جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

بارداری بعد از عمل اسلیو معده

یکی از مورد استقبال ترین عمل های جراحی لاغری، عمل اسلیو معده می باشد و همچنین سوال رایجی مراجعه کنندگان می پرسند درباره بارداری بعد از عمل اسلیو معده است! اغلب کسانی که می خواهند از این روش استفاده کنند در سن بارداری هستند و برای همین دغدغه شان این است که آیا بعد از اسلیو معده می توان باردار شد؟ آیا چاقی باعث نازایی می شود؟ آیا اضافه وزن باعث ناباروری می شود؟ در این مقاله به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد...
بارداری بعد از عمل اسلیو معده

بارداری بعد از عمل اسلیو معده

با افزایش بیماری های مرتبط با چاقی و فراهم شدن امکان رسیدن به وزن ایده آل افراد زیادی خواهان لاغری شدند. اما خیلی از آنها نتوانستند با رژیم غذایی و ورزش این امکان را فراهم کنند و برای همین مجبور به انجام جراحی های لاغری شدند که یکی از شایع ترین این روش ها، عمل اسلیو معده است. این روش، برای درمان چاقی درجه دو انجام شده و در هنگام اسلیو معده، پزشک، نزدیک 80 درصد معده بیمار را برمی دارد و بخشی از آن را (اندازه یک موز) نگه می دارد. این کار،  باعث می شود تا علاوه بر اینکه اشتهای فرد به طرز محسوسی کاهش پیدا کند و بعد از آن فرد به کاهش وزن دلخواه خود برسد.

عمل اسلیو معده در گذشته با برش کامل شکم انجام میشد اما در حال حاضر با پیشرفت علم و تکنولوژی می توان با چند برش هم آن را انجام داد. این روش غیرتهاجمی است و عوارض ناچیزی دارد برای همین هم محبوبیت بسیاری در بین بیماران در سالهای اخیر پیدا کرده است.

اما یکی از رایج ترین سوال هایی که مراجعه کنندگان می پرسند درباره بارداری بعد از عمل اسلیو معده است. اغلب کسانی که می خواهند از این روش استفاده کنند در سن بارداری هستند و برای همین دغدغه شان این است که آیا بعد از اسلیو معده می توان باردار شد؟ آیا چاقی باعث نازایی می شود؟ آیا اضافه وزن باعث ناباروری می شود؟ برای روشن تر شدن این موضوع و رفع نگرانی مراجعه کنندگان تصمیم به نوشتن این مقاله گرفتیم. پس اگر این موضوع دغدغه ذهنی و مشکل شما نیز هست توصیه می کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

اسلیو معده پس از بارداری چگونه انجام می شود؟

اگر شما هم ورزش و رژیم غذایی را رعایت کردید اما نتیجه نگرفتید و به فکر انجام عمل اسلیو معده هستید بهتر است ابتدا در مورد این جراحی و مزایا و معایب آن اطلاعات مختصری کسب کنید. البته، در این باره پیش تر در مقاله های قبل گفتیم اما به صورت خلاصه اگر بخواهیم به تعریف اسلیو معده بپردازیم باید بگوییم که در این روش قسمتی از معده توسط جراح برداشته شده و باقی معده به یکدیگر متصل می شود( به اندازه یک موز)

این کار باعث شده تا بسیار زودتر بیمار احساس سیری کند و با تغییراتی که در هورمون هایش اتفاق می افتد اشتهای خود را از دست داده و به مرور لاغر خواهد شد.باید بدانید که این روش با جراحی بای پس معده متفاوت است و نباید این دو را با یکدیگر اشتباه گرفت.

اسلیو معده چیست؟

اما آیا همه کاندید مناسبی برای اسلیو معده هستند؟ پاسخ این سوال منفی است. افرادی که دارای شاخص توده بدنی 30 تا 34 هستند برای این عمل  مناسب اند اما کسانی که دارای شاخص توده بدنی بسیار بالا هستند یعنی بالای 50 گزینه مناسبی برای اسلیو محسوب نمی شوند.

چاقی مفرط و اضافه وزن چیست؟

اما چاقی مفرط چیست؟ همانطور که گفتیم افرادی که دارای شاخص توده بدنی بالای عدد 30 هستند به چاقی مفرط مبتلا اند. این شاخص بر اساس قد و وزن بیمار و توسط پزشک مشخص می شود اما خب شما می توانید این کار را در خانه هم خودتان انجام دهید.

فرمول محاسبه شاخص توده بدنی Bmi به این شکل است که وزن تقسیم بر قد به توان دو می شود و عددی که حاصل خواهد شد شاخص توده بدنی فرد است که بر اساس اطلاعات بیمار پزشک  آن را وارد نمودار کرده و بررسی های بعدی را انجام خواهد داد.

این شاخص به طور کلی نشانگر میزان وجود چربی در بدن انسان و نشانگر سلامت جسمی و روحی او هم هست. جالب است بدانید که اگر شاخص توده بدنی بین ۱۸.۵ و ۲۴.۹ نشانگر سلامت فرد است و زیر  ۱۸.۵نشانگر کاهش وزن. همچنین فردی که بی ام آی او بین ۲۵ و ۲۹.۹ باشد، دچار اضافه وزن بوده و بین ۳۰ و ۳۴.۹ یعنی فرد چاق است. اگر هم که بالای عدد 35 باشد فرد دچار چاقی مفرط می باشد.

مقاله پیشنهادی:  بی ام آی چیست (BMI)؟

همچنین بهتر است بدانید که شروع اسلیو معده از 14 سالگی شروع می شود و افرادی میتوانند اقدام به این جراحی کنند که حداقل 14 سال داشته باشند و دارای  بی ام آی 33 باشند.

تفاوت چاقی و اضافه وزن

هرچند سبک زندگی و تغذیه و ژنتیک و ورزش نقش موثری در تعیین وزن افراد دارند اما عوامل بسیاری باعث تغییرات وزنی افراد می شوند. چاقی و اضافه وزن دو مفهوم مجزا است که تعاریف جداگانه ای دارد. برای اینکه تفاوت بین این دو مفهوم مشخص گردد ابتدا باید تعریف آن ها را بدانیم.

تفاوت چاقی و اضافه وزن

بهتر است بدانید که هر دو مفهموم به میزان چربی اضافه ای که در بدن افراد وجود دارد اشاره می کنند اما تفاوت در این است که اگر این میزان چربی به مقدار کم باشد یعنی در حد چند کیلو این مفهوم به اضافه وزن اشاره می کند اما وقتی چربی اضافه فرد بالای 10 کیلو است این یعنی فرد چاق است. عواملی که باعث چاقی و اضافه وزن می شوند به شرح زیر است:

  • سبک نادرست زندگی
  • داشتن یک رژیم غذایی غلط و نامناسب
  • نداشتن تحرک کافی و ورزش نکردن
  • سابفه خانوادگی یا همان ژنتیک
  • تحولات روحی فرد مثل عصبانیت و افسردگی

عوارض چاقی و اضافه وزن

اضافه وزن و چاقی یکی از مهم ترین دلایلی هستند که سلامتی افراد را به مخاطره می اندازند. برای مثال تحقیقات نشان می دهد که چاقی دومین عامل مرگ و میر در جهان است.  عوارض چاقی منحصر به سن خاصی نیست و اگر در هر سن و سالی باشید و به این عارضه مبتلا شوید مخاطرات آن به دنبالتان می آید. اضافه وزن باعث ابتلا به بیماری های زیادی مانند دیابت نوع دو ، چربی خون، بیماری های قلب، مشکلات کبدی، افسردگی و بیماری های روحی و در نهایت مرگ بیمار می تواند بشود.  افرادی که مقدار زیادی در روز قند و چربی مصرف می کنند و تحرک کافی ندارند بیشتر از دیگران در معرض چاقی هستند. البته نباید تاثیر زندگی مدرن بر افزایش چاقی و اضافه وزن را نادیده گرفت. افزایش مصرف غذاهای فست فودی و پرکالری و مضر باعث شده تا مردم جهان بیشتر به سمت چاقی و در نهایت عوارض خطرناک آن سوق داده شوند. در کل بیماری های زیادی پس از چاقی به سراغ فرد می آید که شامل لیست بلند و بالایی است و به موارد بالا محدود نمی شود که آن را در زیر برای شما آوردیم:

  • کمر درد
  • بیماری های کلیوی
  • آسم
  • عدم تمرکز
  • خرخر کردن در خواب
  • تنگی نفس
  • افزایش تعریق
  • دیابت
  • دیابت حاملگی
  • ریفلاکس معده
  • سندروم متابولیک
  • کلسترول خون
  • فشار بالای خون
  • کبد چرب
  • سرطان
  • ناتوانی جسمی و حرکتی
  • ناباروری

عوارض چاقی و اضافه وزن

اما چگونه می توان این اضافه وزن را درمان کرد. این روش ها نیز به شرح زیر است:

  • رعایت رژیم غذایی زیر نظر پزشک متخصص
  • انجام منظم فعالیت فیزیکی و ورزش
  • تغییر لایف استایل و سبک زندگی بیمار
  • آهسته و شمرده غذا خوردن

هرچند که این روش ها باعث کاهش حدودی چربی بدن می شوند اما برای همه بیمارها کافی نمی باشند و گاهی نیاز به اقدامات دیگری درکنار اینها مثل جراحی های زیبایی که یکی از آن ها اسلیو معده است وجود دارد.

تاثیر چاقی بر بارداری

اما آیا چاقی در بارداری موثر است؟ این سوال یکی از رایج ترین سوالاتی است که اغلب مراجعه کنندگان از ما می پرسند.  بله چاقی در بارداری قطعا موثر است اما چطور این تاثیر اتفاق می افتد. چاقی می تواند باعث مسائل زیر شود:

  • چاقی می تواند باعث نازایی شود
  • چاقی خطر سقط جنین را بالا می برد
  • چاقی عوارض جراحی حاملگی را افزایش می دهد
  • چاقی شانس باروی را کاهش می دهد
  • چاقی می تواند باعث قائدگی نامنظم و حتی قطع آن شود
مقاله پیشنهادی:  میزان و روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده

تاثیر چاقی بر بارداری

اما عوارض چاقی منحصر به قبل از بارداری نیست یعنی اگر شما مبتلا به چاقی بودید و شانس آوردید و توانستید که فرزند خود را به دنیا بیاورید پس از آن ممکن است به مسائل زیر دچار شوید:

  • دیابت بارداری
  • فشار خون حین بارداری
  • وزن بالای نوزاد هنگام تولد
  • افزایش سزارین و تحمل خطرات مربوط به آن
  • تهدید سلامت نوزاد

آیا چاقی باعث نازایی می شود؟

جواب این سوال مثبت است. اضافه وزن و چاقی باعث کاهش قدرت باروری افراد می شود و خطرات بارداری را افزایش خواهد داد. تحقیقات نشان می دهدکه چاقی روی باروری زنان،تخمک گذاری و اختلالات قائدگی نقش موثری دارند. یکی از مهم ترین مشکلاتی که می تواند باعث این موضوع شود شامل سندرم” تخمدان پلی کیستیک” است که شایع ترین علت ناباروری زنان محسب می شود.

بر اساس تحقیقات چاقی باعث این موارد در افراد می شود:

  • سیکل های قاعدگی نامرتب
  • ناباروری
  • مشکلات دوران بارداری مثل بارداری، پره اکلامپسی، جنین ماکروزوم و زایمان سزارین

آیا چاقی باعث نازایی می شود؟

بنابراین، می توان به این نتیجه رسید که چاقی باعث تغییر در تخمک گذاری زنان شده و شانس ناباروری را در انها افزایش می دهد.

آیا اضافه وزن باعث ناباروری می شود؟

هرچند تحقیقات نشان می دهد چاقی مفرط باعث ناباروری می شود اما باید بدانید که اگر میزان چربی اضافه بدن خفیف هم باشد می تواند باروری او را تحت تاثیر قرار دهد. برای همین هم هست که می گویند قبل از اقدام به بارداری به پزشک مراجعه کنید تا شرایط تان به صورت دقیق بررسی شود. در اینجا اگر پزشک ببیند که بیمار اضافه وزن دارد به او توصیه می کند تا قبل از بارداری این موضوع را رفع کند.

آیا اضافه وزن باعث ناباروری می شود؟

بنابراین، با توجه به اینکه در هنگام اضافه وزن، میزان چربی اضافه بدن بیمار کمتر است توصیه می شود که فرد قبل از بارداری اقدام به رفع آن کند تا از عوارض احتمالی جلوگیری شود.

آیا بعد از عمل اسلیو معده می توان باردار شد؟

یکی از مهم ترین سوالات و دغدغه بیمارانی که می خواهند اسلیو معده انجام دهند این است که آیا بعد از عمل اسلیو معده می توان باردار شد؟در پاسخ این سوال باید گفت که بارداری بعد از اسلیو معده هیج موردی ندارد و هیچ خطری برای بیمار ایجاد نخواهد کرد. البته بهتر است یک سال بعد از جراحی صبر کنید و بعد اقدام به بارداری کنید.

جالب است بدانید از آنجایی که گفتیم چاقی باعث افزایش ناباروری می شود، اسلیو معده و لاغری بیمار شانس باروری را در او بالا می برد.  بنابراین، افراد چاقی که پیش از این در تخمک گذاری موفق نبودند پس از این جراحی شانس بیشتری برای بارداری دارند.

همچنین لازم است که بدانید بارداری باید زمانی بعد از اسلیو معده انجام شود که وزن فرد ثابت شده باشد.  چون بهتر است تغییرات وزنی و تغذیه ای به نوزاد وارد نشود. پزشکان اغلب به بیماران خود توصیه می کنند که 1 تا 2 سال بعد از اسلیو معده برای بارداری اقدام کنند.  البته یکی دیگر از مواردی که بیماران باید به آن توجه داشته باشند این است که مصرف مواد مغذی و ویتامین های بدن خود را کنترل کنند و تحت نظر پزشک باشند چون پس از اسلیو اغلب مواد مغذی مثل گذشته جذب بدن نمی شود و برای همین بیمار نیاز به مصرف ویتامین ها و مکمل ها دارد.

مقاله پیشنهادی:  ضعف بدنی بعد از عمل اسلیو معده

آیا بعد از عمل اسلیو معده می توان باردار شد؟

با اینکه اسلیو معده کم عارضه ترین و بهترین روش برای چاقی درجه دو و مفرط محسوب می شود اما جراحی حساسی است و نباید شما خود را به دست هر پزشک و جراحی بسپارید. برای همین نباید فریب برخی تبلیغات صفحات مجازی را خورد و به هر پزشکی مراجعه کرد. پزشکی می تواند در این زمینه به شما کمک کند که تخصص و تجربه کافی را داشته باشد. بنابراین، قبل از انجام هرکاری به فکر پیدا کردن یک پزشک خوب و بعد از آن تحقیق درباره او باشید.

جمع بندی

اسلیو معده یکی از روش های موثر برای لاغری  است که در آن معده فرد برداشته شده و همین باعث می شود تا  اشتهای او کاهش یافته و به وزن ایده آل خود برسد.امروزه با افزایش بیماری های مرتبط با چاقی و فراهم شدن امکان رسیدن به وزن ایده آل افراد زیادی خواهان لاغری هستند که یکی از محبوب ترین و بی دردسرترین روش ها اسلیو معده است.

اسلیو معده در گذشته با برش کامل شکم انجام میشد اما در حال حاضر با پیشرفت علم و تکنولوژی می توان با چند برش هم آن را انجام داد. اغلب کسانی که می خواهند از این روش استفاده کنند در سن بارداری هستند و برای همین دغدغه شان این است که آیا بعد از اسلیو معده می توان باردار شد؟ آیا چاقی باعث نازایی می شود؟ آیا اضافه وزن باعث ناباروری می شود؟ اما آیا همه کاندید مناسبی برای اسلیو معده هستند؟ قطعا خیر. افرادی که شاخص توده بدنی شان بالای 50 است گزینه مناسبی برای اسلیو نبوده و تنها افراد دارای شاخص توده بدنی 30 تا 34 گزینه مناسبی برای این جراحی به حساب می آیند. اما چاقی مفرط چیست؟ همانطور که گفتیم افرادی که دارای شاخص توده بدنی بالای عدد 30 هستند به چاقی مفرط مبتلا  هستند.

اضافه وزن و چاقی یکی از مهم ترین دلایلی هستند که سلامتی افراد را به مخاطره می اندازند. برای مثال تحقیقات نشان می دهد که چاقی دومین عامل مرگ و میر در جهان است اما یا چاقی و اضافه وزن باعث ناباروری هم می شوند؟ جواب این سوال مثبت است.

اضافه وزن و چاقی باعث کاهش قدرت باروری افراد می شود و خطرات بارداری را افزایش خواهد داد. تحقیقات نشان می دهدکه چاقی روی باروری زنان،تخمک گذاری و اختلالات قائدگی نقش موثری دارند. یکی از مهم ترین مشکلاتی که می تواند باعث این موضوع شود شامل سندرم تخمدان پلی کیستیک است که شایع ترین علت ناباروری زنان محسب می شود.

اما حال چه باید کرد؟ چطور میتوان چاقی را درمان کرد؟ آیا اگر چاقی با استفاده از اسلیو برطرف شود فرد می تواند باردار شود؟ اسلیو معده و کاهش وزن می تواند باعث برطرف شدن مشکل ناباروری و منظم شدن تخمک گذاری بیمار شود. همچنین،  بارداری بعد از اسلیو معده هیج موردی ندارد و هیچ خطری برای بیمار ایجاد نخواهد کرد. البته بهتر است یک سال بعد از جراحی صبر کنید و بعد اقدام به بارداری کنید.

بنابراین، اگر از چاقی رنج می برید و نمی توانید باردار شوید یا از عوارض بارداری در زمان چاقی می ترسید و به فکر انجام اسلیو معده هستید توصیه تیم پزشکی ما به شما دکتر “علیرضا آذرپیکان” بهترین جراح چاقی در تهران است که می تواند در کنار پاسخ به سوالات شما، مشاوره لازم برای اینکه ایا شما گزینه مناسبی برای اسلیو معده هستید را به شما بدهد.

برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنید:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان

برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان