جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

خوردن برنج بعد از عمل اسلیو چه زمانی مجاز است؟

بعد از عمل اسلیو معده چه غذاهایی مصرف کنیم

خوردن برنج بعد از عمل اسلیو معده یکی از مواردی است که غالباً ذهن متقاضیان عمل جراحی لاغری را درگیر می‌کند. عمل اسلیو معده از جمله عمل‌های لاغری مورد کاربرد برای کاهش وزن می‌باشد. معمولاً زمانی این عمل انجام می‌شود که روش‌هایی مانند ورزش، رژیم غذایی یا دارو درمانی کارا نباشند. به مانند هر روش درمانی عمل اسلیو معده هم نکات و مخاطراتی دارد که باید در مورد آن‌ها اندیشیده شود. یکی از این موارد خوردن کربوهیدرات و تأثیر آن‌ها بر چرخه گوارش فرد بعد از عمل جراحی است. متقاضی عمل باید در این زمینه با پزشک جراح خود مشورت نماید.

 

معرفی برنج و شرایط مصرف آن بعد از اسلیو معده

برنج جز مواد غذایی کربوهیدراتی و منبعی برای تأمین انرژی بدن می‌باشد. تأمین انرژی از طریق بلع این مواد غذایی و تجزیه آن‌ها به گلوکز می‌باشد. برنج معمولاً به صورت آب پز و برشته مصرف می‌گردد. گلوگیر بودن، سفت بودن ترکیب برنج و احتمال انسداد در روده فرد جراحی شده از این جمله اند. این امر باعث می‌شود که ورود این ماده غذایی بعد از عمل اسلیو معده با ملاحظاتی همراه باشد.

 

بعد از عمل اسلیو معده چه غذاهایی را مصرف کنیم؟

فقط برنج نیست که ذهن متقاضیان عمل جراحی اسلیو را مشغول کند. مواد غذایی دیگری مانند سیب زمینی، ماکارونی، شیرینی، قهوه، نوشابه یا نوشیدنی‌های الکلی نیز مشمول این قضیه هستند. در بیشتر حالات نمی‌توان جواب قطعی به پرسش “آیا می‌توان بعد از عمل جراحی اسلیو برنج خورد؟” داد. این جواب به خیلی از متغیرها بستگی دارد. این متغیرها شامل به برنامه جراحی چاقی، مقدار برنج مصرفی در هر وعده، عادات غذایی فردی و نیازهای تغذیه‌ای فرد جراحی شده دارد.

 

تعیین زمان مصرف برنج و دیگر غذاها بعد از عمل اسلیو معده

 

برنامه جراحی چاقی

یکی از مهم‌ترین موارد رعایت نکات و توصیه‌ها در برنامه‌ای است که جراح به فرد متقاضی عمل می‌دهد. عوارضی مانند کم آبی بدن، فشار مواد غذایی به معده و بروز مشکلات تغذیه‌ای ممکن است بعد از عمل جراحی رخ دهد. برای پیشگیری از بروز آن‌ها نیاز است که فرد به نکاتی پزشک جراح لاغری می‌گوید، کاملاً عمل کند و دستورات رژیم غذایی بعد از اسلیو معده به صورت هفته به هفته را رعایت نماید. پزشک جراح در این زمینه اطلاعاتی به فرد جراحی شده می‌دهد تا بر اساس آن‌ها بر تعادل رژیم غذایی خود نظارت کند. این اطلاعات شامل موارد زیر هستند:

مقاله پیشنهادی:  مراقبت های بعد از اعمال جراحی لاغری

اندازه هر وعده غذایی

لازم است که فرد پیش از مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات اول مقادیر کافی‌ای از غذاهای پروتئینی و سبزی‌های استفاده کند. این امر به معنی بد بودن کربوهیدرات‌ها یا پایین بودن ارزش تغذیه‌ای آن‌ها نیست. در روزهای اولیه بعد از انجام جراحی باید اولویت‌بندی در استفاده از مواد غذایی صورت پذیرد. به تدریج و با گذشت زمان و رعایت این نکات فرد می‌تواند مقدار بیشتری از مواد غذایی را مصرف کند.

اهداف تغذیه‌ ای

طبیعی است که در روزهای اولیه بعد از عمل جراحی اسلیو معده نیازهای تغذیه‌ای ویژه‌ای وجود دارد. در ابتدای دوره نقاهت فرد باید غذا و کالری کمی را مصرف کند. در کنار این مورد باید مقداری پروتئین نیز مصرف گردد. این پروتئین برای جلوگیری از دست رفتن توده ماهیچه‌ای بدن و حفظ آن بدون چربی بعد از عمل می‌باشد. طبیعی است که با استراحت بعد از عمل ممکن است فرد از نظر مقدار ماهیچه‌های بدن افت کند. استفاده از پروتئین از این حالت پیشگیری می‌کند. اگر فرد این نکته را رعایت نکند دچار کاهش توده ماهیچه‌ای بدن خود خواهد شد.

بعد از گذراندن دوره گذار رژیم پروتئینی، فرد می‌تواند رژیمی سرشار از میوه و سبزی جات را تجربه کند. این رژیم خوب سه عنصر مهم ویتامین، مواد معدنی و فیبر را برای بدن فرد تأمین می‌کنند. اما ممکن است هنوز دستگاه گوارش فرد جراحی تحمل  مواد دارای کربوهیدرات را نداشته باشد. ازاین‌رو استفاده از آن‌ها به زمانی دیگر موکول می‌شود که دستگاه گوارش فرد جراحی شده به ثبات رسیده باشد.

 

زمان ورود برنج به رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو

برنامه‌های تغذیه بعد از جراحی اسلیو پیشنهاد می‌دهند که مصرف برنج تا 3 ماه بعد از عمل متوقف گردد. در این مدت فرد باید رژیم غذایی با مقادیر کافی پروتئین، میوه و سبزی جات را داشته باشد. اما چرا تا 3 ماه بعد از عمل جراحی اسلیو نباید برنج مصرف گردد. چند دلیل برای این امر وجود دارد. اول برنج مصرفی معمولاً در معده فرد متورم می‌شود. این امر سبب بروز احساس سنگینی و سیری ناخوشایندی در فرد مصرف‌کننده می‌شود (البته این پدیده در بیشتر افراد روی می‌دهد و نه همه). مورد بعدی برشته کردن برنج است که سبب خشکی و قوام برنج خواهد شد. این امر گاهی موجب بلع مشکل و گلوگیر بودن برنج خواهد بود.

مقاله پیشنهادی:  داروهای بعد از عمل اسلیو معده

زمان ورود برنج به رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده

 

سبزی‌ های خام و میوه‌ های همراه با پوست

دلیلی که استفاده از این مواد غذایی از مشکل می‌کند نیاز به بیشتر جویدن آن‌ها است. معمولاً قبل از عمل جراحی ممکن است این مواد غذایی با حداقل جویدن خورده شوند. این امر در زمان بعد از عمل باعث بروز مشکلاتی در دستگاه گوارش فرد می‌شود. از این رو باید زمان و مقدار جویدن بیشتر شود. البته لازم به ذکر است که طول می‌کشد که فرد جراحی شده به این نحوه بلع عادت کند. معمولاً ورود این مواد غذایی باید بعد از میوه و سبزی‌های نرم‌ تر و عادت به جویدن بیشتر آن‌ها باشد. در این حالت فرد می‌تواند از خوردن این مواد غذایی لذت برده و دچار مشکل گوارشی هم نشود.

سبزی های خام و میوه های همراه با پوست

مصرف نان پس از عمل اسلیو معده

نان هم شرایطی مشابه برنج دارد. این ماده غذایی می‌تواند 3 ماه بعد از عمل جراحی توسط جراحی شده مصرف گردد. سفت و صمغی بودن بافت و گلوگیر بودن نان موجب تحمل سخت آن می‌شود.

مصرف نان

 

چند نکته برای کمک به فرد برای زمان استفاده از برنج بعد از عمل اسلیو معده

در ابتدای امر معمولاً زمان دقیقی برای مصرف برنج بعد از عمل اسلیو معده وجود ندارد. زمان‌های پیشنهادی برآیندی از چند زمان پیشنهادی و بر مبنای سنجش شرایط مختلف می‌باشد. نکته دیگر تحمل و شرایط جسمی و گوارشی افراد گوارشی است . این مورد ضرورت منعطف بودن رژیم غذایی افراد بعد  از عمل جراحی اسلیو معده را خاطرنشان می‌سازد. به جز موارد یاد شده فرد باید به رژیم غذایی خود پایبند باشد. اگر رژیمی غذایی زمان خاصی را برای استفاده از برنج را پیشنهاد می‌دهد باید به آن عمل کند. همچنین فرد بعد از مدتی در وعده غذایی می‌تواند پروتئین و مواد غذایی غیر کربوهیدراتی را مصرف کند . این امر نشانه‌ای برای شروع استفاده از غلات کامل در برنامه غذایی فرد می‌باشد.

مورد بعدی رعایت نکاتی برای سلامت روحی فرد در دوران بعد از عمل اسلیو معده می‌باشد. فرد جراحی شده بهتر است در این زمان نیمه پر لیوان را ببینید. این امر به معنی این است که به جای اندیشه در مورد اینکه چه چیزی را نمی‌توانم بخورم مثبت فکر کند. این امر فکر کردن در مورد اینکه چه غذاهایی در دسترس می‌باشد و از خوردن آن‌ها لذت کافی  را ببرد.

مقاله پیشنهادی:  شرایط عمل اسلیو معده با بیمه

مورد دیگر نحوه ورود کربوهیدرات‌ها از جمله برنج به رژیم غذایی بعد از عمل می‌باشد. لازم است که ابتدا برنج مصرفی به صورت مایع و نرم و به تدریج به سمت حالت جامد برود. به طور معمول پیشنهاد می شود مواد غذایی با کالری بالا در هفته ششم بعد از عمل اسلیو معده به صورت مقطعی وارد رژیم غذایی شوند.

همچنین برنج دارای مقادیر زیادی انرژی می‌باشد. ورود این ماده غذایی بعد از عمل باید زمانی باشد که فرد فعالیت‌های عادی خود را انجام دهد. این امر موجب تعادل در ورود و خروج انرژی در بدن می‌شود. عدم رعایت این امر موجب ورود زیادی انرژی بدون استفاده از آن در فعالیت‌های بدن خواهد شد. پیامد این امر ذخیره انرژی زیادی به صورت بافت چربی می‌باشد که در تضاد با اهداف عمل جراحی است.

چند نکته برای کمک به فرد برای زمان استفاده از برنج بعد از عمل اسلیو معده

سخن پایانی

عمل جراحی اسلیو یکی از روش‌های لاغری کارا می‌باشد. به جز پیامدهای مفید این عمل، فرد باید نکاتی را بعد از عمل رعایت کند.  رعایت مراقبت‌هایی در زمینه فعالیت و استراحت و سلامت جسمی نیاز است. یکی از دیگر از موارد مهم رعایت یک رژیم غذایی بعد از اسلیو معده ی کارآمد و متعادل می‌باشد. فرد بداند در دوران نقاهت چه غذاهایی را مصرف کد. یکی از مواد غذایی محبوب در سراسر دنیا برنج است. برج چند ویژگی دارد که باید در نظر گرفته شود. پر انرژی بودن، ساختار صمغی، متورم شدن بعد از بلع از این جمله‌اند. این ویژگی‌ها موجب تحمل دشوار این ماده غذایی در برخی افراد می‌شود. این مورد در زمان بعد از عمل جراحی اسلیو معده مهم می‌باشد. بلع و دفع راحت از راه‌های حفظ سلامت بعد از تغییرات در دستگاه گوارش فرد جراحی شده می‌باشد.

برای رعایت این نکته فرد جراحی شده باید رژیم غذایی ارائه شده را کاملاً رعایت کند. همچنین از تغذیه خودسرانه بپرهیزد. رعایت این نکات در بازه زمانی حدود 3 ماه می‌تواند بهبود دستگاه گوارش فرد را به همراه داشته باشد. این بهبود به همراه تطابق با شرایط و آناتومی جدید معده فرد می‌تواند زندگی جدید فرد را راحت‌تر کند. نهایت رعایت این نکات موجب بهره گیری از فواید عمل جراحی اسلیو معده و زندگی با وزن و اندامی متناسب می‌باشد. امری که به بالا بردن عزت‌ نفس و اعتماد به‌ نفس فرد و زندگی اجتماعی پربارتری می‌ انجامد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *