داروهای بعد از عمل اسلیو معده

داروهای بعد از عمل اسلیو معده ،اکثر بیمارانی که تحت عمل جراحی اسلیو معده قرار می گیرند، بیماری های مزمن دیگری نیز دارند. به همین دلیل این بیماران ملزم به مصرف دارو هستند.قرص ها و ویتامین هایی که بعد از عمل اسلیو باید استفاده کنیم عبارت اند از استامینوفن،ایبوپروفن، ناپروکسن،آسپرین و...

داروهای بعد از عمل اسلیو معده

جراحی اسلیو معده مانند تمام جراحی ها به مراقبت های بعد از عمل نیاز دارد. این مراقبت ها شامل رعایت نکات مربوط به مصرف داروهای بعد از عمل اسلیو معده نیز می شود. پزشک متخصص با توجه به شرایط شما برای دوران بعد از جراحی چاقی دارو تجویز خواهد کرد.
همچنین برخی از داروها به هیچ وجه نباید پس از جراحی اسلیو معده مصرف شوند. اگر داروی خاصی مصرف می کنید حتماً باید قبل از جراحی با پزشک خود در میان بگذارید. در ادامه موارد قابل توجه در خصوص داروهای بعد از عمل اسلیو و محدودیت های مصرف داروهای مختلف در این دوران، خدمت شما توضیح داده خواهد شد.

داروهای بعد از عمل اسلیو

داروهای بعد از عمل اسلیو معده،اکثر بیمارانی که تحت عمل جراحی اسلیو معده قرار می گیرند، بیماری های مزمن دیگری نیز دارند. به همین دلیل این بیماران ملزم به مصرف دارو هستند. پزشک شما اطمینان حاصل خواهد کرد که در دوران پس از عمل اسلیو، می توانید داروهای خود را برای مدیریت سایر بیماری های مزمن خود ادامه دهید.

داروهای بعد از عمل اسلیو معده

جراحی اسلیو معده چه تأثیری بر روی مصرف دارو دارد؟

•  ممکن است انجام جراحی چاقی نحوه جذب داروها را تغییر دهد. علاوه بر این، پس از عمل اسلیو معده با بهبود شرایط جسمانی و بیماری های ناشی از چاقی، پزشک داروهای شما را تغییر خواهد داد.
  • ممکن است پزشک از شما بخواهد که تا چندین هفته پس از عمل اسلیو معده داروهای خود را به اشکال مختلف مانند خرد شده، مایع، جویدنی، زیرزبانی یا تزریقی مصرف کنید. در واقع ممکن است کپسول ها و قرص های بزرگ در بدن شما جذب نشوند.
  •  برخی از داروها دارای پوشش روده هستند، یعنی با یک ماده پلیمری پوشانده شده اند که ممکن است پس از جراحی کاهش وزن جذب آن برای بدن دشوار باشد.
  •  اینکه یک دارو قابل خرد شدن است یا خیر به فرمولاسیون آن بستگی دارد. خرد کردن داروهای دارای پوشش روده بسیار دشوار است، در حالی که داروهای سریع رهش را می توان به آسانی خرد کرد. در خصوص این که آیا می توانید داروی خود را به قطعات کوچک تر تقسیم کرده و مصرف کنید، باید با پزشک خود مشورت نمایید.
  •  دوز داروی شما ممکن است بعد از جراحی چاقی تغییر کند. به عنوان مثال، ممکن است با بهبود فشار خون، داروی فشار خون خود را تغییر دهید.
  •  ممکن است برخی از داروها منجر به افزایش وزن شوند. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا آن دارو هنوز برای شما مناسب است یا باید از داروهای جایگزین استفاده کنید.

تاثیر جراحی اسلیو معده با دارو

داروهای بعد از عمل اسلیو معده شامل ویتامین و مواد معدنی

ویتامین ها و مواد معدنی برای تنظیم اشتها، سرعت متابولیسم و ذخیره چربی حیاتی هستند. به همین دلیل این مواد مغذی برای سلامتی، کاهش وزن و حفظ وزن ایده آل برای طولانی مدت مهم هستند. بعد از جراحی کاهش وزن، میزان مصرف غذای فرد در هر وعده کم تر خواهد شد. همچنین ممکن است برخی از گروه های غذایی توسط سیستم گوارشی تحمل نشوند یا جذب ویتامین ها و مواد معدنی در بدن فرد کاهش یابد.
مصرف مادام العمر مکمل های حاوی ویتامین و مواد معدنی برای تمامی افرادی که تحت جراحی اسلیو معده قرار گرفته اند، ضروری است مگر اینکه جراح به شما توصیه دیگری کرده باشد. عدم انجام این کار ممکن است منجر به مشکلات جسمانی حادی شود.

مقاله پیشنهادی:  عمل بای پس معده چقدر طول می کشد؟

پزشک شما تمامی موارد مربوط به میزان و نحوه مصرف ویتامین ها و مواد معدنی در دوران پس از جراحی اسلیو معده را با شما در میان خواهد گذاشت. شما باید از هفته سوم پس از جراحی اسلیو معده مصرف ویتامین ها را شروع کنید.
توصیه می کنیم مطابق با راهنمایی پزشک خود، مولتی ویتامین، مواد معدنی، کلسیم، ویتامین D، آهن و ویتامین B12 مصرف کنید. مقادیر توصیه شده توسط انجمن متابولیک و جراحی چاقی انگلستان به صورت زیر است.

مولتی ویتامین و مواد معدنی بعد از عمل اسلیو معده

مکمل مصرفی شما باید شامل مس (حداقل 2 میلی گرم)، اسید فولیک (400-800 میکروگرم)، آهن، سلنیوم، تیامین و روی (15-8 میلی گرم برای هر 1 میلی گرم مس) باشد.

کلسیم و ویتامین D

پس از عمل اسلیو معده، نیاز شما به کلسیم 1200-1500 میلی گرم در روز است. شما می توانید از طریق رژیم غذایی همین مقدار کلسیم را دریافت کنید. البته ممکن است نیاز به مصرف یک مکمل اضافی نیز داشته باشید. علاوه بر این باید یک مکمل با حداقل 20 میکروگرم ویتامین D مصرف کنید.

آهن

مردان و زنانی که سیکل قاعدگی ندارند باید روزانه 60-45 میلی گرم آهن مصرف کنند. زنانی که سیکل قاعدگی دارند، به حدود ۱۰۰ میلی گرم آهن در روز نیاز خواهند داشت.

قرص های بعد از عمل اسلیو معده

بهبودی پس از جراحی اسلیو معده مدتی طول می کشد. در دوران بهبودی ممکن است احساس ناراحتی کنید. اغلب بیماران تا چند هفته پس از جراحی درد شکم را تجربه می کنند. همچنین ممکن است این درد خیلی شدید نیز باشد.
برای مدیریت درد ناشی از انجام جراحی چاقی و کاهش درد شکمی می توان از داروهای ضد درد و یا به عبارتی مسکن ها استفاده کرد. البته توجه داشته باشید که نمی توانید از بعد از عمل اسلیو معده تمام مسکن ها را استفاده کنید. مصرف برخی از مسکن ها برای فرد خطرات جانی به همراه دارد.

قرص های عمل اسلیو معده

مصرف قرص های مسکن و ضد درد بعد از عمل اسلیو

پس از جراحی اسلیو می توانید داروهای مسکن خاصی را مصرف کنید. با این حال باید از اکثر داروهای مسکن با نسخه و بدون نسخه خودداری کنید.
داروهای ضد درد که نمی توانید بعد از جراحی اسلیو معده مصرف کنید
برخی از مسکن ها برای کاهش درد پس از جراحی مؤثر هستند، اما پس از جراحی اسلیو معده باید از مصرف آن ها خودداری کنید. در ادامه لیست این داروهای ممنوعه آورده شده است.

مقاله پیشنهادی:  رژیم بعد اسلیو معده به صورت هفته به هفته

داروهای NSAID بدون نسخه

NSAID مخفف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی است. ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین همگی در این دسته از داروها قرار دارند. این نوع داروها باعث تخریب غشای مخاطی معده می شوند که می تواند خطرناک باشد. NSAID ها در صورت مصرف طولانی مدت و به مقدار زیاد، باعث ایجاد زخم معده می شوند. این داروها به ویژه برای افرادی که به تازگی جراحی اسلیو معده انجام داده اند، خطرناک هستند.

NSAID های بانسخه (تجویزی)

رلافن، دیپرو، لودین، ویموو، ایندوسین و ولتارن در دسته این داروها قرار دارند. این داروها قوی ترند و به طور معمول استفاده نمی شوند. این داروها برای بیمارانی که به تازگی تحت عمل جراحی اسلیو معده قرار گرفته اند، توصیه نمی شود.

چه مدت پس از جراحی اسلیو معده می توان ایبوپروفن، ناپروکسن یا آسپرین مصرف کرد؟

پس از گذشت یک ماه از عمل اسلیو معده، پزشک متخصص می‌تواند به شما بگوید که آیا مصرف NSAID برای شما مناسب است یا خیر. معمولاً بعد از گذشته یک ماه از جراحی اسلیو، مصرف مجدد این نوع داروها بی خطر است.
داروهای ضد درد که می توانید بعد از جراحی اسلیو معده مصرف کنید
اگرچه مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی به دلیل تأثیرشان بر معده مجاز نیست، اما می توانید از داروهای ضد درد دیگری استفاده کنید.

مدت زمان مصرف NSAID بعد از جراحی چاقی

استامینوفن:

پس از عمل اسلیو معده می توانید از این نوع مسکن ها به جای NSAID استفاده کنید. تیلنول و سایر داروهای حاوی استامینوفن برای بیمارانی که به تازگی تحت عمل جراحی اسلیو معده قرار گرفته اند، کاملاً مناسب است.

داروهای ضد درد مبتنی بر مواد افیونی:

مواد افیونی شامل مرفین، هیدروکودون، اکسی کدون و کدئین هستند و با نام های تجاری مختلفی به فروش می رسند. البته داروهای افیونی با احتیاط زیادی تجویز می شوند.

اهداف مورد نظر در استفاده از داروهای مختلف بعد از عمل اسلیو معده

داروهای مورد استفاده بعد از عمل اسلیو به دلایلی مختلف تجویز می‌شوند که شامل موارد زیر می‌باشد:

1) پیشگیری یا درمان عفونت: این داروها برای کنترل عفونت و پیشگیری از انجام جراحی مجدد به علت عفونت تجویز می‌گردند.

2) سرکوب و تسکین درد: بروز حس درد می‌تواند باعث ایجاد حالت ناخوشی در فرد جراحی شده شود. برای سرکوب این درد و حس ناخوشی استفاده از داروهای مسکن به ویژه مسکن‌های بدون نسخه کاربرد دارد. از نمونه‌های شاخص این گونه داروها سلکوکسیب (سلکسیب) است که از بهترین داروهای گروه ضد التهاب غیر استروییدی می‌باشد. مزیت مهم داروی سلکوکسیب عدم تأثیر منفی بر روی معده فرد مصرف کننده می‌باشد.

مقاله پیشنهادی:  آیا عمل بای پس معده خطرناک است؟

3) درمان بیماری یبوست

4) کنترل و درمان ریزش مو از طریق مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای: نظارت و پیگیری طولانی مدت تغذیه از اجزای ضروری تمام جراحی‌های چاقی است گاهی افراد جراحی شده باید به طور مادام‌العمر از مکمل‌های غذایی استفاده کنند. معمولاً این مکمل‌های تغذیه‌ای باید شامل فریتین، فولات، ویتامین B12، کلسیم، ویتامین D، ویتامین A باشد.

نکته:

مصرف بیش از حد برخی از داروها ممکن است بی اثر یا حتی خطرناک باشد. مشورت با پزشک در مورد هرگونه دارویی که مصرف می‌کنید ضروری است. همچنین مرجع با صلاحیت در زمینه شروع و زمان ادامه مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای پزشک جراح یا یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی می‌باشد. آن‌ها تعیین خواهند کرد که آیا دوز یا نوع داروی مصرفی باید تنظیم شود یا با یک داروی دیگر جایگزین شود. بدون از این رو مشورت با پزشک خود هیچ تغییری در داروهای خود ایجاد نکنید.

پیروی دقیق از راهنمایی‌های گروه درمانی در طول دوره نقاهت به دستیابی به سلامت بعد از عمل جراحی کمک می‌کند زیرا بدن شما با آناتومی جدید خود سازگار می‌شود. بایدها و نبایدهای دارویی بعد از جراحی می‌تواند پیچیده باشد، اما با حمایت گروه درمانی، این مرحله مهم بعد از عمل اسلیو معده و به سمت سلامتی را بهتر پشت سر خواهید گذاشت.

سخن آخر

جراحی های کاهش وزن مانند جراحی اسلیو معده به شما کمک می کند که زندگی سالم تر، طولانی تر و رضایت بخش تری را آغاز کنید. فراموش نکنید که جراحی های چاقی یک درمان سریع و قطعی برای چاقی نیستند. در واقع، جراحی های چاقی ابزاری برای کمک به کاهش وزن هستند.
میزان موفقیت شما در کاهش وزن بعد از عمل اسلیو معده به خود شما بستگی دارد. در واقع کاهش وزن پس از جراحی به پیروی از دستورالعمل های مربوط به رژیم غذایی، ورزش و تغییرات سبک زندگی در دراز مدت بستگی دارد.

رعایت نکات مربوط به داروهای پس از عمل اسلیو معده نیز از جمله موارد تأثیرگذار در سلامتی شما است. فراموش نکنید که در خصوص مصرف هر گونه دارویی قبل و بعد از عمل جراحی اسلیو معده باید با پزشک خود مشورت کنید.
قابل توجه است که انتخاب مرکز جراحی چاقی مناسب و انتخاب یک پزشک متخصص حاذق منجر به افزایش میزان موفقیت شما خواهد شد. مراکز و جراحان چاقی خدماتی همچون مشاوره تغذیه و آموزش مداوم را ارائه می‌دهند تا به شما در دستیابی به اهدافتان و حفظ وزن ایده آل کمک کنند.

جراح فلوشیپ فوق تخصصی چاقی دکتر آذرپیکان

دکتر علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراح چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

2 دیدگاه دربارهٔ «داروهای بعد از عمل اسلیو معده»

1. پوپک مختاری

سلام حدود ۲۰روز هست که اسلیو شدم . دچار بیماری ریوی شدم. آیا قرص مونده لوکاست مجاز هست برای خوردن ممنون میشم پاسخ بدید.