جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ (Colorectal cancer) که با نام های سرطان کولون و سرطان رکتوم نیز شناخته می شود به عنوان سومین سرطان کشنده در دهه اخیر معرفی شده است. در سرطان روده بزرگ، رشد سلول های سرطانی بر روی دیواره های کولون یا رکتوم روده اتفاق می افتد. از علل سرطان روده بزرگ می توان به رژیم غذایی افراد و افزایش سن به عنوان دو مولفه اصلی اشاره کرد. خونریزی مقعد را می توان به عنوان اصلی ترین علامت سرطان روده معرفی کرد.

در ادامه به نگارش تیم متخصص دکتر آذرپیکان درباره 0 تا 100 سرطان روده بزرگ، عوامل ایجاد سرطان بزرگ در افراد و روش های درمان آن خواهید خواند.

سرطان روده بزرگ چیست؟

سرطان روده بزرگ نوعی از سرطان روده است که از روده بزرگ (کولون) شروع می شود. روده بزرگ قسمت پایانی دستگاه گوارش است.

سرطان روده بزرگ معمولاً افراد مسن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اگرچه ممکن است در هر سنی رخ دهد. این سرطان معمولاً به صورت توده‌های کوچک و غیر سرطانی (خوش خیم) سلولی به نام پولیپ شروع می‌شود که در داخل روده بزرگ ایجاد می‌گردد. با گذشت زمان برخی از این پولیپ ها می‌توانند به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند.

پولیپ‌ها ممکن است کوچک باشند و علائم کمی ایجاد کنند. به همین دلیل، پزشکان آزمایش‌های غربالگری منظم را برای کمک به پیشگیری از سرطان روده بزرگ با شناسایی و حذف پولیپ‌ها قبل از تبدیل شدن به سرطان، توصیه می‌کنند.

اگر سرطان روده بزرگ ایجاد شود، درمان‌های زیادی برای کمک به کنترل آن در دسترس هستند، از جمله جراحی، پرتودرمانی و درمان‌های دارویی، مانند شیمی‌درمانی، درمان هدفمند و ایمونوتراپی.

سرطان کولون گاهی اوقات سرطان کولورکتال نامیده می‌شود، که اصطلاحی است که ترکیبی از سرطان روده بزرگ و سرطان رکتوم بوده که از رکتوم شروع می‌شود.

علائم سرطان روده بزرگ چیست؟

علائم و نشانه‌های سرطان روده بزرگ عبارتند از:

  • تغییر مداوم در عادات روده شما، از جمله اسهال یا یبوست یا تغییر در قوام مدفوع
  • خونریزی مقعدی یا خون در مدفوع شما
  • ناراحتی دائمی شکم، مانند گرفتگی عضلات یا درد
  • احساس اینکه روده شما به طور کامل تخلیه نمی‌شود
  • ضعف یا خستگی
  • کاهش وزن بی دلیل

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه بیماری هیچ علامتی را تجربه نمی کنند. هنگامی که علائم ظاهر می‌شوند، بسته به اندازه و محل سرطان در روده بزرگ شما، احتمالاً متفاوت خواهند بود. ما در یک مقاله جداگانه درمورد علائم سرطان روده بزرگ و کوچک و علائم اولیه آن توضیح داده ایم پیشنهاد می کنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید و مقاله ما را تا انتها مطالعه نمایید.

علائم سرطان روده بزرگ چیست؟

علت سرطان روده بزرگ چیست؟

پزشکان مطمئن نیستند که دقیقا چه چیزی باعث بیشتر سرطان‌های روده بزرگ می‌شود.

به طور کلی، علت سرطان روده بزرگ زمانی که سلول های سالم در کولون تغییراتی (جهش) در DNA خود ایجاد کنند. DNA یک سلول شامل مجموعه ای از دستورالعمل هاست که به سلول می ‌گوید چه کاری انجام دهد.

سلول‌های سالم به روشی منظم رشد و تقسیم می‌شوند تا بدن شما عملکرد طبیعی خود را حفظ کند. اما زمانی که DNA سلول آسیب می بیند و سرطانی می‌شود، ‌ها به تقسیم خود ادامه می دهند – حتی زمانی که سلول های جدید مورد نیاز نباشد. در نتیجه با تجمع سلول‌ها، تومور تشکیل می‌دهند.

با گذشت زمان، سلول‌های سرطانی می‌توانند رشد کرده و به بافت‌های طبیعی اطراف حمله کنند و آن‌ها را از بین ببرند. همچنین سلول‌های سرطانی می‌توانند به سایر قسمت‌های بدن بروند تا در آنجا رسوب ایجاد کنند (متاستاز).

 

عوامل ایجاد سرطان روده بزرگ چیست؟

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند عبارتند از:

1. سن بالا: سرطان روده بزرگ در هر سنی قابل تشخیص است، اما اکثر افراد مبتلا به سرطان کولون بالای 50 سال سن دارند. نرخ سرطان روده بزرگ در افراد کمتر از 50 سال در حال افزایش است، اما پزشکان مطمئن نیستند که دلیل آن چیست.

2. نژاد آفریقایی-آمریکایی: در جهان، نژاد آفریقایی-آمریکایی ها نسبت به سایر نژادها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

چرا سرطان روده بزرگ میگیریم؟

3. سابقه شخصی سرطان کولورکتال یا پولیپ: اگر قبلاً سرطان روده بزرگ یا پولیپ های غیرسرطانی روده بزرگ داشته‌اید، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در آینده بیشتر است.

4. شرایط التهابی روده: بیماری‌های التهابی مزمن روده بزرگ، مانند کولیت اولسراتیو و بیماری کرون، می‌توانند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند.

5. سندرم‌های ارثی که خطر سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد: برخی جهش‌های ژنی که از نسل‌های مختلف خانواده شما منتقل می‌شود، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. تنها درصد کمی از سرطان های روده بزرگ با ژن های ارثی مرتبط هستند. شایع‌ترین سندرم‌های ارثی که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهند، پولیپ آدنوماتوز خانوادگی (FAP) و سندرم لینچ هستند که به عنوان سرطان روده بزرگ غیر پولیپوز ارثی (HNPCC) نیز شناخته می‌شود.

6. سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ

7. رژیم غذایی کم فیبر و پرچرب: سرطان روده بزرگ و سرطان رکتوم ممکن است با یک رژیم غذایی معمولی غربی مرتبط باشد که فیبر کم و چربی و کالری بالایی دارد. تحقیقات در این زمینه نتایج متفاوتی داشته است. برخی از مطالعات نشان داده اند که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در افرادی که از رژیم های غذایی سرشار از گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده استفاده می کنند، افزایش می‌یابد.

مقاله پیشنهادی:  علائم سرطان مری در زنان

8. یک سبک زندگی بی تحرک: افرادی که غیر فعال هستند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند. انجام فعالیت بدنی منظم ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

9. دیابت: افراد مبتلا به دیابت یا مقاومت به انسولین در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

10. چاقی: افرادی که چاق هستند در مقایسه با افرادی که وزن طبیعی دارند، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و خطر مرگ ناشی از سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهند.

11. سیگار کشیدن: افرادی که سیگار می‌کشند ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند.

12. الکل: مصرف زیاد الکل خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

13. پرتودرمانی برای سرطان: پرتودرمانی که برای درمان سرطان‌های قبلی روی شکم انجام می‌شود، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

آیا سرطان روده بزرگ ارثی است؟

اگر یکی از بستگان خونی داشته باشید که به این بیماری مبتلا شده است، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ بیشتر است. اگر بیش از یک عضو خانواده سرطان روده بزرگ یا سرطان رکتوم داشته باشند، خطر ابتلا شما بیشتر است.

سرطان روده بزرگ ارثی است؟

آیا سرطان روده بزرگ درد دارد؟

در مراحل اولیه بیماری، فردی که دچار بیماری شده است، دردی احساس نمی‌:ند. رفته رفته و با پیشرفت بیماری و درگیر شدن بخش‌هایی از بدن، یقیقنا فرد مبتلا دچار دردهایی در قسمت‌های درگیر بدن خود خواهد شد.

جلوگیری از سرطان روده بزرگ

1. غربالگری سرطان روده بزرگ

پزشکان توصیه می‌کنند که افراد با خطر متوسط ​​ابتلا به سرطان روده بزرگ، غربالگری سرطان روده بزرگ را در حدود سن 45 سالگی در نظر بگیرند. اما افرادی که در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند، مانند کسانی که سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ دارند، باید زودتر غربالگری را در نظر بگیرند.

چندین گزینه غربالگری وجود دارد – هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در مورد گزینه های خود با پزشک خود صحبت کنید و با هم می توانید تصمیم بگیرید که کدام آزمایش برای شما مناسب است.

2. تغییر سبک زندگی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

شما می‌توانید با ایجاد تغییراتی در زندگی روزمره خود اقداماتی را برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده انجام دهید. اقدامات لازم را انجام دهید:

  • از انواع میوه ها، سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید. میوه ها، سبزیجات و غلات کامل حاوی ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان ها هستند که ممکن است در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشند. انواع میوه ها و سبزیجات را انتخاب کنید تا مجموعه ای از ویتامین ها و مواد مغذی دریافت کنید.
  • الکل را در حد اعتدال بنوشید. اگر می خواهید الکل بنوشید، مقدار الکلی را که می نوشید به بیش از یک نوشیدنی در روز برای زنان و دو نوشیدنی برای مردان محدود کنید.
  • سیگار نکش. با پزشک خود در مورد راه هایی برای ترک سیگار صحبت کنید که ممکن است برای شما مفید باشد.
  • بیشتر روزهای هفته ورزش کنید. سعی کنید در بیشتر روزها حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. اگر کم تحرک بوده اید، به آرامی شروع کنید و به تدریج تا 30 دقیقه افزایش دهید. همچنین قبل از شروع هر برنامه ورزشی با پزشک خود صحبت کنید.
  • وزن سالم را حفظ کنید. اگر وزن مناسبی دارید، برای حفظ وزن خود با ترکیب یک رژیم غذایی سالم با ورزش روزانه تلاش کنید. اگر نیاز به کاهش وزن دارید، از پزشک خود در مورد راه های سالم برای رسیدن به هدف خود سوال کنید. با افزایش مقدار ورزش و کاهش کالری دریافتی، به آرامی وزن کم کنید.

پیشگیری از سرطان روده بزرگ برای افراد با خطر بالا

برخی از داروها خطر ابتلا به پولیپ‌های پیش سرطانی یا سرطان روده بزرگ را کاهش می دهند. به عنوان مثال، برخی شواهد کاهش خطر ابتلا به پولیپ و سرطان روده بزرگ را با مصرف منظم آسپرین یا داروهای مشابه آسپرین مرتبط می‌دانند. اما مشخص نیست که چه دوز و چه مدت زمان برای کاهش خطر سرطان روده بزرگ مورد نیاز است. مصرف روزانه آسپرین خطراتی از جمله خونریزی گوارشی و زخم دارد.

آیا سرطان روده درمان دارد؟

این گزینه‌ها به طور کلی برای افرادی با خطر بالای سرطان روده بزرگ در نظر گرفته شده است. شواهد کافی برای توصیه این داروها به افرادی که در معرض خطر متوسط ​​سرطان روده هستند وجود ندارد.

غربالگری سرطان روده بزرگ

پزشکان آزمایش‌های غربالگری خاصی را برای افراد سالم بدون علامت یا علامت توصیه می‌کنند تا به دنبال علائم سرطان روده بزرگ یا پولیپ‌های غیرسرطانی روده بزرگ باشند. یافتن سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه، بیشترین شانس را برای درمان فراهم می کند. نشان داده شده است که غربالگری خطر مرگ ناشی از سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

پزشکان به طور کلی توصیه می کنند که افراد با خطر متوسط ​​سرطان روده بزرگ غربالگری را در حدود سن 45 سالگی شروع کنند. اما افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند، مانند کسانی که سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ یا میراث آفریقایی-آمریکایی دارند، باید زودتر غربالگری را در نظر بگیرند.

مقاله پیشنهادی:  درمان سرطان روده بزرگ

چندین گزینه غربالگری وجود دارد – هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در مورد گزینه های خود با پزشک خود صحبت کنید و با هم می توانید تصمیم بگیرید که کدام آزمایش برای شما مناسب است. اگر از کولونوسکوپی برای غربالگری استفاده شود، می‌توان پولیپ‌ها را قبل از تبدیل شدن به سرطان در حین عمل برداشت.

تشخیص سرطان روده بزرگ

اگر علائم و نشانه‌ها نشان می دهد که ممکن است سرطان روده بزرگ داشته باشید، پزشک ممکن است یک یا چند آزمایش و روش را توصیه کند، از جمله:

1. استفاده از یک اسکوپ برای بررسی داخل روده بزرگ (کولونوسکوپی)

کولونوسکوپی از یک لوله بلند، انعطاف پذیر و باریک متصل به دوربین فیلمبرداری و مانیتور برای مشاهده کل روده بزرگ و راست روده استفاده می کند. در صورت یافتن نواحی مشکوک، پزشک می‌تواند ابزارهای جراحی را از طریق لوله عبور دهد تا نمونه‌های بافتی (بیوپسی) را برای تجزیه و تحلیل و برداشتن پولیپ‌ها بگیرد.

2. آزمایشات خون

هیچ آزمایش خونی نمی تواند به شما بگوید که آیا سرطان روده بزرگ دارید یا خیر. اما پزشک ممکن است خون شما را برای سرنخ هایی در مورد سلامت کلی شما، مانند آزمایش های عملکرد کلیه و کبد، آزمایش کند.

3. پزشک شما همچنین ممکن است خون شما را برای یک ماده شیمیایی که گاهی توسط سرطان های روده بزرگ تولید می شود (آنتی ژن کارسینومبریونیک یا CEA) آزمایش کند

با ردیابی در طول زمان، سطح CEA در خون شما ممکن است به پزشک کمک کند پیش آگهی شما و اینکه آیا سرطان شما به درمان پاسخ می دهد یا خیر.

درمان قطعی سرطان روده بزرگ

4. تعیین وسعت سرطان

اگر سرطان روده بزرگ برای شما تشخیص داده شده است، پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای تعیین میزان (مرحله) سرطان شما توصیه کند. مرحله بندی به تعیین اینکه کدام درمان برای شما مناسب است کمک می کند.

تست های مرحله بندی ممکن است شامل روش های تصویربرداری مانند سی تی اسکن شکم، لگن و قفسه سینه باشد. در بسیاری از موارد، مرحله سرطان ممکن است تا پس از جراحی سرطان روده بزرگ به طور کامل مشخص نشود.

مراحل سرطان روده بزرگ با اعداد رومی از 0 تا IV نشان داده می شود و پایین ترین مراحل نشان دهنده سرطان است که محدود به پوشش داخلی روده بزرگ است. در مرحله IV، سرطان پیشرفته در نظر گرفته می شود و به سایر نواحی بدن گسترش یافته است (متاستاز).

آیا سرطان روده بزرگ درمان دارد؟

اینکه کدام درمان‌ها بیشتر به شما کمک می‌کنند به وضعیت خاص شما بستگی دارد، از جمله محل سرطان، مرحله آن و سایر نگرانی‌های سلامتی شما. درمان سرطان روده بزرگ معمولاً شامل جراحی برای برداشتن سرطان است. درمان های دیگری مانند پرتودرمانی و شیمی درمانی نیز ممکن است توصیه شود.

1. جراحی برای سرطان کولون در مراحل اولیه

اگر سرطان روده بزرگ شما بسیار کوچک است، پزشک ممکن است یک روش کم تهاجمی را برای جراحی توصیه کند، مانند: برداشتن پولیپ در طی کولونوسکوپی (پلی پکتومی): سرطان شما کوچک، موضعی، کاملاً در یک پولیپ و در مراحل بسیار اولیه باشد، ممکن است پزشک شما بتواند آن را در طول کولونوسکوپی به طور کامل حذف کند.

سرطان روده بزرگ درمان قطعی دراد؟

رزکسیون آندوسکوپی مخاط: پولیپ های بزرگتر ممکن است در طی کولونوسکوپی با استفاده از ابزارهای ویژه برای برداشتن پولیپ و مقدار کمی از پوشش داخلی روده بزرگ در روشی به نام برداشتن مخاط آندوسکوپی برداشته شوند.

جراحی کم تهاجمی (جراحی لاپاراسکوپی): پولیپ‌هایی که در طول کولونوسکوپی قابل برداشتن نیستند ممکن است با استفاده از جراحی لاپاراسکوپی برداشته شوند. در این روش، جراح شما این عمل را از طریق چندین برش کوچک در دیواره شکم انجام می‌دهد و ابزارهایی را با دوربین‌های متصل قرار می‌دهد که روده بزرگ شما را روی یک مانیتور ویدیویی نمایش می‌دهند. جراح همچنین ممکن است از غدد لنفاوی ناحیه ای که سرطان در آن قرار دارد نمونه برداری کند.

2. جراحی برای سرطان کولون پیشرفته تر

اگر سرطان به داخل روده بزرگ یا از طریق روده بزرگ شما رشد کرده باشد، جراح ممکن است توصیه کند:

کولکتومی جزئی: در طی این روش، جراح بخشی از روده بزرگ را که حاوی سرطان است، همراه با حاشیه ای از بافت طبیعی در دو طرف سرطان برمی دارد. جراح شما اغلب قادر است بخش های سالم روده بزرگ یا رکتوم شما را دوباره به هم وصل کند. این روش معمولاً با یک روش کم تهاجمی (لاپاراسکوپی) انجام می‌شود.

جراحی برای ایجاد راهی برای خروج مواد زائد از بدن شما: هنگامی که امکان اتصال مجدد بخش های سالم روده بزرگ یا راست روده وجود ندارد، ممکن است به استومی نیاز داشته باشید. این شامل ایجاد شکافی در دیواره شکم شما از قسمتی از روده باقی مانده برای دفع مدفوع در کیسه ای است که به طور ایمن روی دهانه قرار می گیرد.

گاهی اوقات استومی فقط موقتی است و به کولون یا رکتوم شما اجازه می دهد تا پس از عمل جراحی بهبود یابد. با این حال، در برخی موارد، کولوستومی ممکن است دائمی باشد.

مقاله پیشنهادی:  بیماران سرطان معده چقدر عمر میکند

برداشتن غدد لنفاوی غدد لنفاوی مجاور نیز معمولاً در طی جراحی سرطان روده بزرگ برداشته می شوند و از نظر سرطان مورد آزمایش قرار می گیرند.

3. جراحی برای سرطان پیشرفته

اگر سرطان شما بسیار پیشرفته است یا سلامت کلی شما بسیار ضعیف است، جراح شما ممکن است عمل جراحی را برای رفع انسداد روده بزرگ یا سایر شرایط به منظور بهبود علائم توصیه کند. این جراحی برای درمان سرطان انجام نمی شود، بلکه برای تسکین علائم و نشانه هایی مانند انسداد، خونریزی یا درد است.

جدیدترین روش درمان سرطان روده بزرگ

در موارد خاصی که سرطان فقط به کبد یا ریه گسترش یافته است اما سلامت کلی شما خوب است، پزشک ممکن است جراحی یا سایر درمان‌های موضعی را برای برداشتن سرطان توصیه کند. شیمی درمانی ممکن است قبل یا بعد از این نوع روش استفاده شود. این رویکرد فرصتی را برای رهایی از سرطان در دراز مدت فراهم می‌کند.

4. شیمی درمانی

شیمی درمانی از داروها برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. در صورتی که سرطان بزرگتر باشد یا به غدد لنفاوی گسترش یافته باشد، معمولاً پس از جراحی، شیمی درمانی برای سرطان روده بزرگ انجام می شود. به این ترتیب، شیمی درمانی ممکن است سلول‌های سرطانی باقی مانده در بدن را از بین ببرد و به کاهش خطر عود سرطان کمک کند.

شیمی درمانی همچنین ممکن است قبل از عمل برای کوچک کردن سرطان بزرگ استفاده شود تا برداشتن آن با جراحی آسان تر باشد.

شیمی درمانی همچنین می تواند برای تسکین علائم سرطان روده بزرگ که با جراحی قابل برداشتن نیست یا به سایر نقاط بدن گسترش یافته است، استفاده شود. گاهی اوقات با پرتودرمانی ترکیب می شود.

برای برخی از افراد مبتلا به سرطان کولون مرحله سوم کم خطر، دوره کوتاه‌تر شیمی‌درمانی پس از جراحی ممکن است. این رویکرد ممکن است عوارض جانبی را در مقایسه با دوره سنتی شیمی درمانی کاهش دهد و ممکن است به همان اندازه موثر باشد.

5. پرتو درمانی

پرتودرمانی از منابع انرژی قدرتمندی مانند اشعه ایکس و پروتون‌ها برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می کند. ممکن است برای کوچک کردن یک سرطان بزرگ قبل از عمل استفاده شود تا بتوان آن را راحت‌تر برداشت.

هنگامی که جراحی یک گزینه نیست، ممکن است از پرتودرمانی برای تسکین علائمی مانند درد استفاده شود. گاهی اوقات پرتودرمانی با شیمی درمانی ترکیب می شود.

6. درمان دارویی هدفمند

درمان های دارویی سرطان روده بزرگ هدفمند بر روی ناهنجاری های خاص موجود در سلول‌های سرطانی تمرکز دارند. با مسدود کردن این ناهنجاری‌ها، درمان‌های دارویی هدفمند می‌توانند باعث مرگ سلول‌های سرطانی شوند.

داروهای هدفمند معمولاً با شیمی درمانی ترکیب می‌شوند. داروهای هدفمند معمولاً برای افراد مبتلا به سرطان کولون پیشرفته در نظر گرفته می‌شود.

درمان دارویی سرطان روده بزرگ

7. ایمونوتراپی

ایمونوتراپی یک درمان دارویی است که از سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان استفاده می‌کند. سیستم ایمنی بدن شما که با بیماری مبارزه می‌کند ممکن است به سرطان شما حمله نکند زیرا سلول‌های سرطانی پروتئین‌هایی تولید می‌کنند که سلول‌های سیستم ایمنی را از شناسایی سلول های سرطانی کور می‌کند. ایمونوتراپی با تداخل در این فرآیند کار می‌کند.

ایمونوتراپی معمولاً برای سرطان پیشرفته روده بزرگ اختصاص دارد. پزشک شما ممکن است سلول های سرطانی شما را آزمایش کند تا ببیند آیا احتمال دارد به این درمان پاسخ دهند یا خیر.

8. مراقبت حمایتی (تسکین دهنده).

مراقبت تسکینی یک مراقبت پزشکی تخصصی است که بر تسکین درد و سایر علائم یک بیماری جدی تمرکز دارد. مراقبت تسکینی توسط تیمی از پزشکان، پرستاران و سایر متخصصان آموزش دیده ویژه ارائه می‌شود که با شما، خانواده و سایر پزشکان شما همکاری می‌کنند تا لایه‌ای از حمایت را فراهم کنند که مکمل مراقبت مداوم شما باشد.

هدف تیم های مراقبت تسکینی بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان و خانواده هایشان است. این شکل از مراقبت در کنار درمان‌های درمانی یا سایر درمان‌هایی که ممکن است دریافت کنید ارائه می‌شود.

هنگامی که از مراقبت تسکینی همراه با سایر درمان های مناسب استفاده می‌شود، افراد مبتلا به سرطان ممکن است احساس بهتری داشته باشند و عمر طولانی تری داشته باشند.

 

عوارض بعد از عمل سرطان روده بزرگ

عوارض جانبی بعد از عمل و جراحی سرطان روده، شامل درد و حساسیت در ناحیه عمل است. این عمل ممکن است باعث یبوست و اسهال شود. افرادی که کولوستومی انجام می‌دهند، ممکن است دچار سوزش در اطراف استوما نیز شوند. در صورت نیاز به انجام کولوستومی، افراد تیم پزشکی می‌توانند به شما آموزش دهند که چگونه ناحیه را تمیز کنید تا دچار عفونت نشوید.

 

برای تشخیص و جراحی سرطان روده بزرگ به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در پایان باید گفت برای درمان سرطان روده، اجازه دهید تا یک پزشک خبره، بهترین نوع درمان را برای شما انتخاب کند. برای اینکه بهترین انتخاب را داشته باشید، باید بهترین دکتر درمان سرطان روده در تهران را انتخاب کنید. ما به شما دکتر علیرضا آذرپیکان را معرفی می‌کنیم. پزشکی با تجربه و با سابقه که در این امر می‌تواند شما را راهنمایی نماید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان