جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

عمل بای پس با سوئیچ اثنی عشری

عمل بای پس با سوئیچ اثنی عشری از روش‌های نوین در جراحی‌های لاغری می‌باشد. معمولاً این روش زمانی کاربرد دارد که روش‌های متعارف لاغری چندان مفید نباشد. این روش‌ها شامل ورزش، رژیم غذایی متعادل و دارو درمانی می‌باشد. از فواید این روش کاهش وزن پایا و بهبود بیماری‌های مزمن در ارتباط با افزایش وزن می‌باشد. همچنین این روش جراحی دارای مخاطراتی برای فرد جراحی‌شده می‌باشد. از این رو نیاز است که فرد مراقب‌های لازم بعد از عمل را انجام دهد.
عمل بای پس با سوئیچ اثنی عشری

عمل بای پس با سوئیچ اثنی عشری یکی از روش‌های جراحی برای کاهش وزن و مبارزه با بیماری چاقی می‌باشد. امروزه روش‌های جراحی  مختلفی برای این منظور به کار گرفته می‌شود. رسیدن به کاهش وزن پایدار و پیشگیری از چاقی مجدد از فواید این روش‌های جراحی لاغری می‌باشد. معمولاً این موارد با روش‌های متعارف لاغری به دست نمی‌آیند. اما در کنار فواید و پیامدها این روش‌های جراحی می‌توانند مخاطرات و عوارضی را در بر داشته باشند. در مقاله خواهیم کرد این روش را تبیین و تشریح کنیم. در گام بعدی محسنات و معایب این روش هم توضیح داده خواهد شد.

عمل بای پس با سوئیچ اثنی عشری

انحراف بیلیو پانکراس با سوئیچ اثنی عشر (BPD/DS) روشی کمتر متعارف برای رسیدن کاهش وزن است این روش خود شامل دو مرحله اصلی است. اولین مرحله از این روش،  عمل اسلیو گاسترکتومی می‌باشد که در آن حدود 80 درصد معده برداشته می‌شود . باقیمانده معده در این روش لوله‌ای اندازه کوچک‌تری شبیه موز دارد. بااین‌حال، مجرایی که غذا را به روده کوچک انتقال می‌دهد (دریچه پیلور) همراه با بخش محدودی از روده کوچک که به طور معمول به معده (اثنی عشر) متصل می‌شود،  از عمل باقی می‌ماند. در مرحله دوم با وصل کردن قسمت انتهایی روده به دوازدهه ، اکثریت روده دور  زده می‌شود.

این روش جراحی لاغری هم میزان غذا خوردن را محدود کرده و هم جذب مواد مغذی از جمله پروتئین‌ها و چربی‌ها را کاهش می‌دهد. به طور کلی انحراف بیلیو پانکراس به عنوان یک روش واحد انجام می‌شود. بااین‌حال، در شرایط خاص، این روش ممکن است به صورت دو عمل جداگانه اسلیو معده و به دنبال آن بای پس روده در زمان بعد از شروع کاهش وزن انجام شود. در حالی که انحراف بیلیو پانکراس  روشی بسیار موثر است اما همچنین مخاطراتی  از جمله سوءتغذیه و کمبود ویتامین را می‌تواند در بر داشته باشد. این روش به طور کلی برای افرادی با شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از 50 توصیه می‌شود.

روش انجام عمل بای پس با سوئیچ اثنی عشری

این عمل جراحی لاغری برای کمک به کاهش وزن اضافی و پایین آمدن خطر ابتلا به  بیماری‌های مرتبط با وزن که بالقوه تهدیدکننده زندگی انجام می‌شود. این بیماری‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

  • بیماری‌های قلبی – عروقی
  • فشارخون بالا
  • کلسترول بالا
  • آپنه خواب شدید
  • دیابت نوع 2
  • سکته قلبی ( مغزی)
  • ناباروری

این روش جراحی لاغری معمولاً بعد از  ناموفق بودن روش‌های درمانی متعارفی کاهش وزن مانند رژیم غذایی یا فعالیت‌های ورزشی و یا دارو درمانی انجام می‌شود. اما این روش لاغری برای همه افرادی که به شدت چاق می‌باشد مناسب نیست. معمولاً برای انتخاب این روش نیاز به طی کردن یک فرآیند غربالگری گسترده وجود دارد. در پایان این فرایند جراح به این نتیجه خواهد رسید که فرد واجد شرایط این عمل جراحی هست یا خیر.

همچنین به جز عمل فرد باید تغییرات دائمی را در زندگی برای داشتن یک سبک زندگی سالم‌تر قبل و بعد از جراحی ایجاد کند. این تغییر روش زندگی می‌تواند شامل برنامه‌های پیگیری طولانی‌مدت باشد که نظارت بر تغذیه، سبک زندگی و رفتار بهداشتی و بیماری‌های فرد را در بر می‌گیرد.

مخاطرات انجام عمل بای پس با سوئیچ اثنی عشری

به مانند هر عمل جراحی ، این عمل جراحی لاغری احتمال دارد که منجر به بروز مخاطراتی بر سلامتی فرد چه در بازه کوتاه‌مدت و  چه بلندمدت شود. مخاطرات در ارتباط با عمل بای پس با سوئیچ اثنی عشری شباهت زیادی با دیگر اعمال جراحی دستگاه گوارش دارد. این مخاطرات و عوارض معمول شامل موارد زیر می‌باشد:

  • خون‌ریزی بیش از حد
  • بروز عفونت متعاقب عمل جراحی
  • بروز واکنش‌های نامطلوب بعد از فرایند بیهوشی
  • لخته شدن خون
  • بروز مشکلاتی در عملکرد ریوی یا تنفسی
  • نشت در دستگاه گوارش فرد جراحی‌شده
مقاله پیشنهادی:  هفته ششم بعد از عمل اسلیو

خطرات و عوارض طولانی مدت این روش جراحی لاغری احتمال دارد که موارد زیر را در بر گیرد:

  • بروز انسداد روده در فرد جراحی‌شده
  • بروز سندرم دامپینگ که باعث اسهال، حالت تهوع یا استفراغ می‌شود
  • تشکیل سنگ کیسه صفرا
  • بروز فتق
  • افت قند خون (هایپوگلیسمی)
  • سوءتغذیه
  • سوراخ یا زخم شدن معده
  • بروز زخم در ناحیه جراحی
  • استفراغ

نکته مهم اینکه به ندرت پیش می‌آید که  عوارض این روش جراحی لاغری کشنده باشد. از این رو فرد جراحی‌شده در مورد بروز هرگونه مخاطره‌ای باید هشیار بوده و آن‌ها را  به پزشک جراح خود اطلاع دهد. غفلت از عوارض یاد شده گاها پیامدهای خطرناکی را می‌تواند برای فرد جراحی‌شده به همراه داشته باشد.

آمادگی جهت عمل بای پس با سوئیچ اثنی عشری

بعد از مراجعه فرد به جراح ضروری است که سلامتی فرد  مراجعه کننده تائید شود. روش‌های آزمایشگاهی و تشخیصی  می‌توانند علاوه بر معاینه و شرح حال گیری از بیماری پزشک را در تائید سلامتی فرد کمک کنند.به جز این باید معیارهای ورود به این روش درمانی اعم از کاهش وزن یا کاهش شدت بیماری‌های مزمن و وابسته آن مشخص شود. اگر  فرد مراجعه دارای شرایط لازم بود، جراح به فرد راهنمایی‌های در مورد نحوه آماده شدن برای جراحی  ارائه می‌دهد.

 همچنین اگر بخواهیم تیتروار ذکر کنیم، قبل از انجام عمل فرد نیاز به انجام قطع مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی و بعضی داروها به ویژه داروهای رقیق کننده خون  و استعمال دخانیات دارد. همچنین فرد متقاضی عمل باید از مدتی قبل از عمل جهت آمادگی بدنی و کاهش تدریجی وزن رژیم غذایی سبکی را دنبال کند. در ادامه مفصلاً اقدامات قبل از این عمل جراحی لاغری را شرح می‌دهیم:

غذا و داروها

غذا و داروها

پیش از جراحی، فرد جراحی شونده باید فهرستی از تمام داروها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مکمل‌های گیاهی یا غذایی که مصرف می‌کند را به جراح خود و ارائه نماید. ممکن است که فرد برای خوردن و آشامیدن و داروهایی که می‌تواند مصرف کند دچار محدودیت شود.

اگر فرد  از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کند، قبل از جراحی باید به پزشک خود در این زمینه اطلاع دهد. از آنجایی که این داروها بر  فرایند لخته شدن و خونریزی در بدن تأثیر می‌گذارند، ممکن است نیاز به تغییر دوز یا قطع داروهای رقیق کننده خون  وجود داشته باشد.

اگر  فرد جراحی شونده دچار بیماری دیابت می‌باشد، باید با پزشکی که انسولین یا سایر داروهای دیابت او را کنترل می‌کند، مشورت کند . این امر برای دریافت دستورالعمل‌های خاص در مورد مصرف یا تنظیم این داروها پس از انجام این عمل جراحی می‌باشد.

دیگر اقدامات احتیاطی

ممکن است از فرد خواسته شود که یک برنامه ورزشی را شروع کنید و  لازم است که مصرف دخانیات را متوقف کند. همچنین ممکن است لازم باشد که فرد با برنامه ای را برای بهبودی پس از جراحی خود طراحی کند. به عنوان مثال، اگر فکر می‌کند که بعد از عمل به کمک نیاز دارد، باید  در خانه مانده و از یکی از اعضای خانواده یا آشنایان کمک بگیرد.

مقاله پیشنهادی:  11 مورد از داروهای تقویتی بعد از عمل جراحی لاغری

روش انجام عمل بای پس با سوئیچ اثنی عشری

این روش جراحی لاغری معمولاً در بیمارستان انجام می‌شود. طول مدت بستری فرد در بیمارستان به بهبودی و روشی انجام جراحی اعم از عمومی یا لاپاراسکوپی بستگی دارد. در صورت انجام لاپاراسکوپی، بستری فرد در بیمارستان ممکن است حدود تنها دو روز طول بکشد. قبل از انجام عمل،  به فرد بیهوشی عمومی داده می‌شود.  داروی بیهوشی موجب می‌شود  که فرد در طول جراحی خواب و در حالتی  راحت قرار گیرد.

 مراحل عمل بای پس با سوئیچ اثنی عشری

این عمل خود از دو مرحله تشکیل می‌شود که در ادامه شرح داده می‌شود:

مرحله اول: اولین مرحله شامل برداشتن بخشی از معده می‌باشد. پس از ایجاد برش با عمل باز یا لاپاراسکوپی، جراح بخش بزرگی از معده فرد را برداشته و قسمت باقی مانده را به صورت یک لوله باریک نگه می‌دارد. جراح دریچه‌ای را که غذا را به روده کوچک (دریچه پیلور) آزاد می‌کند، همراه با بخش محدودی از روده کوچک که به طور معمول به معده (اثنی عشر) متصل می‌شود، دست نخورده باقی می‌گذارد.

مرحله دوم : در مرحله دوم، جراح برشی را در قسمتی از روده کوچک درست زیر دوازدهه انجام داده و برش دوم را در طرف پایین‌، نزدیک انتهای پایینی روده کوچک انجام می‌دهد. سپس جراح انتهای بریده شده را به انتهای روده کوچک نزدیک به انتهای بریده شده دیگر، درست زیر دوازدهه متصل می‌کند. این مورد موجب دور زدن بخش بزرگی از روده کوچک خواهد شد.

هر بخش از این جراحی معمولاً چند ساعت طول می‌کشد. بعد از انجام جراحی، فرد جراحی در اتاق ریکاوری به هوش آمده و توسط گروه درمان تحت نظر گرفته خواهد شد.

ملاحظات بعد از عمل بای پس

ملاحظات بعد از عمل بای پس با سوئیچ اثنی عشری

بلافاصله پس از عمل احتمال دارد که فرد غذای مایع بخورد ولی اما غذای جامد به خاطر نیاز به بهبودی معده و روده توصیه نمی‌شود. سپس فرد یک برنامه غذایی خاص را دنبال کرده که به آرامی سیر تغذیه از مایعات به غذاهای پوره شده تغییر کند. پس از آن، فرد می‌تواند غذاهای نرم خورده و بعد به سراغ غذاهای سفت‌تر برود.

رژیم غذایی فرد بعد از جراحی احتمال دارد که محدود باشد، لذا معمولاً پزشک به فرد توصیه می‌کند که پس از جراحی از مکمل‌های  حاوی ویتامین و مواد معدنی از جمله مولتی‌ویتامین، کلسیم و ویتامین B12 استفاده کند. این عمل برای پیشگیری از بروز کمبود ریزمغذی‌ها در بدن لازم می‌باشد.

به جز موارد یاد شده فرد در چند ماه اول پس از جراحی ، معاینات مکرری را برای نظارت بر سلامت خود خواهد داشت. احتمال دارد که پزشک برای تائید روند درمانی به آزمایش‌های خون و معاینات مختلف نیاز داشته باشد.

ممکن است با توجه به واکنش بدن نسبت به کاهش وزن سریع در سه تا شش ماه اول بعد از عمل  فرد تغییراتی را شامل موارد زیر تجربه کند:

  • بدن درد
  • احساس خستگی طوری که انگار فرد به بیماری آنفولانزا مبتلا شده است.
  • احساس سرما
  • خشکی پوست
  • نازک شدن مو و یا ریزش مو
  • بروز تغییراتی در خلق و خوی فرد جراحی‌شده
مقاله پیشنهادی:  هزینه عمل اسلیو معده با بیمه تکمیلی

پیامدهای بای پس با سوئیچ اثنی عشری

پیامدهای بای پس با سوئیچ اثنی عشری

بعد از انجام این عمل جراحی لاغری  احتمال دارد در عرض دو سال 70 تا 80 درصد از وزن اضافی فرد کاهش یابد. بااین‌حال، میزان کاهش وزن به تغییر در عادات و سبک زندگی فرد نیز بستگی دارد. علاوه بر کاهش وزن، این عمل جراحی لاغری احتمال بروز بیماری‌های مزمنی که اغلب در ارتباط به اضافه وزن است را بهبود یا کاهش دهد. این بیماری‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

  • بیماری ریفلاکس اسید به مری
  • بیماری‌های قلبی – عروقی
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • آپنه انسدادی خواب
  • دیابت نوع 2
  • سکته قلبی یا مغزی
  • ناباروری

 همچنین ای روش جراحی لاغری توانایی فرد را در انجام فعالیت‌های معمول روزانه بهبود  می‌بخشد، که همین امر می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی فرد کمک  شایانی نماید.

بحث و نتیجه‌گیری عمل بای پس با سوئیچ اثنی عشری

عمل بای پس با سوئیچ اثنی عشری از روش‌های خوب جراحی لاغری می‌باشد. این روش نیاز به اعمالی برای آمادگی دارد. همچنین معمولاً این روش در دو مرحله انجام می‌شود. این روش لاغری موجب کاهش وزن قابل ملاحظه و برگشت ناپذیر می‌شود. بهتر است که برای این جراحی، پزشک جراحی ماهر و با تجربه انتخاب شود. رعایت مراقبت‌های بعد از عمل می‌تواند در کنترل و محو مخاطرات بعد از عمل نقش مهمی داشته باشد. نتیجه نهایی و مورد انتظار این عمل جراحی کاهش وزن و بهبود کیفیت زندگی در فرد جراحی‌شده می‌باشد.

معرفی جراح برتر برای انجام عمل لاغری

یکی از موارد لازم در به‌کارگیری جراحی لاغری موفق انجام این روش جراحی توسط یک جراحی ماهر و باتجربه است. در این زمینه  پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از بهترین جراحان شهر تهران و حتی ایران را می‌باشد. این جراح پزشکی به روز، ماهر و دارنده بهترین مدارک از بالاترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین ایشان دارای کارنامه‌ای عالی در زمینه اعمال جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی می‌باشد.

دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد. این جراح ماهر دارای قدرت بالا در مشاوره با مراجعه‌کنندگان و همچنین دارای اخلاقی نیکو است. سابقه درخور این جراح شامل بیش از 3000 عمل جراحی با نتایج موفق است. گوشه‌ای از رزومه و فعالیت‌های این جراح شامل موارد زیر می‌باشد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه ص اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

 افراد مراجعه کننده می‌توانند برای کسب اطلاع از فعالیت‌های دکتر آذر پیکان از اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) دیدن فرمایند. به جز این موارد، افراد مراجعه‌کننده می‌توانند از تجربه افراد جراحی‌شده اطلاع حاصل کنند. این امر می‌تواند کمکی خوب برای برطرف کردن دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این عمل باشد. مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
برای دیدن ویدیو جراحی سرطان معده دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *