جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

خونریزی بعد از عمل اسلیو معده

خونریزی بعد از عمل اسلیو معده ،عمل جراحی اسلیو معده یکی از روش‌ها پرطرفدار برای رسیدن به تناسب اندام است. مکانیسم حصول تناسب اندام از طریق کاهش وزن می‌باشد. علی‌رغم نتایج خوب این عمل لاغری، عوارض کوتاه مدت و بلندمدتی نیز ممک است بعد از انجام آن رخ دهد. یکی از این عوارض خونریزی است. شناخت علائم خونریزی و پیروی از توصیه‌های جراح و گروه درمانی می‌تواند در زمینه کنترل این عارضه مهمی باشد. همچنین علی‌رغم گاها مهم بودن خونریزی بعد از عمل این عارضه به ندرت رخ می‌دهد. با اقدامات درمانی و نظارتی از جمله بستری در بیمارستان فرد می‌تواند به‌زودی به زندگی روزمره خود بازگردد.
خونریزی بعد از عمل اسلیو معده

خونریزی بعد از عمل اسلیو معده یکی از عوارض محتمل بعد از انجام این عمل لاغری است. خونریزی جز مخاطراتی می‌باشد که فرد باید قبل از عمل ، نسبت به آن آگاهی داشته باشد. با شناخت درست این عوارض می‌توان راه‌های مختلفی برای کنترل آن پیدا کرد. پزشک جراحی در این زمینه مشاوره خود را قبل از عمل به فرد متقاضی جراحی ارائه می‌دهد. بعد از عمل نیز می‌توان در مواقع لازم به پزشک مراجعه و از راهنمایی او بهره گرفت. در این مقاله ضمن معرفی این پدیده به شرح نکات مختلف در مورد آن خواهیم پرداخت.

خونریزی بعد از عمل اسلیو معده

چرا عمل اسلیو معده ؟

چاقی مشکلی است که به طور افزایشی در سراسر جهان مشاهده می‌شود. در مطالعه‌ای که بین جمعیت بزرگ‌ سال ایالات متحده انجام شد، 42.4%  جمعیت مبتلا به بیماری چاقی بودند. این بیماری به جز عوارض جسمی از نظر روحی نیز می‌تواند فرد را تحت تأثیر قرار دهد. چاقی موجب بروز افسردگی و پایین آمدن عزت نفس می شود. پیامد این موارد می‌تواند کاهش تولید و بهره وری در اجتماع منجر شود. پس به جز عوارض شخصی چاقی بیماری است که جامعه را نیز به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. عمل اسلیو معده یکی از روش‌های پرکاربرد و مؤثر در زمینه کاهش وزن و نیل به تناسب اندام می‌باشد.

به جز کاهش وزن، این روش جراحی، تأثیر شگرفی در کاهش ریسک ابتلای به بیماری‌های مزمن دارد. همچنین عمل اسلیو معده در کاهش شدت بیماری‌های مزمن نقش به سزایی دارد. این بیماری‌ها شامل دیابت نوع 2، فشار خون، بیماری‌های قلبی عروقی، آرتریت و فشار بر مفاصل و … می‌باشد.

 

روش انجام عمل جراحی اسلیو معده

در این روش چه در بیمارستان و چه کلینیک پزشکی نیاز است که فرد جراحی شونده ابتدا بی‌هوش شود. بعد از بیهوشی چه از طریق جراحی باز و چه لاپاراسکوپی (معمولاً مورد اول) معده فرد کوچک‌تر می‌شود. در این حالت تقریباً 80% حجم معده فرد جراحی شونده کوچک می‌شود. باقیمانده معده لوله‌ای باریک و با حالتی شبیه موز است که به روده اتصال می‌یابد.

مخاطرات و عوارض عمل جراحی اسلیو معده

این روش جراحی گزینه‌ای خوب برای کاهش وزن و داشتن وزنی پایدار است. از مزایای این روش جراحی بگذریم به مانند هر روش جراحی این روش هم می‌تواند مخاطراتی را به همراه داشته باشد. این مخاطرات شامل موارد زیر هستند:

مقاله پیشنهادی:  بررسی انواع جراحی چاقی با ۶ روش نوین

عوارض بلند مدت عمل اسلیو معده

شامل موارد زیر می‌باشد:

  • بروز سنگ کیسه صفرا
  • ابتلا بیماری ریفلاکس معده
  • بروز زخم معده
  • نشت معده با تأخیر
  • بروز فتق
  • انسداد معده یا روده
  • بروز سوءتغذیه

عوارض کوتاه مدت عمل اسلیو معده

شامل موارد زیر می‌باشد:

  • ابتلا به سنگ کیسه صفرا
  • وجود خطراتی در ارتباط با فرایند بیهوشی
  • بروز خونریزی داخلی یا خونریزی شدید
  • نشت معده
  • لخته شدن خون
  • بروز عفونت
  • بروز آبسه شکمی

بروز خونریزی داخلی در محل زخم

بروز خونریزی داخلی یا خونریزی شدید

به طور کلی این پدیده در طول 24 ساعت پس از جراحی رخ می‌دهد. معمولا عمل اسلیو معده موجب بروز پدیده خونریزی در شش ساعت اول بعد از عمل در فرد می شود.  این مورد جز علائم خونریزی فعال است. در کل 70 درصد از خونریزی متعاقب عمل اسلیو معده در بازه زمانی 4 ساعت اول پس از جراحی رخ می‌دهد. معمولاً این مشکل در زمان جراحی رخ نمی‌دهد و بعد از آن شروع می‌شود.

البته به ندرت این عمل موجب خونریزی در فرد می شود.  در زمان خونریزی، جاری شدن خون از خط برش معده در حال  ترمیم و بسته شدن موجب خونریزی می‌شود. نشانه‌های بروز خونریزی بعد از عمل اسلیو معده شامل موارد زیر می‌باشد:

نشانه های بروز خونریزی بعد از عمل

نبض سریع (تاکی کاردی) و البته سطحی

این امر می‌تواند به علت کاهش اکسیژن خون رخ دهد. خونریزی منجر به کاهش حجم خون و متعاقباً گلبول‌های قرمز خون خواهد شد. اکسیژن ماده‌ای ضروری برای تنفس است که در گلبول‌های قرمز وجود دارد. از این فرد ممکن است دچار افت اکسیژن و تنگی نفس شود. بررسی علائم یا سنجش خون در این زمینه کمک کننده است. در این حالت و تنگی نفس اکسیژن درمانی می‌تواند مفید باشد.

ظاهر رنگ‌ پریده فرد جراحی‌ شده

 کاهش حجم خون و همچنین شوک وارده به فرد جراحی موجب بروز ظاهر رنگ پریده در فرد می شود.

سرگیجه

سرگیجه بعد از عمل اسلیو معده، از دست رفتن خون و مایعات بدن و افت فشار خون باعث سرگیجه می شود. تزریق مایعات و خون می‌تواند در این زمینه مفید باشد.

تنگی نفس

 همان‌طور که بالاتر عرض شد کاهش اکسیژن متعاقب خونریزی رخ می‌دهد. کاهش اکسیژن به نوبه خود منجر به کمبود اکسیژن می‌شود. شناسایی این امر از طریق  علائم بروز یافته در فرد جراحی‌شده و پالس اکسی متر است.

مقاله پیشنهادی:  رژیم غذایی بعد از عمل بای پس معده

کم بودن مقدار دفع ادرار

 کاهش حجم خون و مایعات بدن یکی از پیامدهای خونریزی می‌باشد. طبیعی است که بد برای جبران مایعات دفعی به بازیافت مایعات موجود در کلیه به طرف خون بپردازد. مصرف مایعات یا دریافت سرم موجب حل ای مشکل خواهد شد.

افت فشار خون

 افت فشار خون نیز به مانند خیلی از پدیده‌های بالا ناشی از کاهش کلی حجم مایعات بدن می‌باشد. کاهش حجم کلی و همچنین برهم خوردن تعادل الکترولیت‌ها موجب فشار خون می شود. مصرف مایعات یا دریافت سرم این مشکل را پوشش می‌دهد.

تغییر در شمارش کلی گلبول‌های قرمز خون: پزشک به کمک این فاکتور میزان تغییرات خونی در فرد جراحی‌شده را اندازه می گیرد.

کنترل خونریزی بعد از عمل اسلیو معده

بیشتر این موارد با تحت مراقب و بستری بودن در بیمارستان التیام پیدا می‌کنند. موارد شدیدتر نیاز به دریافت خون و پایش مستمر توسط گروه جراحی کننده دارند. گاهی در طی عمل احتمال وارد شدن لطمه به اندام‌هایی مانند طحال یا عروق خونی وجود دارد. لذا نیاز است که سلامت کلی فرد توسط گروه‌ درمانی بیمارستان پایش و نظارت شود. علی‌رغم بهبودی حال بیمار، نیاز است که فرد جراحی‌شده حداقل یک روز بعد از عمل جراحی در بیمارستان بستری باشد.

انواع خونریزی و نشانه‌های آن

 جدای از موارد زیر از نشانه‌های که وجود خونریزی را فرد جراحی‌شده نشان می‌دهد استفراغ یا مدفوع خونی است. برای افتراق بین خونریزی در ناحیه و روده معمولاً یک راه وجود دارد. خون موجود در معده سبب سیاه شدن رنگ مدفوع (ملنا) می‌شود. در مقابل خونریزی از روده باعث پیدایش رگه‌های خون روشن در مدفوع می‌شود. گروه ‌درمانی با پایش این علامت نیز می‌تواند به وجود خونریزی در فرد جراحی‌شده پی ببرد.

پیامدهای خونریزی بعد از عمل اسلیو

معمولاً در 1 الی 4 افراد جراحی‌شده احتمال بروز خونریزی وجود دارد. این وضعیت با پایش و اقدامات گروه‌درمانی و جراح به راحتی قابل پوشش است. اما غفلت از اقدامات درمانی در این زمینه می‌تواند زندگی فرد را به خطر بیندازد. اگرچه این عارضه خیلی نادر است . اما پیامدهای مهم این عوارض در صورت بروز و عدم کنترل ممکن است زندگی فرد را به خطر بیندازد . اهمیت خونریزی بعد از عمل جراحی اسلیو معده ناشی از این مسئله است.

مقاله پیشنهادی:  درمان سریع چاقی کل بدن + ( معرفی 8 روش جدید )

اقدامات برای کنترل خونریزی شامل تزریق خون به بدن، شمارش کلی گلبول‌های قرمز خون است. اقدامات تکمیل کننده شامل بررسی شاخص‌های انعقاد خونی و همچنین قطع مصرف داروهای ضد انعقاد خون است.

نکته مهم اینکه در اکثر افراد جراحی‌شده این خونریزی معمولاً با گذشت زمان محدود می‌شود. فرد باید با پایش علائم خونریزی متعاقب عمل که در بالاتر گفته شد ، در این زمینه هوشیار باشد. اگر این علائم مشاهده شد باید در این زمینه به پزشک جراح اطلاع داده شود. پزشک جراح می‌تواند در این زمینه توصیه یا اقدامات موردنظر را انجام دهد.

در صورت بودن گروه درمانی قوی و با تجربه استفاده از روش‌هایی مانند آندوسکوپی می‌تواند مفید باشد. این روش با برآورد عارضه پیش‌آمده می‌تواند به تهیه برنامه برای کنترل آن کمک کند. همچنین بعد از سپری شدن دوره نظارت و درمان گروه درمانی می‌تواند سنجش سلامت فرد جراحی‌شده را انجام می‌دهد.

سخن پایانی

عمل لاغری اسلیو معده از جمله اعمال لاغری پر کاربرد می‌باشد. ورای  نتایج این عمل ، خطراتی هرچند گذرا نیز ممکن فرد جراحی‌ شده را درگیر کند. این عوارض بلند مدت و کوتاه مدت هستند. خونریزی یکی از عوارض کوتاه مدت این بیماری می‌باشد. خونریزی دستگاه گوارشی چندین علامت دارد. نبض سریع، افت فشار خون، کم بودن دفع مایعات بدن، سرگیجه و … از جمله این علائم هستند. بستری شدن در بیمارستان گام اول برای پیشگیری از پیشرفت این مشکل است.

پایش و نظارت بر سلامت فرد و اقدام درمانی در این زمینه می‌تواند مؤثر باشد. فرد قبل از انجام عمل جراحی توسط جراح باید در این زمینه اطلاعات لازم را دریافت کند. این عارضه گاها خطرناک است. اما در اکثر نادر  بودن عارضه و به خوبی قابل کنترل بودن آن می‌تواند موجب آسودگی خیال متقاضیان این عمل لاغری شود.

جراح فلوشیپ فوق تخصصی چاقی دکتر آذرپیکان

دکتر علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی لاغری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراح چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان