جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

مصرف الکل پس از عمل اسلیو معده

مصرف الکل بعد از عمل اسلیو معده، عمل جراحی اسلیو معده از روش‌های کارا در زمینه کاهش وزن و مبارزه با بیماری چاقی می‌باشد. این روش جراحی در افراد چاق می‌تواند به‌تنهایی و یا به‌طور مکمل چاقی را کنترل کند. برای این منظور نیاز به شناخت این عمل جراحی و رعایت مراقب‌های قبل و بعد از عمل می‌باشد. یکی از این مراقبت‌ها عدم مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی می‌باشد. این ماده با عوارض مخرب و تهدیدکننده سلامتی می‌تواند نتایج عمل را نیز مخدوش کند. لذا نیاز است که با راهنمایی جراح، فرد چندین هفته قبل از عمل و حداقل 6 ماه بعد از مصرف الکل اجتناب نماید.
مصرف الکل بعد از عمل اسلیو معده

مصرف الکل بعد از عمل اسلیو معده از مسائل مهم بعد از انجام این عمل جراحی لاغری است. این امر قبل و بعد از عمل جراحی اسلیو ممکن است تأثیرات سوئی بر نتایج این فرایند درمانی داشته باشد. لذا در ابتدا باید این مواد مصرفی را بشناسیم و مکانیسم‌های اثر آن‌ها بر بدن را معرفی کنیم. در گام بعدی و تشریح شرایط می‌توان به ارائه توصیه‌هایی پرداخت که موجب پیشگیری از تداخل نوشیدنی‌های الکلی با عمل جراحی اسلیو معده شوند. در این مقاله سعی خواهیم کرد به یکی از سؤالات همیشگی ذهنی متقاضیان عمل اسلیو معده پاسخ گوییم.

مشاوره تلفنی چاقی دکتر آذرپیکان

چاقی چیست و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

چاقی یا به بیان بهتر بیماری چاقی یکی از مشکلات است که گریبان جوامع بشری مدرن را گرفته است. داشتن وزن اضافی و عدم تناسب‌اندام می‌تواند موجب پدیدار شدن مشکلات زیادی در فرد مبتلا شوند. این مشکلات می‌تواند بروز بیماری‌های مزمن جسمی یا عوارض روحی روانی در فرد باشد. بروز این مشکلات سلامت فرد را به خطر انداخته و موجب پایین آمدن راندمان فرد و در نتیجه جامعه می‌شود. پس چاقی نیز مانند هر بیماری دیری پدیده‌ای فردی نیست و جامعه را نیز درگیر عوارض خود می‌کند.

راهکارهای کنترل چاقی

اما راهکار چیست؟ به‌موازات پدیده چاقی از قدیم ‌الایام روش‌های برای کنترل چاقی وجود داشته است. بالا بردن میزان فعالیت بدنی و همچنین کاهش مصرف مواد غذایی به‌ویژه چربی ازجمله این راهکار بوده است. با پیشرفت جوامع کم‌کم روش‌های دارویی هم به جمع این راهکارها اضافه شدند.

اما مشکل باقیمانده چه بود؟ مشکل اول این بود که این روش‌ها معمولاً موجب کنترل اضافه‌وزن و چاقی خفیف می‌شدند. وقتی فرد دچار چاقی شدید می‌شد دیگر فعالیت جسمی یا رژیم غذایی یا حتی دارودرمانی مؤثر نبود.

توضیحات دکتر اذرپیکان مصرف الکل بعد از عمل

گاهی هم امکان مداخله وجود نداشت. مثلاً فرد اضافه‌وزن شدیدی داشت و فعالیت بدنی شدید ممکن بود منجر به صدمات به مفاصل و… شود. حالت دیگر بیماری‌های مزمن بود. مثلاً فردی که دچار بیماری‌های قلبی – عروقی است معمولاً مجاز به انجام فعالیت‌های بدنی با شدت بالاتر از متوسط نیست. مشکل بعدی نیاز فرد به تغذیه و خوردن حجم قابل‌ملاحظه‌ای غذا در طول روز بود. با افزایش مصرف مواد غذایی معمولاً حجم معده هم بزرگ می‌شد. در این حالت فرد مجبور به خوردن غذا برای پر کردن معده و سرکوب حس گرسنگی بود.

پدیدار شدن اعمال جراحی لاغری

با حس شدن این مشکل و پیشرفت دانش پزشکی و فنّاوری‌های پزشکی کم‌کم پای روش‌های جراحی به میان آمد. این روش‌ها مزیت‌های مختلفی داشتند. یکی اینکه سرعت بالاتری در کنترل و درمان چاقی داشتند. دوم اینکه می‌توانستند به درمان چاقی با شدت بالا بپردازند. جدای از کاهش وزن انواعی از اعمال جراحی لاغری در کاهش حجم معده و یا روده توانا بودند.

مقاله پیشنهادی:  25 سوال متداول عمل بای پس معده

این یعنی اینکه به‌جز درمان در زمینه پیشگیری از عود مجدد چاقی هم مؤثر بودند. به‌غیراز موارد یاد شده این اعمال جراحی موجب کاهش ملاحظه شدت بیماری‌های مزمن می‌شدند که هم‌زمان فرد را درگیر کرده بود. اعمال جراحی لاغری طیف‌های مختلفی را در بر می‌گیرند. از پیکرتراشی تا لاپاراسکوپی، بای پس معده، بیلیو پانکراس و عمل اسلیو معده.

عمل اسلیو معده چرا انجام می‌شود؟

اما عمل اسلیو معده چیست؟ این عمل از محبوب‌ترین روش‌های جراحی برای کنترل چاقی است. استفاده از این عمل موجب بهره‌گیری از تمام مزایایی می‌شود که در بالاتر ذکر کردیم. نکته مثبت دیگر پایا بودن نتایج این روش جراحی و عدم نگرانی برای بازگشت وزن می‌باشد. برای انجام این عمل فرد باید یک جراح خوب را انتخاب کند ( در پایان مقاله در این زمینه یک جراح خوب پیشنهاد می‌شود). بعد از مراجعه اطلاعات مختلفی از فرد متقاضی گرفته می‌شود. با انجام معاینات و آزمایش‌های مختلف پزشک جراح سلامت فرد را جهت انجام عمل اسلیو معده تائید می‌کند.

در هفته و روزهای قبل از عمل فرد باید نکاتی را برای انجام موفق عمل جراحی رعایت کند. این اعمال فرد را مهیای انجام می‌کنند. قطع داروهای مداخله‌گر با عمل (مانند داروهای رقیق‌کننده خون)، قطع مصرف نوشیدنی الکلی و دخانیات، رعایت یک رژیم غذایی متعادل و… ازجمله این اقدامات می‌باشند. در مورد الکل و نوشیدنی‌های الکلی، فرد باید چندین هفته قبل از عمل مصرف آن‌ها را قطع نماید.

با یک بیهوشی عمومی عمل جراحی انجام می‌پذیرد. مکانیسم انجام عمل از طریق برش و حذف حدود 80 % حجم معده می‌باشد. باقیمانده معده لوله‌ای باریک با شکلی شبیه به موز می‌باشد. اما بعد از عمل فرد باید مراقبت هایی را انجام دهد تا نتایج عمل جراحی اسلیو معده تضمین شود. یکی از این ممنوعیات بعد از عمل اسلیو معده، عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی بعد از انجام عمل اسلیو معده می‌باشد.

مصرف الکل بعد از عمل اسلیو معده

طبیعی است که بعد از عمل اسلیو نیاز به تغییراتی در رفتار تغذیه‌ای فرد می‌باشد. یکی از این تغییرات حذف موقتی یا دائمی الکل و نوشیدنی‌های الکلی از برنامه‌های تغذیه‌ای فرد است. الکل یکی از مواد غذایی است که از نظر شریعت اسلام مصرف آن حرام و ممنوع می‌باشد. به‌جز جنبه شرعی از نظر کارکردی نوشیدنی‌های الکلی دارای مضرات زیادی برای بدن فرد مصرف‌کننده هستند.

خوردن مشروب بعد از عمل اسلیو معده

مکانیسم تأثیر نوشیدنی‌های الکلی بر سلامت فرد مصرف‌کننده

الکل جز نوشیدن‌هایی است که توقف چندانی در معده ندارد و این امر در روده کوچک انجام می‌شود. این عدم توقف کافی الکل در معده در درازمدت سیری کاذب، مشکلات گوارشی را به دنبال دارد. تشدیدکننده این شرایط نداشتن فیبرهای غذایی در الکل و نوشیدنی‌های الکلی است. ازاین‌رو شکل نوشیدنی‌های الکلی شبیه مایعات و غذاهای مصرفی و کارکرد آن در بدن بیشتر شبیه سموم می‌باشد. سمومی که کم‌کم موجب رخوت فرد و از میان رفتن سلامت دستگاه گوارش فرد می‌شود.

مقاله پیشنهادی:  عوارض عمل معده برای لاغری

خوردن مشروب بعد از عمل اسلیو معده

همان‌طور که گفتیم، جذب الکل مقداری متفاوت از دیگر مواد غذایی است. در اعمال جراحی لاغری حجم معده و در بعضی حجم روده کاهش قابل‌ملاحظه‌ای را تجربه می‌کند. الکل ذاتاً ماده‌ای است که به خاطر شکل مایع و نداشتن فیبر ماندگاری کمی در دستگاه گوارش دارد. بعد از عمل این مشکل شدت می‌یابد.

دلیل این امر این است که اگر الکل به همراه مواد غذایی مصرف گردد کمتر جذب بدن می‌گردد. اگر مصرف نوشیدنی‌های الکلی به‌تنهایی یا با مقدار کمی ماده غذایی همراه باشد جذب آن بیشتر می‌شود. لذا جذب نوشیدنی‌های الکلی معمولاً در دوران نقاهت بعد از عمل اسلیو بیشتر می‌شود. این امر خطراتی را به دنبال دارد.

مشکلات نوشیدن الکل بعد از عمل اسلیو معده

کاهش حجم معده به‌علاوه ماهیت ماده الکل موجب بروز چند مشکل بعد از عمل جراحی می‌شود.

 بالا رفتن امکان مسمومیت با نوشیدنی‌های الکلی

 اولین مشکل ورود سریع به خون فرد و ایجاد مشکلاتی در میزان هوشیاری و همچنین سلامت او می‌شود. دوم اینکه با کاهش دستگاه گوارش تعادل بین ورود و خروج الکل در بدن بر هم می‌خورد. این یعنی اینکه قبل از اینکه الکل از بدن (خون) فرد خارج‌شده باشد، سریعاً مقدار دیگری اضافه می‌شود. این امر خطر مسمومیت با الکل و نوشیدنی‌های الکلی را بالا می‌برد.

بروز مشکلات گوارشی

در افراد جراحی‌شده با عمل اسلیو معده، با کوچک شدن حجم معده، این مشکلات بیشتر می‌شود. در ابتدا حجم معده کاهش‌یافته و آناتومی آن که موجب نگهداری مواد غذایی در آن می‌شود تغییر می‌کند. معده تبدیل به لوله‌ای باریک می‌شود که مواد غذایی زودتر از آن عبور کرده و وارد روده می‌شود. همچنین بعد از عمل آنزیم‌های معده به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابند. از این نوشیدنی‌های الکلی با کمترین پردازش وارد روده می‌شوند. این امر موجب بروز مشکلاتی شبیه به سندرم دامپینگ و همچنین مواردی می‌شود که در بالا ذکر شد.

بر هم خوردن رژیم غذایی بعد از عمل

بر هم خوردن رژیم غذایی بعد از عمل

 مشکل دیگر نداشتن ارزش تغذیه‌ای نوشیدنی‌های الکلی است. نوشیدنی‌های الکلی مقدار زیادی انرژی و تقریباً بدون فیبر، مواد معدنی و ویتامین وارد بدن فرد مصرف‌کننده می‌کنند. این دقیقاً در تقابل با یک رژیم غذایی متعادل می‌باشد. بعد از عمل اسلیو معده اهمیت این امر بیشتر می‌شود. لذا فرد جراحی‌شده باید توصیه‌های پزشک جراح در زمینه ممنوعیت نوشیدن الکل بعد از عمل جراحی را رعایت کند.

مقاله پیشنهادی:  دوران نقاهت عمل اسلیو معده

 نوشیدنی‌های الکلی و تهوع بعد از عمل اسلیو معده

بعد از عمل خیلی مواقع مصرف نوشیدنی‌های الکلی موجب بروز حالت تهوع در فرد مصرف‌کننده می‌شوند. در این حالت اجتناب از مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند توقف تهوع را در فرد به همراه داشته باشد. دیگر راهکارها  شامل این موارد می‌باشند:

  • مصرف زنجبیل،
  • دراز کشیدن،
  • قدم زدن و بلع هوای تازه یا
  • مصرف داروهای تجویزی از طرف جراح

 

استفراغ متعاقب نوشیدن الکل بعد از عمل اسلیو معده

بعد از عمل اسلیو معده احتمال بروز  تهوع و استفراغ در فرد جراحی‌شده وجود دارد. مصرف نوشیدنی‌های الکلی موجب بالا رفتن این احتمال می‌شود. استفراغ می‌تواند پیامدی مانند  التهاب و تورم معده عوارض جانبی ناخوشایندی متعاقب را باعث شود. با این توضیح  بهترین راهکار برای پیشگیری، قطع مطلق مصرف نوشیدنی‌های الکلی بعد از عمل اسلیو معده می‌باشد.

مصرف الکل بعد از عمل اسلیو معده

ممنوعیت نوشیدنی‌های الکلی بعد از عمل اسلیو معده

با توجه به حرمت الکل در شریعت و معایب فراوان اولین توصیه در مصرف کردن مطلق این ماده می‌باشد. فرد باید به تغییرات دستگاه گوارش بعد از عمل و فرایندهای هضم و جذب توجه کند. این تغییرات شانس مسمومیت بعد از مصرف نوشیدنی‌های الکلی را بالا می‌برند. بعد از عمل اسلیو معده، فرد باید به مدت شش ماه الی 1 سال مصرف الکل را قطع نماید.

بهترین جراح برای عمل اسلیو معده

نیاز است که برای انجام عمل اسلیو معده، جراحی مطلع، حاذق و البته پیگیر این عمل را انجام دهد. در این زمینه پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از ماهرترین پزشکان جراح چاقی در تهران و ایران می‌باشد. دکتر سید علیرضا آذر پیکان نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان  ، و فلوشیپ انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته  می‌باشد.  ایشان جراحی با اطلاعات چشمگیر می‌باشد که این اطلاعات همراه بهترین مدارک تحصیلی از معتبرترین دانشگاه‌ها ایران و جهان می‌باشد . در سابقه این جراح انجام بیش از 3000 جراحی کار  با نتایج ماندگار به چشم می‌خورد.  برای مطالعه بیشتر می‌توانید به تجربه دیگر افراد جراحی‌شده و واکنش‌های  آن‌ها بعد از عمل جراحی مراجعه نمایید.

دکتر آذر پیکان از جمله جراحانی که به سهولت در دسترس مراجعین و آماده رفع سؤالات ذهنی آن‌ها می‌باشد.

اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) صفحه‌ای با اطلاعات مفید و جامع در مورد عمل‌های جراحی لاغری می‌باشد. همچنین افراد متقاضی با راه‌هایی نظیر تلفن و واتس آپ سؤالات خویش را مستقیم با ایشان در میان بگذارند. شماره ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان شامل موارد زیر می‌باشد:

  • ۰۲۱۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
 اینستاگرام دکتر علیرضا آذرپیکان: drazarpeikan

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *