جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

عمل مینی بای پس معده چیست؟

عمل مینی بای پس معده همانند عمل جراحی بای پس کلاسیک می باشد اما در جزئیات تفاوت هایی دارند. از مزیت های عمل مینی بای پس معده این است که با فرض داشتن نتایج یکسان با جراحی بای پس معده، دارای یک پروسه جراحی کوتاه تر و کمتر تهاجمی می باشد. در این پست به طور کامل درباره مزایا و معایب این عمل جراحی صحبت کرده ایم. توصیه می کنم حتما تا انتها این مقاله را مطالعه کنید.
عمل مینی بای پس معده چیست؟

عمل جراحی مینی بای پس معده درست مانند روش سنتی جراحی بای پس معده عمل می‌کند. در این روش معده به کیسه های بالایی و پایینی تقسیم می‌شود و روده کوچک تغییر مسیر می‌دهد. این مسئله، امکان کاهش وزن محدود کننده و سوء جذب را فراهم می کند.

تفاوت اصلی بین جراحی مینی بای پس معده و بای پس کامل معده این است که نسخه کوچک جراحی به روشی اصلاح شده انجام می‌شود که شامل تغییر مسیر روده کمتر و زمان کلی جراحی کوتاه تر است. (در مقاله «تفاوت عمل بای پس و مینی بای پس معده» این 2 روش جراحی را به طور کامل مقایسه کرده ایم.)

از نظر تئوری، این روش همچنین نسبت به بای پس استاندارد معده احتمال “نشت” منگنه کمتری دارد زیرا در مقایسه با بای پس استاندارد معده که به دو آناستوموز نیاز دارد، مینی بای پس فقط به یک آناستوموز (اتصال جراحی) نیاز دارد.

مینی بای پس چیست؟

مینی بای پس روشی برای لاغری است. مزایای اولیه مینی بای پس معده این است که نتایج قابل مقایسه با بای پس معده سنتی را از طریق یک روش جراحی کوتاه‌تر و کمتر تهاجمی ارائه می‌دهد. این مسئله معمولاً به معنای روند بهبودی آسان‌تر با احتمال کمتری برای عوارض است.

خطرات این روش مشابه بای پس معده سنتی است اما با شدت کمتر. همچنین این خطر وجود دارد که کاهش وزن به اندازه بای پس سنتی معده چشمگیر نباشد و نیاز به درمان اضافی داشته باشد.

مینی بای پس چیست

عمل بای پس معده برای تمام افراد مناسب نیست. اگر از دسته افراد زیر هستید، باید در صدد رفع سدهای ایجاد شده برای انجام این روش باشید:

  • افرادی که متعهد به تغییر سبک زندگی خود نیستند که شامل تغذیه سالم و ورزش می شود
  • افرادی که زیاد الکل مصرف می‌کنند یا سیگار می‌کشند
  • افرادی که در طی فرآیند ارزیابی جراحی وزن اضافه می‌کنند
  • افرادی که چندین عمل جراحی شکم داشته‌اند
  • برخی از شرایط سلامت روان اینها شامل اختلال پرخوری، سوء مصرف مواد، اختلالات اضطرابی، افسردگی شدید، اسکیزوفرنی و دوقطبی شدید، یا افرادی است که به دلیل مسائل جنسی مشکلات مداوم دارند. افراد مبتلا به این شرایط ممکن است هنوز هم بتوانند جراحی کنند، اما این شرایط باید توسط تیم جراحی ارزیابی شود.
  • افرادی که چندین دارو برای این بیماری‌ها مصرف می کنند ممکن است لازم باشد در نظر داشته باشند که مینی اسلیو معده یک روش “سوء جذب” یا ضد جذب مواد است و می‌تواند اثربخشی این داروها را در روده کاهش دهد.

برای انجام عمل بای پس معده و مینی بای پس معده، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. پیشنهاد ما مراجعه به دکتر علیرضا آذرپیکان، فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی است. برای ارتباط با ایشان می‌توانید با شماره تماس‌های ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴ یا ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳ تماس حاصل فرمایید یا از طریق وبسایت، اقدام به دریافت نوبت کنید.

عمل مینی بای پس چیست؟

عمل مینی بای پس معده از طریق لاپاراسکوپ انجام می‌شود و معمولاً 2-3 روز در بیمارستان است. در حالی که مینی بای پس معده هنوز تهاجمی‌تر از جراحی اسلیو است، اما تهاجم آن کمتر از بای پس معده استاندارد تهاجمی است.

مقاله پیشنهادی:  مراقبت های بعد از عمل بای پس معده

کاندیدهای مناسب برای مینی بای پس معده عبارتند از:

هیچ محدودیت سنی بالایی برای مینی بای پس وجود ندارد، با این حال مشخص شده است که این روش در سنین بالای 65 سال پرخطرتر است.

عمل مینی بای پس چیست

اکثر جراحان بای پس معده را به مینی بای پس معده ترجیح می دهند، زیرا مدت زمان درمان بای پس استاندارد، طولانی تر است، پزشکان بیشتری برای این روش آموزش دیده اند و مطالعات بیشتری در مورد پیامدهای طولانی مدت انجام شده است.

با این حال، دو گروه وجود دارد که مینی بای پس معده ممکن است مزایایی را برای آنان ارائه دهد.

این افراد شامل افراد مبتلا به دیابت بسیار شدید، یا افراد بسیار چاق (بیش از 180 کیلوگرم) می‌شود، زیرا نشان داده شده است که کاهش وزن برای این افراد در Mini Bypass معده کمی بیشتر است. جراح شما گزینه‌هایی را که به بهترین وجه با شرایط شما مطابقت دارد، بررسی می‌کند.

بیماران ریفلاکس شدید نیز ممکن است برای روش مینی بای پس مناسب باشند. یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که علیرغم نگرانی‌های اولیه، مینی بای‌پس معده ممکن است مشکلات رفلاکس قابل‌توجهی را افزایش دهد، پس از یک سال اینطور نبود – و هر دو روش استاندارد و مینی تأثیر یکسانی بر رفلاکس بعد از ۱۲ ماه داشتند، اگرچه مینی معده بای پس در ابتدا رفلاکس را اغراق آمیز کرد.

عمل مینی بای پس کلاسیک

در عمل مینی بای پس کلاسیک، معده با استفاده از استپلر آندوسکوپی به دو قسمت تقسیم می‌شود و یک کیسه معده جدید و باریکتر به منظور محدود کردن جذب غذا ایجاد می‌شود. قسمت دیگر، یعنی بزرگترین، دیگر با غذا در تماس نخواهد بود و فقط برای تولید شیره‌های گوارشی برای کمک به هضم استفاده می‌شود.

عمل مینی بای پس کلاسیک

پس از ایجاد معده جدید، جراح یک حلقه روده دو متری را که از دوازدهه و بخشی از ژژنوم تشکیل شده است، بالا می‌کشد. این کار قبل از اینکه این قسمت به قسمت پایین کیسه معده بپیوندد انجام می‌شود. عمل مینی بای‌پس کلاسیک به غذا اجازه می‌دهد مستقیماً از معده تازه ایجاد شده به روده کوچک، عبور کند.پ روش مینی بای پس منجر به جذب حداقل کالری می شود که به بیمار امکان کاهش وزن را می دهد.

عمل مینی بای پس معده

عمل مینی بای پس معده جایگزینی محبوب برای روش بای پس معده است. جراحی مینی بای پس را می‌توان شکل اصلاح شده جراحی بای پس معده دانست که در آن قسمتی از روده نیز برداشته می‌شود که این کار موجب تاثیرگذاری در روند جذب مواد غذایی خواهد شد. امروزه برای نتیجه گیری بهتر از عمل بای پس معده، جراحی بای پس و مینی بای پس تلفیق می‌‌شوند که در اثر این کار، نتیجه‌گیری عمل بای پس معده بهتر شده و تمام عوارض جراحی تقریبا از بین برده می‌شود. خطرات کمتری بعد از عمل وجود دارد و بیماران مینی بای پس معده می‌توانند از زمان بهبودی بسیار سریع‌تری نسبت به بای پس معده سنتی برخوردار شوند.

مقاله پیشنهادی:  فواید جراحی چاقی چیست

جراحی معمولی بای پس معده برگشت پذیر نیست زیرا بیشتر عوارضی است. اما بای پس مینی معده عوارض و مشکلات کمتری دارد، همچنین این روش می‌تواند معکوس شود و برگشت پذیر است. البته این مسئله در صورتی است که هیچ قسمتی از معده جدا و بریده نشده باشد و فقط در طی عمل مینی بای پس، پزشک با استفاده از منگنه‌هایی برای جداسازی بخشی از معده اقدام کرده باشد. اگر عمل مینی بای پس به روش منگنه انجام شده باشد، قابل بازگزدانی است. برای معکوس کردن بای پس مینی معده، می‌توان منگنه‌ها را در طی جراحی دوم برداشته و معده را به حالت اولیه خود برگرداند.

با این حال، برگشت و معکوس کردن هر نوع از عمل بای پس مستلزم عملیاتی بزرگ با خطرات بیشتر در مقابل انجام عمل بای پس است.

عمل مینی بای پس معده چیست

تعدادی از متخصصان جراحی چاقی موافقند که مینی بای پس معده ساده ترین درمان جراحی برای درمان بیماری چاقی است. این به این دلیل است که این روش شامل ایجاد یک اتصال واحد بین معده تازه ایجاد شده و روده کوچک است. توجه داشته باشید که در طی جراحی بای پس معمولی دو اتصال ایجاد می‌شود.

عمل مینی بای پس معده چیست

جراحی مینی بای پس معده چندین مزیت دارد که عبارتند از:

  • کاهش وزن قابل توجه تا 40 درصد وزن اولیه، که آن را به اندازه بای پس کلاسیک کارآمد می کند.
  • بیمار با جراحی مینی بای پس معده نسبت به بیمارانی که جراحی های چاقی دیگر دارند، نسبتاً سریع بهبود می یابد.
  • جراحی مینی بای پس معده به دلیل عملکرد ثابت شده آن بسیار مورد توجه بیماران است. – مانند بای پس کلاسیک توسط لاپاراسکوپی انجام می شود.
  • بر خلاف بای پس معمولی، جراحی مینی بای پس تنها به یک اتصال نیاز دارد که به طور قابل توجهی خطر عوارض حین و بعد از عمل را محدود می کند.

عمل جراحی مینی بای پس معده

قبل از جراحی توسط تیم پزشکی از جمله پزشک چاقی، جراح چاقی و متخصص بیهوشی ویزیت خواهید شد. سپس نمونه خون گرفته خواهد شد و همچنین توسط متخصص تغذیه و مربی تناسب اندام ارزیابی خواهید شد. قبل از جراحی، شما باید از VLCD (رژیم غذایی بسیار کم کالری)، با هدف کاهش 1.5 تا 2 کیلوگرم در هفته، 2 تا 3 هفته قبل از عمل جراحی استفاده کنید.

عمل جراحی مینی بای پس معده

در طول عمل، جراح یک کیسه کوچکتر از معده اصلی شما ایجاد می‌کند و آن را به روده شما متصل می‌کند. هیچ بریدگی بزرگی وجود ندارد، فقط برش های آندوسکوپی کوچک وجود دارد و باید بتوانید چند ساعت پس از جراحی راه بروید. بستری در بیمارستان به طور کلی 3-4 روز است.

مقاله پیشنهادی:  عمل اسلیو معده برگشت دارد

پس از جراحی شما از نظر عوارض تحت نظر هستید و باید رژیم غذایی حاوی مایعات بدون قند و غیر خوراکی‌های گازدار را برای دو هفته اول شروع کنید، سپس چند هفته به غذاهای پوره شده و یک ماه یا بیشتر پس از جراحی به غذاهای معمولی بروید. هر روز، مادام العمر، باید مولتی ویتامین و کلسیم مصرف کنید. همچنین باید برای معاینات منظم در دو هفته، شش هفته، سه ماه و 12 ماه به پزشک متخصص مراجعه کنید.

کسانی که مشاغل کم تحرک دارند معمولاً می توانند ظرف 1 تا 4 هفته به سر کار بازگردند، افرادی که مشاغل شدید دارند ممکن است به 6 هفته نیاز دوران نقاهت اولیه داشته باشند.

اکثر مردم پس از 4 روز می توانند رانندگی کنند، اما قبل از رانندگی باید از مصرف داروهای مسکن خودداری کنید. بیماران می‌توانند 48 ساعت پس از جراحی دوش سبک بگیرند اما به مدت دو هفته نمی‌توانند حمام در داخل وان یا شنا کنند. پانسمان ها باید تا زمان بررسی شما توسط تیم جراحی و پزشکان باقی بماند.

عوارض جانبی شایع‌تر عمل مینی بای پس معده عبارتند از تهوع و استفراغ، گشاد شدن مری، عفونت و انسداد معده و سندرم دامپینگ است.

عوارض جانبی کمتر شایع عبارتند از لخته شدن خون، نشت مواد داخل معده ( که با علائمی شامل ضربان قلب سریع، تنگی نفس، تب و سرگیجه همراه است). در حالی که نشت معده یک عارضه جانبی جدی است، معمولاً در بیمارستان رخ می‌دهد و معمولاً بسیار قابل درمان است. بعد از جراحی، سایر عوارض جانبی می‌تواند شامل خشکی پوست، نازک شدن موها (که عموماً برمی‌گردد)، تغییرات خلقی و بدن درد باشد. بیشتر این علائم عوارض در چند هفته یا چند ماه برطرف می‌شوند.

یکی از عوارض جانبی “مثبت” مینتی بای پس معده این است که دیابت نوع دوم را در اکثریت قریب به اتفاق موارد کاهش می‌دهد یا برطرف می کند. از نظر جراحی تجدید نظر، مینی بای پس گزینه‌های بیشتری نسبت به روش سنتی بای پس معده ارائه می‌دهد.  با یک بای پس کوچک می توانید روده را جدا کرده و آن را بلندتر یا کوتاه تر کنید.

بهترین دکتر انجام عمل مینی بای پس معده در تهران

مشاوره گرفتن از یک پزشک متخصص که کاملا در کار خود مهارت دارد درصد موفقیت در عمل بای مینی پس معده را به شدت زیاد می‌کند. انجام توصیه‌های پزشک بعد از عمل و داشتن رژیم غذایی مناسب و صحیح بعد از عمل مینی بای پس معده، نه تنها شما را دچار عوارض نمی‌کند بلکه شاهد تغییرات محسوسی در خود خواهید بود.  برای اینکه بهترین انتخاب را داشته باشید، باید بهترین دکتر عمل مینی بای پس معده در تهران را انتخاب کنید. دکتر علیرضا آذرپیکان متخصص فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و یکی از با تجربه‌ترین متخصصان و مشاورین در امر عمل مینی بای پس معده است.

منابع (Source) : سایت  sleeve-and-bypass

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان