جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

11 مورد از داروهای تقویتی بعد از عمل جراحی لاغری

داروهای تقویتی بعد از عمل جراحی لاغری، اعمال جراحی لاغری از روش‌های کارا در زمینه کاهش وزن و نیل به لاغری می‌باشد. بعد از موفق نبودن ورزش، رژیم غذایی و دارو درمانی افراد به طرف انتخاب روش‌های جراحی لاغری می‌روند. این روش‌ها می‌توانند همراه با رعایت مراقب‌های لازم بعد از عمل وزن متعادلی را برای فرد به دنبال داشته باشند. یکی از عوارض اعمال جراحی احتمال بروز کمبود مواد مغذی در بدن می‌باشد. با بهره‌گیری از داروهای تقویتی و مکمل‌ها می‌توان این مشکل را به‌خوبی مرتفع کرد.
داروهای تقویتی بعد از عمل جراحی لاغری دکتر آذرپیکان

داروهای تقویتی بعد از عمل جراحی لاغری و بهره‌گیری از آن‌ها از مسائل مهم بعد از اعمال جراحی لاغری می‌باشد. به‌طور معمول اعمال جراحی لاغری زمانی به کار گرفته می‌شوند که روش‌های معمول نتیجه قاطعی در بر نداشته باشند. ویژگی یکسان در همه اعمال جراحی لاغری قدرت بالا در کاهش وزن و از میان بردن بیماری چاقی می‌باشد. با توجه به تغییر آناتومی دستگاه گوارش فرد، نیاز به رعایت مراقبت‌های لازم و بهره‌گیری از مواد مغذی مفید و داروهای تقویتی وجود دارد. با رعایت این مراقبت‌ها فرد می‌تواند از نتایج عمل جراحی لاغری و کاهش وزن بهره لازم را ببرد.

مشاوره تلفنی چاقی دکتر آذرپیکان

 

چاقی چیست و راه‌های مبارزه با آن کدام هستند؟

چاقی یکی از بیماری‌های در دوران نوین است که رابطه مستقیمی با سبک زندگی افراد دارد. با گسترش زندگی شهری، کاهش فعالیت‌های بدنی و افزایش دریافت مواد غذایی منجر به چاقی می‌شود. چاقی بیماری است که مشکلات جسمی و روحی را در فرد ایجاد می‌کند. بروز مشکلات جسمی و روحی بعد از چاقی و اضافه‌وزن بیماری‌های جسمی و کاهش عزت‌نفس و راندمان اجتماعی فرد را در پی دارد.

چاقی چیست و راه‌های مبارزه با آن کدام هستند

 

عمل جراحی لاغری روشی مفید با نتایج پایا

معمول اولین روش‌ها برای کنترل چاقی بالا بردن فعالیت بدنی، رژیم غذایی و دارو درمانی می‌باشند. اگر این روش‌ها کاملاً مفید نبودند نیاز به مداخله روش‌های تهاجمی‌تری می‌باشند. برای کنترل بیماری چاقی روش‌های دیگری با عنوان اعمال جراحی لاغری به کار می‌رود. در روش‌های جراحی چاقی تغییرات عمده‌ای در دستگاه گوارش فرد داده می‌شود. عمل‌های جراحی لاغری حجم معده و روده فرد را کاهش می‌دهند. با کاهش حجم معده و پایین آمدن مقدار ترشح آنزیم‌های تولیدکننده اشتها و گرسنگی، به‌تدریج مصرف مواد غذایی کم می‌شود.

کاهش انرژی ورودی در درازمدت منجر به کاهش وزن پایدار در فرد می‌شود. این روش‌ها اگر با یک رژیم غذایی متعادل توأم گردند، می‌توانند نتایجی دیرپا و مفیدی را داشته باشند. معمولاً عمل جراحی لاغری در نوجوانان و جوانان انجام نمی‌شود. البته تنها استثنا در این زمینه بیشتر از 35 بودن شاخص توده بدنی و ابتلای فرد به یک بیماری مزمنی است که پیامد ابتلای به چاقی باشد.

 

اقدامات قبل از انجام عمل‌های جراحی لاغری

قبل از انجام عمل‌های جراحی لاغری باید سلامتی افراد متقاضی تائید شود. روش معمول در این زمینه، انجام معاینه‌های پزشکی، گرفتن شرح‌حال و انجام آزمایش‌های مورد نیاز می‌باشد. گرفتن شرح‌حال و تاریخچه ابتلا به بیماری‌های مختلف و تجربه اعمال جراحی هم می‌توانند در تائید نهایی سلامتی فرد مفید باشند. عمل‌های جراحی لاغری هم نظیر دیگر اعمال جراحی مخاطرات و عوارضی دارند. فرد متقاضی قبل از عمل، باید از عوارض و فواید این اعمال جراحی لاغری مطلع شده باشد.

همچنین نیاز به یکسری آمادگی‌ها قبل و بعد از اعمال جراحی لاغری وجود دارد. از جمله اینکه، فرد متقاضی عمل باید قبل و بعد از عمل یک رژیم غذایی متعادل را رعایت کند. همچنین فرد جراحی‌شده باید تغییرات مطلوب و همیشگی را در روش زندگی خود با هدف پیشگیری از چاقی مجدد انجام دهد.

اقدامات قبل از انجام عمل‌های جراحی لاغری

 

 تغییرات در دستگاه گوارش بعد از عمل جراحی لاغری

 اعمال جراحی لاغری موجب بروز تغییراتی در دستگاه گوارش فرد جراحی‌شده می‌شود. به عنوان مثال در عمل بای پس معده، محل جذب برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی از دور خارج می‌شود. به عنوان مثال کلسیم در دوازدهه جذب می‌شود. نتیجه این امر بروز کمبود ویتامین یا مواد معدنی در بدن فرد جراحی‌شده است. از سویی دیگر جایگزینی کربنات کلسیم با سیترات کلسیم می‌تواند جذب کلسیم را در این بیماران افزایش دهد. همچنین احتمال دارد که کمبود ویتامین‌های محلول در چربی، یعنی ویتامین‌های A، D، E، K به دلیل سوء جذب چربی در افراد جراحی‌شده با عمل جراحی لاغری رخ دهد.

مقاله پیشنهادی:  بهترین روش عمل جراحی لاغری چیست؟

این افراد نیاز مادام‌ العمر به مکمل‌هایی حاوی این ویتامین‌ها خواهند داشت. سطح سلول‌های پوششی در بیماران بای پس معده و اسلیو معده به دلیل کاهش حجم معده کاهش می‌یابد. این امر به این معنا است که فاکتور ذاتی کمتری در معده ترشح می‌شود. در نتیجه این امر جذب ویتامین B12 در بدن کاهش می‌یابد. تزريق ماهانه ويتامين B12 چه از راه خوراکی یا تزریقی می‌تواند راه حل جايگزين خوبی براي جبران کمبود ویتامین B12 می‌باشد. احتمال كمبود این ویتامین در افرادی که عمل باندینگ معده را انجام می‌دهند كمتر می‌باشد.

 

کمبود مواد مغذی در جراحی‌های لاغری مختلف

هر روش جراحی لاغری می‌توانند موجب کمبود یک نوع ماده مغذی اعم از ویتامین یا مواد معدنی شود. نوع کمبود و راه جایگزین برای پوشش این کمبود شامل موارد زیر می‌باشد:

عمل بای پس معده: در این مورد جراحان پیشنهاد می‌کنند که افراد بعد از عمل جراحی بای پس معده یک مولتی‌ویتامین کامل و همچنین کلسیم همراه با ویتامین D، آهن و ویتامین C، ویتامین D و ویتامین B12 می‌باشند را دریافت کنند.

عمل اسلیو معده: افرادی که تحت عمل جراحی اسلیو معده قرار می‌گیرند، بهتر است که یک مولتی‌ ویتامین کامل و همچنین کلسیم همراه با ویتامین D، آهن و ویتامین C، ویتامین D و ویتامین B12 را دریافت نمایند. داروهای بعد از عمل اسلیو معده

عمل باندینگ معده: به‌طور معمول برای افراد بعد از عمل باندینگ معده دریافت یک مولتی‌ویتامین کامل و کلسیم با ویتامین D توصیه می‌شود.

 

داروهای تقویتی بعد از عمل جراحی لاغری

احتمال دارد که عمل جراحی لاغری حجم معده و در نتیجه جذب کالری و مواد مغذی را کاهش دهند. حتی با رعایت یک رژیم غذایی سالم، بهره گرفتن از مکمل و داروهای تقویتی برای تضمین کاهش وزن پایا و موفقیت‌آمیز و جلوگیری از بروز کمبودهای تغذیه‌ای لازم می‌باشد.

لزلی ادواردز، متخصص تغذیه بالینی در زمینه کاهش وزن در این مورد می‌گوید: ما پیشنهاد می‌کنیم که بلافاصله بعد از انجام جراحی افراد دریافت مکمل‌های تقویتی را شروع کنند. فرم جویدنی یا مایع  معمولاً برای سه تا شش ماه اول کارایی خوبی دارد، بعد از آن می‌توانند در صورت تحمل این فرم و در صورت تمایل، فرم دریافتی را به کپسول تغییر دهند. ما این‌ها مکمل خود حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی زیر می‌باشند:

ویتامین B1 (تیامین)

ویتامین B1 (تیامین) به بدن کمک می‌کند تا کربوهیدرات‌ها را به انرژی تبدیل کند و این ویتامین نقش ویژه‌ای در فرایند رشد، تکامل و عملکرد سلول‌های بدن دارد. کمبود تیامین می‌تواند منجر به بروز مشکلات عصبی شود . در صورت عدم درمان سریع این مشکل می‌تواند دائمی شود. پس از  انجام عمل جراحی لاغری، بدن شما به حداقل 12 میلی‌گرم تیامین نیاز دارد. این مقدار 10 برابر بیشتر از چیزی است که قبل از عمل جراحی نیاز داشتید.

مقاله پیشنهادی:  عمل اسلیو معده برای چه وزنی مناسب است؟

ویتامین B12 (سیانو کوبالامین)

ویتامین B12 در پایایی سلامت خون و سلول‌های عصبی بدن نقش حائز اهمیتی دارد.  معمولاً جذب ویتامین B12 پس از عمل جراحی لاغری به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد، بنابراین  فرد نیاز به مقادیر بیشتری از مکمل‌های تغذیه‌ای دارد. افرادی که کمبود این ویتامین را دارند ممکن است احساس سوزن شدن و بی‌حسی در انگشتان دست و پا داشته باشند . همچنین این افراد ممکن است احساس خستگی و گیجی کنند.

آهن

آهن جزء محوری و مهم هموگلوبین در گلبول‌های قرمز و میوگلوبین است که اکسیژن را برای ماهیچه‌ها تأمین می‌کند. کمبود آهن می‌تواند منجر به کم‌خونی شود .نشانه‌های بروز کم‌خونی مواردی مانند کمبود انرژی، ریزش مو، شکنندگی ناخن‌ها، ضعف در حافظه و توانایی کمتر در مبارزه با عفونت‌ها را در بر می‌گیرد.

فولات

فولات ماده‌ای مهم در تشکیل گلبول‌های قرمز خون، رشد و عملکرد سلولی است. این ماده غذایی به‌ویژه برای زنانی که باردار هستند یا ممکن است باردار شوند دارای اهمیت بالایی است. دلیل این امر نقش کلیدی این ویتامین در رشد کودک می‌باشد. کمبود فولات اغلب با علائمی مانند ضعف، خستگی، تحریک‌پذیری، سردرد و تنگی نفس همراه است.

کلسیم

کلسیم یک ماده معدنی مهم است که عنصری مهم در تشکیل ساختار استخوان و دندان می‌باشند.  این ماده معدنی در موارد دیگری نظیر رشد، تولیدمثل، لخته شدن خون، انقباض عضلات و ترشح هورمون نقش دارد. علائم کمبود کلسیم شامل بی‌حسی و گزگز انگشتان، بی‌حالی، گرفتگی عضلات و تشنج است.

ویتامین D

ویتامین D یکی دیگر از ریزمغذی‌های مورد نیاز برای استخوان‌ها و دندان‌های محکم است. این ویتامین به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند. کمبود ویتامین D می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود که خود منجر نرمی و شکننده شدن استخوان‌های بدن می‌شود.  معمولاً انجام عمل جراحی لاغری با کاهش توده استخوانی و افزایش شکستگی ها در بدن افراد جراحی شده همراه است.

ویتامین دی

 

ویتامین A

ویتامین A موجب حفظ عملکرد در بینایی، تولیدمثل، ایمنی و ارتباطات سلولی می‌شود. کمبود ویتامین A که عنوان خشکی چشم (گزروفتالمی) در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به بروز شب کوری در فرد شود.

ویتامین E

ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان است که به ایمنی کمک کرده و وجودش برای عملکرد مناسب بسیاری از اندام‌های بدن لازم است. کمبود ویتامین E می‌تواند منجر به بروز آسیب عصبی و عضلانی در فرد شود که می‌تواند منجر به از دست دادن احساس در بازوها و پاها، ضعف عضلانی و مشکلات بینایی شود. کاهش عملکرد ایمنی نیز ممکن است متعاقب کمبود این ویتامین رخ دهد.

ویتامین K

ویتامین K در لخته شدن خون، متابولیسم استخوان و تنظیم سطح کلسیم خون نقش دارد. کمبود ویتامین K می‌تواند سلامت استخوان‌ها را مختل کرده و در موارد شدید منجر به خطر خونریزی با شدت بالا شود.

روی

روی یک ریزمغذی ضروری است که در رشد سلولی، سنتز DNA و ساخت پروتئین نقش دارد. این ریزمغذی همچنین نقش مهمی در تولیدمثل، عملکرد سیستم ایمنی و ترمیم زخم دارد. کمبود روی می‌تواند موجب تغییر طعم در دهان، کم‌اشتهایی، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی، ریزش مو و ایجاد مشکل در تمرکز در فرد شود. اگر چه دریافت روی کافی مهم است، اما به همان اندازه مهم است که  بیش از حد مصرف نشود، زیرا مصرف بیش‌ازحد روی می‌تواند جذب سایر مواد معدنی، به‌ویژه مس را مختل کند.

مقاله پیشنهادی:  مراقبت های بعد از عمل بای پس معده

مس

نقش مس چیزی بیش از فلزی است که معمولاً در سیم‌کشی‌های برق یافت می‌شود . این ریزمغذی همچنین به مقدار بسیار کمی در بدن وجود دارد . این ماده برای انجام بسیاری از عملکردهای مهم مورد نیاز می‌باشد. مس برای تولید انرژی، بافت‌های همبند و عروق خونی استفاده می‌شود . این ماده همچنین از سیستم ایمنی و عصبی سالم حمایت می‌کند. کمبود ناشی از مس به ندرت اتفاق می‌افتد اما می‌تواند باعث خستگی مفرط، بیماری بافت همبند و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی فرد مبتلا شوند.

 

بحث و نتیجه‌گیری داروهای تقویتی بعد از عمل جراحی لاغری

اعمال جراحی لاغری از راه‌های کارا برای کاهش وزن قابل‌توجه در افراد چاق می‌باشد. موفقیت بعد از عمل جراحی به عوامل مختلفی از جمله تغییر رفتار غذایی، فعالیت بدنی، حضور در گروه‌های حمایتی، انجام ویزیت  و پیگیری توسط جراح و مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی توصیه‌شده بستگی دارد. با رعایت موارد یاد شده فرد می‌تواند به کاهش وزن مطلوب و نتایج مفید متعاقب آن اعم از جسمی و روحی و عملکردی دست یابد.

بهترین جراح برای عمل جراحی لاغری

یکی از شروط مهم در انجام اعمال جراحی لاغری وجود یک جراح مجرب می‌باشد. توصیه ما برای عمل جراحی لاغری کارا، دکتر سید علیرضا آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد. داشتن دانش بالا، قدرت انتقال تجربیات به افراد و پیگیری و مهارت بالا در جراحی از ویژگی‌های چشمگیر این جراح می‌باشد. دکتر آذر پیکان از جمله جراحان خوش‌ نام در فیلد جراحی لاغری در شهر تهران و حتی کشور ما ایران می‌باشد. وجود این شهرت نیک نیازمند داشتن کارنامه‌ای ماندگار و موفق در زمینه عمل‌های جراحی لاغری است. دکتر سید علیرضا آذر پیکان دارای کارنامه درخشان (نه فقط در جراحی چاقی) است که در ادامه ذکر می‌گردد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

سایت دکتر آذر پیکان محلی برای اشتراک گذاشتن تجربیات افراد جراحی‌شده و اطلاعات و تجارب ایشان با متقاضیان عمل جراحی لاغری است. همچنین افراد مراجعه کننده می‌توانند با مراجعه  به صفحه اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) از فعالیت‌ها و روش‌های جراحی این پزشک جراح شناخت پیدا کنند. در کنار سایت و اینستاگرام کانال‌های مستقیمی برای ارتباط با ایشان وجود دارد. این موراد از شامل شماره‌های زیر می‌باشد:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *