جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

علائم سرطان معده در جوانان

علائم سرطان معده در جوانان از موارد مهمی است که حتماً باید در نظر گرفته شود. دلیل این امر نگرانی قشر جوان و همچنین نیاز به تشخیص زودهنگام می‌باشد. البته نکته مهم اینکه معمولاً علائم سرطان مری عمومی بوده که تقریبا با دیگر بیماری‌های گوارشی مشترک است. لذا روش‌های تشخیصی متنوعی برای کمک به تشخیص درست توسط گروه‌درمانی به کار گرفته می‌شود. نتیجه این امر تشخیص به موقع و درمان مؤثرتر و افزایش شانس بقا در صورت بروز بیماری می‌باشد.
علائم سرطان معده در جوانان

علائم سرطان معده در جوانان از موارد مهمی است که ممکن است دلیل نگرانی در بسیاری از افراد جوان‌ می‌باشد. گروهی از افراد با مشاهده علائم و نشانه‌های بیماری  به گمانه‌زنی در مورد علت بروز آن می‌پردازند. این امر موجب گرانی و تشویش مفرط به‌ویژه در قشر جوان می‌گردد. برای پرهیز از این باید نشانه‌ها و علائم سرطان معده را شناخت. این امر هم موجب رفع نگرانی افراد جوان می‌گردد. همچنین با تشخیص رست و زودهنگام بیماری شانس درمان و رفع علائم آن افزایش می‌یابد. در این مقاله تلاش خواهیم کرد که به معرفی علائم سرطان معده در افراد جوان بپردازیم.

مشاوره تلفنی سرطان دکتر آذرپیکان

سرطان معده  و عوامل دخیل در آن

سرطان معده  و عوامل دخیل در آن

سرطان معده از بیماری‌های خطرناکی است که هر جنس، سن و نژادی را درگیر می‌کند. سرطان معده هنگامی بروز پیدا  می‌کند که سلول‌های سرطانی در دیواره داخلی معده تشکیل شوند. معده یک اندام به شکل حرف J در ناحیه فوقانی شکم می‌باشد. این اندام، بخشی از سیستم گوارشی است که مواد مغذی (ویتامین‌ها، مواد معدنی، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، پروتئین‌ها و آب) را از غذاهای وارد شده پردازش کرده و به دفع مواد زائد از بدن کمک می‌کند. غذا از طریق یک لوله توخالی و عضلانی به نام مری از گلو به معده وارد می‌شود. بعد از خروج از معده، غذای نیمه هضم شده به روده کوچک و نهایتاً به روده بزرگ می‌رود.

هر چیزی که شانس ابتلا به این  بیماری را بالا می‌برد، عامل خطر نامیده می‌شود. داشتن یک عامل خطر به معنای درگیر شدن با این بیماری نمی‌باشد. نداشتن عوامل خطر به این معنی نیست که فرد مبتلا به سرطان نخواهد شد. اگر  فرد فکر می‌کند  که خود یا خانواده‌اش  ممکن است در معرض خطر باشد، با یک پزشک در این زمینه مشورت کند.  عوامل خطر در ابتلای به سرطان مری، شامل استعمال سیگار  و دیگر دخانیات، عفونت با باکتری هلیکوباکتر پیلوری، و داشتن بیماری‌های ژنتیکی می‌باشد. معمولاً می‌توان عوامل فردی یا محیطی را کنترل کرد ولی عوامل ژنتیکی قابل کنترل نمی‌باشند. در ادامه به صورت فهرست‌وار و مقاله کامل علت سرطان معده چیست می توانید مشاهده کنید

  • ابتلا به بیماری رفلاکس معده و مری
  • چاقی به ویژه در نوع شدید آن
  • رژیم غذایی نامتعادل دارای مقدار زیادی نمک
  • مصرف بیش از حد غذاهای دودی
  • رژیم غذایی دارای مقادیر کم میوه و سبزی
  • سابقه ابتلا به سرطان معده در خانواده
  • ابتلا به عفونت ناشی از باکتری هلیکوباکتر پیلوری (اچ پیلوری)
  • التهاب بلند مدت ( گاستریت) معده
  • استعمال سیگار و قلیان و دیگر دخانیات
  • وجود پولیپ معده
مقاله پیشنهادی:  عوارض شیمی درمانی در سرطان مری

اطلاعات عمومی در مورد سرطان معده

  • سرطان معده بیماری است که در آن سلول‌های بدخیم (سرطانی) در بافت‌های معده بروز پیدا می‌کنند.
  • ابتلا به هلیکوباکتر پیلوری ریسک ابتلا به سرطان معده را بالا می‌برد.
  • نشانه‌های و علائم سرطان معده شامل درد معده، حالت تهوع و استفراغ می‌باشد.
  • از آزمایش‌های مختلفی  که معده را مورد پایش قرار می‌دهند در تشخیص بیماری سرطان معده بهره گرفته می‌شود. این آزمایش‌ها شامل آندوسکوپی، نمونه‌برداری از معده (بیوپسی) و آزمایش‌های خون می‌باشد.
  • عوامل ویژه‌ای بر پیش آگهی (احتمال بهبودی) این بیماری مهلک اثرگذار هستند.

علائم سرطان معده در جوانان

علائم سرطان معده در جوانان

معمولاً علائم بروز این بیماری خطرناک در افراد مختلف با سنین گوناگون مشابه می‌باشد. در طیف عظیمی از افراد بیمار،  تا زمانی که سرطان گسترش پیدا نکرده،  علائم و نشانه‌هایی در بدن فرد بیمار بروز پیدا نمی‌کند. سرطان معده ممکن است هر یک از علائم و نشانه‌های زیر را موجب شود. اگر در افراد جوان هر یکی از موارد زیر بروز پیدا کرد، باید در این زمینه به پزشک خود اطلاع دهد:

  • بروز دل درد.
  • از دست دادن اشتها
  • دشواری در خوردن غذا
  • پایین آمدن قابل توجه وزن بدون علت مشخص و البته ناگهانی
  • بروز حالت تهوع
  • ورم معده بعد از میل نمودن وعده غذایی
  • حس سیری زودهنگام بعد از خوردن مقدار کمی غذا
  • استفراغ
  • یبوست یا اسهال
  • بروز ضعف و بی‌حالی
  • سوءهاضمه
  • کم‌خونی ( علائم آن شامل خستگی، سرگیجه، ضربان قلب سریع یا نامنظم، تنگی نفس و رنگ‌پریدگی پوست می‌باشد).

نکته مهم اینکه دیگر بیماری‌هایی که  لزوماً سرطان معده نمی‌باشد، احتمال  موجب بروز علائم و نشانه‌های مشابه این بیماری در فرد شوند. لذا در این حالت تشخیص پزشک که به کمک روش‌های آزمایشگاهی  و مشاهده فضای داخلی معده صورت می‌پذیرد به افتراق بیماری و تعیین نوع آن کمک شایانی خواهد کرد.

روش تشخیص سرطان معده

برای تشخیص سرطان معده  احتمال دارد که آزمایش‌ها و روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد که شامل موارد زیر می‌باشد:

معاینه فیزیکی و شرح حال و سابقه بیماری

  این مورد  شامل معاینه بدن برای پایین کلی  فاکتورهای دخیل در سلامت، از جمله بررسی علائم بیماری نظیر داشتن توده یا هر زائده‌ای غیرعادی در بدن می‌باشد. همچنین معمولاً پزشک سابقه‌ای از عادات بیمار و بیماری‌ها و درمان‌هایی که گذشته گرفته را از بیمار می‌گیرد.

مقاله پیشنهادی:  درمان سرطان روده بزرگ

مطالعات مبنی بر شیمی خون

روشی که در آن نمونه خون برای اندازه‌گیری مقدار مواد ویژه که از اندام‌ها و بافت‌های بدن در خون آزاد می‌شود، تحلیل می‌شود. مقدار غیر نرمال (بیشتر یا کمتر از حد طبیعی) یک ماده می‌تواند  ای از بروز بیماری در  بدن فرد باشد.

شمارش کامل خون (CBC)

روشی که در آن نمونه خون گرفته شده و از نظر فاکتورهای زیر تحلیل می‌شود:

  • تعداد گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها.
  • مقدار هموگلوبین (پروتئینی که اکسیژن را در خون حمل می‌کند) موجود در گلبول‌های قرمز خون.
  • بخشی از نمونه خون که از گلبول‌های قرمز تشکیل شده است.

این آزمایش برای تحلیل نشانه‌های بیماری کم‌خونی صورت می‌پذیرد.

اشعه ایکس (اشعه ایکس از شکم)

اشعه ایکس نوعی پرتو انرژی است که می‌تواند از بدن فرد گذشته و روی فیلم رفته و تصویری از نواحی داخلی بدن  را ایجاد کند.

سی تی اسکن: راهبردی  که در آن تصاویر دقیقی از مناطقی داخلی بدن، مانند شکم، از زاویه‌های گوناگون ایجاد می‌شود.  تصاویر توسط یک کامپیوتر متصل به دستگاه اشعه ایکس پرداخته می‌شود. همچنین احتمال دارد که  ماده رگی به داخل ورید فرد تزریق شده یا توسط فرد به طور خوراکی بلعیده شود. این فرایند به اندام ها یا بافت‌ها کمک می‌کند که واضح و شفاف‌تر نشان داده شوند. به این روش توپوگرافی کامپیوتری یا توپوگرافی محوری کامپیوتری نیز گفته می‌شود.

بلع باریم: مجموعه‌ای از عکس‌برداری با کمک اشعه ایکس از مری و معده. در این روش بیمار مایعی حاوی باریم (یک ترکیب فلزی سفید نقره‌ای) می‌نوشد. این مایع مری و معده را  پوشاند و عکس‌برداری با اشعه ایکس را تسهیل می‌کند. به این روش عکس‌برداری با کمک باریم از قسمت بالای معده و روده می‌گویند.

آندوسکوپی ناحیه فوقانی

آندوسکوپی ناحیه فوقانی: روشی برای بررسی داخل مری، معده و دوازدهه (اولین ناحیه از روده کوچک) به منظور پایش نواحی غیر نرمال دستگاه گوارش. در این روش  آندوسکوپ از دهان عبور داده شده و از  طریق گلو به مری می‌رود. آندوسکوپ ابزاری نازک و لوله مانند که کمک  نور و عدسی به منظور مشاهده دستگاه گوارش به کار گرفته می‌شود. همچنین احتمال دارد که آندوسکوپ دارای ابزاری برای برداشتن نمونه‌های بافتی یا غدد لنفاوی باشد تا این نمونه زیر میکروسکوپ از نظر علائم بیماری بررسی ‌شوند.

بیوپسی: برداشتن نمونه‌ای از سلول‌ها یا بافت‌ها با هدف مشاهده آن‌ها به وسیله میکروسکوپ توسط پاتولوژیست برای پایش علائم سرطان.

مقاله پیشنهادی:  متاستاز سرطان مری

بحث و نتیجه‌گیری علائم سرطان معده در جوانان

یکی از دغدغه‌های جوانان ارتباط علائمی بروز یافته در آن‌ها و ربط آن با سرطان مری می‌باشد. این امر گاها موجب تشویش خاطر افراد جوان می‌گردد. به منظور رفع این دغدغه و همچنین تشخیص به موقع و زودهنگام علائم بیماری سرطان معده توسط پزشک پایش می‌شود. با توجه به اینکه این علائم عمدتاً عمومی هستند برای تشخیص بهتر از روش‌های تشخیصی متنوعی بهره گرفته می‌شود. تشخیص به موقع و دقیق شانس درمان مؤثر این بیماری مهلک را افزایش می‌دهد.

معرفی جراح برتر برای انجام عمل جراحی سرطان معده

از مهم‌ترین شروط در جراحی‌ سرطان معده، انجام این جراحی توسط پزشکی حاذق می‌باشد. در این مورد پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از بهتری جراحان تهران و حتی ایران هست. این پزشک جراح فردی ماهر، با دانش و دارای بالاترین مدارک از بهترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین جناب دکتر آذر پیکان دارای کارنامه‌ای موفق در زمینه اعمال جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی هست. دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان هست. این جراح حاذق در انجام امور مراجعه‌کنندگان پیگیر و همچنین دارای اخلاق دلپذیر است. سابقه موفق این جراح شامل بیش از  3000 عمل جراحی با نتایج ماندگار و عالی می‌باشد. گوشه‌ای از رزومه این جراح شامل موارد زیر می‌باشد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

 افراد متقاضی این عمل می‌توانند برای آگاهی از فعالیت‌های دکتر آذر پیکان از اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) دیدن بفرمایند. جدا از این مورد، افراد متقاضی عمل می‌توانند از تجربه افراد جراحی‌شده اطلاع کسب نمایند. این اطلاعات می‌تواند اره حلی درخور برای رفع دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این عمل باشد. مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان

برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *