جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

ترکیب شیمی‌ درمانی و جراحی در درمان سرطان معده

درمان سرطان معده با ترکیبی از شیمی‌ درمانی و جراحی، سرطان معده از بیماری‌های با ضریب کشندگی بالا می‌باشد. به جز مرگ‌ و میر ابتلای افراد به این بیماری از نظر جسمی و روحی آن‌ها را دستخوش خود قرار خواهد داد. یکی از روش درمان ترکیبی شیمی‌ درمانی و جراحی می‌باشد.
درمان سرطان معده با ترکیبی از شیمی‌درمانی و جراحی

درمان سرطان معده با ترکیبی از شیمی‌ درمانی و جراحی یکی از گزینه‌های دلخواه در درمان سرطان معده می‌باشد. برای درمان این بیماری، این ترکیب مفید می‌تواند شانس بهبودی از این بیماری مهلک را به مقدار قابل‌توجهی بالا ببرد. اما این ترکیب چه جزئیات و نکات مهمی به همراه دارد. معمولاً روش‌های مختلفی برای انجام شیمی‌درمانی و همچنین عمل جراحی معده وجود دارد. در این مقاله تلاش خواهیم کرد که به تعریف سرطان معده بپردازم. در گام بعدی نگاهی گذرا به گزینه‌های درمانی این بیماری خواهیم داشت. با مرور این مقاله می‌توان از نقاط مفید این روش درمانی ترکیبی آشنا شد.

بیماری سرطان معده بلای مدرن چیست؟

سرطان معده از جمله بیماری‌ های مهم در زندگی امروزه می‌باشد. این بیماری هرساله موجب بروز مرگ‌ و میر در دنیا می‌شود. به جز مرگ و میر رنج و هزینه تحمیل شده بر بیماران موجب اهمیت این بیماری برای جوامع درگیر با آن می‌شود. اهمیت این بیماری، وجود روش‌های درمانی برای مقابله کارا با این بیماری را ضروری می‌سازد. شیمی درمانی و عمل جراحی سرطان معده از جمله روش‌های کاربردی برای مقابله با این بیماری مهلک می‌باشند.

شیمی درمانی در سرطان معده

شیمی درمانی در سرطان معده

 شیمی درمانی از روش‌های کارا و البته پر مخاطره در درمان سرطان معده می‌باشد. این روش از طریق رساندن داروهای ضد سرطانی به طرق مختلف به فرد سرطانی انجام می‌شود. حال این داروها ممکن است در قالب قرص خوراکی و یا از طریق خون (از طریق ورید یا کاتتر ورید مرکزی) به فرد تحت درمان تزریق شود . با تفاوت‌هایی در زمان انتشار، این داروها از طریق جریان خون به کلیه اندام‌های بدن فرد بیمار می‌رسند،. این ویژگی شیمی درمانی را گزینه‌ای خوب برای زمانی که سلول‌های سرطان به سراسر بدن فرد گسترش یافته، می‌سازد.

عمل جراحی سرطان معده

عمل جراحی سرطان معده در بیشتر اوقات قسمتی از فرایند درمانی سرطان معده است. اگر سرطان به دیگر اندام‌های بدن سرایت نکرده باشد، عمل جراحی (در ترکیب با دیگر درمان‌ها) فرصت خوبی را برای درمان سرطان ایجاد می‌کند. معمولاً جراحی به دو دلیل مهم انجام می‌گیرد:

جراحی برای حذف سرطان

با توجه به محل و مرحله (وسعت) سرطان، احتمال دارد از این روش برای حذف کل سرطان و یا بخشی یا تمام معده و همچنین برخی از غدد لنفاوی مجاور و سایر اندام‌های بدن بهره گرفته شود. در این روش جراح تلاش خواهد کرد که تا حد مقدور به معده لطمه‌ای وارد نشود. البته شوربختانه گاهی اوقات حتی عمل جراحی به معده محدود نمی‌ماند. در این حالت احتمال دارد که حتی دیگر اندام‌ها نیز باید برداشته شوند.

مقاله پیشنهادی:  علائم اولیه سرطان معده

جراحی التیام دهنده

در حالتی که گستردگی سرطان خیلی زیاد باشد؛ به طوری که امکان حذف کامل اندام‌های درگیر وجود نداشته شود، احتمال دارد از عمل جراحی برای پیشگیری از بروز خونریزی از تومور یا پیشگیری از مسدود شدن معده به علت رشد تومور بهره گرفته شود. روش جراحی التیام دهنده می‌تواند موجب پیشگیری یا التیام نشانه‌های سرطان معده شود. البته انتظار نمی‌رود که این روش جراحی سرطان را به طور کامل درمان کند.

درمان سرطان معده با ترکیبی از شیمی‌ درمانی و جراحی

هر کدام از روش‌های جراحی که بالاتر گفتیم ویژگی و میزان تأثیری در درمان سرطان معده دارد. گاه گروه‌ درمانی با توجه به مرحله و شدت بیماری از ترکیب این روش‌های درمانی بهره خواهد گرفت. مزیت این روش ترکیب ویژگی‌های خوب و بالا رفتن شانس بقای بیمار بعد از درمان می‌باشد. در مقابل هر دو روش مخاطراتی را در بر دارد. طبیعی است که ترکیب توأمان این دو روش فشار مضاعفی را بر بیمار وارد کند. لذا آمادگی ذهنی و جسمی بیمار برای این روش ترکیبی درمان سرطان معده امری ضروری می‌باشد.

درمان نئوادجوانت در درمان سرطان معده

درمان نئوادجوانت در درمان سرطان معده

شیمی درمانی را گاها می‌توان پیش از جراحی برای سرطان معده انجام داد. این روش با نام درمان نئوادجوانت معروف می‌باشد. ( تنها ترکیب درمانی برای درمان سرطان معده، شیمی درمان – عمل جراحی نمی‌باشد. گاها از شیمی درمانی در ترکیب با پرتودرمانی بهره گرفته می‌شود که به عنوان شیمی- پرتو درمانی شناخته می‌شود) درمان نئوادجوانت در ترکیب با عمل جراحی سرطان معده در ابتدا اندازه تومور را کوچک کرده و موجب راحتی در انجام عمل جراحی و بالا رفتن شانس موفقیت نهایی این روش می‌شود.

این روش درمانی اگر با دقت به همراه عمل جراحی انجام شود، می‌تواند موجب پیشگیری از عود سرطان شود. جدای از موارد یاد شده این روش به بیماران کمک می‌کند که میزان بقای بیشتری داشته باشند. در بعضی از مراحل سرطان معده، شیمی درمانی نئوادجوانت یکی از گزینه‌های درمانی استاندارد است و به کار گیری آن لازم می‌باشد. با تشخیص و نظر جراحی، بعد از جراحی، می‌توان باز از شیمی درمانی بهره گرفت.

درمان کمکی در درمان سرطان معده

درمان کمکی در درمان سرطان معده

در این روش بعد از جراحی در حذف توده سرطانی، شیمی درمانی به عنوان مکمل استفاده می‌شود. این نوع روش ترکیبی، روش شیمی درمانی کمکی نام دارد. هدف از شیمی درمانی کمکی، از بین بردن اندام‌های گرفتار سرطان که احتمال دارد در فرایند درمان بیماری، درمانی نگرفته باشند، می‌باشد. ایراد این است که گاها این نقاط خیلی کوچک و برای دیدن خیلی دشوار می‌باشند.

مقاله پیشنهادی:  طول عمر بعد از برداشتن معده

از مزایای این روش درمانی کمک به پیشگیری از عود دوباره سرطان بعد از فرایند درمانی می‌باشد. گاهی اوقات، در سرطان معده، ترکیب درمانی بزرگ‌تر هم می‌شود و عامل سومی اضافه می‌شود. در این حالت ابتدا عمل جراحی سرطان معده صورت می‌پذیرد و بعد شیمی درمانی همراه با پرتودرمانی صورت می‌پذیرد. این روش به ویژه در سرطان‌هایی که در آن‌ها امکان حذف کامل از طریق روش جراحی وجود ندارد، کاربرد دارد.

درمان اولیه و مداخله عمل جراحی

اگر سرطان به بیشتر نواحی بدن فرد رفته (متاستاز شده)  باشد یا در حالتی نتوان آن اندام درگیر را برداشت، در این حالت از شیمی درمانی در قالب درمان اولیه (اصلی و عمل جراحی به عنوان درمان مکمل بهره گرفته می‌شود. معمولاً عمل جراحی موقعی به کار گرفته می‌شود که فرد دچار مشکل حاد در بیماری یا انسداد در اندام‌های درگیر شود. این روش درمانی در کوچک کردن  اندازه سرطان یا کاهش مقطعی رشد این بیماری کاربرد دارد .

این روش درمانی می‌تواند نشان‌های دردناک سرطان معده را التیام بخشد. در این حالت با در نظر گرفتن این حقیقت که درمان کاملی را نمی‌توان تصور نمود ولی علی‌رغم این حالت در التیام بخشیدن علائم بیماری و حتی بالا رفتن میزان بقای بیمار نقش مهمی می‌تواند داشته باشد.

 

بحث و نتیجه‌ گیری درمان سرطان معده با جراحی و شیمی‌ درمانی

سرطان معده از جمله کشنده‌ترین و مهلک‌ترین بیماری‌های موجود در دنیای امروزی می‌باشد. دردناک بودن علائم و فشار جسمی و روحی و کشنگی بالا از عوامل مهم بودن این بیماری در جوامع مختلف می‌باشد. این عوامل جوامع را به طرف انتخاب روش‌های درمانی کارا برای این بیماری می‌برد.

روش‌های درمانی مختلفی برای درمان سرطان معده وجود دارد. عمل جراحی سرطان معده، شیمی درمانی و پرتودرمانی از جمله این روش‌ها می‌باشند. گاها این روش‌ها به تنهایی و گاه در ترکیب با هم به کار برده می‌شوند. عمل جراحی می‌تواند در حذف کامل بیماری یا التیام دادن به آن و دفع مشکلات ناشی از بیماری کاربرد داشته باشد. این روش گاها در ترکیب با شیمی درمانی انجام می‌شود. در این حالت شیمی درمانی قبل، بعد و گاها در ترکیب گاه و بیگاه با عمل جراحی استفاده می‌شود.

مقاله پیشنهادی:  میانگین سنی ابتلا به سرطان مری

مزیت به کار گیری توأمان این روش‌ها، بهره گیری از ویژگی‌های چشمگیر دو روش شیمی درمانی و عمل جراحی می‌باشد. در مقابل احتمال بروز مخاطراتی بعد از این روش‌های درمانی وجود دارد. از این رو باید گروه درمانی به خوبی از نظر جسمی و روحی فرد مبتلا به بیماری سرطان معده را پایش کنند.

معرفی جراح برتر برای انجام عمل جراحی سرطان معده

یکی از موارد ضروری در تجربه موفق یک جراحی سرطان معده، به کار گیری این روش جراحی توسط یک جراحی با تجربه و کاردان است. در این زمینه پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از بهترین جراحان شهر تهران و حتی ایران را می‌باشد. این جراح پزشکی با دانش، کارا و دارنده بالاترین مدارک از بهترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین ایشان دارای کارنامه‌ای درخور در زمینه اعمال جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی می‌باشد.

دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد. این جراح ماهر دارای قدرت انتقالی شگرف در ارائه مشاوره به مراجعه‌کنندگان و همچنین دارای خلقی دلپذیر است. سابقه موفق این جراح در بر گیرنده بیش از 3000 عمل جراحی با نتایجی عالی است. قسمتی از رزومه و فعالیت‌های این جراح شامل موارد زیر می‌باشد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

 افراد مراجعه کننده می‌توانند برای کسب اطلاع از فعالیت‌های دکتر آذر پیکان از اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) دیدن فرمایند. به جز این موارد، افراد مراجعه‌کننده می‌توانند از تجربه افراد جراحی‌شده اطلاع حاصل کنند. این امر می‌تواند کمکی خوب برای برطرف کردن دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این عمل باشد. مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان

برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *