جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

عوارض عمل اسلیو معده

عوارض عمل اسلیو معده را می شناسید؟ اصلا آیا عمل اسلیو معده عوارض دارد؟ از آنجایی که همه جراحی های کاهش وزن، جراحی بزرگ و خطرناک محسوب می شوند، بنابراین طبیعی است که عمل اسلیو معده نیز عوارض و خطراتی به همراه داشته باشد. در این مقاله به بررسی کامل عوارض اسلیو معده و اینکه آیا این عمل باعث مرگ می شود یا نه، خواهیم پرداخت. تا انتهای مقاله همراه باشید.
آیا عمل اسلیو معده عوارض دارد؟

عوارض عمل اسلیو معده در مقایسه با سایر عمل های جراحی بسیار کم بوده و می توان آن را به عنوان کم خطرترین عمل لاغری معده معرفی کرد. از رایج ترین عارضه های اسلیو معده می توان به حالت تهوع، کمبود ویتامین D، ریزش مو و درد شانه اشاره کرد. با توجه به نظرات کسانی که درباره عوارض جراحی اسلیو معده گفته اند، عارضه های این عمل از بین تمامی عمل ها کمتر است.

جراحی اسلیو معده یک روش جراحی کاهش وزن است که به طور دائم اندازه معده را کاهش می‌دهد و بعد از جراحی، اندازه معده حدود 20 درصد اندازه اصلی خود خواهد بود. این مسئله، مقدار غذایی را که فرد می‌تواند مصرف کند را محدود می‌کند که به کاهش وزن در طولانی مدت کمک می‌کند.

این کاهش اندازه، میزان غذا و مایعات را محدود می‌کند و به فرد کمک می‌کند زودتر احساس سیری کند. همچنین سیگنال‌های گرسنگی را در طول زمان محدود می‌کند، زیرا بخشی از معده را که هورمون گرسنگی تولید می‌کند، گرلین (هورمون احساس گرسنگی) را حذف می‌کند.

پزشک ممکن است این روش را برای افراد مبتلا به چاقی توصیه کند که سایر راهکارهای کاهش وزن را موثر نیافته‌اند و موثر نبوده است.

اگرچه این عمل می‌تواند به افراد مبتلا به چاقی کمک کند، اما باید توجه کرد که عمل اسلیو معده عوارض و خطراتی را به همراه دارد. علاوه بر این، افراد تنها با پیروی از یک رژیم غذایی پایدار و برنامه ورزشی می‌توانند کاهش وزن را حفظ کنند.

جراحی اسلیو معده یکی از چندین روش جراحی چاقی برای افراد مبتلا به چاقی شدید بالینی است. اگر بیماران شاخص توده بدنی (BMI) برابر 40 یا بالاتر داشته باشند، پزشکان این چاقی را از نظر بالینی شدید می‌دانند. با این حال، افرادی که دارای BMI 35-39.9 نیز هستند، ممکن است در صورت داشتن حداقل یک بیماری همراه جدی (دیابت نوع 2، فشار خون و …) ، نامزد جراحی اسلیو شوند.

جراحی اسلیو معده رایج‌ترین نوع جراحی کاهش وزن در بسیاری از کشورها است. بر اساس گزارش انجمن جراحی متابولیک و چاقی، اسلیو معده، 59.4 درصد از عمل‌های چاقی در سال جاری را به خود اختصاص داده است.

 

آیا اسلیو معده باعث مرگ می شود؟

هر گونه عمل لاغری، از جمله جراحی اسلیو معده، یک عمل جراحی بزرگ است. با این حال، خطرات و عوارض شدید و مرگ نسبتا نادر است. تحقیقات نشان می دهد که میزان مرگ و میر نزدیک به 1 در 600 است.

جراحی چاقی دارای عوارض همراه پزشکی و خطرات مرتبط با عمل است و بنابراین به عنوان یک جراحی غیرقلبی با خطر متوسط تا بالا در نظر گرفته می شود.

آیا اسلیو معده باعث مرگ میشود

سایر خطرات و عوارض این روش ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • لخته شدن خون: جراحی می تواند خطر لخته شدن خون در ساق پا یا ریه‌ها را افزایش دهد.
  • عفونت: زخم ها ممکن است در طول بهبودی عفونی شوند و باعث درد و تورم شوند.
  • نشت: گاهی اوقات ممکن است غذا یا مایعات از معده نشت کند که می‌تواند باعث عفونت جدی شود.
  • روده مسدود شده: زخم ناشی از جراحی ممکن است باعث مسدود شدن روده و استفراغ و درد شود.
  • سوء تغذیه: نداشتن ویتامین ها و مواد معدنی کافی در رژیم غذایی می‌تواند باعث سوء تغذیه شود.
  • سنگ کیسه صفرا: ایجاد سنگ کیسه صفرا در 1 تا 2 سال اول پس از جراحی شایع است.

اگرچه جراحی کاهش وزن منجر به بهبود سلامت روان برای اکثر افراد می شود، اما ممکن است بر افرادی تأثیر منفی بگذارد. بر اساس یک بررسی سیستماتیک در سال 2019، از یک منبع معتمد، افزایش اندک اما قابل توجهی در خودکشی و خودآزاری پس از جراحی‌های چاقی وجود دارد. دلایل احتمالی این امر شامل شرایط سلامت روانی که قبلاً تشخیص داده نشده بود و استرس ناشی از جراحی است.

به همین دلیل، پزشکان از افراد می‌خواهند قبل از تصمیم به جراحی، غربالگری سلامت روان انجام دهند.

توجه کنید که عمل جراحی معده تنها یک روش برای لاغری نیست بلکه در بسیاری از موارد باعث بهبود و یا حتی درمان بیماری های چون بیماری های قلبی-عروقی، آپنه خواب، درد مفاصل و دیابت نوع ۲ می شود.

جراحی اسلیو معده بدون جراحی باز شکمی انجام می شود و روشی با حداقل تهاجم است که در آن حتی تغییری در سیستم گوارش ایجاد نمی شود. اگر به پزشک متخصصی که بر انواع روش های جراحی چاقی مسلط است مراجعه کنید، نیازی به نگرانی درباره عوارض بعد از عمل اسلیو معده نیست. اکثرا افرادی که جراحی اسلیو معده را تجربه کرده اند، در همان روز از بیمارستان مرخص شده اند و از روند بهبودی سریع بعد از عمل ابراز رضایت می کند.

مقاله پیشنهادی:  پرخوری عصبی و راهکار های درمان آن

متاسفانه برخی افراد سودجو بدون داشتن تخصص و دانش کافی اقدام به انجام جراحی چاقی می کنند که باعث مرگ افراد شده و یا باعث عوارض دائمی بعد از عمل می شود. به همین دلیل با صراحت باید گفت جراحی معده درصورتی که توسط دکتر متخصص انجام نشود، بسیار خطرناک است!

بنابراین برای انجام عمل اسلیو معده و آشنایی با عوارض و خطرات آن، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. پیشنهاد ما مراجعه به دکتر علیرضا آذرپیکان، فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی است. برای ارتباط با ایشان می‌توانید با شماره تماس‌های ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴ یا ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳ تماس حاصل فرمایید یا از طریق وبسایت، اقدام به دریافت نوبت کنید.

با تمام این تفاسیر، سوالی که پیش می آید و باید به آن پاسخ دهیم این است که آیا ممکن است عمل اسلیو معده عوارض داشته باشد؟

آیا عمل اسلیو معده عوارض دارد؟

زیرتیغ جراحی رفتن، همیشه عوارضی با خود به همراه دارد و اگر کسی به شما وعده جراحی اسلیو معده بدون هیچگونه عوارضی را داد، باور نکنید!

اما بر اساس نرخ جهانی، عوارض عمل اسلیو معده بسیار اندک است که با مراجعه به پزشک با تجربه و استفاده از مواد مرغوب، تجربه عوارض بعد از جراحی اسلیو معده به حداقل می رسد.

همه چیز درباره عوارض اسلیو معده و خطرات انجام این عمل

مانند هر جراحی دیگری، عوارض جانبی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به یاد داشته باشید که جراحی اسلیو معده دائمی است. افرادی که این روش را انجام می‌دهند باید رژیم غذایی خود را تا آخر عمر بر این اساس تغییر دهند.

در ادامه این مقاله، لیست کامل عوارض عمل اسلیو را بررسی خواهیم کرد.

 

لیست عوارض عمل اسلیو معده

همانطور که پیش تر گفتیم، در بهترین شرایط جراحی نیز باید گاها انتظار عوارض بعد از عمل را داشته باشید.

عوارض بعد از عمل اسلیو معده از ریزش مو و کمبود ویتامین D گرفته تا خونریزی و عفونت و احتمال آمبولی، همه و همه احتمال دارند که در بیماران بروز کنند.

در این بخش، تک تک این عوارض را به دقت بررسی خواهیم کرد. همراه باشید :

 

1) ریزش مو

برخی از افراد که عمل اسلیو معده را تجربه کرده اند، از ریزش مو در ماه های ابتدایی بعد از عمل می گویند، اما نگران نباشید این ریزش مو کاملاً طبیعی و به دلیل استرس جراحی (telogen effluvium) می باشد. در حقیقت فولیکول مو پا برجا و فقط تار مو دچار ریزش می شود و پس از گذشت چند ماه از جراحی، رشد موها دوباره از سر گرفته می شود.

 

2) کمبود ویتامین D

در جراحی اسلیو معده، تغییری در روند گوارش ایجاد نمی شود و معده دست نخورده باقی می ماند به همین علت بعد از عمل اسلیو، فرد دچار کمبود ویتامین ها و موادمعدنی نمی شود. البته در افرادی که از بیماری چاقی رنج می برند و یا اضافه وزن دارند کمبود ویتامین D بسیار شایع است و بهتر از طبق نظر پزشک از مولتی ویتامین استفاده کنند.

همچنین پزشک جراح برای اطمینان از سلامت فرد، توصیه می کند تا طی فواصل معین آزمایش خون انجام دهند.

 

3) حالت تهوع

تهوع در چند روز بعد از جراحی اسلیو معده قابل انتظار و طبیعی است و دلایل مختلفی دارد:

– تغییر رژیم غذایی : اگر بعد از جراحی اسلیو معده حجم بالایی غذا مصرف کنید، تهوع به سراغ شما می آید، برای جلوگیری از این اتفاق باید رژیم غذایی که توسط پزشک به شما داده شده رعایت کرده و حجم مصرفی غذای خود را کنترل کنید. در واقع رعایت تغذیه بعد از عمل اسلیو جهت درگیر نشدن با عوارض اسلیو معده بسیار مهم است.

– زخم معده : یکی از مهم ترین اقدامات قبل از جراحی اسلیو معده ترک سیگار می باشد، ادامه مصرف دخانیات و بی توجهی به این موضوع باعث افزایش ترشح معده و ایجاد زخم معده بعد از جراحی اسلیو معده می شود.

– نشتی معده : اگر فرد در روزهای اول پس از جراحی؛ دچار درد شکم، تهوع و استفراغ مکرر، عدم اشتها، احساس عطش، تیره شدن ادرار، تنگی نفس و ورم کردن شکم و افزایش ضربان قلب و تنفس و تب را تجربه کند باید برای معاینه سریعاً به پزشک خود مراجعه کند چرا که احتمال نشتی معده وجود دارد.

مقاله پیشنهادی:  بهترین روش لاغری سریع و تناسب ‌اندام

– داروهای بیهوشی : برخی افراد به علت عوارض داروهای بیهوشی، ممکن است برای مدت کوتاهی تهوع را تجربه کنند.

 

4) بوی بد دهان

برخی از افراد بعد از جراحی اسلیو معده از مشکل بوی بد دهان رنج می برند که هرچند شایع نیست اما باعث نگرانی فرد می شود. بوی بد دهان بعد از عمل اسلیو خیلی زود از بین می رود.

اما دلایل اصلی بوی بد دهان بعد از اسلیو معده عبارتست از:

  1. متابولیسم کتوزیس (بدن جهت تامین انرژی بجای کربوهیدرات شروع به سوختن چربی کرده و درنتیجه کتون بادی تولید شده و وارد خون می شود و از طریق هوای  تنفسی استون دفع می شود، در حقیقت دهان بوی استون می دهد.)
  2. سیگار

5) سرگیجه

سرگیجه یکی از شایع ترین عوارض عمل اسلیو معده است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

– باقی ماندن داروهای بیهوشی در بافت چربی: این داروها به تدریج و ظرف ۲ روز از بافت چربی آزاد می شوند و باعث بروز سرگیجه در افراد می شود.

– تغییر وضعیت ناگهانی از حالت خوابیده به نشسته: بعد از جراحی اسلیو معده و بخاطر داروهای بیهوشی، رگ های خونی سیاهرگی گشاد شده و باعث انباشتگی خون در پاها کی شود و وقتی فرد ناگهان تغییر وضعیت می دهد، خون کمتری در لحظه به مغز می رسد و سبب ایجاد سرگیجه می شود.

– کم آبی بدن بعد از عمل: یکی از مهم ترین دلایل سرگیجه بعد از اسلیو معده، کم آبی بدن بعد از جراحی و عدم مصرف آب کافی است.

– کاهش قند خون: جراحی اسلیو معده که به عنوان درمان دیابت نوع ۲ نیز از آن یاد می شود، باعث بهبود عملکرد غدد ترشح انسولین می شوند، انسولین کاهش قند خون را به همراه دارد. برخی افراد بعد از جراحی دوره های کاهش قند خون (هایپوگلایسمی) را تجربه می کنند که کاملاً گذرا و موقتی است.

6) درد شانه

همانطور که پیش تر گفتیم جراحی اسلیو معده با روش لاپاراسکوپی انجام می شود، در جراحی با روش لاپاراسکوپی برای دیدن اندام داخلی، شکم را به کمک گاز کربنیک (دی اکسیدکربن) به آرامی و با سرعت ۱ تا ۲ لیتر در دقیقه پر می کنند تا به فشار حداکثری ۱۳ تا ۱۵ میلیمتر جیوه برسد.

این فشار ثابت در زمان انجام لاپاراسکوپی باعث کشش عضلانی شکم و دیافراگم می شود و فرد بعد از به هوش آمدن در ناحیه شکم و شانه ها احساس درد و کوفتگی می کند که گذرا و موقتی است.

آیا عمل اسلیو معده عوارض دارد

آیا عمل اسلیو معده خطر دارد؟

بسیاری از خطرات طولانی مدت جراحی اسلیو معده، به این واقعیت مربوط می شوند که بیماران نسبت به قبل مواد مغذی کمتری دریافت می کنند. عوارض طولانی‌مدت آستین معده شامل انسداد دستگاه گوارش، فتق، رفلاکس معده، هیپوگلیسمی، سوء تغذیه و استفراغ است. اگر به دنبال آستین معده هستید، در مورد این خطرات با پزشک خود صحبت کنید.

 

آیا عمل اسلیو معده خطرناک است؟

پس از جراحی اسلیو معده، شما می‌توانید تنها نیم فنجان غذا را در یک وعده غذایی بخورید. وقتی غذای کمتری نسبت به قبل می‌خورید، کالری کمتری دریافت می‌کنید و اینگونه وزن کم می کنید.

بعد از این جراحی هنوز هم ممکن است زیاد غذا بخورید. اگر این کار را انجام دهید، ممکن است وزن زیادی کم نکنید. جراح شما یک برنامه پس از جراحی به شما ارائه می‌دهد. پیروی از برنامه می‌تواند به کاهش خطر عوارض کمک کند.

آیا عمل اسلیو معده خطرناک است

جراحی اسلیو معده دائمی است. این مسئله می‌تواند سلامت افراد چاق را که در کاهش وزن و حفظ آن مشکل داشته اند، بهبود بخشد.

بسیاری از بیماران امیدوارند که این جراحی مشکلات مزمن سلامتی مانند دیابت و فشار خون بالا را اصلاح کند. گاهی اوقات این مشکلات پس از جراحی از بین نمی‌روند.

اسلیو معده و سایر جراحی های کاهش وزن به اندازه انواع مختلف جراحی ایمن هستند. مرگ و میر ناشی از جراحی نادر است. خطر مرگ ناشی از جراحی کاهش وزن حدود 0.1٪ است.

خطرات حاد این بیماری مواردی هستند که در مدت کوتاهی پس از جراحی رخ می‌دهند و می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • خون ریزی
  • درد
  • لخته شدن خون
  • نشت آناستوموز (نشتی که در اتصالات ایجاد شده در طول جراحی اتفاق می افتد)

عوارض گوارشی (GI) می‌تواند منجر به علائمی شود که بر وزن یا وضعیت تغذیه شما تأثیر می گذارد. این موارد عبارتند از:

عدم کاهش وزن: کیسه معده فقط می‌تواند نصف فنجان غذا را در روزهای اول پس از جراحی در خود جای دهد. با گذشت زمان، کیسه کشیده می‌شود. اگر وعده‌های غذایی بزرگتر بخورید، کاهش وزن ممکن است متوقف شود. اگر کیسه معده خیلی بزرگ باشد یا دستورالعمل‌های بعد از جراحی را رعایت نکنید، ممکن است این اتفاق بیفتد.

مقاله پیشنهادی:  میزان و روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده

افزایش وزن: افزایش وزن معمولا در سال سوم پس از جراحی شروع می‌شود. بیمارانی که عادات خود را تغییر نمی‌دهند ممکن است مقداری یا تمام وزنی را که از دست داده‌اند مجددا به دست آورند.

    سوء تغذیه: سوء تغذیه (عدم دریافت تغذیه کافی) جدی است. برخی از بیماران زمانی که کالری کمتری می‌خورند، به خصوص اگر اسهال یا حالت تهوع داشته باشند، در دریافت مواد مغذی کافی دچار مشکل می‌شوند. پزشک شما ممکن است ویتامین‌ها و مواد معدنی، دارو یا چیزهای دیگری را برای کمک به شما در حفظ سلامت پیشنهاد کند.

عدم تحمل غذایی: پس از جراحی اسلیو معده، بیماران نمی‌توانند در یک زمان به اندازه قبل غذا بخورند. این مسئله می‌تواند باعث ایجاد مشکل در هضم برخی غذاها مانند گوشت قرمز، برنج، ماکارونی و نان شود.

آیا عمل اسلیو معده عوارض دارد؟

برخی از بیماران مبتلا به آستین معده دچار مشکلات معده می‌شوند. این موارد ممکن است درست پس از جراحی اتفاق بیفتند و می‌توانند برای مدت طولانی ادامه داشته باشند. برخی از بیماران نیز ممکن است پس از کاهش وزن دچار افتادگی پوست شوند.

خطرات و عوارض اسلیو معده

1) سوء هاضمه: برخی از بیماران آستین معده ممکن است متوجه افزایش سوء هاضمه یا ناراحتی معده شوند. این مورد ممکن است به دلیل اندازه کوچکتر معده باشد. همچنین می‌تواند به دلیل تغییر در نحوه حرکت غذا در بدن نیز باشد.

2) حالت تهوع: تهوع یک عارضه شایع آستین معده است. بیشتر افراد متوجه می‌شوند که حالت تهوع با گذشت زمان، بهبودی می‌یابد، اما برخی از افراد برای ماه ها یا بیشتر دچار آن می‌شوند.

مشخص نیست چرا برخی از بیماران اسلیو معده حالت تهوع دارند. ممکن است تا حدی به این دلیل باشد که غذا برای مدت طولانی‌تری در معده شما باقی می‌ماند. داروهای تهوع ممکن است مفید باشند.

3) اسهال: برخی از بیماران ممکن است پس از جراحی دچار اسهال شوند. این مسئله ممکن است به چند دلیل اتفاق بیفتد. میکروبیوتا (باکتری در روده شما) ممکن است پس از جراحی تغییر کند. مواد مغذی هضم نشده در روده کوچک شما نیز ممکن است باعث اسهال شود.

اسهال می‌تواند باعث کم آبی یا سوء تغذیه شود. اگر اسهال به خودی خود برطرف نشد، جراح یا متخصص گوارش شما ممکن است بتواند کمک کند.

4) افتادگی پوست: وقتی اضافه وزن اضافه می کنید، پوست شما کشیده می شود.به همین دلیل است که افتادگی پوست پس از هر جراحی کاهش وزن بسیار رایج است. پانیکولکتومی یک عمل جراحی برای برداشتن پوست اضافی است. جراح شما ممکن است بخواهد قبل از اینکه این کار را توصیه کند صبر کند تا وزن شما برای یک تا دو سال ثابت بماند.

جمع بندی درباره عمل اسلیو معده

جراحی اسلیو معده یک عمل کاهش وزن بزرگ است که تا 80 درصد از معده را جدا و از روند کار خارج می‌کند. اسلیو یکی از رایج ترین انواع جراحی چاقی در جهان است.

افرادی که تحت این روش قرار می‌گیرند باید در برنامه‌ای ثبت نام کنند که ممکن است شامل مشاوره، کاهش وزن و آموزش تغذیه باشد. بهبودی ممکن است تا 6 هفته طول بکشد و افراد مجبور خواهند بود از داروها و مکمل های خاصی به صورت مادام العمر استفاده کنند. به طور کلی آنچه در روند کنترل عوارض تاثیر دارد چگونگی گذراندن دوره نقاهت عمل اسلیو معده است که در یکی از مقالات وبسایت پزشکی دکتر آذرپیکان به تفصیل به مرور آن پرداخته ایم.

 

بهترین دکتر انجام اسلیو معده در تهران

مشاوره گرفتن از یک پزشک متخصص که کاملا در کار خود مهارت دارد درصد موفقیت در عمل اسلیو معده را به شدت زیاد می‌کند. انجام توصیه‌های پزشک بعد از عمل و داشتن رژیم غذایی مناسب و صحیح بعد از عمل اسلیو معده، نه تنها شما را دچار عوارض نمی‌کند بلکه شاهد تغییرات محسوسی در خود خواهید بود.  برای اینکه بهترین انتخاب را داشته باشید، باید بهترین دکتر عمل اسلیو معده در تهران را انتخاب کنید. دکتر علیرضا آذرپیکان متخصص فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و یکی از با تجربه‌ترین متخصصان و مشاورین در امر عمل اسلیو معده است.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *