جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

غذاهای مضر برای سرطان معده

غذاهای مضر برای سرطان معده یکی از مواردی است که باید بیماران مبتلا به این بیماری و دیگر افراد باید از استفاده از آن‌ها اجتناب ورزند. سرطان معده یکی از شدیدترین بیماری‌ها است که افراد مختلفی از هر سن و جنس را درگیر می‌کند. امروزه دیگر سرطان معده غیر قابل درمان نبوده و می‌توان آن را محدود و درمان کرد. با رعایت رژیم غذایی مناسب و بهره‌گیری از روش‌های درمانی شامل شیمی‌درمانی و جراحی می‌توان بر این بیماری غلبه کرد.
غذاهایی که مضر هستند برای سرطان معده

غذاهای مضر برای سرطان معده یکی از مواردی مهم در بیماری سرطان معده است. سرطان معده چهارمین ( و در گزارش‌هایی دومین) سرطان همه‌گیر در سراسر دنیا می‌باشد. بر گزارش‌های موجود در هر اول در حدود 1 میلیون مورد جدید در جهان به این بیماری مبتلا می‌شوند. به‌طورکلی این بیماری مهلک، بیماری است که معمولاً در مراحل آخر آن تشخیص داده می‌شود. در این مقاله تلاش خواهیم کرد که اطلاعات مفیدی در مورد رژیم غذایی مناسب سرطان معده ارائه دهیم. همچنین این امر آگاهی از سرطان معده را افزایش داده و موجب بالا رفتن شانس بقای افراد می‌شود.

مشاوره تلفنی سرطان دکتر آذرپیکان

عوامل مختلف در بروز سرطان معده

آگاهی از عوامل خطر در ابتلای سرطان معده گامی مهم در مسیر درست تشخیص و درمان سرطان معده است. برخی از عوامل بالابرنده خطر ابتلا مانند سابقه خانوادگی، در کنترل افراد یا قابل‌پیشگیری و محدود کردن نمی‌باشند. اما سایر عوامل خطر، مانند رژیم غذایی و سیگار کشیدن و یا استعمال قلیان، مواردی هستند که فرد می‌تواند آن‌ها را کنترل کند. با رعایت این موارد می‌توان شانس ابتلای به سرطان معده کاهش پیدا کند . حتی در زمان ابتلا هم می‌توان با رعایت این موارد شانس درمان و متعاقباً بقای فرد مبتلا بعد از بیماری را افزایش داد.

 

سرطان معده و عوامل تغذیه‌ای دخیل در آن

دانشمندان معتقدند عوامل مخالفی موجب کاهش مداوم موارد سرطان معده در چند دهه گذشته شده است که در ادامه آن‌ها مرور می‌کنیم:

روش مناسب نگهداری مواد غذایی

روش مناسب نگهداری مواد غذایی

در حال حاضر تقریباً همه افراد غذا را در یخچال اعم از بزرگ و یا کوچک نگهداری می‌کنند. در گذشته غذاهای مختلف با روش‌هایی نمک سود کردن، دودی کردن و یا ترش کردن غذا نگهداری می‌شد. این روش‌ها به جز مواجه کردن افراد با مسمومیت‌های غذایی شانس ابتلا به سرطان‌های مختلف به ویژه معده را افزایش می‌دهند. از این رو تا حد ممکن محدود کردن استفاده از این دسته مواد غذایی مضر برای سرطان معده می‌تواند در پیشگیری یا درمان بهتر سرطان معده نقش مهمی را ایفا کند.

 

کاهش مصرف غذاهای مضر برای سرطان معده

خیلی از مواد غذایی می‌توانند نقش مهمی در بروز سرطان معده ایفا کنند. اولین دسته که غذاهای دودی، نمک سود و ترشی‌ها بود را در قسمت بالا به تفضیل توضیح دادیم. در ادامه به بررسی بقیه این مواد غذایی می‌پردازیم:

الکل و نوشیدنی‌های الکلی

الکل و نوشیدنی‌های الکلی

الکل نوعی شکل تقریباً خالص انرژی و بدون فیبر است. ورای حرمت شرعی الکل و نوشیدنی‌های الکلی، این دسته مواد غذایی از نظر تغذیه بسیار مضر هستند. این مواد غذایی می‌تواند به شدت شانس ابتلا و همچنین شدت ابتلا به سرطان معده را افزایش دهند. با اجتناب از مصرف این دسته مواد غذایی می‌توان از ابتلای به سرطان معده پیشگیری کرد.

مقاله پیشنهادی:  علت ابتلا به سرطان روده بزرگ

 

گروه گوشت و لبنیات‌ پرچرب

بر اساس مطالعات مختلفی که در این زمینه انجام شده، استفاده زیاد از گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات پرچرب می‌تواند شانس ابتلای به سرطان معده را افزایش دهد. نکته مهم ترکیب استفاده مفرط از این مواد غذایی و داشتن سبک زندگی ناسالم است. این امر به نحو قابل‌ملاحظه‌ای شانس ابتلا به این بیماری مهلک را افزایش می‌دهد. متأسفانه شکل زندگی مدرن بشر طوری است که این امر را تشدید می‌کند. برای پیشگیری از این عوارض خطرناک باید مصرف این مواد غذایی را متعادل کرد. همچنین باید بر اساس توصیه یک متخصص رژیم غذایی از این مواد غذایی استفاده کرد.

 

نمک و چربی

معمولاً این دسته مواد غذایی اگر به طور متعارف و بهتر بگوییم ناچیز مصرف شوند خطر چندانی ندارند. حتی در هرم مواد غذایی این دو دسته مواد جز مواد غذایی‌اند که حتی امکان بر عدم استفاده از آن‌ها تأکید می‌شود. ولی امروزه به شکل گسترده‌ای از این دسته مواد غذایی استفاده می‌شود. نکته مهم اینکه یکی از علت سرطان معده ابتلای طولانی‌مدت به بیماری معده ناشی از باکتری هلیکوباکترپیلوری می‌باشد. یکی از موادی که معمولاً شدت این بیماری را افزایش می‌دهد، استفاده بی‌رویه از نمک است.

 

مصرف زیاد نمک با افزایش خطر ابتلا به سرطان معده در ارتباط می‌باشد و  احتمال دارد که  موجب بروز تغییرات پیش سرطانی در سلول‌های پوشش معده شود.  برای کنترل این باکتری و همچنین پایین آوردن شانس ابتلای به سرطان معده باید مصرف غذاهای سرخ‌ شده و پرنمک را محدود کرد و یا طعم مواد غذایی را با گیاهان و ادویه‌های ضد التهابی مانند پودر کاری، جعفری و بهبود بخشید . پیشنهاد خوب در این زمینه کاهش ورود روغن به بدن به ویژه نوع سرخ‌ شده آن و استفاده از غذاهای بخارپز و آب پز می‌باشد.

غلات تصفیه‌ شده

امروزه محصولات غذایی وجود دارد که در آن‌ها سبوس غلات حذف ‌شده و باقیمانده ماده غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این گروه شامل انواع نان‌ها شیرینی‌ها می‌باشند. کاهش سبوس در مواد غذایی می‌تواند بهداشت دستگاه گوارش به خطر بیندازد. این امر در درازمدت باعث بروز بیماری‌های دستگاه گوارش و در سرطان معده می‌شود.

 

 مواد غذایی حاوی نیتریت و نیترات

نیتریت ماده‌ای است که برای نگهداری مواد غذایی از آن استفاده می‌شود. مواد غذایی مانند کالباس و سوسیس به وفور حاوی این ماده نگه‌دارنده می‌باشند. همچنین بعضی سبزی‌ها نظیر سیب‌زمینی به ویژه در فرم نارس حاوی این ماده می‌باشند. دریافت زیاد نیتریت می‌تواند احتمال ابتلای به سرطان معده را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد. به جز لزوم کاهش مصرف کالباس و سوسیس، باید به طور کلی از مصرف مواد غذایی حاوی نیتریت اجتناب نمود. این امر در درازمدت موجب حفظ و ارتقا سلامت دستگاه گوارش و پیشگیری از بروز سرطان معده می‌گردد.

مقاله پیشنهادی:  عوارض بعد از عمل جراحی سرطان مری

 

رژیم غذایی سالم

خوردن غذاهایی که دربرگیرنده فیبر زیادی هستند در این زمینه نقش به سزایی دارد. این دسته مواد غذایی شامل میوه، سبزی جات و نان‌ها و غلات می‌باشند. استفاده روزانه و متناوب از این مواد غذایی می‌تواند این امر را پررنگ تر کند. همچنین استفاده از ویتامین A و ویتامین C نیز میزان خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش خواهد داد.

 

روش درست مصرف مواد غذایی

معمولاً روش نادرست مصرف مواد غذایی می‌تواند در درازمدت موجب بروز بیماری‌های دستگاه گوارش و حتی ابتلا به سرطان معده گردد. در بالاتر از افراط در مصرف مواد غذایی سرخ کرده و مضرات آن گفتیم. مصرف مواد غذایی به صورت خشک، کم آب و در وعده‌های کم (2 الی 3 عده) می‌تواند برای دستگاه گوارش زیان‌بار باشد. راه‌حل در مصرف مواد غذایی (مثلاً 6 وعده) و استفاده از غذاهای آبکی و نرم و در لقمه‌هایی با اندازه کوچک است. همچنین باید از نوشیدن مایعات به ویژه نوشیدنی‌های گازدار در زمان بین مصرف مواد غذایی و بلافاصله بعد از آن پرهیز نمود.

 

ترک سیگار

ترک سیگار احتمالاً بهترین اقدامی است که فرد می‌تواند برای تضمین سلامتی خود و پیشگیری از ابتلای به بیماری‌های مختلف بگیرد. ترک استعمال دخانیات خطر ابتلا به طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین این اقدام خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها از جمله سرطان‌های معده، سر و گردن، حنجره، مری، ریه، مثانه، کلیه و پانکراس را کاهش می‌دهد. این نوع ترک تمام روش‌های استعمال دخانیات از جمله استنشاق، جویدن و … را در بر می‌گیرد.

 

بحث و نتیجه‌گیری غذاهای مضر برای سرطان معده

سرطان معده از جمله بیماری‌های مهلک و کشنده می‌باشد. این بیماری یکی از بیشترین میزان بروز و شیوع را در دنیا دارد. یکی از راه‌های پیشگیری و کنترل این بیماری استفاده درست از مواد غذایی می‌باشد. این مورد شامل رژیم غذایی مناسب، روش نگهداری مناسب مواد غذایی و روش درست مصرف مواد غذایی می‌باشد. افراد باید از مصرف غذاهای با روش نگهداری نامناسب اجتناب ورزند. همچنین اصلاح روش‌های غلط مصرف مواد غذایی می‌تواند در بهبود سلامت دستگاه گوارش نقش مهمی داشته باشد.

مقاله پیشنهادی:  علائم سرطان روده

مورد مهم بعدی پرهیز از مصرف مواد غذایی و غذاهای مضر برای سرطان معده می‌باشد. گروه اول که بدیهی می‌باشد الکل و نوشیدنی‌های الکلی و توتون و تنباکو به فرم‌های جویدنی و خوراکی آن می‌باشد. مواد غذایی مضر دیگر، غذاهای سرخ شده، مصرف بیش از حد گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات پرچرب و همچنین نمک و روغن و نیتریت می‌باشد.

 

معرفی جراح برتر برای انجام عمل جراحی سرطان معده

یکی از لازم‌ترین شرط‌ها برای جراحی‌ موفق سرطان معده، انجام این جراحی توسط پزشکی مجرب می‌باشد. در این زمینه توصیه ما دکتر علیرضا آذر پیکان از بهترین پزشکان جراح شهر تهران و کشور ما ایران می‌باشد. این جراح قابل فردی ماهر و مسلط و دارای بالاترین مدارک از بهترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین جناب دکتر دارای کارنامه‌ای ماندگار در زمینه اعمال جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی هست. دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان هست. این جراح ماهر در رسیدگی به امور افراد مراجعه‌کننده پرتلاش و همچنین دارای سعه صدری مثال زدنی است. سابقه درخور این جراح شامل 3000 عمل جراحی با نتایج عالی و چشمگیر است. گوشه‌ای از فعالیت‌های این جراح شامل موارد زیر می‌باشد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و جراحی سرطان معده پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

افراد مراجعه‌کننده و متقاضی جراحی سرطان معده می‌توانند برای اطلاع از فعالیت‌های دکتر آذر پیکان از اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) بازدید به عمل آورند. جدا از این مورد، افراد متقاضی جراحی سرطان معده می‌توانند از تجربه افراد جراحی‌شده اطلاع کسب نمایند. این اطلاعات می‌تواند کمکی مناسب برای رفع دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی جراحی سرطان معده باشد. مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
برای دیدن ویدیو جراحی سرطان معده دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان