جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

رژیم بعد اسلیو معده به صورت هفته به هفته

رژیم غذایی پس از عمل اسلیو معده به صورت هفتگی، روش اسلیو معده از طریق جراحی اندازه معده را کاهش می دهد. افرادی که تحت این عمل قرار می‌ گیرند سریع‌ تر احساس سیری می‌ کنند، بنابراین پرخوری را به میزان قابل توجهی کاهش می‌ دهد. پس از جراحی، معده یک فرد تقریباً یک چهارم اندازه اصلی خود است. فرد باید از یک رژیم غذایی سخت پیروی کند که به بدن اجازه می دهد تا بهبود یابد و با ظرفیت کمتر معده سازگار شود.
رژیم بعد اسلیو معده به صورت هفته به هفته

رژیم غذایی پس از عمل اسلیو معده به صورت هفتگی
اگر قصد انجام جراحی اسلیو معده را دارید، احتمالاً مشتاقانه منتظر بدن جدید خود هستید و یاد می گیرید که چگونه به روشی کاملاً جدید غذا بخورید. آماده شدن برای زندگی پس از عمل اسلیو معده هیجان انگیز، اما چالش برانگیز خواهد بود. رژیم غذایی که باید هم قبل و هم بعد از جراحی رعایت کنید بسیار خاص است و برای کمک به بهبودی و جلوگیری از عوارض است. با گذشت زمان، رژیم غذایی شما به سمت کمک به شما در دستیابی به عادات غذایی سالم تغییر می کند، بنابراین می توانید به کاهش وزن و لاغری بعد از عمل اسلیو معده ادامه دهید و در نهایت وزن سالمی را برای مادام العمر حفظ کنید. ما در این مقاله رژیم بعد اسلیو معده بصورت هفته به هفته را برای شما توضیح خواهیم داد.

رژیم غذایی قبل از اسلیو معده

رژیم غذایی قبل از اسلیو معده

یک هدف اصلی رژیم غذایی قبل از جراحی، کوچک کردن کبد است. اگر چاق هستید، کبد شما به احتمال زیاد دارای تجمع سلول های چربی در داخل و اطراف آن است. این باعث می شود بزرگتر از آنچه باید باشد. کبد شما درست در کنار معده شما قرار دارد. کبد خیلی بزرگ انجام جراحی اسلیو معده را برای پزشک سخت‌ تر و انجام آن را برای شما خطرناک‌ تر می‌ کند. برای آماده شدن برای این روش، یک رژیم غذایی خاص به شما داده می شود که باید از دو هفته قبل از تاریخ جراحی برنامه ریزی شده شروع شود.

این یک رژیم غذایی سخت است که کالری و همچنین کربوهیدرات هایی مانند شیرینی، سیب زمینی و ماکارونی را کاهش می دهد. شما در درجه اول پروتئین بدون چربی، سبزیجات و مایعات کم کالری یا بدون کالری مصرف خواهید کرد. پزشک شما ممکن است یک هدف کالری به شما بدهد که باید روزانه به آن پایبند باشید.

دو روز قبل از جراحی، شما به یک رژیم غذایی شفاف و مایع روی می آورید. این ممکن است شامل یک شیک پروتئین بدون قند در روز، علاوه بر آبگوشت، آب، قهوه یا چای بدون کافئین، ژل او و بستنی های بدون قند باشد. همچنین از نوشیدنی های کافئین دار و گازدار باید خودداری کرد.

رژیم بعد اسلیو معده به صورت هفته به هفته

رژیم غذایی بعد از اسلیو معده

رژیم غذایی بعد از اسلیو معده، گاسترکتومی اسلیو اندازه معده را حدود 75 درصد کاهش می دهد. معده را به صورت عمودی از بالا به پایین تقسیم می کند و معده ای موزی شکل در امتداد منحنی داخلی و دریچه پیلور در پایین باقی می گذارد که تخلیه معده را به روده کوچک تنظیم می کند.این بدان معنی است که اگرچه کوچکتر است، اما عملکرد معده بدون تغییر باقی می ماند.در نتیجه، اکنون فقط می‌توانید وعده‌ های غذایی کوچک بخورید و بنابراین وزن کم می‌ کنید، به‌ ویژه زمانی که از رژیم غذایی کم‌ چرب و کم قند پیروی می‌ کنید.

مقاله پیشنهادی:  آیا عمل بای پس معده برگشت پذیر است؟

همچنین احساس سیری را برای مدت طولانی تری حفظ خواهید کرد که به شما کمک می کند فقط سه وعده در روز بخورید. با این حال، هیچ یک از عوارض جانبی که بیماران بای پس معده تجربه می کنند، نخواهید داشت، زیرا هضم شما تغییری نکرده است.دکتر سید علیرضا آذرپیکان، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته_جراحی چاقی از دانشگاه تهران هستند. ایشان با سابقه بیش از 3000 عمل جراحی، به عنوان یکی از بهترین پزشکان عمل اسلیو معده شناخته شده اند.

رژیم غذایی هفته اول بعد از اسلیو معده

در هفته اول پس از عمل، همان رژیم مایع شفافی را که در روزهای منتهی به جراحی دنبال کرده اید ادامه خواهید داد. این به جلوگیری از عوارض بعد از عمل، از جمله انسداد روده، نشت معده، اسهال، یبوست و کم آبی کمک می کند. بدن شما برای بهبودی نیاز به زمان دارد و این رژیم به این هدف کمک خواهد کرد. نکاتی که باید در نظر داشته باشید عبارتند از:

  • مطمئن شوید که مقدار زیادی مایعات شفاف بنوشید.
  • از مصرف نوشیدنی های حاوی شکر خودداری کنید. شکر می تواند به سندرم دامپینگ کمک کند، عارضه ای که ناشی از ورود سریع قند زیاد به روده کوچک است. این منجر به تهوع شدید، خستگی، اسهال و حتی استفراغ می شود. شکر نیز پر از کالری خالی است. اکنون باید از آن اجتناب کرد و در دراز مدت به حداقل رساند.
  • کافئین ممکن است به رفلاکس اسید و کم آبی بدن کمک کند و همچنین باید از مصرف آن اجتناب کرد.
  • نوشیدنی‌ های گازدار، از جمله نوشیدنی‌ های حاوی شکر و گزینه‌ های بدون کالری، همگی می‌ توانند باعث ایجاد گاز و نفخ شوند. همه اینها باید بعد از عمل و احتمالاً طولانی مدت اجتناب شود.

رژیم غذایی هفته دوم بعد از اسلیو معده

در این دوره ممکن است احساس کنید اشتهایتان افزایش یافته است. این کاملا طبیعی است، اما دلیلی برای خوردن غذای جامد نیست. سیستم شما هنوز قادر به مدیریت مواد جامد نیست. مصرف کردن مایعات و پرهیز از قند و چربی به شما کمک می کند تا برای مرحله بعدی رژیم غذایی خود آماده شوید. همچنان باید از نوشیدنی های گازدار و کافئین خودداری کرد.

مقاله پیشنهادی:  خونریزی بعد از عمل اسلیو معده

در هفته دوم پس از جراحی، شما به یک رژیم غذایی کامل با مایعات نیاز دارید. گزینه‌ ها عبارتند از:

رژیم غذایی کامل با مایعات

  • شیک های تغذیه ای بدون قند
  • شیک های حاوی پودر پروتئین
  • نوشیدنی های صبحانه فوری
  • سوپ رقیق و سوپ خامه ای بدون تکه – رشته های سوپ نرم در مقادیر بسیار کم مناسب هستند.
  • شیر بدون شیرینی
  • پودینگ بدون قند و بدون چربی
  • ماست یخ زده بدون قند، بستنی و شربت
  • ماست یونانی ساده بدون چربی
  • آب میوه بدون پالپ، رقیق شده با آب
  • غلات رقیق شده و داغ مانند خامه گندم یا بلغور جو دوسر

رژیم غذایی هفته دوم بعد از اسلیو معده

رژیم غذایی هفته سوم بعد از اسلیو معده

در طول هفته سوم، می توانید غذاهای نرم و پوره شده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اطمینان حاصل کنید که به آرامی غذا بخورید و غذا را به طور کامل بجوید – در صورت امکان حداقل 25 بار. هر غذای کم چرب و بدون قندی که می توانید پوره کنید، از جمله منابع پروتئینی بدون چربی و سبزیجات غیر فیبری، قابل قبول است.

مهم است که شروع به افزایش مصرف پروتئین کنید. اگر طعم منابع پروتئین بدون چربی خالص را دوست ندارید، به نوشیدن شیک های پروتئینی بدون قند ادامه دهید یا روزانه تخم مرغ بخورید. در این مدت از مصرف غذاهای ریز و جامد و همچنین کافئین خودداری کنید. شما همچنین باید از غذاهای ملایم با چاشنی ملایم یا بدون چاشنی استفاده کنید. ادویه ها ممکن است به سوزش سر دل کمک کنند. غذاهایی که باید بخورید عبارتند از:

رژیم غذایی ملایم با چاشنی ملایم یا بدون چاشنی

  • ماهی سفید پخته و پوره شده
  • تخم مرغ نرم یا تخم مرغ آب پز نرم
  • سوپ
  • میوه های کنسرو شده در آب میوه
  • موز له شده یا انبه بسیار رسیده
  • ماست یونانی ساده
  • آووکادوی پوره یا له شده

رژیم غذایی هفته چهارم بعد از اسلیو معده

اکنون که یک ماه بعد از جراحی را سپری کرده اید، می توانید شروع به اضافه کردن غذاهای جامد به رژیم غذایی خود کنید. اکنون زمان آن است که مهارت‌ های جدید تغذیه سالم خود را با قدرت کامل وارد عمل کنید. از شکر و چربی، از جمله لبنیات پرچرب، و همچنین غذاهای سخت هضم مانند استیک، سبزیجات فیبری و آجیل باید پرهیز شود. سایر غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید عبارتند از ماکارونی، سیب زمینی سفید و سایر گزینه های پر کربوهیدرات. نوشیدنی‌ های کافئین‌ دار معمولاً می‌ توانند در این زمان به میزان متعادل دوباره مصرف شوند. غذاهایی که می توانید به لیست خود اضافه کنید عبارتند از:

  • مرغ و ماهی خوب پخته شده
  • سبزیجات خوب پخته شده
  • سیب زمینی شیرین
  • میوه
  • پنیر کم چرب
  • غلات کم قند
مقاله پیشنهادی:  آمبولی بعد از عمل اسلیو معده

رژیم غذایی هفته چهارم بعد از اسلیو معده

رژیم غذایی هفته پنجم بعد از اسلیو معده

از هفته پنجم به بعد که می توانید غذای جامد را با خیال راحت بخورید، زمان آن رسیده است که برنامه غذایی جدید و عادی خود را در طولانی مدت اعمال کنید. روی پروتئین بدون چربی و سبزیجات تاکید کنید و هر بار یک غذا را امتحان کنید تا بتوانید واکنش بدن خود را کنترل کنید. غذاهایی که باید به طور کامل از آنها پرهیز کنید یا از این مرحله به بعد فقط در بعضی مواقع مصرف کنید، شامل شیرینی های شیرین و نوشابه است. همه غذاهای دیگر را می توان دوباره در آن گنجاند مگر اینکه باعث ایجاد علائم شوند.

غذاهای خود را عاقلانه انتخاب کنید، گزینه های غنی از مواد مغذی را انتخاب کنید و از کالری های خالی خودداری کنید. خوردن سه وعده غذایی کوچک در روز، با حداقل میان وعده، ممکن است به شما کمک کند به برنامه خود پایبند باشید. همچنین مطمئن شوید که همیشه هیدراته بمانید.

جمع بندی

روش اسلیو معده از طریق جراحی اندازه معده را کاهش می دهد. افرادی که تحت عمل لاغری قرار می‌ گیرند سریع‌ تر احساس سیری می‌ کنند، بنابراین پرخوری را به میزان قابل توجهی کاهش می‌ دهد. پس از جراحی، معده یک فرد تقریباً یک چهارم اندازه اصلی خود است. فرد باید از یک رژیم غذایی سخت پیروی کند که به بدن اجازه می دهد تا بهبود یابد و با ظرفیت کمتر معده سازگار شود. بهتر است پس از جراحی اسلیو معده برای یک برنامه غذایی شخصی با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. فردی که این روش را انجام می دهد باید تا آخر عمر وعده های غذایی کوچکتر و مکررتر بخورد.

جراح فلوشیپ فوق تخصصی چاقی دکتر آذرپیکان

دکتر علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراح چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *