جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

سریع ‌ترین روش کاهش وزن

سریع ‌ترین روش کاهش وزن چیست؟ روش‌های مختلفی برای کاهش وزن وجود دارد. این روش‌ها می‌توانند کوتاه‌ مدت یا بلندمدت باشند. بهترین راه برای انتخاب یک یا ترکیبی از روش‌های فوق بهره‌گیری از مشاوره یک پزشک ماهر و بادانش روز می‌باشد. با این روش می توان انتخابی مفید داشت، امری که هم کاهش وزن را پوشش دهد و هم تناسب اندام را.
سریع‌ترین روش کاهش وزن

سریع ‌ترین روش کاهش وزن یکی از موارد بنیادی در روش‌های کاهش وزن می‌باشد. روش‌های مختلفی برای کاهش در افراد وجود دارد. خیلی از روش‌ها زمان زیادی را برای حصول نتایج احتیاج دارند. در مقابل روش‌های دیگری وجود دارند که در زمان کوتاه این امر را میسر می‌سازند. در بعضی روش‌ها حتی چند جلسه درمانی می‌تواند کاهش وزن دلخواه را ایجاد کند. اما این روش‌ها چه هستند و چه ویژگی‌هایی دارند نکته مهم دیگر است. مزایا و معایب و مخاطرات می‌تواند فرد را به سمت انتخاب یکی از روش های جراحی چاقی سوق دهد. در این مقاله به معرفی این موارد می‌پردازیم.

مشاوره تلفنی چاقی دکتر آذرپیکان

چرا کاهش وزن اهمیت دارد؟

این امر مهم‌ترین پرسش در استفاده از روش‌های لاغری است. معمولاً زمانی فرد روش‌های کاهش وزن را به کار می‌گیرد که دارای اضافه‌وزن یا دچار بیماری چاقی باشد. برای توصیف دقیق وزن افراد از شاخصی با نام شاخص توده بدنی بهره می‌گیرند. این شاخص از تقسیم وزن فرد بر مجذور قد او به دست می‌آید. حالت‌های مختلف می‌تواند دسته‌بندی بر اساس شاخص توده بدنی بی ام آی ( BMI ) را بهتر نشان دهد:

  • شاخص کمتر از 20 لاغری را در فرد نشان می‌دهد.
  • شاخص بین 20 الی 25 تناسب‌اندام و وزن متعادل را نشان می‌دهد.
  • شاخص بین 25 الی 30 اضافه‌وزن را در فرد نشان می‌دهد.
  • شاخص بیشتر از 30 نشان‌دهنده بیماری چاقی است.
  • با افزایش هر 5 عدد از شاخص توده بدنی یک درجه به چاقی فرد افزوده می‌شود.

روش‌های کاهش وزن

اما با توجه به شرایط فرد روش‌های مختلفی برای کاهش وزن وجود دارد. در ابتدا همان‌طور که در بالا توضیح دادیم باید ببینیم فرد مبتلا به بیماری چاقی یا اضافه‌وزن است. در کنار اضافه‌وزن فرد ممکن است با چروک و پیری پوست و یا اضافه بودن پوست بدن مواجه شود. برای غلبه بر موارد ذکر شده راه‌ها و عمل‌های مختلفی به کار گرفته می‌شود. این روش‌های کاهش وزن یا زیبایی ممکن است کوتاه‌مدت یا طولانی‌مدت باشد. همچنین هر روش قسمتی از اهداف ذکر شده در بالا را می‌تواند پوشش دهد.

روش‌های طولانی‌ مدت کاهش وزن

روش‌های کلاسیک مانند رژیم غذایی ورزش و دارودرمانی روش‌هایی مبتنی بر کاهش وزن هستند. بازه اعمال این روش‌ها زمان‌های طولانی و مکانیسم اثر آن‌ها تدریجی است. روش‌های عمل لاغری مانند بای پس معده، بایدینگ معده، بیلیو پانکراس یا عمل اسلیو معده نیز روش‌هایی با هدف کاهش وزن می‌باشند. این روش‌ها هم به‌مانند موارد قبلی در درازمدت اثر خود را نشان می‌دهند. تفاوت دو روش یاد شده در مکانیسم اجرایی آن‌ها می‌باشد. رژیم غذایی، ورزش و دارو مبتنی بر کاهش کالری ورودی یا افزایش کالری مصرفی بدن می‌باشد. همچنین دارودرمانی می‌تواند افزایش مصرف کالری یا تداخل در جذب کالری را به همراه داشته باشد.

مقاله پیشنهادی:  سندرم دامپینگ چیست؟

روش‌های جراحی، روش‌هایی کارا برای جلوگیری یا کنترل مشکلاتی است که به خاطر چاقی و اضافه وزن امکان بروز دارد. از فواید عمل جراحی کاهش اضافه وزن شدیدی است که فرد را حتی در انجام فعالیت روزانه دچار محدودیت می‌کند. این کاهش وزن ایجادشده معمولاً پایا و ماندگار می‌باشد.در طرف دیگر داشتن وزنی متعادل موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مزمن می‌شود. از این رو این روش‌های کاهش وزن هم جنبه زیبایی را پوشش می‌دهند و هم جنبه درمانی. با این حال در برخی موارد فرد بیمار پس از عمل دچار مشکلاتی مانند استپ وزن پس از عمل لاغری می شود که به تفصیل درباره دلایل آن و روش های درمان و رفع این مشکل خواهیم پرداخت.

سریع ‌ترین روش کاهش وزن

 

سریع ‌ترین روش کاهش وزن

اما به جز فرایندهای بالا روش‌هایی دیگر وجود دارند که مکانیسمی متفاوت و بازه نتیجه گیری کوتاه تر دارند. چند روش مختلف در زمینه وجود دارد.

 

لیپوساکشن یا مکش چربی

در این روش چربی‌های اضافی از بدن فرد چاق مکش می‌شود. این چربی به‌طور کامل از میان برده شده و در نتیجه فرد دچار کاهش وزن در مورد بافت چربی می‌شود. لیپوساکشن در قالب یک عمل جراحی می‌شود. در روش مکش چربی محدودیتی در برداشت چربی از ناحیه شکمی یا پهلو وجود ندارد. نکته مهم اینکه بیشتر از اینکه لیپوساکشن روش کاهش وزن باشد، روشی برای رسیدن به تناسب‌اندام می‌باشد. این تناسب‌اندام از طریق تقارن اندام و میزان چربی در کار کاهش آن به دست می‌آید. لذا این روش می‌تواند به‌عنوان روشی مکمل و حتی تکمیل‌کننده و نه شروع کنده به کار رود. لیپوساکشن می‌تواند مکمل خوبی برای روش‌های جراحی مانند عمل اسلیو معده یا رژیم غذایی باشد.

لاپاراسکوپی ابزاری دوگانه در کاهش وزن

اگر مکش چربی روشی گاها مکمل و تکمیل‌کننده روند کاهش وزن و یا تناسب‌اندام بود، مشابه همین مورد در انتظار روش لاپاراسکوپی می‌باشد. روش لاپاراسکوپی روشی جراحی با ایجاد کمترین سطح شکاف در بدن و تماس فرد جراح با بدن بیمار است. این روش می‌تواند روش جراحی مورداستفاده برای عمل‌های کاهش وزن مانند عمل اسلیو معده باشد. در این حالت با ایجاد سوراخ‌هایی کوچک ابزارهای پزشکی وارد ناحیه عمل می‌شود. سپس به‌وسیله دوربینی که وارد بدن فرد می‌شود از نواحی هدف فیلم‌برداری و توسط جراح مشاهده می‌شود. سپس تغییرات موردنظر در اندام هدف مانند معده یا روده انجام می‌پذیرد. این تغییرات خود مقدمه شروع فرایند کاهش وزنی طولانی‌مدت می‌باشد که در بالاتر توضیح دادیم.

مقاله پیشنهادی:  علائم نشتی معده بعد از عمل اسلیو معده

در حالت دیگر روش لاپاراسکوپی می‌تواند به‌طور مستقل و با فرایندی مشابه روش لیپوساکشن یا حتی برای مکش چربی استفاده شود. در این روش با پیشگیری از انجام عمل باز و با کوچک‌ترین سطح برش می‌توان از بدن به‌ویژه شکم و پهلو چربی خارج کرد. این روش جراحی می‌تواند در یک یا چند جلسه صورت پذیرد و از آن به عنوان یکی از بهترین درمان سریع چاقی یاد می شود. تقارن در عضو برداشت‌شده و پیشگیری بعد از عمل از نکات مهم در روش لاپاراسکوپی است. این روش هم به‌مانند مکش چربی بیشتر روش رسیدن به تناسب‌اندام است تا کاهش وزن.

لاپاراسکوپی ابزاری دوگانه در کاهش وزن

پیکرتراشی

در این روش مکش یا از میان رفتن چربی‌های موجود در بدن قسمت پایینی شکم، ران‌ها و پهلوها انجام می‌شود. مبنای این روش می‌تواند جراحی یا غیر جراحی باشد و در یک یا چند جلسه صورت پذیرد. اهداف دیگر این روش کمک به شادابی و جوان کردن پوست می‌باشد. با ترسیم دوباره اندام و پوست و کاهش پوست اضافی که در کاهش وزن ایجاد می‌شود، این امر صورت می‌پذیرد. پیکرتراشی با استفاده از چند تکنیک مختلف انجام می‌شود:

پیکرتراشی را به عنوان یکی از سریع ترین روش های عمل لاغری می توان معرفی کرد.

کرایولیپولیز یا پیکرتراشی سرد

این روش تناسب‌اندام ماهیت کمتر تهاجمی دارد . کرایو به معنای سرما، لیپو چربی و لیز شکستن است. هدف روش کرایولیپولیز از بین بردن توده چربی و متعاقباً کاهش توده‌های چربی با بهره گرفتن از سرمای شدید می‌باشد. در این روش فرد جراح یک دستگاه دارای پانل یا فنجانی را در بالای پوست فرد و اطراف ناحیه هدف درمان قرار می‌دهد. در مرحله بعدی با کاهش زیاد دما دستگاه، سلول‌های چربی فریز شده و از بین می‌روند معمولاً پس از یک ماه فرد تغییرات شگرفی را در پیکره خود مشاهده می‌کند . نتیجه عمل بعد از 2 الی 3 ماه به حداکثر مقدار خود می‌رسد.

لیزر درمانی

روش انجام لیزر درمانی بر مبنای به کار بستن سطوح کنترل‌شده‌ای از انرژی گرمایی با میل از میان بردن چربی زیر جلدی بدن فرد عمل شونده است. در طول روش لیزردرمانی، بافت چربی هدف تا زمان تجزیه سلول‌های چربی، گرم خواهد شد. درعین‌حال، یک مکانیسم خنک‌کننده در این عمل موجب این خواهد شد که پوست فرد عمل شونده آسیبی نبیند.

درمان با نور قرمز

روشی کاهش وزن با نور قرمز از جدیدترین فناوری‌هایی است که با هدف کاهش توده چربی و با روشی غیر جراحی مورد پذیرش و انجام قرار می‌گیرد. انجام این روش با بهره‌گیری از یک لامپ تخصصی است تا نوری با طول موج‌های خاص را از طریق پوست به اندام هدف هدایت کند. پیامد این امر، ایجاد منفذ در سلول‌های چربی هدف با اثرگذاری انرژی نور است که از طریق آن برخی از محتویات زیرپوست فرد به خارج از آن انتقال می‌یابد.

مقاله پیشنهادی:  افسردگی بعد از عمل بای پس معده

بهترین دکتر برای کاهش وزن در تهران

دراین‌ باره پیشنهاد ما پزشکی ماهر و پرتلاش، دکتر سید علیرضا آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان انتخابی عالی برای انجام به‌کارگیری روش‌های مختلف کاهش وزن است. مراجعه کنندگان می‌توانند به اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) یا سایت ایشان مراجعه کنند. آگاهی از فعالیت ها و همچنین تجربه افراد می‌تواند کمکی خوب در انتخاب یک پزشک ماهر باشد.

راه‌های ارتباط با ایشان از طریق شماره‌های زیر است:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
 اینستاگرام دکتر علیرضا آذرپیکان: drazarpeikan

سخن پایانی

ما در این مقاله از روش‌های مختلفی نام بردیم. این روش‌ها برای کاهش وزن و ایجاد تناسب‌اندام به کار می‌رفتند. ممکن بود که این روش‌ها کوتاه‌مدت و در چند جلسه و یا طولانی‌مدت و در بازه زمانی طولانی‌تری باشند. معمولاً تغییرات وزنی ایجادشده در روش‌های طولانی‌مدت بیشتر و پایاتر می‌باشد. اما روش‌های طولانی‌مدت بر مبنای جراحی معمولاً عوارض و مخاطرات بیشتری در بر دارند. لذا باید بعد از انجام آن‌ها به مراقب‌های پس از جراحی دقت وافری شود. نکته مهم دیگر بازگشت وزن بعد از روش‌های جراحی کمتر تهاجمی است. با توجه به اینکه در این روش‌ها معده یا روده تغییر شکلی ندارند ممکن است با تغییر الگوی رژیم غذایی فرد به خطر بیفتد.

با مصرف زیاد غذا و افزایش کالری ورودی به بدن وزن ازدست‌رفته یا تناسب‌اندام حاصل‌شده می‌تواند برهم بخورد. لذا فرد باید بعد از انجام این روش‌ها سبک زندگی سالمی را داشته باشد. این سبک زندگی سالم شامل فعالیت بدنی بالا و یک رژیم غذایی متعادل می‌باشد. نکته مهم به کار بردن ترکیبی این روش‌ها می‌باشد. معمولاً روش‌ها طولانی‌مدت سرعت بالایی در رسیدن به کاهش وزن ندارند. همچنین روش‌هایی مانند پیکرتراشی یا لیپوساکشن بیشتر با هدف تناسب‌اندام ایجاد می‌شوند تا لاغری. لذا این روش‌ها در کنار روش‌هایی مانند رژیم غذایی، ورزش و مکملی بعد از اعمال جراحی لاغری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *