جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

مراقبت بعد از عمل مینی بای پس معده

مراقبت بعد از عمل مینی بای پس معده

عمل مینی بای پس معده در زبان انگلیسی به صورت Mini Gastric ByPass surgery (MGBP) عنوان می شود. عمل مینی بای پس معده با کوچک کردن اندازه معده و تغییراتی در مسیر روده همراه است. این عمل یکی از روش های جراحی چاقی به شمار می آید. آیا با مراقبت های بعد از عمل مینی بای پس معده آشنا هستید؟

در این نوشتار پس از توضیحات مختصری درباره این که عمل مینی بای پس معده چیست، به مراقبت های این عمل لاغری اشاره خواهیم کرد. اگر قصد انجام هر عمل جراحی برای درمان چاقی دارید، حتما این نوشتار را تا انتها مطالعه بفرمایید.

عمل مینی بای پس معده و مزایای آن

در این عمل جراحی چاقی، از معده یک محفظه کوچک لوله مانند به طول حدود 15 تا 20 سانتی متر که گنجایشی در حدود 50 تا 150 میلی لیتر دارد، ایجاد می گردد. بنابراین بخش بزرگی از معده از مسیر غذا کنار گذاشته می شود. این محفظه کوچک معده به مناطق میانی روده کوچک وصل می گردد. بدین ترتیب، حدود یک سوم روده هم از مسیر عبور غذا حذف می شود.

اگر می خواهید اطلاعات کامل تری درباره اینکه «عمل مینی بای پس معده چیست» بدانید، مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

عمل مینی بای پس معده چیست؟

عمل مینی بای پس معده با هدف کاهش وزن سریع و کم کردن عوارض چاقی به انجام می رسد. عمل مینی بای پس معده، مزایای زیر را برای بیمار به ارمغان می آورد:

  • احساس پر شدن زودتر هنگام خوردن غذا
  • جذب کمتر کالری از غذای مصرف شده
  • لاغری به میزان حدود 75 درصد اضافه وزن نسبت به وزن ایده آل ظرف دو سال و
  • بهبود شرایط کلی سلامت فرد با حذف چاقی به عنوان یک عامل خطرزای جدی برای بسیاری از بیماری های مزمن مانند فشار خون بالا و دیابت

تفاوت بین عمل مینی بای پس معده و بای پس کلاسیک

در مقایسه با عمل بای پس معده مشاهده می شود که عمل مینی بای پس معده با همان میزان لاغری و همان مزایا برای سلامتی عمومی فرد همراه است. در عمل مینی بای پس معده، احتمال بروز عوارض جانبی عمل جراحی کمتر است.

مقاله پیشنهادی:  آمبولی بعد از عمل اسلیو معده

شاید مهم ترین تفاوت عمل مینی بای پس معده با عمل بای پس در برگشت پذیر بودن آن باشد. در بیمارانی که عمل مینی بای پس معده انجام داده اند، طی یک عمل جراحی مجدد می توان دستگاه گوارش را به حالت قبل برگرداند. در عمل مینی بای پس معده هیچ بخشی از دستگاه گوارش از بدن خارج نمی شود. اما برعکس، در عمل بای پس معده برگشت معده بسیار سخت تر بوده و ممکن است با عوارض بعد از عمل همراه باشد.

به طور معمول، هزینه عمل مینی بای پس معده کمتر است. برای بیماران مبتلا به چاقی که قصد درمان آن با عمل جراحی را دارند، و هیچ بیمه ای حاضر به پرداخت هزینه های آنها نیست، عمل مینی بای پس معده می تواند گزینه قبال قبول تری محسوب شود.

پیشنهاد می شود مقاله «تفاوت عمل بای پس با مینی بای پس معده» را مطالعه کنید.

مراقبت های بعد از عمل مینی بای پس معده شامل چه کارهایی می شود؟

به طور معمول، پس از عمل مینی بای پس معده لازم است برای یک تا دو روز بیمار در بیمارستان بستری باشد. پس از این مدت، بیمار راهی منزل می شود تا حدود 10 تا 20 روز دیگر در آن جا به استراحت خود ادامه دهد.

در پایان عمل مینی بای پس معده، وقتی بیمار به هوش می آید، احساس منگی و کمی ناراحتی دارد. درد در این هنگام زیاد نیست، زیرا بیمار مقدار قابل توجهی داروی بیهوشی و ضددرد دریافت کرده است.

دوره نقاهت بعد از عمل مینی بای پس معده

آغاز حرکت و داشتن تحرک بعد از عمل مینی بای پس معده اهمیت فراوانی دارد. به طور معمول، حدود 5 تا 6 ساعت بعد از عمل مینی بای پس معده، دکتر جراح چاقی از بیمار می خواهد که از تخت پایین بیاید و حتی چند قدم راه برود. بهتر است در ابتدا فردی همراه بیمار باشد.  این کار ترمیم را تسریع می کند و احتمال ایجاد لخته خون در رگ های بدن را کاهش می دهد. بیمار باید در حدی که توان دارد قدم بزند و هر روز مسافت پیاده روی را کمی بیشتر نماید.

مقاله پیشنهادی:  فواید و خطرات عمل بای پس معده

زمان ترخیص از بیمارستان بعد از عمل مینی بای پس

با محض فراهم آمدن شرایط زیر، پزشک جراح به بیمار اجازه می دهد راهی خانه گردد:

  • زخم ها مشکلی ندارند و به خوبی مراحل التیام را سپری می کنند و
  • بیمار قادر به دفع گاز است و دستگاه گوارش به درستی به کار افتاده است

علائم هشدار در مراقبت  بعد از عمل مینی بای پس معده

اگر هر یک از علائم زیر مشاهده شد باید با کادر درمان تماس گرفته شود:

  • تب
  • عدم تسکین درد یا بدتر شدن شدت درد موجود
  • علائم ایجاد عفونت در محل زخم ها مانند خروج ترشحات چرکی، قرمزی، گرمای محل زخم،
  • اختلال در بلع غذا و
  • تهوع و استفراغ مداوم

رژیم غذایی بعد از عمل مینی بای پس معده

دستگاه گوارش به ویژه معده بیمار در روزهای نخست بعد از عمل مینی بای پس معده بسیار حساس است. بنابراین باید بیمار روی رژیم مایعات شفاف قرار گیرد. به تدریج مایعات غلیظ هم به رژیم غذایی بیمار افزوده می شود. هر گاه کادر درمان احساس کند که بیمار توانایی تحمل غذای جامد را هم دارد، رژیم غذایی وی به حالت عادی نزدیک می شود.

رژیم غذایی بعد از عمل مینی بای پس معده

با توجه به همین محدودیت غذایی در هفته های نخست بعد از عمل مینی بای پس معده، فرد ممکن است احساس ضعف و بی حالی داشته باشد. با بهبود تغذیه انتظار می رود این مشکل بر طرف شود.

چه داروهایی بعد از عمل مینی بای پس تجویز می شود؟

داروها نقش مهمی در مراقبت های بعد از عمل مینی بای پس معده دارند. داروهای مسکن و ضد درد و داروهای کمک کننده به هضم غذا جزو داروهایی هستند که در دوره نقاهت بعد از عمل مینی بای پس معده تجویز می شوند. آغاز دوباره مصرف داروهایی که بیمار پیش از عمل میل می کرده است ممکن است تا التیام کامل زخم های عمل به تعویق بیفتد. در این مورد حتما با پزشک معالج مشورت نمایید.

مقاله پیشنهادی:  آیا درمان دیابت با جراحی چاقی امکان پذیر است؟

دوره نقاهت بعد از عمل مینی بای پس معده

تا ترمیم کامل زخم های ناشی از عمل مینی بای پس معده بیمار باید از شنا و آب تنی پرهیز نماید. به طور معمول، بیمار حدود دو تا سه هفته بعد از عمل مینی بای پس معده می تواند کار خود را از سر بگیرد. یکی دو ماه بعد از عمل مینی بای پس معده، دکتر جراح به بیمار اجازه می دهد که اجسام سنگین را هم بلند کند و به هر گونه ورزشی که علاقه دارد بدون محدودیت بپردازد. از نکات مهم در زندگی عادی پس از عمل، پرهیز از پر خوری است. پر خوری می تواند محفظه کوچک معده را بزرگ نماید.

رعایت رژیم غذایی و برنامه ورزشی بعد از عمل مینی بای پس معده باعث می شود بیمار به نتایج مثبت عمل زودتر و راحت تر دست یابد. باید در رعایت چنین نکاتی بسیار جدی بود. در همین راستا، توصیه می کنیم مقاله «ورزش های مناسب بعد از عمل بای پس معده» را مطالعه کنید.

دکتر علیرضا آذرپیکان دانش آموخته رشته فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاروسکوپی پیشرفته از دانشگاه تهران آماده پذیرش بیماران مبتلا به چاقی و درمان آنها از راه عمل جراحی چاقی مانند عمل مینی بای پس معده هستند. خواهشمند است برای دریافت اطلاعات تکمیلی و تعیین وقت قبلی ویزیت با شماره تلفن های کلینیک دکتر آذر پیکان واقع در تهران تماس حاصل بفرمایید.

منبع (Source): وبسایت tijuanabariatrics.com

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *