم‌خونی شدید، سرطان خون و را نداشته باشد. همچنین قبل از عمل جراحی رعایت یک رژیم غذایی سبک و همچنین قطع مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی و استعمال دخانیات ضروری می‌باشد.

روش انجام عمل جراحی اسلیو معده

برای انجام این عمل فرد جراحی شونده در بیمارستان (خصوصی یا عمومی) بستری شده و بعد از تائید سلامتی توسط جراح فرایند جراحی شروع می‌شود. برای این منظور  فرد جراحی شونده باید بی‌هوش شده و  بعد چه با انجام جراحی باز و چه بهره گیری از روش لاپاراسکوپی اندازه معده فرد به شدت کوچک می‌شود. این اندازه تقریباً 80% حجم معده فرد جراحی شونده را شامل می‌شود.  بعد از عمل باقیمانده معده لوله‌ای باریک به شکل شبیه موز است که به دور زدن حجم زیادی از معده به روده اتصال می‌یابد.

مرگ با عمل اسلیو معده از شایعه تا واقعیت

طبیعتاً به مانند هر عمل جراحی این عمل لاغری نیز با مخاطرات و عوارضی همراه می‌باشد. بعد از انجام عمل و به هوش آمدن فرد جراحی‌شده احتمال دارد گرفتار پاره‌ای حالات ناخوشایند شود. این عوارض شامل موارد زیر می‌باشد:

  • عفونت: اگر فرد دستورالعمل دارویی و مراقبتی جراح را رعایت کند احتمال کمی برای بروز این حالت وجود دارد.
  • خونریزی: این مورد به ندرت اتفاق می‌افتد و با رعایت مراقب‌های بعد از عمل به راحتی قابل پیشگیری می‌باشد.
  • نشت معده در محل جراحی: احتمال دارد فرد جراحی‌شده را درگیر کند.
  • بروز حالت تهوع، استفراغ یا یبوست : که گذرا می‌باشد و در روزهای بعد از عمل خود به خود محدود می‌شود.
  • بالا رفتن احتمال بروز ریفلاکس مری که با رعایت چند نکته مهم من جمله به آرامی خوردن غذا می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد.
  • بالا رفتن خطر تشکیل سریع سنگ صفرا
  • احتمال لخته شدن خون : احتمال کمی برای بروز دارد.
  • بروز مشکلاتی در ریه: معمولاً با گذشت زمان و رعایت مراقبت این مخاطره محدود و رفع می‌شود.
  • ریزش مو: تقویت بدن با مکمل و ویتامین و رژیم غذایی می‌تواند این مشکل را کنترل کند.
  • احساس خستگی،
  • خشک شدن پوست،
  • بدن‌درد: که معمولاً با تجویز داروی تسکین قابل رفع می‌باشد.
  • و تغییرات در خلق‌وخو
مقاله پیشنهادی:  سریع ‌ترین روش کاهش وزن

همان‌طور که مشاهده کردید بیشتر مخاطرات بعد از عمل اسلیو معده یا جزئی و گذرا یا دارای احتمال اندکی برای بروز  و عود می‌باشد. همان احتمال اندک را نیز می‌توان با رعایت مراقبت‌های لازم پیشگیری کرد. لذا به ندرت و با احتمالی قریب صفر در یک عمل اسلیو معده ممکن است مرگ و میری رخ دهد. اما رعایت نکات لازم در این عمل جراحی به ویژه انتخاب یک پزشک ماهر و توانا و البته به روز لازم و ضروری می‌باشد.

 

بحث و نتیجه‌ گیری مرگ با عمل اسلیو معده از شایعه تا واقعیت

عمل اسلیو یکی از روش‌های محبوب و خوب برای غلبه بر بیماری چاقی می‌باشد. معمولاً افرادی با شاخص توده بدنی 35 الی 45 برای انجام این عمل مناسب می‌باشند. یکی از دغدغه‌های مهم سنجش احتمال بروز مرگ در حین یا بعد از عمل جراحی اسلیو معده می‌باشد. این عمل لاغری همچون دیگر اعمال جراحی دارای مخاطرات و عوارضی می‌باشد. ولی شدت بروز این مخاطرات طوری نیست که در کوتاه یا بلند مدت زدگی فرد جراحی شونده را تهید کننده کند. البته احتیاط شرط عقل است. با معاینه قبل از عمل، نداشتن بیماری‌های خطرناک مانند بیماری‌های خوبی یا قلبی – عروقی شدید و انتخاب پزشکی توانا و ماهر می‌توان موفقیت این عمل جراحی چاقی را تضمین و از نتایج عالی آن در درازمدت بهره برد.

معرفی جراح برتر برای انجام عمل اسلیو

یکی از موارد ضروری در تجربه موفق یک عمل اسلیو معده، به کار گیری این روش جراحی توسط یک جراحی با تجربه و کاردان است. در این زمینه پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از بهترین جراحان شهر تهران و حتی ایران را می‌باشد. این جراح پزشکی با دانش، کارا و دارنده بالاترین مدارک از بهترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین ایشان دارای کارنامه‌ای درخور در زمینه اعمال جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی می‌باشد. دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد. این جراح ماهر دارای قدرت انتقالی شگرف در ارائه مشاوره به مراجعه‌کنندگان و همچنین دارای خلقی دلپذیر است. سابقه موفق این جراح در بر گیرنده بیش از 3000 عمل جراحی با نتایجی عالی است. قسمتی از رزومه و فعالیت‌های این جراح شامل موارد زیر می‌باشد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق
مقاله پیشنهادی:  نظرات کسانی که عمل اسلیو معده انجام داده اند!

 افراد مراجعه کننده می‌توانند برای کسب اطلاع از فعالیت‌های دکتر آذر پیکان از اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) دیدن فرمایند. به جز این موارد، افراد مراجعه‌کننده می‌توانند از تجربه افراد جراحی‌شده اطلاع حاصل کنند. این امر می‌تواند کمکی خوب برای برطرف کردن دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این عمل باشد. مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *