جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

عمل لیفت شکم چیست و چگونه انجام می شود؟

عمل لیفت شکم چیست؟ لیفت شکم یا ابدومینو پلاستی یک عمل جراحی زیبایی به شمار می رود. هدف از انجام این عمل جراحی بهبود بخشیدن به شکل و ظاهر شکم است. در این مقاله قصد داریم درباره چگونگی انجام این عمل، قیمت و هزینه ها، عوارض و مزایا صحبت کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.
عمل لیفت شکم چیست
محتوا پنهان

شاید این پرسش در ذهن شما هم شکل گرفته باشد که عمل لیفت شکم چیست. شاید برای دانستن این موضوع، فیلم هایی از لیفت شکم دیده باشید یا عکس لیفت شکم قبل و بعد از عمل را دیده اید، درباره هزینه عمل لیفت شکم پرس و جو کرده اید و …

عمل لیفت شکم یا اَبدومینوپلاستی یک عمل جراحی زیبایی به شمار می رود. هدف از انجام این عمل جراحی بهبود بخشیدن به شکل و ظاهر شکم است. در این نوشتار پس از توضیحاتی درباره این که لیفت شکم چیست، اطلاعاتی درباره قیمت لیفت شکم یا به عبارت دیگر، هزینه لیفت شکم درج خواهد شد.

لیفت شکم چیست؟

همان گونه که در ابتدای این نوشتار هم عنوان شد، لیفت شکم یا در زبان انگلیسی abdominoplasty و به زبان پزشکان، اَبدومینوپلاستی، یک عمل جراحی زیبایی به شمار می آید. این عمل جراحی برای زیبایی شکل و بهبود اندازه شکم به انجام می رسد.

عمل لیفت شکم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • برداشتن و حذف پوست شل شده موجود در زیر شکم
  • برداشتن چربی اضافی موجود در ناحیه شکم
  • برداشتن بخش هایی از پوست که دارای ردهای کشش پوست که با نام تَرَک روی شکم شناخته می شود
  • سفت کردن و محکم نمودن عضلات دیواره شکم

به عنوان نمونه، فردی با رژیم غذایی و ورزش لاغر شده اما با وجود انجام ورزش های زیاد و متنوع موفق نشده پوست اضافی شکم را برطرف نماید؛ یا یک خانم که پس از بارداری همچنان مقدار زیادی پوست اضافی در ناحیه شکم دارد؛ یکی از اهداف عمل لیفت شکم بهبود ظاهر شکم چنین افرادی است.

عمل لیفت شکم چگونه است؟

شاید تا همین الآن هم متوجه شده باشید که هدف عمل لیفت شکم، لاغری سریع نیست. اگرچه در این عمل جراحی ممکن است مقداری از چربی شکم خارج گردد اما هدف آن کاهش وزن سریع نیست بلکه مقصود از این کار بهبود بخشیدن به شکل و ظاهر شکم است. به همین دلیل، بهترین کاندید های عمل جراحی لیفت شکم کسانی هستند که وزن آنها در محدوده طبیعی قرار دارد. برای تعیین این که وزن چه کسی در محدوده طبیعی قرار دارد از شاخص توده بدن یا BMI استفاده می شود.

پس لیفت شکم چیست؟ لیفت شکم یک عمل جراحی زیبایی شکم است.

چرا عمل لیفت شکم انجام می شود؟

عوامل گوناگونی وجود دارند که می توانند باعث ایجاد چربی زیادی در شکم، کاهش میزان انعطاف پذیری پوست شکم یا ضعیف شدن بافت همبند در این ناحیه از بدن شوند. شایع ترین عوامل مسبب این مشکلات به شرح زیر هستند:

  • تغییرات شدید و/یا ناگهانی وزن
  • بارداری
  • عمل جراحی روی شکم مانند انجام عمل جراحی زایمان به روش سزارین
  • افزایش سن
  • شکل طبیعی بدن در برخی از افراد

چرا عمل لیفت شکم انجام می شود؟

در همه این موارد، عمل لیفت شکم می تواند چربی و پوست اضافی یا شل شده را حذف کرده و لایه های ظریف و محافظ روی عضلات (فاسیا) را سفت و محکم نماید.  در این عمل جراحی امکان برداشت پوست دارای ترک روی شکم در ناحیه زیر ناف هم وجود دارد. بدیهی است با لیفت شکم نمی توان ترک های پوستی سایر نقاط بدن را که در محدوده این عمل جراحی نیست، برطرف کرد.

اگر خانمی که سابقه انجام عمل جراحی سزارین دارد، کاندید انجام عمل جراحی لیفت شکم شود، به طور معمول جراح می تواند طوری عمل لیفت شکم را به انجام برساند که رد بخیه عمل لیفت شکم با رد بخیه عمل سزارین ادغام شود.

آیا این امکان وجود دارد که عمل لیفت شکم همزمان با سایر عمل ها به انجام برسد؟

اکنون که به پرسش لیفت شکم چیست پاسخ داده شد، وقت پاسخ به پرسش های بیشتر است. بله! امکان انجام عمل لیفت شکم به طور همزمان با سایر عمل های جراحی زیبایی مانند عمل جراحی زیبایی پستان یا سینه وجود دارد. یا به عنوان نمونه، می توان پس از لیپوساکشن (عمل جراحی لاغری سریع برای بداشتن چربی اضافی شکم) با عمل لیفت شکم، پوست اضافی شکم را هم حذف نمود و در کنار لاغری، ظاهر شکم را هم بهبود بخشید.

چه افرادی نمی توانند عمل لیفت شکم انجام دهند؟

چه افرادی نمی توانند عمل لیفت شکم انجام دهند؟

با وجود این که عمل لیفت شکم برای بسیاری از افراد قابل انجام است اما شاید پزشک معالج انجام این عمل جراحی زیبایی شکم را برای برخی از افراد مناسب تشخیص ندهد. در بیشتر موارد زیر، جراحان عمل لیفت شکم را توصیه نمی کنند:

  • کسی که تصمیم دارد در آینده کاهش وزن قابل توجهی داشته باشد
  • احتمال می دهد که در آینده تصمیم به بارداری داشته باشد
  • به یک بیماری مزمن شدید مبتلا باشد مانند دیابت یا برخی از بیماری های قلبی
  • شاخص توده بدن یا همان BMI او بالای عدد سی باشد
  • افرادی که سیگار یا سایر انواع دخانیات مانند قلیان مصرف می کنند
  • کسانی که سایقه عمل جراحی وسیع شکم دارند و رد بخیه های متعدد و گسترده روی شکم خود دارند
مقاله پیشنهادی:  لیپوساکشن یا عمل ساکشن شکم چیست؟

عوارض جراحی لیفت شکم چیست؟

همان گونه که لازم است بدانید لیفت شکم چیست، ضرورت دارد با عوارض احتمالی آن هم آشنا شوید. عوارض زیر ممکن است پس از عمل لیفت شکم در درصد کمی از بیماران تظاهر یابد:

عوارض جراحی لیفت شکم چیست؟

– تجمع مایع زیر پوست یا سِروما

پس از پایان جراحی لیفت شکم پزشک جراح لوله هایی را در محل عمل قرار می ده تا خطر تجمع مایعات حاصل از عمل جراحی به کمترین میزان ممکن برسد. همچنین در صورت تجمع مایع زیر پوست محل جراحی جای نگرانی نیست زیرا پزشک می تواند با یک سوزن و سرنگ آن را تخلیه نماید.

– التیام کُند زخم جراحی یا همان جای بخیه

گاهی در درصد کمی از بیماران ممکن است زخم محل بخیه دیر جوش بخورد. در موارد نادر، ممکن است حتی دو طرف زخم از هم فاصله بگیرد. گاهی اوقات عفونت عامل چنین عارضه ای به شمار می رود. به همین دلیل، پزشک پس از پایان عمل جراحی ممکن است مصرف آنتی بیوتیک را توصیه نماید تا از بروز هر گونه عفونت احتمالی در محل جراحی پیشگیری نماید.

– غیر منتظره بودن رد بخیه

در حالت عادی رد بخیه لیفت شکم در زیر خط بیکینی و در جایی از بدن قرار می گیرد که به چشم نمی آید. با وجود این، واکنش بدن هر فرد متفاوت است و شاید در برخی افراد اندازه و شکل رد بخیه لیفت شکم تفاوت داشته باشد.

– آسیب به بافت بدن

در طول انجام عمل جراحی لیفت شکم این احتمال وجود دارد که به سایر بافت های بدن به ویژه بافت چربی که زیر پوست قرار دارد، آسیب وارد شود. گاهی ممکن است آسیب وارده جدی باشد و بافت سلول های چربی از بین بروند. کسانی که سیگار و قلیان مصرف می کنند، بیشتر در معرض آسیب و مرگ بافت چربی قرار دارند. در این موارد، وسعت بافت آسیب دیده و مرده مهم است. اگر وسعت آسیب کم باشد، ممکن است بدن صدمه وارد شده را به طور کامل ترمیم نماید. اگر بدن نتواند این ترمیم را به انجام برساند، یک عمل جراحی اصلاحی لازم خواهد شد.

– تغییراتی در حس لامسه پوست

همان گونه که حتما متوجه شده اید در عمل لیفت شکم مقداری از پوست برداشته می شود و به ناگزیر، پوست های باقیمانده کشیده شده یا جا به جا می شوند. این حرکت دادن پوست شکم ممکن است در کارکرد اعصاب پوست شکم تغییراتی ایجاد نماید. گاهی به ندرت ممکن است دامنه این تغییرات حس لامسه پوست حتی مناطقی از بالای ران را هم در بر بگیرد. تغییرات حس لامسه در این مناطق بیشتر به صورت کاهش حس لامسه یا بی حسی نسبت به لمس خواهد بود. به طور معمول، چندین ماه پس از عمل لیفت شکم، حس لامسه این مناطق به حالت اولیه بر می گردد.

شایان ذکر است مانند همه عمل های جراحی دیگر، عمل لیفت شکم هم با درصد پائینی از احتمال بروز خونریزی، عفونت یا عوارض بیهوشی عمومی ممکن است همراه باشد.

اکنون که دانستید لیفت شکم چیست و چه عوارض جانبی احتمالی دارد، درباره خود عمل جراحی اطلاعات لازم با شما در میان گذاشته می شود.

چگونه برای عمل لیفت شکم آماده شوید؟

برای انجام عمل لیفت شکم لازم است به پزشک متخصص جراحی با تجربه کافی در زمینه جراحی زیبایی مراجعه شود. به احتمال زیاد در همان ویزیت نخست، پزشک کارهای زیر را انجام می دهد:

مقاله پیشنهادی:  پیکرتراشی با عمل جراحی چیست + عوارض

1) مرور تاریخچه و سوابق پزشکی بیمار

باید آمادگی داشته باشید که به پرسش های پزشک جراح در زمینه وضعیت پزشکی کنونی و گذشته خود پاسخ دهید. بهتر است داروهایی که در حال مصرف آنها هستید را با خود همراه داشته باشید و به پزشک نشان دهید. همچنین اگر خلاصه شرح عمل، از عمل های جراحی پیشین خود دارید را همراه خود ببرید.

اگر نسبت به داروی خاصی حساسیت یا آلرژی دارید، حتما آن را به پزشک بگویید. اگر در کنار ابدومینوپلاستی می خواهید کاهش وزن هم داشته باشید، پزشک از شما پرسش هایی درباره چگونگی افزایش وزن و روش های قبلی که برای لاغری امتحان کرده اید، مطرح خواهد کرد.

چگونه برای عمل لیفت شکم آماده شوید؟

2) معاینه پزشکی

معاینه شکم نقش مهمی در تعیین گزینه درمانیِ مشکلات زیبایی شکم دارد. احتمال دارد پزشک برای ثبت در پرونده پزشکی از شکم بیمار عکس تهیه نماید.

3) انتظارات خود را از عمل لیفت شکم با پزشک در میان بگذارید

وقتی بدانید لیفت شکم چیست بهتر می توانید انتظارات خود را به پزشک بگویید. به پزشک بگویید پس از عمل لیفت شکم انتظار دارید ظاهر شکم شما چگونه باشد. مطمئن شوید که مزایا و عوارض احتمالی عمل لیفت شکم را درک کرده اید. اگر در مورد رد بخیه، نگران هستید حتما آن را با پزشک در میان بگذارید. بدیهی است سابقه عمل جراحی شکم، روی نتایج عمل لیفت شکم تاثیر منفی دارد.

کارهای لازم قبل از لیفت شکم چیست؟

پیش از این که پزشک شما را تحت عمل جراحی لیفت شکم قرار دهد، ممکن است از شما بخواهد کارهای زیر را به انجام برسانید.

– ترک سیگار و قلیان و دخانیات

دخانیات خون رسانی پوست را ضعیف می کنند و این امر التیام زخم را با اختلال و کندی همراه می سازد. همچنین، مصرف دخانیات، شانس آسیب دیدن بافت ها را افزایش می دهد. اگر شما سیگار می کشید، ممکن است پزشک از شما بخواهد که از حدود یک هفته پیش از لیفت شکم تا پایان دوران نقاهت، سیگار و دخانیات را کنار بگذارید.

– قطع برخی از داروها پیش از لیفت شکم

پزشک از شما خواهد خواست داروهایی مانند آسپیرین و سایر داروهای ضدالتهاب و مصرف هر گونه مکمل گیاهی را قطع نمایید. این داروها می توانند احتمال خونریزی حین یا پس از عمل لیفت شکم را زیاد نمایند. در این رابطه توصیه می کنیم ویدئو زیر را ببینید:

– رسیدن به یک وزن مشخص و ثابت نگه داشتن وزن

حالت ایده آل این است که در طول دوازده ماه پیش از انجام عمل لیفت شکم، وزن فرد ثابت مانده باشد و تغییر چندانی نکرده باشد. اگر کاندید عمل لیفت شکم اضافه وزن زیادی دارد، پزشک به او توصیه می کند که پیش از انجام این عمل جراحی، وزن خود را پایین بیاورد. اگر فرد پس از عمل جراحی لیفت شکم وزن زیادی از دست بدهد، نتایج لیفت شکم همگی از بین می روند.

– برنامه ریزی برای دریافت کمک از سایرین

لازم است در روز ترخیص از بیمارستان و فردای آن روز یک نفر با بیمار باشد. برای این کار برنامه ریزی کنید و مطمئن باشید یک نفر همراه خواهید داشت.

هنگام عمل لیفت شکم منتظر چه چیزهایی باید باشید؟

انتظارات یک بیمار از عمل لیفت شکم چیست؟ در ابتدا باید بدانید که عمل لیفت شکم در بیمارستان یا در مرکز جراحی قابل انجام است. به طور معمول، عمل لیفت شکم تحت بیهوشی عمومی به انجام می رسد. در این نوع بیهوشی، بیمار به طور کامل، بیهوش است و هیچ گونه درد یا حسی ندارد.

هنگام عمل لیفت شکم چه اتفاقی می افتد؟

لیفت شکم انواع گوناگونی دارد. بر اساس این که شما چه هدفی دارید و می خواهید ظاهر شکم شما چقدر تغییر کند، پزشک تکنیک جراحی مناسب را بر می گزیند.

در طول جراحی لیفت شکم معمول و کلاسیک، پزشک برش هایی را روی پوست شکم انجام می دهد تا بتواند پوست و چربی اضافی را بردارد. در لیفت شکم برداشتن پوست و چربی اضافی در ناحیه بین ناف تا ناحیه تناسلی مد نظر قرار دارد. پس از این کار، لایه ظریف محافظ عضلات شکم که فاسیا نام دارد با بخیه های دائمی محکم می شوند تا به حفظ ظاهر شکم کمک نمایند.

مقاله پیشنهادی:  فرق پیکرتراشی با لیپوماتیک

بنابراین رد بخیه عمل جراحی به تکنیک لیفت شکم و میزان پوست اضافی برداشته شده بستگی دارد. در حالت عادی بخیه لیفت شکم در بالای ناحیه تناسلی و در چین پوستی که به خط بیکینی موسوم است قرار می گیرد. به طور معمول، این خط از دیده ها پنهان می ماند.

هنگام عمل لیفت شکم چه اتفاقی می افتد؟

آنچه طبیعی است پزشک متخصص جراحی پوست اطراف ناف را جا به جا کرده و آن را به بهترین شکل ممکن تثبیت می نماید. اکنون با ایجاد برشی کوچک ناف را دوباره از زیر پوست جا به جا شده بیرون می کشد و در جای طبیعی خود قرار می دهد.

در طول جراحی ممکن است برای شما آنتی بیوتیک تجویز شود تا از عفونت احتمالی پیشگیری شود. عمل لیفت شکم به تنهایی در حدود دو تا سه ساعت زمان می برد.

مراقبت های پس از عمل لیفت شکم چیست؟

به طور حتم، پس از عمل لیفت شکم، پانسمان هایی روی شکم بیمار وجود دارد. همچنین لوله های ظریفی از کنار بخیه ها ممکن است بیرون زده باشد که وظیفه پیشگیری از تجمع مایعات را بر عهده دارند.

در بیمارستان به کمک همراه خود یا کارکنان مرکز در اسرع وقت راه رفتن را آغاز خواهید کرد. تحرک زودهنگام را با جدیت دنبال کنید زیرا از ایجاد لخته های خون بعد از عمل جراحی پیشگیری می نماید.

به طور معمول، برای تسکین دردها، داروهایی برای شما تجویز می شود. داشتن مقداری ورم در محل انجام عمل جراحی امری طبیعی به شمار می آید.

لوله هایی که وظیفه تخلیه مایعات عمل جراحی را بر عهده دارند، تا چند روز پس از عمل در محل باقی خواهند ماند. پزشک جراح یا یکی از اعضای کادر درمان به شما آموزش خواهد داد که چگونه از این لوله ها مراقبت کنید و در صورت نیاز کیسه متصل به برخی از آنها را تخلیه نمایید.

مراقبت های پس از عمل لیفت شکم

پزشک همچنین ممکن است به برخی از بیماران پس از عمل لیفت شکم داروی رقیق کننده خون تجویز نماید. به طور معمول، مدت مصرف این دارو کوتاه خواهد بود.

به طور معمول، برای مدت شش هفته پس از عمل جراحی لیفت شکم، یک پوشش شکمی مانند ساپورت شکم یا گِن شکم باید پوشیده شود. این پوشش حمایتی کمک می کند که التیام بافت های جراحی شده بهتر و با شکل ایده ال تری به انجام برسد. پزشک درباره مراقبت از بخیه جراحی و پانسمان توضیحات لازم را به بیمار ارائه خواهد داد.

نتایج عمل لیفت شکم چیست؟

پوست و چربی اضافی برداشته می شود و عضلات دیواره شکم مستحکم می گردند؛ به طور قطع، نتیجه آن باید ظاهر کوچک تر و شکل زیباتر شکم باشد. اگر فرد بتواند پس از عمل جراحی لیفت شکم وزن خود را ثابت نگه دارد، به طور معمول، نتایج مثبت لیفت شکم تا مدت ها ماندگار خواهد بود.

هزینه عمل لیفت شکم چقدر است؟

بخش عمده قیمت لیفت شکم را هزینه های بیمارستانی شامل هتلینگ اتاق و هزینه های اتاق عمل تشکیل می دهد. بدیهی است هزینه های کمتری مانند هزینه های ویزیت و ازمایش های پیش از عمل و هزینه های ویزیت پس از عمل را هم باید لحاظ کرد.

با توجه به این که عمل لیفت شکم یک عمل جراحی زیبایی به شمار می رود، بسیاری از بیمه ها آن را تحت پوشش قرار نمی دهند. پیش از انجام عمل لیفت شکم حتما با مسئولین بیمه اصلی خود مانند بیمه نیروهای مسلح و مسئولین بیمه درمانی تکمیلی خود در این رابطه مشورت نمایید.

دکتر سید علیرضا آذر پیکان دانش آموخته رشته فوق تخصصی اُنکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته از دانشگاه تهران آماده پذیرش بیماران دچار مشکلات ظاهری شکم و درمان آنها از جمله انجام عمل لیفت شکم هستند. خواهشمند است برای دریافت اطلاعات بیشتر با کلینیک ایشان واقع در تهران تماس حاصل بفرمایید.

منابع (Source) : وبسایت های mayoclinic | plasticsurgery

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *