جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

دلایل بوی بد دهان پس از عمل اسلیو معده

علت بوی بد دهان بعد از عمل اسلیو معده، یکی از روش‌های لاغری عمل جراحی است. معمولا این راه‌ها زمانی استفاده می‌شوند که راه‌های دیگر کاهش وزن مؤثر نباشد. این راه‌ها بالا بردن فعالیت بدنی و استفاده از رژیم غذایی مناسب می‌باشد. اعمال جراحی لاغری به عمل اسلیو معده، بای پس معده، پیکرتراشی، لاپاراسکوپی و... تقسیم می‌شوند. عمل جراحی اسلیو معده از اعمال جراحی دارای نتایج سریع و پایا است. به جز نتایج مفید استفاده از این روش ممکن است سبب بروز عوارضی در فرد شود. یکی از این عوارض موقت بروز بوی بد دهان می‌باشد. در مقاله به بررسی راه‌های غلبه بر بوی بد دهان خواهیم پرداخت.
علت بوی بد دهان بعد از اسلیو معده

بوی بد دهان از مشکلاتی است که فرد جراحی‌شده ممکن است بعد از عمل جراحی اسلیو معده تجربه کند. عمل جراحی اسلیو معده یکی از چندین عمل جراحی لاغری رایج می‌باشد. نحوه عمل جراحی اسلیو معده مبتنی بر وصل کردن قسمت بالایی معده فرد جراحی شونده به روده او است. به‌جز نتایج مثبت این عمل لاغری عوارضی نیز ممکن است رخ دهد که یکی از این عوارض بروز بوی بد دهان در فرد جراحی شده است. این مشکل معمولا پیامد کم‌آبی بدن، خالی نشدن معده از غذا یا کاهش وزن می‌باشد. بوی بد دهان با خشکی و چسبندگی در دهان فرد همراه می‌باشد.

بوی بد دهان از مشکلاتی است که فرد جراحی‌شده ممکن است بعد از عمل جراحی اسلیو معده تجربه کند. روش عمل جراحی اسلیو معده مبتنی بر اتصال قسمت بالایی معده فرد جراحی شونده به روده است. این فرایند منجر به از میان رفتن حس گرسنگی و پایین آمدن مقدار کالری جذبی در بدن فرد می‌شود. به‌جز فواید و کارکرد این روش در مبارزه با چاقی و نیل به لاغری عوارضی نیز ممکن است رخ دهد. بوی بد دهان یکی از این عوارض است که در این مقاله به بررسی علت بروز، راه‌های مبارزه با آن و موقتی آن می‌پردازیم.

 

علت بوی بد دهان بعد از عمل اسلیو معده

بیماری چاقی از مشکلات شایعی است که سبب اخلال در زندگی روزمره و فعالیت‌های افراد می‌باشد.  خیلی از افراد با رهایی از اضافه وزن و داشتن تناسب اندام راه‌های مختلفی را تجربه می‌کنند. یکی از راه‌های مبارزه با بیماری چاقی (مخصوصاً نوع شدید آن) عمل جراحی اسلیو معده می‌باشد.عمل جراحی اسلیو معده یکی از چندین عمل جراحی در کنار بای پس معده، پیکرتراشی، لاپاراسکوپی می‌باشد. این راه‌ها هرکدام فواید و مضرات و مشکلات احتمالی دارند.

مقاله پیشنهادی:  کاهش وزن و لاغری بعد از عمل اسلیو معده

معمولا این روش‌ها زمانی به کار گرفته می‌شود که روش‌هایی نظیر رژیم غذایی و فعالیت بدنی کاملاً مؤثر نباشد. نحوه عمل جراحی اسلیو معده مبتنی بر وصل کردن قسمت بالایی معده فرد جراحی شونده به روده او است. نتیجه این فرآیند از میان رفتن حس گرسنگی و به حداقل رسیدن مقدار کالری جذبی در بدن فرد است. به‌جز نتایج مثبت این عمل لاغری عوارضی نیز ممکن است رخ دهد. یکی از این عوارض عمل جراحی اسلیو معده، بروز بوی بد دهان در فرد جراحی شده است. این مشکل معمولا پیامد کم‌آبی بدن (دهیدراتاسیون)، خالی نشدن معده از غذا یا حتی خود کاهش وزن می‌باشد. بوی بد دهان اکثراً با خشکی و چسبندگی در دهان فرد جراحی شده همراه می‌باشد.

در کنار عارضه ی بوی بد دهان، ریزش مو بعد از عمل اسلیو معده را می توان شایع ترین عوارض بین افرادی که جراحی اسلیو معده انجام داده اند معرفی کرد. هر دو عارضه را به طور کلی می توان به کمک یک رژیم غذایی صحیح رفع و درمان کرد.

 

کم‌ آبی بدن دلیل اول بوی بد دهان بعد از عمل جراحی اسلیو معده

یکی از دلایل بروز بوی بد دهان بعد از عمل جراحی اسلیو معده کم‌آبی بدن می‌باشد. معمولا راه غلبه بر این مشکل استفاده از مقادیر کافی مایعات می‌باشد.

اولین و مهم ترین دلیل بوی بد دهان در افرادی که عمل اسلیو معده انجام داده اند کم آبی بدن می باشد.

تخلیه نشدن معده از غذای مصرفی

دلیل دیگر برای بروز بوی بد دهان پس از جراحی اسلیو این است که غذایی مصرف شده به تمامی از معده حالا کوچک‌تر شده خالی نمی‌شود. این امر منجر به تجمع اسیدهای معده در معده و متعاقباً بروز بوی بد دهان می‌شود. برای غلبه این مشکل استفاده از یک داروی آنتی‌اسید مانند آلومینیم ام جی اس می‌توانند مفید باشد.

مقاله پیشنهادی:  فوق تخصص انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته

البته فراموش نکنید که مهم ترین اصل در مراقبت های پس از این جراحی، داشتن یک رژیم غذایی مناسب پس از عمل اسلیو معده است. رژیم غذایی نه تنها بهترین روش برای کمک به کاهش وزن است بلکه می تواند بسیاری از عوارض دیگر این جراحی را نیز از بین ببرد.

 

 کاهش وزن دلیل بوی بد دهان بعد از عمل جراحی اسلیو معده

کاهش وزن و تجزیه چربی‌های ذخیره شده در بدن، سبب ایجاد ماده‌ای جانبی با نام کتون می‌شود. بعد از عمل جراحی فرد باید تا چند روز غذا مصرف نکرده و فقط آب و مایعات استفاده کند. با کاهش گلوکز بدن به طرف بهره‌گیری از منابع دیگر سوخت‌وساز یعنی چربی می‌رود. به تجزیه ذخیره چربی بدن کتوز گفته می‌شود. این حالت به جز اثر مفید خود ممکن است عوارض جانبی منفی نیز در بر داشته باشد. یکی از ماده جانبی این فرایند تشکیل ماده‌ای با نام کتون است. کتون به نوبه خود در بد بو شدن تنفس فرد نقش دارد. برای غلبه بر این مشکل چاره افزایش مقدار پروتئین در رژیم غذایی روزانه فرد و افزایش کربوهیدرات در رژیم غذایی روزانه فرد است.

برای غلبه بر این مشکل و البته عدم تداخل با فرایند لاغری چند راه وجود دارد. مورد اول افزایش مقدار پروتئین در رژیم غذایی روزانه فرد می‌باشد. دومین مورد افزایش کربوهیدرات در رژیم غذایی روزانه فرد است. استفاده از این دو ماده زمانی است که پزشک به فرد جراحی شده اجازه استفاده از مواد غذایی دهد.

راهکارهای ساده برای رفع بوی بد دهان

درمان بوی بد دهان پس از جراحی اسلیو معده:

  • فرد باید مقادیر کافی از آب و مایعات بنوشد.
  • یک راه خوب و قدیمی دیگر زدن مسواک بعد از هر وعده غذایی است.
  • جویدن آدامس بدون قند در تولید بزاق که  کاهش بوی ب دهان نقش مهمی دارد.
  • یک راه ساده دیگر استفاده از آدامس دارچین می‌باشد که سبب خوش‌بو شدن تنفس فرد می‌شود.
  • استفاده از خلال دندان برای تمیز کردن کامل دهان از مواد غذایی .
  • ویزیت منظم توسط دندان‌پزشک
مقاله پیشنهادی:  پیکرتراشی با روش ویزرلیپو + مزایا و معایب آن

عفونت بعد از عمل اسلیو معده

در اکثر موارد بوی بد دهان با راه‌هایی که معرفی کردیم برطرف می‌شود. در موارد جزئی این ممکن است بوی بد دهان هنوز از میان نرفته باشد. در این حالت مشکلات دیگری نظیر عفونت، بیماری‌های کلیوی یا  بروز مشکلات حاد کبدی می‌تواند زمینه‌ساز بوی بد دهان باشد. اگر استفاده از مقادیر کافی آب به‌طور روزانه و رعایت بهداشت دهان و دندان بر مشکل بوی بد دهان غلبه نکرد، نیاز است که فرد به پزشک معالج خود مراجعه و در این زمینه از مشورت‌های وی بهره گیرد.

همچنین فرد باید بداند که بروز بوی بد دهان بعد از عمل جراحی اسلیو معده موقتی می‌باشد. معمولا با بازگشت کربوهیدرات‌ها و سبزیجات به رژیم غذایی فرد این مشکل رفع می‌شود.این امر در بازه زمانی 5 هفته‌ای بعد از عمل جراحی اسلیو معده رخ می‌دهد. ورود غذاهای جامد ولی دارای قوام نرم مشکل بوی بد دهان را رفع می‌کند. از این غذاهای نرم در بالاتر نام برده شده است.

افراد یک ماه از بوی بد دهان رنج برده ولی شاید برای همیشه از شر بیماری چاقی راحت می‌شوند. لذا این افراد با آگاهی و پذیرفتن این عوارض جانبی عمل اسلیو معده را انجام می‌دهند. در این حالت هزینه و اثربخشی عمل مطرح می‌شد. برای این منظور وجود پزشکی مسئولیت‌پذیر، آگاه و صادق مفید می‌باشد. پزشکی که نگرانی مراجعه‌کننده را رفع و نحوه انجام عمل و مشکلات بعد از آن را تشریح کند.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *