جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

استپ وزنی بعد از عمل اسلیو

استپ وزنی بعد از عمل اسلیو

استپ وزنی پس از عمل اسلیو معده، یکی از سوالات پر تکرار و همیشگی متقاضیان عمل اسلیو است. استپ وزنی یا توقف کاهش ورن پس از عمل اسلیو، یک مشکل شایع پس از انجام اسلیو معده است. یکی از باورهای اشتباه درباره عمل اسلیو معده کاهش وزن فراوان بعد از انجام عمل است. توقف فرآیند کاهش وزن بعد از عمل اسلیو، معمولاً سه هفته پس از انجام عمل اسلیو اتفاق می‌افتد. در ادامه به بررسی دقیق‌تر استپ وزنی بعد از عمل اسلیو می‌پردازیم.

عمل اسلیو معده چگونه باعث لاغری ما می شود؟

با اسلیو معده، دو اتفاق در بدن ما رخ می‌دهد. اولین مورد محدودیت فضای معده است. با انجام اسلیو، در معده شما فضای کمتری برای دریافت غذا وجود دارد. در نتیجه این عمل، بیماران نمی‌توانند به اندازه قبل از عمل خود غذا بخورند.

لاغری با عمل اسلیو معده

مورد دوم کاهش اشتها از نظر فیزیولوژیکی است. برداشتن قسمت اعظم معده باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در بدن می‌شود که اشتها را کاهش می دهد. هورمون‌های خاصی مانند گرلین و لپتین، اشتها و تعادل انرژی را کنترل می‌کنند و ارتباط عمیقی با چاقی دارند. پزشکان توضیح می‌دهند: «با برداشتن بخشی از معده که این هورمون‌ها را تولید می‌کند، آستین معده تعادل هورمونی را تغییر می‌دهد و اشتها را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد».

روند کاهش وزن بعد از عمل اسلیو

آمار نشان می‌دهد که کاهش وزن پس از جراحی اسلیو معده از الگویی به نام الگوی خاصی پیروی می‌کند. این الگو در 3 ماهگی، 6 ماهگی، 12 ماهگی و 18 ماهگی بیشتر مشهود به نظر می‌رسد.

طی تحقیقات و تچربیات پزشکی، این الگو اطلاعات زیر را در مورد روند کاهش بعد از عمل اسلیو نشان می‌دهد:

1- این الگو در 3 ماه اول بیشترین کاهش وزن را در کمترین زمان نشان می‌دهد.

2- تا پایان 6 ماهگی، بیماران باید 30 تا 40 درصد وزن اضافی خود را کاهش دهند. پس از شش ماه، کاهش وزن شروع می‌شود و بیماران معمولاً از این نقطه به بعد بین 1 تا 3 کیلو در ماه وزن کم می کنند.

3- در مرحله 12 ماهگی، بیماران باید به وزن هدف خود نزدیک شوند (اگر قبلاً به آن نرسیده باشند).

4- در مرحله 18 ماهگی، کاهش وزن به طور معمول به مرحله نگهداری و فلات تبدیل می‌شود. اگر کاهش وزن بیشتری مورد نظر باشد، باید برنامه مکمل به برنامه روتین بیمار اضافه شود تا کاهش وزن مجددا شروع شود و کاهش وزن را تسهیل کند. در صورت ادامه انتخاب‌های غذایی سالم، انتخاب سبک زندگی و ورزش، بیمار باید بتواند این وزن را حفظ کند.

 علت استپ وزنی بعد از عمل اسلیو چیست؟

دلایل مختلفی برای استپ وزن بعد از عمل اسلیو وجود دارد. از جمله این عوامل می‌توان موارد زیر را نام برد:

عدم مصرف کالری به میزان لازم

خوردن کالری کمتر از مقدار توصیه شده در روز، بعد از جراحی اسلیو معده می‌تواند کاهش وزن شما را متوقف کند. بدن انسان هر روز به حداقل کالری معینی برای تولید انرژی نیاز دارد. کاهش هورمون‌های گرسنگی پس از اسلیو معده، ممکن است منجر به عدم تمایل به غذا خوردن شود.

مقاله پیشنهادی:  نحوه مراقبت از زخم‌ های ایجاد شده بعد از اعمال جراحی لاغری

علت استپ وزنی

به همین دلیل مصرف کالری کمتر از مقدار تعیین شده، باعث می‌شود بدن شما به اصطلاح گرسنه باشد. به همین دلیل برای انجام فرایندها لازم، بدن شروع به سوزاندن ذخایر چربی و ماهیچه‌های موجود در بدن می‌کند. سوختن عضله، موجب دشوار شدن کاهش وزن می‌شود و می‌تواند ایجاد استپ وزنی کند.

کم آبی بدن

برای عدم ایجاد استپ وزنی حداقل ۸ لیوان آب در روز بنوشید. نوشیدن آب کافی، احساس سیری ایجاد می‌کند و کنترل رژیم غذایی را ساده‌تر می‌کند. همچنین وقتی عادت به نوشیدن آب فراوان در روز داشته باشید، میل شما به نوشیدنی‌های دیگر، مانند: نوشابه، چای و قهوه و الکل کاهش می‌یابد.

ورزش و فعالیت بدنی ناکافی

در سه ماه اول پس از جراحی لاغری، باید از ورزش‌های سنگین و شدید اجتناب کنید، ولی می‌توانید پیاده‌روی و ورزش‌های ملایم انجام دهید. هنگامی‌که جراح به شما اجازه انجام تمرینات سخت و تمرین با وزنه را داد، باید روی ساختن توده عضلانی برای داشتن بدنی خوش‌فرم و زیبا تمرکز کنید. این کار، شما را از نظر بدنی متناسب نگه می‌دارد و از استپ وزن بعد از عمل اسلیو جلوگیری می‌کند.

مشکلات عاطفی

برخی افراد به دلایل مختلف پس از جراحی چاقی مانند اسلیو معده، دچار چالش‌ها و مشکلات عاطفی می‌شوند. این افراد ممکن است در برنامه غذایی خود وسواس داشته باشند، برای کاهش وزن بیش از حد سختگیر شوند، به دنبال راه‌ حلی سریع برای رسیدن به اهداف کاهش وزن خود باشند، ناامید شوند یا شروع به سرکوب خود برای پیشرفت کم کاهش وزن کنند. مشکلات عاطفی می‌تواند موجب پرخوری و شکست در نظم رژیم غذایی شود و مسیر کاهش وزن را دشوار کند.

بیماری‌ها و مشکلات دیگر

اختلال تیروئید، آپنه خواب، عدم تعادل روده، سندرم تخمدان پلی کیستیک، نوسانات هورمونی، بی‌خوابی و مسمومیت، از جمله مشکلات و بیماری‎‌هایی هستند که باعث ایجاد استپ وزنی در بیماران می‌شوند.

چگونه استپ وزنی را بشکنیم؟

برنامه ریزی منظم:

برای خروج از استپ وزنی یک برنامه منظم و منسجم داشته باشید. بسیاری از بیماران پس از مشاهده نتایج قابل‌ توجه پس از جراحی اسلیو، از برنامه منظم لاغری خود  دور می‌شوند. اما باید به خاطر داشته باشند که انجام این کار ممکن است باعث این شود که بیماران عادت‌های سالم و درست خود را در برنامه لاغری از دست بدهند.

تغذیه مناسب

مصرف کربوهیدرات را کاهش و میزان پروتئین را در رژیم غذایی خود افزایش دهید تا از شر استپ وزنی راحت شوید. بعد از اسلیو معده، برای خروج از استپ وزن، روی مصرف غذا‌های پر پروتئین تمرکز کنید. البته فراموش نکنید که این کار را با مشورت یک متخصص تغذیه انجام دهید. اگر تمایل دراید درمورد رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو بدانید پیشنهاد می کنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید و مقاله بی نظیر ما را تا انتها بخوانید.

مقاله پیشنهادی:  درمان میگرن با کاهش وزن امکان‌ پذیر است؟

ورزش

برنامه ورزشی مناسب خود را داشته باشید. داشتن برنامه ورزشی باعث می‌شود که سریع از توقف کاهش وزن خارج شوید. در این مسیر باید گاهی بدن خود را نیز به چالش بکشید. اگر قبلا 1 ساعت شنای آرام می‌کردید، حال سعی کنید که یک و نیم ساعت شنای سنگین تر انجام دهید تا متابولیسم بدن شما بالا برود.

دلایل استپ وزن

خواب کافی و رهایی از استرس

۸ تا ۱۰ ساعت خواب در شب را در اولویت قرار دهید. رهایی از استرس را از طریق کلاس‌هایی، مانند: یوگا یا ماساژ دنبال کنید. همچنین می‌توانید از کلاس‌های گروهی مدیتیشن و ریلکسیشن که برای کاهش استرس و آرامش برگزار می‌شود، استفاده کنید.

شکست در عمل اسلیو معده به چه علت اتفاق می افتد؟

درمان اسلیو معده نه تنها زمانی که بیمار به هیچ وجه نتواند وزن کم کند، بلکه زمانی که نتواند به اندازه دلخواه وزن کم کند و نتواند به وزن مورد نظر برسد، شکست می خورد.

نقش پزشک در درمان پس از عمل اسلیو به پایان رسیده و همه چیز برای موفقیت عمل اسلیو و نتیجه گرفتن از آن، در دستان بیمار است.

شکست در عمل اسلیو معده

این درمان یک کار تیمی است. البته این مسئله برای شما نباید نگرانی ایجاد کند. با حمایت جراح، متخصص تغذیه و در صورت لزوم روانشناس، احتمال نتایج ناموفق اسلیو معده به حداقل می‌رسد. پزشک باید همیشه با حضور در کنار بیمار تا رسیدن به موفقیت در این روند مشارکت داشته باشد. به این ترتیب بیمارانی که به طور مداوم تحت نظر هستند به راحتی خود را تطبیق داده و به وزن مورد نظر می‌رسند.

در بین تمام جراحی‌های چاقی که در سراسر دنیا انجام می شود، احتمالاً 10 درصد از آنها به نتیجه مطلوب نمی رسند یا با نتیجه معکوس مواجه می شوند. اگر بیماری که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته است، کمتر از 50 درصد وزن اضافه خود را در مدت 18 ماه از دست بدهد، می توان گفت که جراحی چاقی ناموفق بوده است. علاوه بر این، عوارضی که در یک دوره طولانی یا دیرهنگام رخ می‌دهد، وزنی که پس از کاهش وزن دوباره گرفته می شود، دو نمونه از نشانه‌های شکست است.

با وجود اینکه اسلیو معده یک روش بسیار موفق برای مبارزه با چاقی است، اما نباید آن را یک معجزه نیز دانست. برای اینکه بیمار به موفقیت برسد، با رعایت برنامه‌ها در دوره بعد از عمل، نتایج موفقیت آمیزی به دست می‌آید. میزان موفقیت این عمل 70 درصد به بالا می‌باشد. میزان شکست حدود 30٪ است. البته این نسبت‌ها دقیق نیستند. میزان موفقیت بستگی به شرایط جسمانی بیمار، مهارت پزشک و البته به برنامه تغذیه بیمار بعد از عمل دارد.

رعایت رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده

جراحی اسلیو معده به طور معمول به بیماران کمک می‌کند تا در حدود 18 تا 24 ماه وزن خود را کاهش دهند. به این ترتیب، بیماران باید انتظارات واقع بینانه داشته باشند و از تمام نکات و استراتژی های برنده ای که در عادات روزانه خود برای کاهش وزن و حفظ وزن به آن ها نیاز دارند پیروی کنند، مانند:

مقاله پیشنهادی:  مزایای عمل اسلیو معده چیست

1- برنامه ریزی: رژیم بعد از عمل را بدون هیچ بهانه ای به شدت دنبال کنید

2- افزودن پروتئین: افزودن مقدار زیادی پروتئین به رژیم غذایی به بیمار کمک می کند تا علاوه بر چربی شکم، وزن خود را کاهش دهد.

3- عدم استفاده از میان وعده: این عادت یکی از بزرگترین دشمنان بیماران پس از جراحی لاغری است

4- به طور منظم ورزش کنید: فعالیت بدنی برای موفقیت طولانی مدت بسیار مهم است. ورزش به تحرک بیمار کمک می کند و فواید زیادی برای بدن و سلامتی او دارد

5- با نوشیدن آب هیدراته بمانید: این به معنای نوشابه، قهوه، چای یا آب میوه نیست. این بدان معناست که باید از مایعات حاوی کالری اجتناب کنید. الکل حاوی کالری است اما مواد مغذی کمی دارد و بدیهی است که بر خلاف هدف کاهش وزن شما عمل می کند.

6- الگوی خواب سالم: این نکته یکی دیگر از کلیدهای موفقیت است. خواب ناکافی می تواند یکی از عوامل موثر در افزایش وزن باشد.

7- ترک سیگار: این مسئله باید قبل و بعد از کاهش وزن به طور جدی مورد توجه قرار گیرد تا احساس بهتری داشته باشید. استعمال دخانیات یا جویدن تنباکو منجر به کاهش خون رسانی به بیماران می شود که بهبودی بدن را به تاخیر می اندازد.

8- مدیریت استرس: استرس خارج از کنترل می تواند منجر به انتخاب های اشتباه شود که مانع موفقیت آمیز بودن سفر کاهش وزن بیمار می شود.

9- ویتامین ومکمل: بیماران باید ویتامین ها و مکمل ها را در رژیم غذایی خود بگنجانند زیرا به تنظیم فرآیندهای اصلی بدن مانند اشتها و گرسنگی، جذب مواد مغذی، متابولیسم چربی و قند، ذخیره انرژی، فعالیت مغز و عملکرد تیروئید کمک می کنند.

چگونه استپ وزن را بشکنیم

جمع بندی

در این مقاله نکات مفیدی در مورد استپ وزنی بعد از عمل اسلیو اشاره شد. عمل اسلیو یکی از راه‌های بسیار موثر برای لاغری است. اگر نکات گفته شده در این مقاله را رعایت کنید، می‌تواند این عمل نتیجه‌ای ثمر بخش برای شما داشته باشد.

در پایان باید گفت برای جراحی اسلیو معده و استپ وزنی بعد از اسمهمترین دلایل لیو معده باید با یک پزشک خبره، مشورت کنید تا بهترین راهکار را به شما پیشنها دهد. برای اینکه بهترین انتخاب را داشته باشید، باید بهترین دکتر اسلیو معده در تهران را انتخاب کنید. ما به شما دکتر علیرضا آذرپیکان فوق تخصص جراحی چاقی و لاپلاسکوپیک را معرفی می‌کنیم. پزشکی با تجربه و با سابقه که در این امر می‌تواند شما را راهنمایی نماید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *