جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

جراحی چاقی چیست؟

جراحی چاقی می تواند زندگی افراد دارای اضافه وزن را به کلی تغییر دهد. اگر بیمار با استفاده از رژیم غذایی و ورزش موفق به کاهش وزن نشده است، جراحی چاقی می تواند منجر به کاهش وزن پایدار او شود.جراحی چاقی ظرفیت ذخیره سازی معده را کاهش می دهد. به همین دلیل فرد خیلی زودتر از حالت عادی احساس سیری می کند و کالری کمتری از راه غذا خوردن دریافت می کند. البته برخی از روش های جراحی چاقی با ایجاد تغییراتی در ساختار دستگاه گوارشی فرد، میزان جذب کالری را کاهش می دهند.
جراحی چاقی

جراحی چاقی چیست ؟ به عمل های جراحی که به منظور کاهش وزن بیمار صورت می گیرند، اطلاق می شود. جراحی چاقی از طریق روش هایی مانند کاهش اندازه معده یا ایجاد تغییرات در روده کوچک بیمار به کاهش وزن فرد کمک می کند.

به بیان دیگر، با انجام جراحی چاقی، تغییراتی در سیستم گوارشی فرد اعمال می شود که میزان کالری که بدن می تواند دریافت و جذب کند، محدود می شود. در نتیجه به مرور زمان، وزن بیمار کاهش می یابد. در ادامه، مطالب مهمی که لازم است پیش از هر گونه تصمیمی، در خصوص جراحی چاقی بدانید، خدمت شما عزیزان ارائه شده است.

  • جراحی چاقی چیست؟
  • جراحی چاقی چگونه باعث کاهش وزن می شود؟
  • آیا جراحی چاقی برای من نتیجه بخش خواهد بود؟
  • حداقل وزن برای انجام انواع جراحی چاقی
  • انواع مختلف جراحی چاقی چیست؟
    • اسلیو معده
    • بای پس معده
    • انحراف بیلیوپانکراس با سوئیچ اثنی عشر (BPD-DS)
    • جراحی حفظ پیلور روده معده (SIPS)
  • آیا جراحی چاقی خطرناک است؟
  • آیا جراحی چاقی می تواند بیماری های ناشی از چاقی را درمان کند؟

جراحی چاقی چگونه باعث کاهش وزن می شود؟

در اغلب روش های جراحی چاقی، بخشی از معده به منظور کوچک تر کردن آن برداشته می شود. در این حالت، فرد نمی تواند در یک وعده غذایی بیش تر از مقدار معینی غذا بخورد. این روش جراحی چاقی با نام جراحی محدود کننده شناخته می شود.

در برخی از روش های جراحی چاقی، بخشی از روده را تغییر می دهند تا میزان کالری جذب شده را کاهش دهند. در واقع غذای خورده شده قسمت ابتدایی روده کوچک را دور می زند. قسمت ابتدایی روده وظیفه جذب کالری را بر عهده دارد و با دور زدن آن، وزن فرد رو به کاهش می رود. این روش جراحی چاقی با نام جراحی سوء جذب شناخته می شود.

بهترین و نتیجه بخش ترین روش جراحی چاقی برای افراد بسیار چاق، ترکیبی از روش های جراحی محدود کننده و سوء جذب است.

کاهش وزن

آیا جراحی چاقی برای من نتیجه بخش خواهد بود؟

آیا برای کاهش وزن با کمک روش های غیر جراحی، سخت تلاش کرده اید؟ آیا رژیم های غذایی متعدد، تنها به صورت موقت منجر به کاهش وزن شما شده اند؟

حتی اگر اصلاح سبک زندگی و سایر درمان های پزشکی به شما کمکی نکرده باشد، باز هم علم پزشکی راه های مختلفی را برای حل مشکلات دارد. بدن به طور طبیعی برای حفظ وزن فعلی خود طراحی شده است. به همین دلیل، کاهش وزن قابل توجه و حفظ وزن ایده آل دشوار است.

جراحی چاقی یک ابزار کاهش وزن بسیار مؤثر است که می تواند منجر به نتیجه بخش شدن تلاش های شما شود. فراموش نکنید که جراحی چاقی برای همه مناسب نیست؛ اما اگر طبق نظر پزشک راهی به جز جراحی ندارید، این جراحی می تواند ابزاری قدرتمند برای کاهش وزن، حفظ وزن ایده آل و بهبود کیفیت زندگی شما باشد.

در ادامه معیارهایی که پزشک متخصص با استفاده از آن ها وضعیت شما را برای امکان یا عدم امکان انجام جراحی چاقی بررسی می کند، آورده شده است.

جراحی چاقی چیست

حداقل وزن برای انجام انواع جراحی چاقی

وزن و به عبارتی BMI (شاخص توده بدنی) اولین و مهم ترین معیاری است که مورد بررسی قرار می گیرد. شاخص توده بدنی معیاری ساده برای تخمین میزان چربی بدن بر اساس نسبت قد به وزن است. برای انجام جراحی چاقی، شما باید در وضعیت چاقی کلاس سه قرار داشته باشید که به شرح زیر است.

  • BMI یا شاخص توده بدنی 40 یا بالاتر از آن
  • BMI یا شاخص توده بدنی حداقل 35 و داشتن حداقل یک بیماری ناشی از چاقی

داشتن BMI 35 بدون داشتن بیماری ناشی از چاقی، چاقی کلاس دو در نظر گرفته می شود.

معیارهای ویژه نوجوانان برای واجد شرایط جراحی چاقی بودن به شرح زیر است.

  • BMI یا شاخص توده بدنی حداقل 40 و داشتن یک بیماری مرتبط با چاقی
  • BMI یا شاخص توده بدنی حداقل 35 و داشتن یک بیماری شدید مرتبط با چاقی

BMI به راحتی اندازه گیری می شود ولی برای بررسی دقیق تر، پزشک شما را به انجام برخی از آزمایش های پزشکی برای تشخیص بیماری های مرتبط با چاقی به آزمایشگاه و یا سایر متخصصین ارجاع خواهد داد.

انواع مختلف جراحی چاقی چیست؟

جراحی چاقی به منظور کاهش وزن و با استفاده از روش های مختلفی صورت می گیرد.در برخی از موارد با توجه به شرایط ویژه بیمار، پزشک از روش های دیگری که کم تر متداول هستند، استفاده می کند. به بیان دیگر، انتخاب روش جراحی به مواردی همچون BMI فرد، سن، جنسیت، وضعیت جسمی و روحی فرد بستگی دارد. قبل از عمل، پزشک تمام اطلاعات ضروری در مورد نحوه عمل، عوارض احتمالی، نتیجه جراحی در کوتاه مدت و بلند مدت و اثرات جراحی چاقی بر درمان بیماری ها را به بیمار توضیح خواهد داد.

مقاله پیشنهادی:  مراقبت بعد از عمل مینی بای پس معده

متداول ترین و مؤثرترین روش های جراحی چاقی عبارت هستند از:

جراحی چاقی روش اسلیو معده

عمل اسلیو معده محبوب ترین و رایج ترین عمل جراحی چاقی در جهان است. اسلیو معده در مقایسه با سایر روش های جراحی چاقی یک روش نسبتاً ساده است که برای اکثر افراد چاق مناسب است. البته، این روش ممکن است برای بیمارانی که BMI بالای 50 دارند یا از دیابت نوع II رنج می‌برند، ایده آل نباشد.

در جراحی اسلیو معده بخش بزرگی از معده (در حدود 80 درصد) را برمی دارند و تنها یک بخش کوچک و لوله ای شکل از معده باقی می ماند. کوچک شدن معده باعث می شود فرد با مقدار غذای کمی سیر شود.

انجام این جراحی چاقی، ترشح هورمون های گرسنگی که در معده تولید می شوند را نیز کاهش می دهد. این مسئله به تثبیت متابولیسم، کاهش اشتها و تنظیم قند خون کمک می کند. این جراحی برای افرادی که می‌خواهند 55 تا 80 درصد از وزن اضافی بدن خود را کم کنند، مناسب است.

جراحی لاغری اسلیو معده

 جراحی عمل بای پس معده چیست؟

در عمل بای پس معده ابتدا جراح یک معده جدید به شکل یک کیسه کوچک در بالای معده فرد ایجاد می کند. در واقع ایشان این قسمت از معده را با منگنه های جراحی از قسمت پایینی جدا می کند. سپس قسمت پایینی روده کوچک را از روده جدا می کند و به معده بالایی متصل می کند.

اکنون غذا از طریق معده جدید که کوچک تر است و بخش پایینی روده کوچک جریان می یابد. حال از آن جایی که معده کوچک تر شده است، غذای کمی را در خود جای می دهد. علاوه بر این، غذای خورده شده قسمت ابتدایی روده کوچک را دور می زند. در نتیجه، میزان مواد غذایی که روده کوچک فرد می تواند جذب کند کاهش می یابد.

همان طور که توضیح داده شد، جراحی بای پس معده یک جراحی محدود کننده و سوء جذب است. اگر از دیابت نوع دوم رنج می برید و می خواهید 65 تا 90 درصد اضافه وزن خود را کاهش دهید، به احتمال زیاد عمل بای پس معده برای شما مناسب خواهد بود.

جراحی عمل پلیسه معده چیست؟

عمل پلیسه معده یک نوع عمل لاغری است که با هدف لاغری و کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن انجام می گیرد. طی این جراحی بخشی از معده به سمت داخل آن تا خورده و بخیه می شود. کاهش حجم معده با استفاده از عمل لاغری پلیسه معده می تواند تا ۷۵ درصد موثر باشد. این مساله به کاهش اشتها و ایجاد احساس سیری در فرد کمک می کند. در نتیجه، حجم غذای مصرفی کمتر شده و به تدریج وزن شخص کاهش پیدا می کند.

برای انجام جراحی پلیسه معده لازم است پزشک جراح از روش لاپاراسکوپی استفاده کند. بنابراین، پلیسه معده در مقابل عمل هایی مانند اسلیو معده نوعی جراحی کم تهاجمی به حساب می آید. همین مساله باعث می شود تا شدت جراحت ناشی از عمل به شدت کاهش پیدا کرده و بهبودی سریع تری برای فرد در پی داشته باشد.

البته سرعت بهبود اشخاص مختلف بر اساس شرایط آن ها می تواند متفاوت باشد. با این حال، بیمار معمولاً بین ۷ تا ۱۰ روز می تواند به زندگی و فعالیت های عادی خود بازگردد. البته بهبودی کامل ممکن است تا چندین هفته به طول انجامد. برای انجام فرایند جراحی لاغری پلیسه معده تنها کافی است ۲۴ تا ۴۸ ساعت از زمان خود را در بیمارستان بگذرانید.

جراحی عمل انحراف بیلیوپانکراس با سوئیچ اثنی عشر (BPD-DS)

این جراحی ترکیبی از جراحی اسلیو معده و عمل بای پس روده است. در این جراحی چاقی، غذا بیشتر روده کوچک (حدود 75 درصد از روده) را دور می زند. این جراحی به طور قابل توجهی ترشح هورمون های گرسنگی در روده کوچک و معده فرد را کاهش می دهد. همچنین میزان مواد غذایی که روده کوچک فرد می تواند جذب کند، به میزان قابل توجهی کم می شود.

از آن جایی که جراحی سوئیچ اثنی عشر یک جراحی محدود کننده و سوء جذب است، مؤثرترین جراحی برای کاهش وزن و برای بهبود سندرم های متابولیک مانند دیابت است.

همچنین به یاد داشته باشید که جراحی چاقی سوئیچ اثنی عشری جذب مواد مغذی کافی برای سالم ماندن را کاهش می دهد و همواره باید مکمل مصرف بفرمایید.

سوئیچ اثنی عشر

جراحی حفظ پیلور روده معده (SIPS)

این روش جراحی چاقی نسخه اصلاح شده سوئیچ اثنی عشر است که به منظور کاهش عوارض جراحی اصلی در آن اصلاحاتی صورت گرفته است. این جراحی با نام های Loop Duodenal Switch یا SADI-s نیز شناخته می شود.

مقاله پیشنهادی:  بررسی انواع جراحی چاقی با ۶ روش نوین

در این جراحی ابتدا اسلیو معده صورت می گیرد، سپس قسمت اول روده کوچک را که درست بعد از معده قرار دارد (اثنی عشر) را جدا می کنند. در مرحله بعدی، روده کوچک دوباره به صورت یک حلقه به معده متصل می شود. در این جراحی قسمت کوتاه تری از روده کوچک دور زده می شود. این مسئله باعث جذب بیشتر مواد مغذی می شود.

98 درصد از بیمارانی که از دیابت نوع II رنج می برند و دارای BMI 50 یا بیشتری هستند، تحت این جراحی چاقی قرار می گیرند. اگر می خواهید 80 تا 100 درصد وزن اضافی خود را کاهش دهید، این جراحی برای شما ایده آل خواهد بود.

سوئیچ اثنی عشر

آیا جراحی چاقی خطرناک است؟

این یک تصور غلط بسیار رایج است. ده یا بیست سال پیش، جراحی کاهش وزن خطر و عوارض جانبی بیشتری به همراه داشت. امروزه عوارض جراحی چاقی به قدری نادر است که احتمال مرگ یا عارضه های ناشی از جراحی چاقی، حتی از جزئی ترین عمل‌های جراحی، مانند برداشتن کیسه صفرا، بیشتر نیست.

اگر توسط یک جراح ماهر و تیم حرفه ای ایشان جراحی شوید، جراحی چاقی بی خطر است. تحقیقات سازمان جهانی بهداشت نشان داده اند که خطرات مربوط به بیماری های ناشی از اضافه وزن شدید، بسیار بیشتر از انجام جراحی چاقی است.

در طول 5 سال اول پس از جراحی چاقی، خطر مرگ زودرس 89 درصد کاهش می یابد. این مسئله به دلیل بهبود وضعیت کلی جسمانی فرد رخ می دهد. شاید نتوان گفت تمامی بیماری های ناشی از چاقی پس از انجام جراحی چاقی بهبود می یابند؛ اما می توان گفت بسیاری از مشکلات مرتبط با چاقی مانند دیابت را می توان با جراحی چاقی و کاهش وزن حل کرد.

خطر جراحی چاقی

آیا جراحی چاقی می تواند بیماری های ناشی از چاقی را درمان کند؟

چاقی منشأ بسیاری از بیماری های مزمن است که بسیاری از آن ها می‌توانند زندگی فرد را تهدید کنند. اگر دارای اضافه وزن شدید هستید ممکن است به بیماری های زیر مبتلا باشید و یا در معرض ابتلا به آن ها باشید؛ اما همان طور که گفتیم جراحی چاقی می تواند طیف وسیعی از بیماری های ناشی از چاقی را درمان کند.

  • کلسترول بالا

خون افراد مبتلا به هیپرلیپیدمی (کلسترول بالا) دارای چربی بیش از حد است. این چربی ها می توانند جمع شوند و منجر به گرفتگی رگ های خونی فرد شوند. به همین دلیل، کلسترول بالا می تواند فرد را در معرض خطر سکته مغزی یا حمله قلبی قرار دهد.

  • فشارخون بالا

فشار خون بالا به این معنی است که نیروی جریان خون در رگ های خونی فرد بسیار زیاد است. این کار دیواره رگ های خونی را فرسوده می کند و فرد را در معرض خطر حمله قلبی و سکته قرار می دهد.

  • قند خون بالا

هایپرگلیسمی (قند خون بالا) ارتباط زیادی با مقاومت به انسولین دارد و به عنوان زمینه ساز ابتلا به دیابت در نظر گرفته می شود. در صورت عدم درمان، این بیماری می تواند به اعصاب، رگ های خونی، بافت ها و اندام های بدن آسیب برساند و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را افزایش دهد.

  • دیابت نوع 2

ذخیره بیش از حد چربی می تواند منجر به مقاومت به انسولین شود که این مسئله می تواند منجر به دیابت بزرگسالان (نوع 2) شود. به ازای یک واحد افزایش BMI، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 به میزان 20 درصد افزایش می یابد.

بیماری های چاقی

  • بیماری های قلبی

چاقی می تواند منجر به اختلال در عملکرد قلب و نارسایی قلب شود. همچنین، چاقی خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد.

  • بیماری های کلیوی

سندرم های متابولیک مرتبط با چاقی، از جمله فشار خون بالا، مقاومت به انسولین و نارسایی قلب، جز عوامل اصلی بیماری های مزمن کلیوی و نارسایی کلیه هستند.

  • آپنه خواب

آپنه خواب یک اختلال خواب است که در آن تنفس شما در طول خواب به طور مکرر قطع می‌شود.در طول خواب، دستگاه تنفسی فوقانی افراد مبتلا به آپنه خواب مسدود می شود و به طور مکرر تنفس آن ها متوقف می شود. این مسئله، باعث کاهش جریان اکسیژن به اندام های حیاتی می شود. از همه مهم تر، ابتلا به آپنه خواب سلامت قلب را به خطر می اندازد.

  • آرتروز

داشتن اضافه وزن به مفاصلی مانند زانو فشار بیشتری وارد می کند. این امر احتمال ابتلا به استئوآرتریت (یک بیماری مفصلی) را افزایش می‌دهد یا اگر به آن مبتلا هستید، شدت بیماری را افزایش می دهد.

  • بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)

وقتی بدن فرد شروع به رسوب چربی اضافی در کبد کند، این بیماری ظاهر می شود.

  • سرطان

چاقی با افزایش خطر ابتلا به بیش از دوازده نوع سرطان مرتبط است. همچنین چاقی خطر مرگ ناشی از سرطان را بیش از 50 درصد افزایش می دهد.

مقاله پیشنهادی:  فتق معده چیست و چه علائمی دارد؟

درمان بیماری های چاقی با عمل جراحی

مزایای جراحی چاقی چیست؟

تنها مزیت مهم جراحی چاقی کاهش وزن پایدار نیست. جراحی چاقی رهایی از بیماری های ناشی از چاقی و سلامتی را برای فرد به ارمغان می آورد.

بسیاری از افرادی که دارای حداقل 30 کیلوگرم اضافه وزن هستند، چندین بار تلاش ناموفق برای کاهش وزن بدون انجام جراحی چاقی داشته اند. اگرچه ممکن است در ابتدا وزن خود را تا حدودی کم کنند اما به دلیل ساز و کار بدن، وزن این بیماران در کم تر از یک سال به مقدار سابق خود بر می گردد.

برای این که فرد بتواند از مزایای کاهش وزن برخوردار شود، باید میزان قابل توجهی از اضافه وزن او کاسته شود و به مدت 5 سال این وزن ایده آل را حفظ کند. چنین شرایطی یک کاهش وزن موفقیت آمیز به منظور زندگی سالم تر و شادتر تلقی می شود و در 95 درصد موارد بدون انجام جراحی چاقی ممکن نیست.

جراحی چاقی یک جراحی بسیار ایمن است. البته زمانی که این جراحی توسط یک پزشک باتجربه و حاذق انجام شود، بی خطر و بسیار نتیجه بخش خواهد بود. همان طور که گفته شد مزایای جراحی چاقی فراتر از کاهش وزن است و در ادامه به چند مورد از این مزایا اشاره خواهد شد.

بهبودی طولانی مدت بیماری های مزمن ناشی از چاقی

جراحی چاقی باعث بهبود طولانی مدت بیماری های مزمن می شود. همچنین این جراحی خطر ابتلا به سایر بیماری ها را نیز کاهش می دهد. بهبود بیماری ها منجر می شود که فرد دیگر مجبور به استفاده از مسکن ها برای تسکین درد خود نباشد.

بهبود شرایط روحی و بهبود افسردگی

بسیاری از افرادی که دارای اضافه وزن هستند به دلیل نگاه های دیگران احساس افسردگی می کنند. چنین احساسی می تواند سرچشمه مشکلاتی همچون انزوای اجتماعی، عدم فعالیت و در نتیجه عدم موفقیت این افراد شود. کاهش وزن می تواند سلامت روانی این بیماران را بهبود بخشد. در تحقیقات اخیر، 32.7 درصد کاهش افسردگی در زمان جراحی و 16.5 درصد کاهش افسردگی در 6 تا 12 ماه پس از جراحی مشاهده شده است.

بهبود باروری

مشکلات باروری یکی از مشکلاتی است که افراد دارای اضافه وزن با آن دست و پنجه نرم می کنند. البته مشکلات باروری بر وضعیت روحی بیمار و همسر او تأثیرگذار خواهد بود. جراحی کاهش وزن می تواند باروری را در سال های باروری بهبود بخشد. خطر سقط جنین پس از جراحی چاقی کاهش می یابد. همچنین انجام جراحی چاقی، می تواند چرخه قاعدگی را بهبود بخشد.

انواع مختلف جراحی چاقی چیست؟

جراحی چاقی به منظور کاهش وزن و با استفاده از روش های مختلفی صورت می گیرد. متداول ترین و مؤثرترین روش های جراحی چاقی عبارت هستند از:

  • اسلیو معده
  • بای پس معده
  • انحراف بیلیوپانکراس با سوئیچ اثنی عشر
  • جراحی حفظ پیلور روده معده

در برخی از موارد با توجه به شرایط ویژه بیمار، پزشک از روش های دیگری که کم تر متداول هستند، استفاده می کند. به بیان دیگر، انتخاب روش جراحی به مواردی همچون BMI فرد، سن، جنسیت، وضعیت جسمی و روحی فرد بستگی دارد. قبل از عمل، پزشک تمام اطلاعات ضروری در مورد نحوه عمل، عوارض احتمالی، نتیجه جراحی در کوتاه مدت و بلند مدت و اثرات جراحی چاقی بر درمان بیماری ها را به بیمار توضیح خواهد داد.

سخن آخر

جراحی چاقی سلامی دوباره به زندگی سرشار از سلامتی، شادی و اعتماد به نفس است. با توجه به شیوه زندگی امروزی، شیوع چاقی در جوامع مختلف بیش از پیش قابل مشاهده است. چاقی سلامت فرد را تهدید می کند و علاوه بر این بر طول عمر فرد نیز اثرگذار است.

همان طور که گفته شد، جراحی کاهش وزن به منظور کمک به کاهش وزن بیمار صورت می گیرد. جراحی چاقی متابولیسم بدن فرد از جمله قند خون، فشار خون و کلسترول را به حالت طبیعی در می آورد. طبیعی نبودن متابولیسم بدن خطرات زیادی را برای فرد به همراه دارد. به همین دلیل، کمک گرفتن از جراحی به منظور کاهش وزن نه تنها نگران کننده نیست بلکه روشی بسیار سودمند است.

نوآوری های جدید به جراحان متخصص چاقی کمک می کنند تا جراحی چاقی را بدون عوارض و با بهترین نتایج انجام دهند. به همین دلیل انجام جراحی در بروزترین مراکز جراحی چاقی و توسط جراح متخصص حاذق به شما کمک می کند تا سلامت خود را دوباره بازیابید.

جراح فلوشیپ فوق تخصصی چاقی دکتر آذرپیکان 

دکتر علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراح چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان
برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان