جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

انواع سرطان مری را بشناسید

مری یک لوله عضلانی طولانی است که از گلو تا معده امتداد دارد. سرطان مری زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های غیر طبیعی خارج از کنترل در بافت مری رشد کنند. در نهایت سلول‌ها توده‌ای به نام تومور را تشکیل می‌دهند. در این مقاله قصد داریم انواع سرطان مری (آدنوکارسینوم و کارسینوم سلول سنگفرشی) و دلایل ایجاد آن را معرفی کنیم. ادامه مقاله را حتما بخوانید.
انواع سرطان مری

انواع سرطان مری را می توان در 2 دسته اصلی معرفی کرد:کارسینوم سلول سنگفرشی (در سلول‌های پوشش شروع می‌شود) و آدنوکارسینوما (در بافتی شروع می‌شود که به شما در بلع کمک می‌کند). هر دو نوع سرطان مری به تنهایی می توانند خطرات زیاد و عوارض جبران ناپذیری داشته باشند. از این جهت استفاده از جدید ترین متد های درمانی سرطان مری در زمان مناسب می تواند به کم شدن عوارض و حتی درمان قطعی آن منجر شود. 

تیم متخصص دکتر آذرپیکان در این مقاله درباره انواع سرطان های مری، روش های تشخیص و درمان هر یک مقاله زیر را به نگارش در آورده است.

 

سرطان مری چیست و چه علائمی دارد؟

مری یک لوله عضلانی طولانی است که از گلو تا معده امتداد دارد. مری از چندین لایه ماهیچه‌ای تشکیل شده است که برای کمک به حرکت غذا در لوله مری و داخل معده منقبض می‌شود. عضله خاصی به نام اسفنکتر مری به عنوان یک دریچه عمل می‌کند و به غذا و مایعات اجازه عبور از مری به معده را می‌دهد.

سرطان مری چیست و چه علائمی دارد؟

سرطان مری زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های غیر طبیعی خارج از کنترل در بافت مری رشد کنند. در نهایت سلول‌ها توده‌ای به نام تومور را تشکیل می‌دهند. دو نوع اصلی سرطان مری وجود دارد:

  • کارسینوم سلول سنگفرشی: این سرطان در سلول‌هایی (به نام سلول‌های سنگفرشی) که مری را پوشانده‌اند، شروع می‌شود. کارسینوم سلول سنگفرشی معمولاً قسمت فوقانی و میانی مری را درگیر می‌کند.
  • آدنوکارسینوما در بافتی ایجاد می‌شود که مخاط تولید می‌کند و به بلع کمک می کند. این سرطان به طور کلی در قسمت تحتانی مری رخ می‌دهد.

 

سرطان مری شایع نیست، اگرچه در بین 10 سرطان شایع در جهان قرار دارد. تعداد موارد جدید این نوع سرطان حدود 4.2 مورد در هر 100000 نفر در ایالات متحده است که تعداد موارد جدید در سال 2018، 17290 نفر تخمین زده می‌شد که تعداد مرگ و میرها ناشی از این سرطان 15850 نفر برآورد شده است.

مقاله پیشنهادی:  علت سرطان معده چیست؟

نرخ بقای پنج ساله برای افراد مبتلا به این نوع سرطان 19.2 درصد برای سال 2008-2014 بود. بر اساس برآوردها، در سال 2015 حدود 47284 نفر در ایالات متحده به سرطان مری مبتلا بودند.

سرطان مری ممکن است در مراحل اولیه علائم واضحی نداشته باشد. اولین علامتی که مردم متوجه آن می‌شوند مشکل در بلع است. همانطور که تومور رشد می‌کند، دهانه مری را باریک می‌کند و بلع را دشوار و/یا دردناک می‌کند. سایر علائم سرطان مری می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد در گلو یا پشت، پشت استخوان سینه یا بین تیغه‌های شانه
  • استفراغ یا سرفه خونی
  • سوزش سردل
  • گرفتگی صدا یا سرفه مزمن
  • کاهش وزن ناخواسته

تفاوت انواع سرطان مری و راه های تشخیص و تفکیک آن ها از یکدیگر را در این مقاله بخوانید.

با این حال علائم سرطان مری در زنان و مردان می تواند متفاوت باشد که در مقاله های سایت آذرپیکان به تفصیل درباره هر یک می توانید بخوانید. علت دقیق سرطان مری مشخص نیست، اما چندین عامل خطر برای این بیماری وجود دارد. عوامل خطر سرطان مری عبارتند از:

  • سن بالاتر: سرطان مری در افراد بالای 60 سال بیشتر از افراد 60 ساله یا کمتر رخ می دهد.
  • جنسیت: مردان سه برابر بیشتر از زنان در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
  • قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی: افرادی که برای مدت طولانی در معرض حلال‌های خشکشویی قرار می‌گیرند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان مری هستند.
  • سابقه سرطان: افرادی که سرطان گردن یا سر داشته اند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان مری هستند.
  • سایر اختلالات: سایر بیماری‌ها با سرطان مری مرتبط هستند. اینها عبارتند از آشالازی، یک بیماری غیر معمول که باعث مشکل در بلع می‌شود، و تایلوزیس، یک اختلال نادر و ارثی که در آن پوست اضافی در کف دست‌ها و کف پا رشد می‌کند.
  • ژنتیک
  • استفاده از تنباکو: این مورد شامل سیگار کشیدن و استفاده از تنباکوی بدون دود می‌شود.
  • مصرف الکل: مصرف مزمن ویا زیاد الکل خطر ابتلا به سرطان مری را چندین برابر افزایش می‌دهد.
  • سابقه سرطان: افرادی که سرطان گردن یا سر داشته اند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان مری هستند.
  • مری بارت و رفلاکس مزمن اسید: مری بارت تغییری در سلول‌های انتهای تحتانی مری است که از ریفلاکس مزمن درمان نشده ایجاد می‌شود. حتی بدون مری بارت، افراد مبتلا به سوزش معده طولانی مدت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان مری هستند.
  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV): در مناطقی از جهان که شیوع بالایی از سرطان مری دارند (مانند آسیا و آفریقای جنوبی)، عفونت با HPV خطر ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی مری را افزایش می‌دهد. HPV یک ویروس رایج است که می‌تواند باعث تغییرات بافتی در تارهای صوتی و دهان و دست‌ها، پاها و اندام‌های جنسی شود.
مقاله پیشنهادی:  عوارض بعد از عمل جراحی سرطان مری

انواع سرطان مری

بیشتر سرطان‌های مری را می‌توان به یکی از دو نوع طبقه بندی کرد: آدنوکارسینوما و کارسینوم سلول سنگفرشی

نوع سوم سرطان مری، به نام کارسینوم سلول کوچک، بسیار نادر است.

انواع سرطان های مری

این انواع مختلف سرطان در انواع مختلف سلول‌های مری شروع می‌شود. آن‌ها به روش‌های منحصربه‌فردی توسعه می‌یابند و خواستار رویکردهایی برای درمان سرطان مری هستند که برای هر فرد منحصر به فرد است.

– آدنوکارسینوما

آدنوکارسینوما شایع ترین شکل سرطان مری است که بیش از نیمی از موارد جدید سرطان مری در جهان را تشکیل می‌دهد. آدنوکارسینوما در سلول‌های غده ای شروع می‌شود، که به طور معمول در پوشش مری وجود ندارند. این سلول‌ها می‌توانند به دلیل بیماری به نام مری بارت رشد کنند که احتمال ابتلای فرد به سرطان مری را افزایش می‌دهد. آدنوکارسینوما عمدتاً در انتهای تحتانی مری و قسمت فوقانی معده رخ می‌دهد.

آدنوکارسینوما مری اغلب در مردان میانسال، دارای اضافه وزن و سفید پوست (ایالات متحده) رخ می‌دهد. از دهه 1970، بروز این بیماری تقریباً سریعتر از هر سرطان دیگری در ایالات متحده رشد کرده است. پزشکان می‌گویند که این افزایش ممکن است به دلیل افزایش تعداد افراد مبتلا به بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) باشد، وضعیتی که در آن محتویات معده، مانند اسید و صفرا، به طور مکرر به مری می‌روند و باعث التهاب مزمن می‌شوند.

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که درمان رفلاکس اسید خطر ابتلا به سرطان مری را کاهش می‌دهد.

– کارسینوم سلول سنگفرشی

دومین نوع شایع سرطان مری، کارسینوم سلول سنگفرشی است. زمانی شروع می‌شود که سلول‌های سنگفرشی (سلول‌های نازک و مسطح داخل مری) شروع به رشد غیرقابل کنترل می‌کنند. کارسینوم سلول سنگفرشی مری با سیگار کشیدن و نوشیدن الکل مرتبط است.

مقاله پیشنهادی:  برای سرطان معده چی خوبه؟

سرطان ادنوکارسینوم را بهتر بشناسید.

– کارسینوم سلول کوچک

نوع سوم و نادرتر سرطان مری، کارسینوم سلول کوچک است. کارسینوم سلول کوچک در سلول‌های عصبی غدد درون‌ریز، نوعی سلول که در پاسخ به سیگنال‌های اعصاب، هورمون‌ها را در جریان خون آزاد می‌کند، شروع می‌شود.

سرطان مری زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های بافت مری، غیر طبیعی و خارج از کنترل رشد کنند و در نهایت سلول‌ها توده‌ای به نام تومور را تشکیل می‌دهند. انواع سرطان های مری شامل آدنوکارسینوما، کارسینوم سلول سنگفرشی و کارسینوم سلول کوچک است.

سخن پایانی دکتر آذرپیکان درباره انواع سرطان های مری

در پایان باید گفت برای درمان سرطان مری و شناسایی دقیق علائم و انواع این سرطان باید با یک پزشک خبره، مشورت کنید تا بهترین راهکار را به شما پیشنهاد دهد. برای اینکه بهترین انتخاب را داشته باشید، باید بهترین دکتر درمان سرطان مری در تهران را انتخاب کنید. ما به شما دکتر علیرضا آذرپیکان را معرفی می‌کنیم. پزشکی با تجربه و با سابقه که در این امر می‌تواند شما را راهنمایی نماید.

منابع (Source) : وبسایت های My.Clevelandclinic.org | mskcc.org |

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *